![]() |
![]() |
Katalog Jan Olech, 2018-05-30 Rzeszów Matematyka, Scenariusze „Wspomaganie nauczania matematyki za pomocą komputera” Temat: Porównywanie ułamków zwykłych – kl. IVScenariusz lekcji „Wspomaganie nauczania matematyki za pomocą komputera” Temat: Porównywanie ułamków zwykłych – kl. IV Cele: 1. Ustalenie reguł porównywania ułamków zwykłych 2. Ćwiczenia porównań ułamków 3. Wykorzystanie komputera Forma pracy: indywidualna, grupowa Media: komputer + program wspomagający Przebieg zajęć 1. Powtórzenie wiadomości o ułamku zwykłym Uwypuklenie pojęć (przykład ułamku na komputerze): a) mianownik mówi na ile jednakowych części podzielono całość b) licznik mówi ile z tych części np. zamalowano 2. ćwiczenia np.: a) co oznaczają ułamki 6/7, 3/5, 4/13 b) za bardzo dobre zachowanie w szkole córki Marysi tato kupioną pizzę zaproponował podzielić ¾ pizzy chce dać Marysi, natomiast synowi resztę. Jak Marysia to zrobi (podzieli na 4 równe części i weźmie 3) c) powtórzenie znaków , , = porównać dwie liczby tzn. wstawić odpowiedni znak np. 48, 2118, 7+4=4+4 d) przypomnienie pojęć liczb mieszanych: 4 1/3, 12 7/8 Część główna Uczniowie włączaj komputery i uruchamiają program wspomagający Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach na monitorze pojawiają się dwa jednakowe koła zostają podzielone na tyle samo jednakowych części na obu kołach zostają zamalowane różne ilości części koła np. 5:3 Pytania nauczyciela czynności a) Jakie części z każdego koła została zamalowana zapiszcie za pomocą ułamków uczniowie wpisują swoje odpowiedzi b) Na którym kole zamalowano większość część c) Który z tych ułamków jest większy. Wstawcie odpowiedni znak 1/8 3/8 Po każdej odpowiedzi program sygnalizuje: poprawnie – dzwonek źle – mruczenie czynność Pojawia się inna para kół (krótkie ćwiczenia) czynność 1. Na monitorze pojawiają się dwa jednakowe prostokąty 2. Zostają podzielone na tyle samo jednakowych części np. 8 Ma pierwszym zostaje zamalowanych 3 części na drugim 5 części Na ekranie pod każdym prostokątem pojawiają si kreski ułamkowe Pytania nauczyciela: 1. Jaka część została zamalowano – uczniowie zapisują 2. Na którym prostokącie zamalowano większą część 3. Który ułamek opisuje tę sytuację 4. Który z tych ułamków jest większy. Wstawcie 5/8 3/8 Po każdej odpowiedzi program sygnalizuje jak wcześniej 5. Pojawia się na ekranie inna para prostokątów i uczniowie postępują podobnie np. 7/10 5/10… Podsumowanie 1. Czym charakteryzują się te pary ułamków (wspólny mianownik) 2. Uczniowie próbują ustalić regułę na porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach 3. Najbardziej „ścisła” reguła zostaje zapisana do zeszytu Zadania utrwalające Na ekranie monitora pojawiają się pary ułamków. Uczniowie na wcześniej przygotowanych kartkach przez nauczyciela uzupełniają: Za rozwiązanie zadań uczniowie otrzymują oceny Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |