![]() |
![]() |
Katalog Dorota Orłowska, 2018-06-22 Pruszcz Gdański Matematyka, Scenariusze Kąty w trójkątach i czworokątachCele ogólne: Kształtowanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem matematycznym, Kształtowanie aktywnej postawy wobec potrzeby rozwiązywania problemów, Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzanych doświadczeń. Umiejętność dostrzegania prawidłowości. Wyrobienie sprawności dedukcyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń wie, ile wynosi suma miar kątów w trójkącie Uczeń potrafi obliczyć miarę kąta w trójkącie, mając dane dwa kąty Uczeń wie jaką miarę mają kąty trójkąta równobocznego Uczeń zna własność kątów przy podstawie w trójkącie równoramiennym Uczeń wie ile wynosi suma kątów w czworokącie Uczeń potrafi wskazać kąty wierzchołkowe, odpowiadające i naprzemianległe. Uczeń zna własności kątów w równoległoboku. Metody nauczania: aktywizujące: gra dydaktyczna; oglądowa :pokaz, demonstracja Środki dydaktyczne: gra dydaktyczna „Ja mam, kto ma?”, podręcznik GWO Matematyka 6, aplety GeoGebra Suma miar kątów w trójkącie https://www.geogebra.org/m/dmtVXBBb Suma miar kątów w czworokącie https://www.geogebra.org/m/bZdAFPvx Kąty w równoległoboku https://www.geogebra.org/m/KuU3Ad4y Formy nauczania: indywidualna, praca zbiorowa Cześć lekcji Czynności nauczyciela Czynności uczniów Wstępna 1.Powitanie uczniów 2.Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności 3.Sprawdzenie pracy domowej ( ocenienie dwóm osobom ) Nauczyciel pyta kolejno ucznia, potwierdzając lub zaprzeczając odczytane wyniki. Uczniowie otwierają ćwiczenia, odczytują kolejno pracę domową sami nanoszą poprawki. 4.Powtórzenie wiadomości z ostatnich lekcji. Gra dydaktyczna : „Ja mam, Kto ma?” Uczniowie otrzymują karteczki z rysunkami figur geometrycznych, które muszą nazwać używając pojęć matematycznych np. Ja mam kąt rozwarty, kto ma półprostą? Uczeń rozdaje kartki do gry. Uczniowie odczytują swoje karteczki, wywołując tym samym kolejnego ucznia. Uczniowie wstają. 5. Przedstawienie celów lekcji i podanie tematu lekcji 6. Nauczyciel prezentuje aplet dotyczący Sumy miar kątów w trójkącie. Uczniowie odkrywają prawidłowość na podstawie własności kątów odpowiadających. Nauczyciel pyta uczniów dlaczego kąty są równe, jak doszliśmy od kroku 2 do kroku 3 itp. Uczniowie rysują trójkąt w zeszycie i zapisują wniosek. 7. Rozwiązanie zadania 1/58 podręcznik Na tablicy obliczenia miary kąta δ. Pozostałe obliczenia nauczyciel sprawdza w zeszytach uczniów 8. Przypomnienie wiadomości o kątach w trójkącie równoramiennym. Prezentacja apletu do obserwacji kątów przy podstawie. Nauczyciel porusza wierzchołkami trójkąta. Wnioski: W trójkącie równoramiennym kąty przy podstawie mają jednakowe miary. W trójkącie równobocznym każdy kąt ma miarę 60° 9. Prezentacja apletu o sumie miar kątów w czworokącie Nauczyciel zadaje pytania typu: Jaki wielokąt nazywamy czworokątem? Jak nazywamy odcinek łączący wierzchołki a który nie jest bokiem? Stawia pytania, które naprowadzają do postawienia tezy: suma miar kątów w czworokącie wynosi 360° Uczniowie rysują dowolny czworokąt i zapisują wniosek. 10 Obserwacja kątów w równoległoboku za pomocą apletu. Stawianie pytań przez nauczyciela wyświetlanie kolejnych kroków konstrukcji. Uczniowie odkrywają własności kątów w równoległoboku. Zapisują wnioski 11. Rozwiązanie zadania 9 s. 59 Wybrany uczeń rozwiązuje przykład na tablicy. Miary kątów α,β,γ uczniowie obliczają indywidualnie. Wybrany uczeń wpisuje miary kątów na tablicy. 12. Podanie zadania domowego W domu ćw. s. 18 13.Podsumowanie poznanych wiadomości . Nauczyciel zadaje pytania o sumę miar kątów w trójkącie, czworokącie oraz pyta o własności kątów w trójkącie równoramiennym i równoległoboku. 14. Nauczyciel dokonuje oceny aktywności uczniów na lekcji Wybrani uczniowie przypominają, czego nauczyli się na lekcji. 15. Dziękuję za lekcję Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |