Katalog Magdalena Buczel, 2018-06-22 Wrocław Język polski, Projekty edukacyjne Program kola teatralnegoPROGRAM KOŁA TEATRALNEGO I Cele ogólne: • Rozbudzanie zainteresowań uczniów teatrem. • Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze, obcowania ze sztuką, bywania w teatrze. • Udział w życiu kulturalnym szkoły. • Doskonalenie wyrazistej mowy poprzez dostarczanie wzorów pięknej mowy polskiej /język nauczyciela, teksty w wykonaniu aktorów/ • Rozwijanie dziecięcej wrażliwości na żywe słowo, mówienie w taki sposób, by inni chcieli słuchać. • Wyrabianie odwagi i śmiałości. II Cele szczegółowe: • Zaznajomienie uczniów z wartościowymi utworami literackimi. • Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. • Kontrolowanie własnej wymowy – korygowanie wad, doskonalenie dykcji. • Wzbogacanie słownika czynnego i biernego dziecka. • Rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i inwencji twórczej uczniów. • Doskonalenie pamięci mechanicznej i logicznej. • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności i dyscypliny, a także samodzielności, wytrwałości i rzetelności w pracy. • Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole. • Dostarczanie radosnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych. • Eliminowanie nieśmiałości. • Wzmacnianie poczucia własnej wartości. • Stwarzanie możliwości do swobodnej ekspresji plastycznej podczas tworzenia dekoracji i strojów. • Rozwijanie uzdolnień aktorskich, plastycznych, muzycznych i innych predyspozycji indywidualnych. • Przygotowanie do odbioru sztuki teatralnej. III Procedury osiągania celów: Realizację zamierzonych celów umożliwi stosowanie odpowiednich metod i form pracy z dziećmi . Metody i formy pracy stosowane przy realizacji programu maja w jak największy stopniu zaspokoić naturalne potrzeby fizyczne i psychiczne dzieci, pomóc w wyrównywaniu ewentualnych zaległości dydaktycznych i kompensowaniu braków rozwojowych, stworzyć atmosferę akceptacji, zaufania, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania, pozwolić na osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości dziecka. Stwarzamy więc takie sytuacje, klimat i warunki, aby każde dziecko mogło odnieść swój osobisty sukces, który stymuluje do większego wysiłku i staje się motywacją do nowych wyzwań. Proponowane metody pracy: • Metoda inscenizacji (umożliwia realizację wielu ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu tekstów, mówieniu, ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych. Przygotowanie inscenizacji wymaga zaangażowania wszystkich dzieci, a przez to umożliwia każdemu dziecku zapewnienie poczucia sukcesu, ośmielenie i aktywizowanie.) • Drama (rozwija wyobraźnię, fantazję, wrażliwość emocjonalną, a także plastykę ciała. Stosowanie dramy pozwala na wykorzystanie spontanicznej ekspresji aktorskiej dziecka. Jest metodą wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości.) • Doświadczenia poszukujące (technika ta polega na uczeniu się przez samodzielne działanie, poszukiwanie, rozwiązywanie problemów. Dziecko wykonuje doświadczenia, czyta, przeprowadza wywiady, przez co rozwija swoje zainteresowania, zaspokaja naturalną ciekawość, rozwija aktywność twórczą.) Proponowane formy pracy: • Zabawa tematyczna (polega na odgrywaniu przez dzieci różnych ról). • Gra z wykorzystaniem znanego tekstu – czytanki, wiersza (dziecko wciela się w postać i odtwarza rolę bohatera ). • Przedstawienia kukiełkowe (uczestnik zabawy posługuje się pacynką, sylwetką, lalką). • Gry sceniczne (zadaniem uczestników jest wyuczenie się swoich ról i gra aktorska, a także przygotowanie dekoracji, strojów i oprawy muzycznej). IV Materiał nauczania: Lp. Tematyka zajęć Cele edukacyjne Oczekiwane osiągnięcia Metody i środki realizacji 1. Poznajmy się! Przedstawianie i określanie swoich oczekiwań. Ustalenie zasad pracy. Poznanie oczekiwań i możliwości dzieci. Wstępne ustalenie składu grupy. Zintegrowanie zespołu. Pogadanka z elementami dyskusji. Określenie zadań i obowiązków. 2. Potrafimy więcej niż nam się wydaje. Przełamanie zahamowań. Poznanie własnych i cudzych odczuć i możliwości. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania czyichś wypowiedzi i rozpoznawania intencji mówiącego. Pozytywne nastawienie do świata. Poczucie przynależności do zespołu. Zestaw ćwiczeń i zabaw uwzględniających mimikę, gest, głos, dźwięk. Drama. 3. Integracja form ekspresji. Improwizowanie krótkich scenek – indywidualnie lub w grupie . Rozwijanie umiejętności nazywania własnych uczuć, wrażeń oraz formułowania sądów, ze świadomością odpowiedzialności za słowo. Dbanie o kulturę języka ojczystego. Pracuje w grupie z zachowaniem dyscypliny. Drama Gry dydaktyczne 4. Teatr to nie tylko aktorzy. Ekspresja plastyczna (portret /rzeźba /maska) Środki wizualne Wspólne głośne odczytanie tekstu Propozycje rozwiązań inscenizacyjnych, przełożenie zdobytych doświadczeń na praktyczne opracowanie inscenizacji Weryfikacja pomysłów Podział czynności Uczniowskie prezentacje projektów scenografii, kostiumów, rekwizytów, itd. Próba z tekstem - interpretacja głosowa - ruch sceniczny - zgranie Analizowanie inscenizacji i przebiegu widowiska Wyodrębnianie i korygowanie własnych błędów i niedopatrzeń Poznanie możliwości plastycznych dzieci. Refleksja na temat zależności między uczuciem a postawą, gestem, mimiką. Opracowanie projektu z uwzględnieniem preferencji widowni młodzieżowej Uświadomienie sobie własnych predyspozycji Podniesienie sprawności wyrazistego czytania i mówienia Podniesie-nie sprawności dykcji, intonacji i interpretacji głosowej Oswojenie z kostiumami, oświetleniem i muzyką Umiejętność samokrytyki i samooceny Indywidualna i zbiorowa praca z tekstem literackim Rozmowa Przekład intersemiotyczny Drama Gry dydaktyczne Burza mózgów Inscenizacja 5. Edukacja kulturalna Film i spektakl teatralny – wspólne obejrzenie, dyskusja, recenzja Głosowa interpretacja wybranych utworów poetyckich i fragmentów prozy – współudział w przygotowaniu uroczystości szkolnych Bogacenie zasobów słownictwa: ćwiczenia, zabawy, zestawienia itp. Porównywanie utworów literackich z ich filmową lub teatralną adaptacją, analizowanie gry aktorów Rozwijanie umiejętności nazywania własnych uczuć, wrażeń oraz formułowania sądów, ze świadomością odpowiedzialności za słowo Kształcenie umiejętności aktywnego uczestnictwa w dialogu, uzasadniania własnego stanowiska, argumentowania; kulturalne słuchanie wypowiedzi innych osób. Indywidualna i zbiorowa praca z tekstem literackim Dyskusja Burza mózgów Sondaż Analiza wierszy 7. Sztuka pisania. Radość czy męka tworzenia? – dyskusja na podstawie samodzielnych zgromadzonych materiałów Jesteśmy autorami własnych scenariuszy inscenizacji Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego Świadome wprowadzanie dialogu, słownictwa opisującego przeżycia bohatera jako elementów ożywiających akcję. Posługiwanie się terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, teatrem Dyskusja Burza mózgów 8. Region, w którym żyjemy i jego tradycje kulturowe Poeci i pisarze naszego regionu Twórczość ludowa najbliższej okolicy Rozbudzanie świadomości języka jako składnika dziedzictwa kulturowego Zapoznanie się z niektórymi tekstami kultury regionalnej Indywidualna i zbiorowa praca z tekstem literackim Dyskusja Sondaż V Formy prezentowania osiągnięć: • Występy przed pozostałymi uczniami w szkole, • Występy dla członków rodzin, • Przedstawienia dla zaproszonych gości, • Występy poza szkołą, • Udział w konkursach pozaszkolnych. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |