AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Sokołowska, 2018-06-26
lublin

Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy

Młodzi Artyści- kolorowy świat plastyki

- n +

Program zajęć plastycznych “Młodzi Artyści-kolorowy świat plastyki”
realizowany w ramach zajęć wychowawczych w Zespole Szkół Specjalnych przy UszD
na oddziale Kliniki Psychiatrii





Twórczość plastyczna jest jedną z najważniejszych form działalności człowieka(niezależnie od wieku). Postawa twórcza jest podstawą skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie. Rozbudzanie zainteresowań sztuką, plastyką, odkrywanie w sobie naturalnych predyspozycji
i uzdolnień, skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania. Zajęcia plastyczne pełnią
w rozwoju ucznia szczególną rolę. Kształtują i rozwijają wrażliwość na piękno barw i kształtów otaczającej rzeczywistości. Wpływają również na aktywność umysłową, pobudzają wyobraźnię
i wyzwalają inicjatywę twórczą, kształtują osobowość oraz wzbogacają przeżycia. Proces tworzenia dostarcza silnych przeżyć, ponieważ poprzez pracę uczeń może wyrażać swoje myśli, uczucia czy skryte pragnienia. Dzięki temu analiza prac uczniów umożliwia nauczycielowi lepiej poznać swoich wychowanków, ich emocje, aktualne samopoczucie, lęki ,rozwój intelektualny, zainteresowania itp. Trzeba jednak zawsze pamiętać o tym, że każdy jest indywidualnością i może odbierać świat
na własny niepowtarzalny sposób. W moim przypadku praca z uczniami przebywającymi w szpitalu na oddziale psychiatrycznym ma dodatkowe znaczenie, ponieważ pozwala na potraktowanie zajęć plastycznych jako zajęć terapeutycznych wspomagających proces leczenia i ich powrót do zdrowia. Moi wychowankowie są bardzo często hospitalizowani przez długi czas. Do szpitala trafiają dzieci
i młodzież z poważnymi problemami zdrowotnymi. Są to różnego rodzaju zaburzenia psychotyczne, neurotyczne i osobowości. Pacjenci nie potrafią radzić sobie w otaczającej rzeczywistości, są nieprzystosowani społecznie, często po próbach samobójczych lub innych przejściach traumatycznych. Realizując program będę starała się stworzyć uczniom możliwość
i odreagowania emocji i napięć oraz uzyskać korekcyjne doświadczenia emocjonalne pozwalające
im na zmianę sądów i postaw.



Główne cele programu

I. Cele terapeutyczne:

1. Stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych.
2. Budowanie pozytywnego obrazu siebie.
3. Zwiększenie poczucia własnej wartości.
4. Zaspokojenia potrzeby bycia ważnym.
5. Kształcenie umiejętności rozwiązywania i podejmowania właściwych decyzji.

II . Cele edukacyjne

1. Wzajemne poznanie się, integracja grupy.
2. Wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia.
3. Nabywanie umiejętności wyrażania uczuć.
4. Rozpoznawanie emocji u siebie i innych.
5. Budzenie ciekawości i motywacji do poznawania otaczającej rzeczywistości i budowania podstaw wiedzy z zakresu sztuki i technik artystycznego wyrazu..


III. Cele rozwojowe

1. Rozwijanie wyobraźni, estetyki i ekspresji twórczej.
2. Rozwijanie koncentracji uwagi.
3. Zgodne działanie w zespole i współdziałania w grupie.
4. Odczuwania radości z wykonywanej pracy.



Metody pracy:
1. Swobodna ekspresja
2. Zadania inspirujące
3. Praca według wzoru
4. Konkursy

Formy pracy: indywidualna, grupowa


Techniki:

I. Malarskie
1. rysowanie ( ołówek, kredki, tusz, węgiel)
2. malowanie (farby akwarelowe, akrylowe, plakatowe, tempera)

II. Decoupage
III. Modelowanie z mas plastycznych (glinka, modelina, plastelina, masa solna, masa papierowa,gips)
IV. Prace z papieru (origami, quilling, papierowa wiklina, scrapbooking, collage, wydzieranki, wydrapywanki)
V. Batik
VI. Mix-media
VII. Prace z filcu i materiałów tekstylnych
VIII. Prace przy użyciu naturalnych materiałów(owoce, nasiona, suszone kwiaty, żywe kwiaty, mech, kasztany, żołędzie, szyszki, gałęzie itp.)


W miesiącach marzec, kwiecień 2017 przeprowadziłam ankiety wśród wychowanków
na temat znajomości technik plastycznych, wiedzy z zakresu sztuki i ich twórców. Pytania dotyczyły pomysłów- tematów, które mogłyby być realizowane w ramach programu.
Po przeanalizowaniu odpowiedzi stworzyłam następujący rozkład zajęć w roku szkolnym 2017/2018.Zajęcia w ramach programu będą realizowane cyklicznie 2x w tygodniu w wymiarze 1,2- godzinnym.


Miesięczny plan zajęć:

Wrzesień
1.Wakacyjny album – mix-media (kolorowe kartony, tusz, pieczątki, pasmanteria ozdobna, farby akwarelowe, szablony)
2.“Moje marzenie”- malowanie pastelami ( karton, kredki pastelowe suche)
3.“Tort magicznych słówek”- konstrukcja przestrzenna, wycinanka, naklejanka, qulling,
( pudełka-recykling, papiery ozdobne, ozdobna pasmanteria )
4.”Autoportret” - wydzieranka-(kolorowe gazety, karton, mazaki)
5.“Ozdobna doniczka”- recykling, oklejanie przedmiotów-(puszki, sznurek, patyczki drewniane, ozdobna pasmanteria)
6.“Spadające liście”- frottage- (kredki świecowe, karton, liście)
7.“Mandala roślinna “- wyklejanka, mozaika- (nasiona fasoli, pestki dyni, pestki słonecznika, ziele angielskie, pieprz, kukurydza, liść laurowy, talerz papierowy)
8.“Słoneczniki”- malowanie farbą akrylowa za pomocą szpachelki- (karton, farby akrylowe, szpachle)

Pażdziernik

1.”Ptaki”- malowanie- ( akwarela)
2.“Moje ukochane zwierzę”- wycinanka- ( filc, skóra, , pasmanteria)
3.“Jesień”- collage- (materiał tekstylny, liście, pasmanteria)
4.“Drzewko szczęścia”- , konstrukcja przestrzenna- (drut, koraliki, glinka samoschnąca, filc)
5.“Leśne grzyby”- modelowanie- (masa solna)
6.“Ja w przyszłości”- rysunek kredką świecową
7.“Kartka z życzeniami dla nauczyciela”- scrapbooking- ( papiery ozdobne, wykrojniki, pasmanteria ozdobna, pieczątki)
8.“Czarownica-Halloween- naklejanie, malowanie na korku



Listopad

1.“Mój herb”- linoryt- płytka linoleum, dłutko, papier, farba akrylowa)
2.“To ja- karykatura”- rysunek węglem
3.“Syrena”- wycinanka aluminiowa, papier brokatowy, dodatki pasmanteryjne)
4.“Postać z legendy”- malowanie- ( pianka do golenia, klej, farba)
5.“Co to będzie”- malowanie nitką- (karton, tusz, nici bawełniane)
6.“Abstrakcja”- mix-media- deska, kredki świecowe, suszarka, klej)
7.“Ramka dla przyjaciela”- oklejanie, malowanie- ( gips, farby akrylowe, ozdoby pasmanteryjne)
8.“Mój przyjaciel miś”- modelowanie- (modelina, koraliki)

Grudzień

1.“Zima w lesie”- rysowanie gumką- (karton, ołówek, gumka)
2.“Bałwanek”- szycie- (materiał polar, filc, koraliki, guziki, ryż, patyczki)
3.“Torebka , pudełko na prezent”-wycinanka, naklejanka- szary papier, sztuczne kwiaty, guziczki)
4.“Anioły”- modelowanie- ( masa solna, glinka, gips)
5.“Bombka bożonarodzeniowa”- decoupage - (bombka styropianowa , serwetki, kleje, patyna, brokat, lakier, pasta strukturalna, szablony, ozdoby pasmanteryjne)
6.“Choinka”- witraż- ( karton, bibułka)
7.“Świąteczne kartki”- quilling- ( igła i paseczki do quillingu, bazy z kartony, papiery ozdobne, pasmanteria ozdobna)
8.“Stroik świąteczny”- kompozycja florystyczna- (gałązki zielone ,ornamenty ozdobne, koraliki, rafia, sztuczny śnieg, wstążeczki)

Styczeń

1“Kocham zimę”- malowanie- ( sucha pastela ,czarny karton)
2.“Dziwoludek”- modelowanie konstrukcji przestrzennej-(recykling, papier kolorowy)
3.“Serce”- wyplatanie- (wiklina papierowa, drut, bibuła)
4.“Maska karnawałowa- mix-media- ( masa papierowa, farby akwarelowe, bibuła, cekiny, filc, koronki, wstążeczki)
5.“Kubuś Puchatek”- modelowanie, malowanie-( glinka samoschnąca, koraliki, farby akwarelowe)
6.“Muzyczny obraz”- akwarela- ( karton A3, akwarela)
7.“Strój Eskimosa”- wydrapywanka- ( tektura, plastelina, patyczek)

Luty

1.“Ptaszki”- decoupage- ( figurki ptaków ze sklejki, serwetki, kleje ,lakier, patyna)
2.“Wazon”- modelowanie- ( recykling, masa solna, farby akrylowe)
3.“Magiczne usta”- malowanie- czarny karton, farby akrylowe)
4.“Moja walentynka”- szycie- ( filc, mulina ,pasmanteria ozdobna)
5.“Mały Książe”- rysowanie- ( kredki akwarelowe)
6.“Karmnik dla ptaków”- konstrukcja przestrzenna-( tektura, patyczki,)
7.“Polarne zwierzęta”- origami
8.Mandala- pointylizm- ( farba plakatowa, patyczki higieniczne)


Marzec

1.“Krokusy”- modelowanie z bibuły- ( bibuła karbowana, drucik florystyczny)
2.“Kwiaty w wazonie”- malowanie- (akwarela)
3.“Kobieta”- collage- materiał tekstyny, kolorowe gazety, )
4.“Serwetka”- wycinanka- ( kolorowy papier)
5.“Wzburzone morze”- wyklejanka- ( paski kolorowego papieru, farba akwarelowa, klej)
6.“Świąteczny koszyczek”- wyplatanie- papierowa wiklina, pasmanteria ozdobna)
7.“Pisanki”- decoupage- baza styropianowa, serwetki, papier ryżowy, farby akwarelowe, patyna, masa strukturalna, szablony, dodatki pasmanteryjne)
8.Kartki świąteczne- scrapbooking, quilling- ( paski ,igła do quillingu, pieczątki, wykrojniki, szablony, tusz ).


Kwiecień

1.“Czarodziejski ptak”- modelowanie- ( glinka, piórka, cekiny)
2.“Nieznane galaktyki”- malowanie- ( farba akwarelowa )
3.“Projekt okładki mojej książki”- monotypia- (papiery o różnej fakturze, koronki, filc)
4.“Martwa natura”- rysowanie- ( karton A4, ołówek, węgiel )
5.“Ziemia za 100 lat”- wydrapywanka- ( klej wikol, patyczek,)
6.“Wiosenne kwiaty- kalkograf- karton, koronki, kalka maszynowa)
7.“Stroik wiosenny”- kompozycja florystyczna- ( żywe kwiaty, zielone liście ozdobne, pasmanteria, rafia)
8.“Baletnica”- mix-media- (deska, szablon papierowy, tiul, wstążeczki, farba akrylowa)



Maj

1.“Wschód słońca”- malowanie- pointylizm- ( farba tempera )
2.“Pinokio”- kompozycja przestrzenna- ( drewniane kulki ,słomki, sznurek,)
3.“Zakładka do książki”- szycie- ( filc, karton, ozdoby pasmanteryjne)
4.“Majowe kwiaty”- malowanie- (akwarela)
5.“Moja rzeźba”- modelowanie- ( mydło, dłutko)
6.“Motyl”- batik- ( klej na gorąco,farba akwarelowa, materiał bawełniany)
7.“Tancerze”- rysowanie- (pastela )
8.“Obraz dla mamy”- mix-media- (blejtram, papiery kolorowe, suszone kwiaty, sztuczne kwiaty, pasmanteria ozdobna, farba, pasta strukturalna, szablony,)


Czerwiec

1.“Mój filmowy bohater”- rysowanie- ( mazaki )
2.“Baśniowy zamek”- konstrukcja przestrzenna- ( pudełka, papier kolorowy, bibuła, )
3.“Pejzaż”- wycinanka- (kolorowe pocztówki)
4.“Latarnia morska”- malowanie ( akwarela )
5.“Tata- mój bohater”- rysunek- ( kredka artystyczna)
6.“Mój dziennik podróży”- mix-media- ( notes ,papiery ozdobne, pieczątki, mazaki, ozdoby pasmanteryjne)
7.“Wakacyjne marzenia”- malowanie- ( farba akwarelowa na płytce styropianowej )
8.“Mój ulubiony Smerf”- modelowanie- ( plastelina)


Bibliografia

1.R.Dickens- “Tworzyć jak prawdziwy artysta.Skarbiec sztuki”, Poznań 2006
2.R.Gloton,C.Clero- “Twórcza aktywność dziecka”, Warszawa 1997
3.pod red.Iwona Dąbrowska-Jabłońska- “Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej.- wyd. Impuls 2012
4.A.Jabłońska- “ Zajęcia plastyczne, część I , II” - Warszawa 2002
5.W.Karolak- “ Arteterapie, język wizualny w terapiach twórczości i sztuce”, Warszawa 2014
6.W.Karolak- “Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce”-wyd. Difin 2015
7.W.Karolak- “Arteterapia. Przygoda i porządek” - Warszawa 2017
8.E.Konieczna- “Arteterapia w teorii i praktyce”- Wyd. Impuls 2014
9.B.Łoza, A.Chmielnicka- Plaskota- „|Arteterapia- część I,II, „ - Wyd. Difin 2014
10.K.Marcinkowska, K.Michejda- Kowalska- „Barwne fantazje” Warszawa 1993
11.G.D.Oster, P.Gould- „Rysunek w psychoterapii”, Gdańsk 1999
12.Praca zbiorowa-” Terapia zajęciowa”- Wyd. Lekarskie PZWL 2016
13.S.Szuman- „O sztuce i wychowaniu estetycznym”, Warszawa 1979
14.F.Watt- „Przewodnik pomysłów plastycznych, szkoła malowania”, Warszawa 2002
15.M.Yoshida- „Origami”, Łódz 1990
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.