AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzenna Majka, 2018-07-03
Warszawa

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KL. II Temat zajęć: „Powiedz nie obcemu”

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KL. II

Temat zajęć: „Powiedz nie obcemu”

Cele:
1) Kształtowanie świadomości, że nie wszyscy ludzie zasługują na zaufanie;
2) Kształtowanie umiejętności chronienia informacji o sobie i swoich bliskich przed
postronnymi ludźmi;
3) Wyposażenie dziecka w umiejętności prawidłowego reagowania na sytuacje zagrażające
jego bezpieczeństwu i zdrowiu.

Czas realizacji:
1-2 godzin lekcyjnych

Metody pracy:
Rozmowa, obserwacja, pokaz, drama, czynne ćwiczenia werbalne, praktyczne działanie.

Środki dydaktyczne:
1. Prezentacja multimedialna pt.: „Powiedz NIE obcemu” prezentująca prawidłowe zachowania dziecka w relacjach: DZIECKO-DOROSŁY NIEZNAJOMY.
2. Ilustracje i teksty przedstawiające różne sceny z życia codziennego – zachowania dzieci, relacje dziecko – dorosły nieznajomy,
3. Puzzle z ilustracjami i tekstami do czytania – opisami różnych sytuacji,
4. Karty z ilustracjami i tekstami-opowiadanie opracowane multimedialnie i na papierze
5. Karty pracy z tekstem do ułożenia opracowane multimedialnie i na papierze.
6. Karty ze scenkami do odegrania.
7. Nagranie utworu „Pink Panter”
8. Film „Bezpieczeństwo dziecka- telefon”.
9. Arkusz szarego papieru
10. Przybory szkolne, zeszyt.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
• Rozróżnia i ocenia różne sytuacje niebezpieczne w życiu codziennym.
• Otwarcie mówi o sytuacjach, które go niepokoją, przewiduje skutki niektórych zachowań nieznajomych; rozumie pojęcie obcy.
• Zna typowe zachowania nieznajomych, którzy mogą mieć złe zamiary wobec niego.
• Rozróżnia sytuacje, spotkania z obcymi ludźmi, które niczym nie zagrażają, od tych, które mogą być niebezpieczne dla jego zdrowia lub życia.
• Potrafi stanowczo odpowiedzieć nie w sytuacjach budzących jego niepokój. Wie, jak się zachować w takich sytuacjach.
• Wie, dlaczego i w jaki sposób może chronić informacje o sobie i najbliższych przed osobami postronnymi.
• Układa rady, jak zachować się w różnych sytuacjach.
• Projektuje plakaty we współpracy z innymi – ostrzega, radzi.
• Zna i stosuje w praktyce zasadę pisowni nie z czasownikiem.
• Czyta różne teksty ze zrozumieniem, odgrywa scenki dramowe.
• Twórczo rozwiązuje problemy, współpracuje w grupie, negocjuje, uzasadnia swoje zdanie.

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu zajęć:

◙ Rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat: Kiedy muszę odmówić i powiedzieć nie obcemu człowiekowi
Na podwórku, w czasie wycieczek, wyjazdów, spacerów spotykacie nieznajomych dorosłych, dzieci i młodzież. Wszyscy są podobni do was i do mnie, do waszych rodziców i innych znajomych osób. Są życzliwi, mili, sympatyczni, zwyczajni. Jednak czasami każdy z Was może spotkać człowieka, który nie jest taki, jak inni. Wcale nie jest miły, życzliwy i sympatyczny, choć w pierwszej chwili wydaję się, że Was lubi. To jednak może być nieprawdą. Jakich obcych można spotkać? Dlaczego należy na nich uważać i zachować czujność, ostrożność?

2. Czytanie przez uczniów tekstów z opowiadania E. Strzałkowskiej „Nie rozmawiaj z nieznajomym”
Rozmowa na temat: Kto to jest niebezpieczny-nieznajomy i jak go rozpoznać?

3. Nauczycielka prezentuje uczniom film edukacyjny, w którym chłopiec odbiera telefon od nieznajomej osoby.
Obejrzenie filmu „Bezpieczeństwo dziecka- telefon”.
Rozmowa n-la z uczniami o tym, czy bohater filmu zachował się właściwie i czy podjął dobrą decyzję?

◙ Próba odpowiedzi dzieci na pytania: Czy musimy mówić innym wszystko o sobie dlatego, że zadają nam pytania? W jakich sytuacjach mamy prawo skłamać?.

Są takie sytuacje, w których masz prawo kłamać. Słowa nieprawdy mogą dotyczyć kontaktów z obcymi, których się boisz, nie znasz, którzy budzą niepokój swoim zachowaniem.
Nie mów prawdy, gdy:

Obcy pyta: Gdzie są twoi rodzice? Jesteś sam w domu?

Obcy mówi: Przysłała mnie mama.

Obcy pyta: Gdzie mieszkasz?

Podawanie przez dzieci przykładów odpowiedzi na pytania nieznajomych. Uzasadnianie, dlaczego tak należy odpowiadać.


4. Przerwa śródlekcyjna:
„Detektywi” – zabawa ruchowa. Dzieci w parach śledzą się nawzajem w czasie brzmienia utworu „Różowa pantera”. Gdy przestanie grać muzyka stają nieruchomo.

◙ Nauczycielka zadaje uczniom pytania:

• Czy musimy bać się każdego obcego?
• Co powinno wzbudzić nasz niepokój i dlaczego?
Wypowiedzi dzieci, odpowiedzi na postawione pytania.

3. „Co zrobisz, gdy...” – scenki dramowe.
Przedstawienie scenek i propozycji rozwiązań, które sytuacje nie powinny budzić niepokoju, a które można uznać za dziwne, budzące niepokój dziecka, i wyjaśnienie, dlaczego takie są.
• Dzieci dobierają się w pary. Wskazane przez nauczycielkę lub chętne pary losują kartoniki z opisami różnych sytuacji. Odczytują głośno tekst i po naradzie odgrywają scenki dramowe – przedstawiają w nich sytuacje opisane na kartkach i ich zakończenia, które sami wymyślą.



Ktoś nieznajomy zatrzymuje cię obok szkoły. Mówi: Wiem, że znasz się na komputerach. Nie umiem uruchomić swojej gry. Chodź do mnie i pomóż mi, a dam ci trochę pograć.
Co zrobisz?
Młoda kobieta zatrzymuje się na podwórku i woła cię po imieniu. (W twoim domu nikogo nie ma, a ty nie znasz tej pani).
Młoda kobieta mówi: Jestem koleżanką twojej mamy. Zaprowadź mnie do swojego domu, bo mam do zabrania ważne dokumenty.
Co zrobisz?
Biegniesz do szkoły. Wiesz, że jest późno i chyba spóźnisz się na zajęcia. Nagle obok ciebie zatrzymuje się samochód i sympatyczny pan mówi: Podwiozę cię do szkoły. Wsiadaj!
Co zrobisz?
Jesteś na podwórku. Podchodzi do ciebie starszy pan. Wygląda miło i sympatycznie. Ma torebkę z cukierkami i mówi do ciebie: Lubisz cukierki? Poczęstuj się. Są doskonałe, śmietankowo- czekoladowe.
Co zrobisz?
Obca pani idzie ulicą i niesie torby z zakupami. Ty idziesz obok. Nagle ta osoba potknęła się i z toreb wysypały się różne rzeczy. Pani woła: Proszę mi pomóc!
Co zrobisz?
Uśmiechnięty pan lub pani spaceruje z psem. Podchodzi do ciebie i mówi: Pewnie lubisz małe pieski? Mam w domu śliczne szczeniaki. Chodź do mnie, to pobawisz się z nimi.
Co zrobisz?
Wracasz do domu ze szkoły. Podchodzi do ciebie obcy pan i pyta: Przepraszam, czy wiesz, która jest godzina?
Co zrobisz?


◙ Ocena przedstawionych scenek i propozycji rozwiązań sytuacji. Ustalenie, że nie należy nic przyjmować od obcych, prowadzić do swojego domu, udawać się z nimi do ich domu, wsiadać do obcego samochodu itp.

4. Prezentacja na tablicy multimedialnej haseł i ilustracji przedstawiających dzieci w różnych niebezpiecznych sytuacjach (nauczyciel przygotowuje prezentację dotyczącą sytuacji podobnych do przedstawionych w czytanych tekstach i pokazywanych scenkach oraz innych, które także mogą być niebezpieczne).
Głośne odczytanie haseł i dopasowanie ich do ilustracji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

5. Podsumowanie nowych wiadomości – samodzielne uporządkowanie rozsypanki z hasłami, jak należy się zachować, aby uniknąć sytuacji niebezpiecznych (głośne odczytanie zdań, przyklejenie ich na dużym arkuszu na tablicy. Analiza ortograficzna wyrazów– pisownia nie z czasownikiem)
Przepisanie ułożonych zdań do zeszytów.

Rozsypanka do ułożenia na tablicy interaktywnej:


krzyczę i uciekam!

8. Gdy zaczepia mnie obcy,

3. Nie przyjmuję

4. Nie udzielam nieznajomym

2. Unikam miejsc,

gdzie nie ma innych ludzi.

5. Nie prowadzę nieznajomych

6. Nie chodzę nigdzie

informacji, gdzie mieszkam.

słodyczy od obcych.

z osobą nieznajomą.

do swojego domu.

nieznajomym.

1. Nie ufam

z Internetu

7. Mądrze korzystam


6. Praca domowa:
◙ Wykonanie plakatów „Powiedz nie obcemu”.

7. Podsumowanie i zakończenie zajęć.
Dzieci siedzą w kręgu i kończą zdania:
Dzisiaj nauczyłem się, że…
Już wiem, jak…
Będę pamiętać…

Opracowała: Marzenna Majka
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.