Katalog

Elżbieta Rojkowska, 2018-07-03
Jasło

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej

- n +

Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej
dla ucznia
z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim
Klasa czwarta - II etap edukacyjny








Temat: UŁAMKI ZWYKŁE WOKÓŁ NAS.
Cele:
ogólne:
rozwijanie wiedzy dotyczącej ułamków zwykłych
rozwijanie sprawności manualnej
rozwijanie spostrzegawczości
motywowanie i zachęcanie ucznia do aktywności
szczegółowe:
uczeń potrafi podzielić całość na równe części
uczeń potrafi podać, jaka to część całości, operując na konkretach (części jabłka, czekolady, banana, kanapki, plasteliny)
uczeń potrafi zapisać ułamek zwykły
uczeń doskonali umiejętności małej motoryki
Forma zajęć:
indywidualna
Metody pracy:
praktycznego działania
zabawowa
Środki dydaktyczne:
banan, jabłko, kanapka, deseczka do krojenia
kartonik z obrazkiem czekolady, plastelina, rozsypanka literowa
nożyczki, klej, długopis
komputer – portal internetowy: LearningApps, tablica interaktywna.
Czas trwania zajęć:
godzina
Przebieg zajęć:
Swobodna rozmowa z uczniem (Stworzenie pozytywnej atmosfery).
Zabawa z rozsypanką literową ( Załącznik nr 1 ) (wyraz – UŁAMKI).
Nauczyciel przygotowuje deskę do krojenia i produkty: banan, jabłko, kanapka. Rozmawia z uczniem, dyskutując, co oznacza podział na równe części. Następnie nauczyciel kroi jabłko na cztery części (równe), po czym uczeń kroi (na równe części) banana ( na 8 części – na zasadzie „na pół”, „na pół” i „na pół”) oraz kanapkę ( na 2 części).
Nauczyciel prosi, by uczeń przypomniał, na ile części podzielone zostało jabłko. Następnie uczeń bierze do ręki jedną część jabłka, a nauczyciel wyjaśnia, że jest to 1/4 jabłka i pokazuje uczniowi, jak taki ułamek zapisać.
W ten sam sposób uczeń z pomocą nauczyciela ćwiczy określanie i zapisywanie takich ułamków jak: 1/2, 3/4, 5/8, 2/4, 3/8 .
Uczeń wykonuje z kawałka plasteliny równy wałek, a następnie stara się podzielić go na 10 równych części. Następnie nauczyciel zabiera cztery z tych 10 części i prosi ucznia o określenie, jaka część wałka została zabrana. Uczeń zapisuje w zeszycie ułamek 4/10 .
Uczeń dzieli przy pomocy nożyczek kartonik z wydrukowanym obrazkiem czekolady na równe części, wzdłuż linii przerywanych. (Załącznik nr 2.) Następnie przy pomocy nauczyciela ćwiczy określanie ułamków oraz ich zapisywanie. ( 1/6, 3/6, 5/6 ) Nauczyciel prosi, by uczeń wkleił do zeszytu 4 wycięte części i aby zapisał, jaka część czekolady została wklejona ( 4/6 ).
Przy pomocy komputera z dostępem do Internetu, korzystając z platformy LearningApps.org, uczeń na tablicy interaktywnej gra w grę: „Ułamek jako część całości”.
Podsumowanie pracy ucznia, poczęstunek (pokrojone banany, jabłka, kanapka), porządkowanie stanowiska pracy. (Pochwała aktywności, zachęta i motywowanie do dalszej pracy).


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.