Katalog Elżbieta Rojkowska, 2018-07-03 Jasło Matematyka, Scenariusze Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnejScenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim Klasa czwarta - II etap edukacyjny Temat: UŁAMKI ZWYKŁE WOKÓŁ NAS. Cele: ogólne: rozwijanie wiedzy dotyczącej ułamków zwykłych rozwijanie sprawności manualnej rozwijanie spostrzegawczości motywowanie i zachęcanie ucznia do aktywności szczegółowe: uczeń potrafi podzielić całość na równe części uczeń potrafi podać, jaka to część całości, operując na konkretach (części jabłka, czekolady, banana, kanapki, plasteliny) uczeń potrafi zapisać ułamek zwykły uczeń doskonali umiejętności małej motoryki Forma zajęć: indywidualna Metody pracy: praktycznego działania zabawowa Środki dydaktyczne: banan, jabłko, kanapka, deseczka do krojenia kartonik z obrazkiem czekolady, plastelina, rozsypanka literowa nożyczki, klej, długopis komputer – portal internetowy: LearningApps, tablica interaktywna. Czas trwania zajęć: godzina Przebieg zajęć: Swobodna rozmowa z uczniem (Stworzenie pozytywnej atmosfery). Zabawa z rozsypanką literową ( Załącznik nr 1 ) (wyraz – UŁAMKI). Nauczyciel przygotowuje deskę do krojenia i produkty: banan, jabłko, kanapka. Rozmawia z uczniem, dyskutując, co oznacza podział na równe części. Następnie nauczyciel kroi jabłko na cztery części (równe), po czym uczeń kroi (na równe części) banana ( na 8 części – na zasadzie „na pół”, „na pół” i „na pół”) oraz kanapkę ( na 2 części). Nauczyciel prosi, by uczeń przypomniał, na ile części podzielone zostało jabłko. Następnie uczeń bierze do ręki jedną część jabłka, a nauczyciel wyjaśnia, że jest to 1/4 jabłka i pokazuje uczniowi, jak taki ułamek zapisać. W ten sam sposób uczeń z pomocą nauczyciela ćwiczy określanie i zapisywanie takich ułamków jak: 1/2, 3/4, 5/8, 2/4, 3/8 . Uczeń wykonuje z kawałka plasteliny równy wałek, a następnie stara się podzielić go na 10 równych części. Następnie nauczyciel zabiera cztery z tych 10 części i prosi ucznia o określenie, jaka część wałka została zabrana. Uczeń zapisuje w zeszycie ułamek 4/10 . Uczeń dzieli przy pomocy nożyczek kartonik z wydrukowanym obrazkiem czekolady na równe części, wzdłuż linii przerywanych. (Załącznik nr 2.) Następnie przy pomocy nauczyciela ćwiczy określanie ułamków oraz ich zapisywanie. ( 1/6, 3/6, 5/6 ) Nauczyciel prosi, by uczeń wkleił do zeszytu 4 wycięte części i aby zapisał, jaka część czekolady została wklejona ( 4/6 ). Przy pomocy komputera z dostępem do Internetu, korzystając z platformy LearningApps.org, uczeń na tablicy interaktywnej gra w grę: „Ułamek jako część całości”. Podsumowanie pracy ucznia, poczęstunek (pokrojone banany, jabłka, kanapka), porządkowanie stanowiska pracy. (Pochwała aktywności, zachęta i motywowanie do dalszej pracy). Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |