Katalog Joanna Wojciechowicz, 2018-07-03 Bartoszyce Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Projekt "Mali Europejczycy"Projekt „Mali Europejczycy” realizowany w grupie V dzieci 6-letnich „Krasnoludki” w Przedszkolu Publicznym Nr 9 w Bartoszycach Temat : „Mali Europejczycy” Czas realizacji: 01.02.2018r. - 02.03.2018 r. Cele ogólne: -Rozwijanie umiejętności o Unii Europejskiej - Poszerzenie wiedzy o krajach członkowskich Unii Europejskiej w powiązaniu z ich historią, położeniem geograficznym, walorami przyrodniczymi, tradycjami kulturowymi i obyczajowymi - Wdrażanie do podejmowania samodzielnych działań w celu zdobycia wiedzy i zrozumienia informacji dotyczących Unii Europejskiej Cele szczegółowe: - rozpoznaje różne regiony Polski, zna nazwy największych miast i stolicy - odnosi się z szacunkiem do problematyki poznawania życia ludzi innych narodowości, - poznaje zwyczaje, tradycje charakterystyczne dla krajów Unii Europejskiej - zna i nazywa symbole własnego kraju (barwy, hymn, godło), - wie, czym są symbole narodowe, - rozpoznaje niektóre symbole narodowe krajów Unii Europejskiej , np flagi - rozpoznaje i śpiewa hymn Unii Europejskiej –„Oda do radości” - rozpoznaje flagę Unii Europejskiej - rozpoznaje walutę Unii Europejskiej (banknoty i monety) - rozumie pojęcia Polak, Polska, Europejczyk, Europa, Unia Europejska - zna niektórych europejskich autorów tworzących dla dzieci, potrafi wymienić kilka utworów literackich - rozpoznaje artystów, kompozytorów polskich i z innych krajów, - wymienia ciekawostki kulinarne wybranych krajów - wymienia najciekawsze i najbardziej znane zabytki Polski i innych krajów - słucha wybranych utworów kompozytorów europejskich - potrafi wykonać układ taneczny dostosowany do jego możliwości - wykonuje prace plastyczne różnymi metodami i technikami Metody i formy: Metody: efektywnego współdziałania w grupie, twórczego rozwiązywania problemów, poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, Formy organizacji pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa Środki dydaktyczne: Atlasy, Mapa Świata, Europy, Polski, czasopisma, książki popularno-naukowe, słowniki, encyklopedie, zdjęcia, pocztówki, plansze itp. płyty CD , komputer, informacje , zdjęcia, foldery z Internetu, monety, banknoty, znaczki pocztowe, pamiątki, emblematy wybranych krajów Unii Europejskiej, teksty legend i podań , książki z bajkami H.Ch. Andersena, Braci Grimm, zdjęcia i życiorysy sławnych Europejczyków , flaga Unii Europejskiej i innych krajów członkowskich, nagranie hymnu UE i Hymn „Małego Europejczyka”, płyty CD z muzyką innych narodów (np. tańce) , symbole europejskie, karty pracy, wycinki z gazet, auta, klocki Lego, litery, wyrazy, klocki drewniane, gry dydaktyczne Plan działań: Lp. Temat Sytuacje edukacyjne Podjęte działania 1. Polska –mój kraj - „Co to jest Polska?” -wykorzystanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Barwy ojczyste”- rozmowa po wysłuchaniu wiersza na temat godła, barw narodowych, globalne odczytywanie wyrazów: flaga, godło, Polska, Ojczyzna, stolica, rozszerzanie zasobu słownictwa - „Spacer po Warszawie” -zapoznanie z legendą powstania Warszawy i jej herbem, słuchanie utworu U. Łochockiej „Legenda o Warsie i Sawie, poznanie ważnych zabytków i budowli Warszawy (Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Łazienki, pomniki)– prezentacja multimedialna, odtwarzanie treści legend, inscenizacje utworów - „Kraków-dawna stolica Polski i siedziba królów” - poznanie legendy miasta Krakowa –„Legenda o Smoku Wawelskim”, poznanie ważnych zabytków (Rynek, Wawel, Kościół Mariacki)- prezentacja multimedialna, odtwarzanie treści legend, inscenizacje utworów - „Jestem Polakiem” - praca z mapą, poznanie zarysu , granicy Polski, jaki kształt ma Polska, wskazanie na mapie Bartoszyc, Warszawy-stolicy , Krakowa, rzeki Wisły, Morza Bałtyckiego, Gór, czytanie wyrazów „Znani Polacy” -Fryderyk Chopin, Jan Matejko, Jan Brzechwa, Julian Tuwim, Maria Konopnicka, Jan Paweł II - Fryderyk Chopin- zapoznanie z postacią wielkiego kompozytora i pianisty, poznanie i słuchanie jego utworów: polonezy, mazurki, marsze -Jan Matejko poznanie wielkiego artysty malarza oglądanie reprodukcji dzieł artysty - twórców literatury dziecięcej: Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Marii Konopnickiej, słuchanie ich utworów literackich, zabawy teatralne i językowe po wysłuchaniu wiersza - Jan Paweł II- zapoznanie z postacią wielkiego Polaka i patrioty oraz poznanie miejsc związanych z postacią (Wadowice, Kraków, Watykan - ,,Fryderyk Chopin” – słuchanie utworów muzyki klasycznej kompozytora : Polonezy, Mazurki, Marsze -„Hymn Polski” -utrwalenie słów i melodii Polskiego hymnu, zachowanie odpowiedniej postawy, śpiewanie w grupie i indywidualnie „Flaga Polski” -wykonanie flagi z papieru, zastosowanie odpowiednich kolorów -,,Mapa Polski” - praca w zespołach , zaznaczanie granic Polski, oznaczenie ważnych miejsc na mapie, gór, rzek, miast, stolicy, morza, zastosowanie odpowiednich kolorów - „ Nasz kraj” -malowanie farbami, wykorzystywanie różnorodnych narzędzi (wałki) do uzyskania ciekawych efektów - „Zabytki Warszawy i Krakowa” -tworzenie rozbudowanych budowli z klocków drewnianych, klocków lego i innych klocków o różnych kształtach i łączeniach, praca w zespołach i indywidualna -„Syrenka Warszawska”, „Smok Wawelski” -lepienie z plasteliny i z różnego innego materiału form przestrzennych postaci z polskich legend „Owczareczek śląski”, „Krakowiaczek”- tańce polskie -zabawy ruchowo-taneczne przy muzyce w parach -,,Zagadki o Polsce” -rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, podawanie swoich propozycji rozwiązań, wykorzystanie Internetu 2. Polska w Unii Europejskiej -„Jestem polakiem i europejczykiem”... - kończenie zdania przez dzieci, formułowanie dłuższych wypowiedzi , snucie przypuszczeń, ilustrowanie własnych odpowiedzi - „Europa to nasz dom” - wysłuchanie wiersza, próba recytacji w grupie i indywidualnie -„Polska w Unii Europejskiej” -rozwiązywanie krzyżówki wpisywanie pomysłów dzieci, wykorzystanie Internetu 3. Podróż po Europie „Mali Europejczycy” - utworzenie w sali grupy kącika: flagi, książki, atlasy, globus, Mapa Świata, Mapa Europy, -„Gdzie jest Europa?” - poznanie położenia Europy na Mapie Europy, Mapie Świata i globusie -„Mapa Europy” - malowanie farbami konturowej mapy , praca w zespołach -„Europa” - poznanie pojęcia Europa jako kontynentu, wykorzystanie Internetu -„Państwa Europy” - zapoznanie z państwami leżącymi w Europie, wykorzystanie atlasu i Internetu, czytanie nazw państw -„Flagi państw europejskich” - praca plastyczna, wykonywanie flagi -,,Zagadki o Europie” -rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, podawanie swoich propozycji rozwiązań, wykorzystanie Internetu -„Podróż po Europie” - określanie kierunków, poruszanie się w przestrzeni, wskazywanie lewej i prawej strony swojego ciała, utrwalenie nazw europejskich 4. Poznajemy Unię Europejską - „Czym jest Unia Europejska” -wyjaśnienie czym jest UE, poznanie nazw państw należących do Unii, próby odczytania nazw państw Unii Europejskiej-globalne czytanie, wskazanie na mapie świata granic UE -,,Flaga Unii” - poznanie barw i symbolikę flagi UE, wykonanie flagi , zwrócenie uwagi , że każde państwo w Europie ma inną flagę, a cała Europa ma jedną wspólną - „Waluta Europejska” - oglądanie i porównywanie wyglądu banknotów Polskich i Europejskich –Euro, zabawy z wykorzystaniem banknotów w wybranych kącikach tematycznych -„Państwa Unii” - układanie nazw państw Unii Europejskiej z liter drukowanych małych i wielkich (rozsypanka literowa) - „Hymn małego europejczyka” słuchanie piosenki, próby śpiewania w grupie, wykorzystanie Internetu -„Oda do radości” - poznanie słów i melodii Hymnu Unii Europejskiej, śpiewanie w grupie i indywidualnie - „Taka jest Unia” - rysowanie kredkami pastelowymi, inwencja twórcza , odtwarzanie swoich spostrzeżeń w pracy plastycznej 5. Wybrane państwa Unii Europejskiej Wielka Brytania - „Flaga” - „Państwo na mapie” - „Tradycje i zwyczaje” - „Zabytki i obiekty Anglii” - Kraj „Kubusia Puchatka” - „Język angielski” - kolorowanie flagi Wielkiej Brytanii - wskazanie na mapie granic państwa oraz stolicy-Londynu - poznanie obyczajów i tradycji związanych z tym krajem, m.in. herbata z mlekiem, ciasteczka, spódniczka noszona przez Szkotów, piętrowe autobusy, czerwone budki telefoniczne, czarne taxi, itp. -most Tower Bridge, Big Ben, pałac Westminsterski, Buckingham, Wieżowiec Gherkin, London Eye, Muzeum Brytyjskie- wykorzystanie Internetu, albumów, książek, wykonanie pracy plastycznej w zespole -słuchanie i oglądanie wybranej przygody o Kubusiu Puchatku, poznanie autora bajek- A.A.Milne - używanie prostych słów, którymi posługują się mieszkańcy Anglii, np. „hello”, good bay”, „ok”, „good morning”,itp. Francja - „Flaga” - „Państwo na mapie” - „Zabytki i obiekty” „Poznajemy Francję” „Disneyland” „Francuskie dania” - kolorowanie flagi Francji - wskazanie na mapie Europy-Francji oraz stolicy-Paryż, odczytywanie nazwy stolicy - poznanie zabytków i charakterystyczne budowle Francji (wieża Eiffla, Łuk Triumfalny, Muzeum Luwr, Zamek Królewski, Plac Bastylii- wykorzystanie Internetu, albumów, książek - wykonywanie pracy plastycznej w zespołach, rysowanie poznanych zabytków i ciekawych miejsc. - park rozrywki dla dużych i małych, oglądanie zdjęć z wykorzystaniem Internetu - tradycje związane z jedzeniem (znakomite sery, ślimaki, żabie udka, bagiedki z marmoladą lub czekoladą, pieczone kasztany, tarta, itp.) Finlandia -„Flaga” - „Państwo na mapie” - „Dolina Muminków w Naantali” - „Muminki”- -„Laponia- kraina Mikołaja i reniferów” -„ Podróż po Finlandii” -kolorowanie flagi Finlandii -wskazanie na mapie Europy-Finlandii oraz stolicy-Helsinki, odczytywanie nazwy stolicy - poznanie bohaterów bajki zamieszkujących dolinę w Finlandii, odwiedzanie wioski Muminków-Parku Rozrywki-wykorzystanie Internetu - oglądanie bajki na stronie Internetowej, nazywanie bohaterów - oglądanie zdjęć krajobrazu Laponii w różnych porach roku, zwierząt zamieszkujacych te tereny, kolorów zorzy polarnej, wykorzystanie Internetu i literatury -praca plastyczna w zespołach, rysowanie zabytków , budowli i ciekawych miejsc wykorzystanie Internetu, albumów, ilustracji, odczytywanie napisów Dania -„Flaga” - „Państwona mapie” -„Wikingowie” -„Elektrownie wiatrowe” - „Legoland” - „H.Ch.Andersen –Duński bajkopisarz” „Czy znasz tą bajkę?” -„Podróżujemy po Danii” - kolorowanie flagi Danii -wskazanie na mapie Europy-Danii oraz stolicy-Kopenhagii, odczytywanie nazwy stolicy - opowiadanie nauczycielki o żeglarzach i wojownikach duńskich-wykorzystanie ilustracji i Internetu - pokaz i opis elektrowni wiatrowych, dzięki którym Dania słynie z czystego powietrza produkowanego przez turbiny wiatrowe, oglądanie krajobrazów i miejsc w jakich znajdują się elektrownie wiatrowe w tym kraju-wykorzystanie Internetu - słuchanie krótkiej historii o powstaniu klocków Lego, oglądanie folderów i zdjęć z Legolandu, swobodne wypowiedzi dzieci - tworzenie kącika z bajkami tego autora, oglądanie i czytanie wybranych książek przez dzieci, nauczycielki - rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych -poznanie ważnych budowli, zabytków, ciekawych miejsc: Katedra św. Knuda, Zamek Egeskov, Pomnik H.Ch, Andersena, wyspa Zamkowa, oglądanie ilustracji, folderów z wykorzystaniem Internetu, wykonanie pracy plastycznej w zespołach, odczytywanie napisów Włochy -„Flaga” - „Państwo na mapie” -„Wulkany” - „Wybuch wulkanu „Kuchnia Włoska” „Poznajemy Włochy” „Legenda o powstaniu Rzymu” - kolorowanie flagi Włoch -wskazanie na mapie Europy-Włoch oraz stolicy-Rzym, odczytywanie nazwy stolicy i państwa - oglądanie ilustracji , zdjęć w albumach i Internecie, przekazanie informacji o Etnie - zabawa badawcza, wykonanie doświadczenia - poznanie tradycji i przysmaków kulinarnych związanych z tym krajem, tj. pizza, ravioli, makaron spagetti, cappuccino, oliwki, feta, swobodne wypowiedzi dzieci - poznanie ważnych budowli, zabytków, ciekawych miejsc: Bazylika Św. Piotra, Panteon, Koloseum, Forum Romanum, Pomnik wilczycy, Ołtarz Ojczyzny, Watykan, odczytywanie napisów, praca plastyczna w zespołach, rysowanie kredkami, wykorzystanie Internetu, albumów - słuchanie legendy, swobodne wypowiedzi dzieci, układanie historyjki obrazkowej Niemcy -„Flaga” - „Państwo na mapie” „Poznajemy kraj naszych sąsiadów” „Bracia Grimm” „Bajeczki” „Samochody niemieckich marek” - kolorowanie flagi Niemiec - wskazanie na mapie Europy-Niemiec oraz stolicy-Berlin, odczytywanie nazwy stolicy i państwa - poznanie charakterystycznych obiektów, zabytków , budowli i ciekawych miejsc : Brama Brandenburska, Katedra w Berlinie, Reichstag, Mur Berliński, Pomnik pomordowanych Żydów Europy, oglądanie pocztówek, ilustracji, folderów ze zdjęciami w Internecie, odczytywanie napisów, wykonanie pracy plastycznej w zespołach - prezentacja informacji na temat braci Grimm, niemieckich bajkopisarzy, oglądanie ilustracji w książkach, czytanie fragmentów książek - słuchanie wybranych bajek, odgadywanie tytułów po prezentacji fragmentów lub na podstawie ilustracji - utworzenie kącika z autami Niemieckich marek przyniesionymi przez dzieci, tj. Mercedes, BMW, Opel, Volswagen, Audi, Porsche, wspólne zabawy Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |