Katalog Dagmara Dymek, 2018-07-03 Strzegowo Różne, Plany pracy PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJPLAN OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZY ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 Wrzesień Blok tematyczny: Poznajmy się. · Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego. Powitanie nowych członków świetlicy · Zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona) · Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej. · Co to są zasady? - próba definicji pojęcia. Ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w świetlicy (plakat). · Regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy. · Poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy. Wakacyjne wspomnienia. · Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji. · Wakacyjne pamiątki, · Malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji. · Gry i zabawy na powietrzu. · Praca z mapą. Przestrzegamy zasad ruchu drogowego · Przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze. · Jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie). · Święto Patrona Szkoły św. Stanisława Kostki. · Tworzymy kodeks pieszego. · Pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek rowerowych. · Znaki drogowe jakie spotykamy po drodze do szkoły-rozmowa. Pożegnanie lata. · Moje letnie przygody, luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata · Malowanie farbami, kredkami scenki z minionego lata, Przeciwdziałanie agresji · Uczymy się żyć w przyjaźni. Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel? · Wyrażanie i nazywanie agresywnych odczuć. Pogadanka na temat „Kiedy jestem zdenerwowany uspokajam się dzięki…” · Opanowanie i przezwyciężanie złości poprzez ćwiczenia „Kartki złości”. · Dlaczego warto być miłym? – burza mózgów. · Uczymy się na błędach Czerwonego Kapturka-przypomnienie treści bajki, rozmowa kierowana na temat zagrożeń czekających na dzieci. Październik Zwierzęta wokół nas. · Wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach. Rozpoznawanie różnych gatunków ssaków, · Zwierzęta hodowlane w gospodarstwach, · Gry i zabawy dramowe; odgłosy zwierząt Jesienne zmiany w przyrodzie. · Pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie. · Poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści. · Pospolite drzewa liściaste, iglaste. · Rozpoznawanie jesiennych liści, określanie kształty, koloru. · Wykonanie kompozycji ”jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie. · Wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny. · Co daje nam las? - rozmowa z dziećmi na temat darów lasu, w tym grzybów jadalnych i trujących. Dzień Edukacji Narodowej. · Rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy. · Przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń. Jesienne prace w ogrodzie · Swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie, · Rozmowa na temat związków przyczynowo-skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku, · Jesienna pogoda. Wypowiedzi uczniów na temat pogody. · Jesienne skarby. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu i ogrodu, parku. · Wiersze o tematyce jesiennej. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Pomidor” J.Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe „odgadnij jakim jestem warzywem”. Listopad Czcimy tych, którzy odeszli. · Listopad miesiącem pamięci o zmarłych. · Nauka poprawnego zachowania się w miejscach pamięci. · Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie. Praca plastyczna: rysowanie wesołych dyń duszków, czarownic. · Wysłuchanie opowieści pt.:”Zaduszek”. W zdrowym ciele zdrowy duch. · Pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią. · Witaminy z owoców i warzyw. · Sposoby przechowywania owoców i warzyw. · Głośne czytanie przepisów na surówki z owoców i warzyw. · Wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie. Świetlicowe przyjaźnie. · Swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach. · Praca plastyczna mój przyjaciel. · Co to jest pomoc koleżeńska? Dyskusja o cechach prawdziwego kolegi/koleżanki. · Cześć ludziom , którzy oddali życie dla Ojczyzny. Narodowe Święto Niepodległości. · Opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów. · Przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego. · Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi. · Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego. Ptasie odloty. · Żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach. · Głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii. · Rozpoznawanie ptaków i ich nazw. · Wspólna rozmowa na temat: Dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę? · Oglądanie książek o ptakach, albumów. · Wykonanie papierowej składanki ptaka. · W jaki sposób pomagamy ptakom, które zimują w kraju? - pogadanka. Katarzynki i Andrzejki. · Andrzejki i Katarzynki-podobieństwa i różnice. · Czytanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami. · Przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb. Dekoracja Sali. Zabawa Andrzejkowa. Grudzień Otrzymujemy i dajemy prezenty. · Legenda o św. Mikołaju. Poznajemy tradycje I zwyczaje mikołajkowe. · Pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty. · Adresowanie koperty. Krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata. · Portret Świętego Mikołaja- praca plastyczna. · Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier. Przygotowujemy się do świąt. · Wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka. · Słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia. · Słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd. · Wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu. · Swobodne wypowiedzi nt. przygotowań do Wigilii. · Wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim. · Pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy. Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne. · Swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach. · Omówienie ilustracji przedstawiającej szopki. Styczeń Witamy Rok 2015 · “Jak to będzie w Nowym Roku” wiersz H.Zielińskiej. Redagowanie postanowień noworocznych. · Swobodne wypowiedzi nt. jak witaliśmy Nowy Rok. · Zabawy zimowe na śniegu. · Jak zaplanować bal karnawałowy- wspólna rozmowa. · Konkurs „Pomysł na najciekawszy strój karnawałowy i jego wykonanie”. Bezpiecznie na śniegu i lodzie · Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych. · Rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad. · Gry i zabawy dramowe „odgadnij dyscyplinę sportu”. · Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych. · Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni. Droga hamowania pojazdów- doświadczenie z użyciem zabawek. Zima, Zima… · Obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy. · Zabawy ruchowe na boisku. · Zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki owady i ssaki. · Malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne. · Giełda pomysłów nt. „Oszczędny las”. Rozpoznawanie szyszek, ustalanie z jakich drzew pochodzą. · Ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi. · Rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”. Luty Tropimy ślady na śniegu · Tropienie i rozpoznawanie śladów zostawionych przez kolegów. · Analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra. · Praca plastyczna: „fantastyczne zwierzaki i ich ślady”. · Układanie i rozwiązywanie rebusów i krzyżówek o tematyce zimowej. Dokarmiamy zwierzęta zimą · Rozmowa nt. sposobu dokarmiania zwierząt zimą. · Pogadanka – jak należy się zachować na zajęciach terenowych. · Praca plastyczna „Zwierzęta zimą”. Poznajemy kraje wiecznego śniegu i lodu. · Eskimosi – mieszkańcy Arktyki – odnalezienie Arktyki na globusie, wypisanie informacji kojarzących się z Eskimosami. Rozwiązywanie krzyżówki tematycznej. · Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych w czasopismach dziecięcych. · Słuchanie fragmentu lektury „Zaczarowana zagroda”, Wypowiedzi dzieci o pingwinach. Marzec Pory dnia i roku · Rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc. · Praca z globusem. · Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża ziemi. · Swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku. Zjawiska jakie obserwujemy przy tych zmianach. · Warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku. Święto wszystkich kobiet. · Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa nt. „Dlaczego obchodzimy to święto?” · Zawody wykonywane przez kobiety. · Sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion. · Kto jest dżentelmenom, a kto damą – zasady dobrego zachowania wobec kobiety. · Czytanie ze zrozumieniem ze „Świerszczyka” Powitanie wiosny · Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. · Swobodne wypowiedzi nt. zwiastunów wiosny. · Układanie haseł witających wiosnę. · Rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie. · Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa. Jakie są ich wartości odżywcze? Wspólne układanie krzyżówek o nowalijkach. · Rozmowa o zwyczaju topienia Marzanny – znaczenie tego obrzędu. Kolorowanie obrazka. Utrwalenie piosenki „Idzie wiosna”. Moja miejscowość – Strzegowo. · Zapoznanie z zabytkami Strzegowa na podstawie fotografii i starych zdjęć. · Praca w zespołach – przedstawiamy naszą gminę innym – reklama Strzegowa. Wykonanie plakatu reklamowego – technika dowolna. · Rozwiązywanie krzyżówki dotyczącej Strzegowa. Wykonanie godła naszej gminy. · „Prima Aprilis – wesołe żarty”. · Rozwiązywanie rebusów pod kierunkiem nauczyciela na temat „Jakie to drzewa?”. Układanie zdań z poznanymi wyrazami. · Jakie zwierzęta ukryły się w słowach? – rebusy. Malujemy pisanki. · Święta tuż, tuż... tradycje świąteczne w naszym regionie , kraju I na świeie. · Swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi nt. zwyczajów wielkanocnych. · Malowanie pisanek. · Ustne wypowiedzi opisujące własną pisankę marzeń. · Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus – dyngus. · Własne doświadczenia związane z tym świętem – rozmowa. Kwiecień Wiosenne prace. · Swobodne wypowiedzi uczniów o wiosennych pracach w ogródku. · Rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy . · Wiosna – kolorowa pora roku – określanie cech charakterystycznych, mapa roślin chronionych. Światowy Dzień Ziemi. · Swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi. · Jak mogę pomóc Ziemi? – swobodne wypowiedzi. · Zapoznanie z fundacjami i klubami pomocy: Przyjaciele Ziemi, Pokojowy Ruch „Zielonych”. Praca z przygotowanymi materiałami. · Mali ekolodzy – formułowanie zasad postępowania przyjaciela Ziemi na podstawie tekstu W.Szydłowskiej “Zawiniła butelka”. Książka nasz przyjaciel. · Jak zachęcić innych do czytania książek- rozmowa. · Moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, uczniowie prezentują swoje ulubione książki. · Rozmowa nt. Zachowania się w bibliotece, poszanowania wypożyczonych książek. · Czytanie wybranego opowiadania z podziałem na role. · Wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania. · Piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz. Odczytanie najciekawszych prac. · Opowiadamy i czytamy baśnie. Maj Majowe święta. · Oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 Maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja. · Opowiadanie nauczyciela o Konstytucji i czasach w których powstała. · Nasze symbole narodowe – godło i flaga. Wykonanie płaskorzeźby godła – wyklejanie plasteliną. Dekoracja korytarza. · Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka. Słuchanie piosenek patriotycznych. Wiosenna pogoda. · Wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju. · Majowe kwiaty. Poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy. · Praca plastyczna „Polne kwiatki”. · Poznajemy różne gatunki chwastów. · Wzajemne prezentowanie chwastów zebranych w drodze do szkoły. · Próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości. · Swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów, praca na szkolnym klombie. · Czy zioła to chwasty? – wspólne wyjaśnienie, kiedy roślina zielona może być uznana za szkodliwy chwast. Moja rodzina · Wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny. · Przytaczanie rodzinnych anegdot. · Prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych. · Praca plastyczno – literacka; wykonanie kartki z rodzinnego albumu. · Zabawa pantomimiczna: „Czyj to portret”. Moja mama, mój tata. · Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy. · Układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty. · Moi rodzice – praca plastyczna. Nasze zdrowie · Sprawdzamy swoją aktywność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym. · Swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie. · Zabawy ruchowe, które lubimy – rozmowa. Praca plastyczna – „Mój ulubiony sport na świeżym powietrzu”. · Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na zajęciach wf? · Próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję? Czerwiec Dzień dziecka. Poznajemy prawa dziecka. · Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata. · Praca z mapą. Odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie. · Próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie? · Uważne, wyraziste odczytanie Praw Dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie. · Zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci. · Order Uśmiechu. · Projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę. · Każdy z nas ma swoje prawa – spotkanie z panią pedagog. Poznajemy bohaterów “Dawno temu w trawie”. · Poznajemy zwyczaje owadów. · W gromadzie siła.( zajęcia promujące wartości moralne) · Owady z materiałów przyrodniczych. · Liszka czy pliszka – zajęcia umuzykalniające · Cyrk owadów – zabawa animacyjna. Lato, lato… · Rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem. · Mój przepis na lato – pisemna praca w grupach. · Przypominamy letnie i wakacyjne piosenki. · Swobodne wypowiedzi na temat lata i bezpiecznego sposobu spędzania wolnego czasu. · Praca plastyczna pt. „Lato” · Praca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje. · Jestem bezpieczny podczas zabawy - niebezpieczne sytuacje podczas zabawy na podwórku, na ulicy -pogadanka. Dagmara Dymek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |