Katalog Barbara Kędzior, 2018-07-09 Jarosław Chemia, Konspekty Konspekt do lekcji chemii "Reakcja zobojętniania jako jeden ze sposobów otrzymywania soli ".Dział: SOLE Temat: REAKCJA ZOBOJĘTNIANIA JAKO JEDEN ZE SPOSOBÓW OTRZYMYWANIA SOLI Cele operacyjne: Uczeń powinien: - podać jak reagują kwasy z zasadami - podać produkty reakcji - zapisać równania reakcji kwasów z zasadami w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej - zaproponować różne metody otrzymywania wybranej soli Metoda: – problemowa z zastosowaniem eksperymentu. Forma realizacji: – ćwiczenia laboratoryjne w grupach równym frontem. Pomoce i środki dydaktyczne: - alkoholowy roztwór fenoloftaleiny, rozcieńczony roztwór kwasu solnego, rozcieńczony roztwór zasady sodowej, woda wapienna- zasada wapniowa; probówki, bagietki. - komputer, rzutnik Przebieg lekcji Część nawiązująca: 1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie obecności. 2. Powtórzenie wiadomości: - z czego zbudowana jest cząsteczka soli? - czy sole przewodzą prąd elektryczny? - dlaczego sole przewodzą prąd elektryczny? - jakie są produkty dysocjacji soli? - jakie są produkty dysocjacji kwasów? - jakie są produkty dysocjacji zasad? - co to są wskaźniki? - jak zachowuje się fenoloftaleina w środowisku kwaśnym, zasadowym i obojętnym? 3. Nawiązanie do nowej lekcji - omówienie sposobu opisywania doświadczeń chemicznych. Część właściwa: Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenie zgodnie z instrukcją wyświetloną na slajdzie. Następnie formułują obserwacje, wnioski i próbują zapisywać równania reakcji. Po każdym eksperymencie jest odczytywana obserwacja i zapisywane odpowiednie równanie reakcji. Uczniowie dokonują samooceny, nanoszą poprawki na swoim sprawozdaniu z wykonanego doświadczenia. DOŚWIADCZENIE I Reakcja zasady sodowej z kwasem solnym w obecności fenoloftaleiny; Sprzęt: probówka Odczynniki: roztwór wodny kwasu solnego, zasada sodowa, fenoloftaleina Sposób wykonania: Do probówki wlej niewielką ilość (do wysokości 1 cm) zasady sodowej NaOH. Dodaj 2-3 krople fenoloftaleiny. Co obserwujesz? Następnie dodawaj kroplami kwasu solnego (chlorowodorowego). Obserwuj zachodzące zmiany. Spostrzeżenia: Roztwór zasady sodowej pod wpływem fenoloftaleiny przejmuje zabarwienie malinowe. Po dodaniu kwasu roztwór się odbarwia. Wniosek: Zasada sodowa reaguje z kwasem solnym. NaOH + HCl NaCl + H2O forma cząsteczkowa Na+ + OH- + H+ + Cl- Na+ + Cl- + H2O forma jonowa OH- + H+ H2O forma jonowa skrócona DOŚWIADCZENIE II Reakcja zasady wapniowej z kwasem chlorowodorowym w obecności fenoloftaleiny; Sprzęt: probówka Odczynniki: roztwór wodny kwasu solnego, zasada wapniowa, fenoloftaleina Sposób wykonania: Do probówki wlej niewielką ilość (do wysokości 1 cm) zasady wapniowej Ca(OH)2. Dodaj 2-3 krople fenoloftaleiny. Co obserwujesz? Następnie dodawaj kroplami kwasu solnego (chlorowodorowego). Obserwuj zachodzące zmiany. Spostrzeżenia: Roztwór zasady sodowej pod wpływem fenoloftaleiny przejmuje zabarwienie malinowe. Po dodaniu kwasu roztwór się odbarwia. Wniosek: Zasada wapniowa reaguje z kwasem solnym. Ca(OH)2 + 2 HCl CaCl2 + 2H2O forma cząsteczkowa Ca2+ + 2OH- + 2H+ + 2Cl- Ca2+ + 2Cl- + 2H2O forma jonowa OH- + H+ H2O forma jonowa skrócona Sformułowanie wniosku ogólnego : zasada + kwas sól + woda Reakcja kwasu z zasadą nosi nazwę reakcji zobojętniania lub neutralizacji. Reakcja ta polega na łączeniu się jonów wodorowych (pochodzących od kwasu) z jonami wodorotlenkowymi (pochodzącymi od zasady) w cząsteczkę wody. OH- + H+ H2O Integracja i rekapitulacja wiedzy – Uczniowie proponują instrukcję do doświadczenia: Otrzymywanie siarczanu (VI) wapnia. Zadanie pracy domowej Napisz w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej równania reakcji między: • Wodorotlenkiem potasu a kwasem azotowym (V) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |