Katalog Halina Prudło, 2018-07-25 Częstochowa Lekcja wychowawcza, Konspekty Daj siebie innym... Warto pomagać- konspekt lekcji wychowawczej w gimnazjumKonspekt lekcji języka polskiego/godziny z wychowawcą w gimnazjum 1. Temat:” Daj siebie innym… Warto pomagać” 2. Cele: Uczeń potrafi: • wymienić czynniki zniewalające człowieka, • odczytać teksty kultury- wiersz, piosenka, plakat -na poziomie dosłownym i przenośnym, • interpretować teksty kultury, • wyszukać informacje zawarte w różnych tekstach kultury- wywiad, wiersz, • wziąć udział w dyskusji, • wyrażać własne opinie, • wyciągać wnioski. 3. Środki dydaktyczne: • prezentacja multimedialna, • tekst fr. wywiadu J. Weissa z M. Kotańskim, • wiesz, plakat, • karty pracy, • piosenka „Daj siebie innym” , wykonawcy: Piotr Nagiel, Jacek Jasion • wystąpienie Marka Kotańskiego. 4. Metody pracy: • rozmowa kierowana, • praca z tekstem, • praca z materiałem ilustracyjnym, • drama, • rundka bez przymusu, • burza mózgów, • indywidualna praca, 5. Przebieg zajęć: 1. Czynności organizacyjne 2. Przypomnienie problemów poruszanych na ostatnich lekcjach (zniewolenie, uzależnienia) 3. Uzupełnienie schematu/ plakatu: (hasło zniewolenie- uczniowie dopisują skojarzenia oraz „rzeczy”, które doprowadzają do zniewolenia) 4. Dyskusja nt. przyczyn i skutków sięgania po narkotyki- uzupełnienie tabeli z karty pracy(przyczyny: nuda, ciekawość, „szpan”, moda, samotność, przygnębienie, problemy itp., skutki- uzależnienie, choroba, utrata kontroli nad sobą, oderwanie od rzeczywistości, śmierć) 5. Odczytanie efektów prac- rundka bez przymusu 6. Interpretacja dowolnego plakatu przeciwko narkomanii. 7. Wyciągnięcie wniosków: narkotyk (prawie zawsze) równa się cierpienie, choroba, śmierć. 8. Rozmowa kierowana: czy wyjście z nałogu jest łatwe, jak pomóc ludziom uzależnionym? 9. Specjalistyczne ośrodki pomocy narkomanom 10. Postać Marka Kotańskiego i Janusza Weissa- prezentacja zdjęć 11. Wywiad z Markiem Kotańskim- scenka dramowa przygotowana przez 2 uczniów lub odczytanie fr. wywiadu, wybranych przez nauczyciela. 12. Wnioski, odpowiedzi na pytania: • Jakie działania podejmował M. Kotańki? • Jakie były motywy jego działań? • Jakie metody stosował Kotan w terapii narkomanów? 13. Zapisanie pierwszej części tematu lekcji, pisemne odpowiedzi na powyższe pytania 14. Poetycka odpowiedź narkomanki- Narkomanka l.18 „Przyjacielu mój Daj mi trochę siebie, bym mogła i ja dać innym” 15. Interpretacja wiersza: -O co prosi podmiot liryczny, jak wygląda życie dziewczyny, do kogo kieruje prośbę, co oznaczają słowa: dawać siebie innym, kogo dotyczą, czy tylko ludzi uzależnionych? 16. Wypowiedzi Marka Kotańskiego nt. ruchu czystych serc i „dawania siebie” 17. Czy my możemy „dać siebie innym”, w jaki sposób możemy pomagać, czy warto?- praca domowa, 18. Dopisanie drugiej części tematu. 19. Wysłuchanie fr. piosenki: „Daj siebie innym”, Piotr Nagiel, Jacek Jasion W lekcji wykorzystano: Wiersz Narkomanka l.18, Przyjacielu mój… fr. piosenki: „Daj siebie innym”, Piotr Nagiel, Jacek Jasion fr. wywiadu z M. Kotańkim i wypowiedzi M. Kotańskiego Plakaty ”Przeciw narkomanii” Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |