Katalog

Marta Wasiak, 2018-08-01
Kutno

Język angielski, Sprawozdania

sprawozdanie z planu rozwoju nauczyciela kontraktowego ubiegajace sie o stopien nauczyciela mianowanego

- n +

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w okresie stażu na stopień nauczyciela mianowanego

Imię i nazwisko: Marta Wasiak
Wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym:
-Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, studia uzupełniające magisterskie w zakresie Filologia angielska-specjalizacja nauczycielska, 25.07.2011r.;
-Studia Podyplomowe: Edukacja w zakresie nauczania plastyki i zajęć artystycznych,
III semestry, 24.06.2013r.
Stanowisko i miejsce zatrudnienia: nauczyciel języka angielskiego i plastyki
w Szkole Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Łaniętach;
Stopień awansu i staż pracy: nauczyciel kontraktowy; 6 lat
Okres stażu: 01.09.2011r.-31.05.2014r.
Opiekun stażu: mgr Jolanta Dymczak

Wstęp:
W Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego zostałam zatrudniona dnia 01.09.2008r. w charakterze nauczyciela języka angielskiego.
Zgodnie z posiadanym wyższym wykształceniem, z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym, odbyłam pierwszy rok stażu, a następnie zdobyłam stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Staż na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczęłam 01.09.2011r., a ukończyłam 31.05.2014r. W czasie przebiegu stażu starałam się realizować zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, wymagania określone przez podstawę programową obowiązującą w szkołach podstawowych, zadania opiekuńczo-wychowawcze typowe dla pracy w tym rodzaju placówki. Niemniej, w czasie trwania stażu realizowałam również twórcze inicjatywy własne nie ujęte w planie rozwoju zawodowego, które rozwinęły się w trakcie trwania stażu lub wyniknęły z potrzeby kreatywnego podejścia do pracy w szkole. Z racji posiadanego wykształcenia, większość moich działań miało związek z językiem angielskim, później również z plastyką i na nich właśnie skupiłam się w okresie stażu.
Za swoje priorytety przyjęłam rozwijanie umiejętności językowych w zakresie komunikacji, sprawności aktywnego słuchania, rozumienia tekstu pisanego użytkowego i tworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej i ustnej oraz położyłam duży nacisk na wykorzystywanie nabytych umiejętności w życiu codziennym. Dużą uwagę zwróciłam także na rozwijanie zaobserwowanych talentów manualnych dzieci, wydobywanie ich ekspresji i kreatywności, uwrażliwienie na sztuki plastyczne, pogłębianie wiedzy i doświadczeń w zakresie plastycznym.
Poprzez kilka lat swojej pracy z dziećmi zaobserwowałam coraz większą obojętność najmłodszych na piękno przyrody, przedmiotów, które nas otaczają, dlatego też uważam, że każde dziecko powinno być kształcone w tej dziedzinie już od najmłodszych lat.
W korelacji z wymaganiami określonymi przez właściwe rozporządzenia MEN z dn. 01.03.2013r., starałam się odpowiedzialnie realizować zaplanowane zadania oraz zadania pojawiające się na bieżąco w trakcie trwania stażu oraz zawarte w planie rozwoju zawodowego i pozytywnie wpływać na aktualne potrzeby Szkoły oraz środowiska lokalnego.
Porządek Sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego oparłam na podstawie wymagań zawartych w §7, punkt 2 Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
§7 ust. 1 pkt. 1
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.
W czasie trwania stażu aktywnie uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, wielokrotnie pełniłam również funkcję protokolanta zebrania. Współpracowałam z Dyrektorem, innymi nauczycielami oraz rodzicami uczniów celem rozwiązania napotykanych problemów wychowawczych. W wyborach jednogłośnie zostałam wybrana przez uczniów na opiekuna Samorządu Uczniowskiego i pełniłam tę funkcję przez okres dwóch lat. W okresie stażu należałam do zespołu wychowawczo-przedmiotowego klas I-III oraz IV-VI, w których omawialiśmy bieżące kwestie dotyczące ocen i sytuacji rodzinnych naszych wychowanków. Zajmowałam się również ewaluacją wewnętrzną, gdyż stanowiłam część zespołu do spraw ewaluacji. Brałam udział, jako nauczyciel delegowany,
w pracy zespołów nadzorujących w trakcie egzaminów szóstoklasisty oraz gimnazjalnych. Włączałam się aktywnie bądź sama organizowałam imprezy oraz uroczystości wynikające
z aktualnych potrzeb placówki: Festyn Rodzinny (organizowany równolegle z Dniem Dziecka), dyskoteki szkolne z okazji Dnia Chłopca, Dnia Kobiet, pożegnania szóstoklasistów oraz akademie na Dzień Komisji Edukacji Narodowej oraz Dzień Kobiet i na koniec roku szkolnego. Jako nauczyciel wychowawca współpracowałam z innymi instytucjami (GOKiS, GOPS-pomagałam uzyskać stypendia socjalne, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kutnie-wraz ze szkolnym pedagogiem zachęcałam rodziców do diagnozowania dzieci zagrożonych dysfunkcjami) oraz placówkami (Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza we Franciszkowie).
Od roku 2014 pełnię funkcję prezesa ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego. Aktywnie uczestniczę w każdym spotkaniu delegatów ZNP i angażuję się w życie związkowe.
W okresie, który obejmuje niniejsze sprawozdanie realizowałam zadania uwzględniające tematykę i zakres działań pedagogicznych i zamierzeń zgodnie z charakterem pracy
i zajmowanym stanowiskiem. Uwzględniałam również specyfikę środowiska lokalnego,
z którego wywodzą się uczniowie.
§7 ust. 1 pkt 2
Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.
W czasie całości stażu bardzo aktywnie uczestniczyłam w wielorakich formach kształcenia wewnętrznych i zewnętrznych. Brałam udział w szkoleniach organizowanych przez ośrodki kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, warsztatach i wykładach metodycznych oraz konferencjach transmitowanych online w Internecie oraz e-learningach. Pogłębiałam swoją wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i metodyczną w zakresie języka angielskiego oraz plastyki. Uczestniczyłam w debatach i dyskusjach z innymi nauczycielami poprzez fora internetowe i portale przeznaczone dla nauczycieli językowców. Wymieniałam się swoimi doświadczeniami i poradami z nauczycielami z innych placówek (Gimnazjum w Łaniętach, Szkoła Podstawowa nr 1 w Kutnie, Gimnazjum w Łęczycy, POW we Franciszkowie).
W czasie wolnym od pracy studiowałam czasopisma przeznaczone dla nauczycieli, pedagogów szkolnych („Psychologia w szkole”; „Charaktery”; „The Teacher”). Swoimi spostrzeżeniami dzieliłam się z uczniami oraz współpracownikami.
§7 ust. 1 pkt. 3
Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty.
W trakcie mojej pracy zawodowej starałam się na bieżąco śledzić i aktualizować swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego. Chętnie zapoznawałam się z publikacjami pojawiającymi się na portalach internetowych, regularnie uczestniczyłam w zebraniach Związku Nauczycielstwa Polskiego, na których były omawiane nowelizacje ustaw
i rozporządzenia MEN. Brałam udział w szkoleniu na temat systemu oświaty. Analizowałam Prawa i Obowiązki Ucznia, Kartę Praw Dziecka i Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Wielokrotnie przeglądałam dokumentację placówki-statut, regulaminy i plany.
§7 ust. 2 pkt. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
W czasie trwania całości stażu:
1) Zaznajomiłam się z procedurą i wymaganiami niezbędnymi do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego poprzez lekturę Rozporządzenia MENiS z dn. 01.12.2004r. oraz adekwatnymi fragmentami Karty Nauczyciela. Po analizie przepisów prawa oświatowego regulującego system awansu oraz specyfiki i potrzeb szkoły, opracowałam Plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez Dyrektora szkoły. Starałam się w nim zaplanować działania w taki sposób, aby motywowały mnie do wszechstronnego rozwoju zawodowego, aktywnej i twórczej pracy oraz skutecznego oddziaływania na uczniów.
Wraz z planem rozwoju złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu.
2) Współpracowałam z opiekunem stażu równolegle z przyjętym kontraktem i prowadziłam wymaganą dokumentację stażu zgodnie z obowiązującymi przepisami. W celu doskonalenia własnego warsztatu pracy obserwowałam działania opiekuna stażu podczas prowadzenia przez niego zajęć oraz prowadziłam i analizowałam w jego obecności własne zajęcia. Obserwacja zajęć opiekuna stażu oraz innych nauczycieli pozwoliła mi na wgląd w nowe metody pracy, oraz na wprowadzenie zmian we własnym warsztacie, tym bardziej że opiekun stażu jest doświadczonym nauczycielem (ponad 30 lat stażu). Obserwowałam także zajęcia prowadzone przez nauczyciela plastyki i matematyki, często podpatrywałam rozmaite zabawy dydaktyczne i plastyczne prowadzone podczas pracy porannej lub popołudniowej przez nauczyciela opieki świetlicowej, pracującego w szkole, co umożliwiło mi poszerzenie warsztatu oraz porównywanie różnych metod pracy z dzieckiem na wielorakich poziomach wiekowych oraz z rożnymi dysfunkcjami.
Przeprowadziłam lekcje otwarte dla rodziców uczniów (język angielski oraz plastyka), na których opiekunowie mogli w pełni uczestniczyć w codziennych zmaganiach swoich pociech oraz ponownie cofnąć się do lat szkolnych. Rodzice bardzo licznie i chętnie włączyli się w pracę ze swoimi dziećmi, wykazywali niemniejsze zainteresowanie tematami plastycznymi
i językowymi niż młodzież. Dla mnie zajęcia te były potwierdzeniem, iż potrafię zainteresować każdą grupę wiekową danym tematem.
W ramach oceny skuteczności swoich działań stworzyłam ankiety dla uczniów, dotyczące prowadzonych przeze mnie zajęć: językowych, wychowawczych, plastycznych i świetlicowych.
3) Dokumentowanie planu przebiegało systematycznie przez cały okres stażu. Zgromadzone zaświadczenia, dyplomy pomogły mi na bieżąco orientować się w stopniu realizacji planu rozwoju.
4) Na początku każdego roku szkolnego opracowywałam lub modyfikowałam do potrzeb
i możliwości dzieci plany wynikowe, kryteria oceniania oraz wszelkiego rodzaju plany pracy. Dokonywałam analizy informacji dotyczących uczniów, opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, aby jak najlepiej zindywidualizować pracę z nimi. Dzięki temu organizacja moich zajęć dydaktyczno-wychowawczych przebiegała pomyślnie i sprawnie.
5) Podnosiłam kompetencje uczestnicząc we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Wyszukiwałam ciekawe metody prowadzenia zajęć poprzez studiowanie dostępnej literatury oraz korzystanie z zasobów portali internetowych dla nauczycieli, jak również wymianę doświadczeń z nauczycielami z mojej i innych placówek. Samodzielnie zbierałam oraz wykonywałam narzędzia do pracy dydaktycznej, które wykorzystywałam w trakcie pracy
z dziećmi, co w dużej mierze przyczyniło się do jej uatrakcyjnienia oraz podniesienia jakości.
Zawsze starałam się dbać o salę lekcyjną, jej estetyczny i przyjazny dzieciom, ich zdrowiu
i bezpieczeństwu wygląd.
Sumiennie i rzetelnie prowadziłam wymaganą dokumentację szkolną i dziennik zajęć, dzienniki zajęć pozalekcyjnych, „teczkę wychowawcy”, arkusze ocen dzieci. Należycie dbałam o ich estetykę.
Bardzo aktywnie współpracowałam z wydawnictwami językowymi (OXFORD, PWN, PEARSON) co umożliwiło mi poszerzenie warsztatu pracy o dodatkowe materiały
i narzędzia. Dodatkowo wzbogacałam zasoby uczniów poprzez współpracę z Agencją Usług Edukacyjnych ELABOR-poprzez zakup pomocy językowych w postaci zakładek edukacyjnych do książek.
Uczestniczyłam w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu:
Rok szkolny 2013/14
-„Jak zaprezentować swój dorobek zawodowy przed komisją egzaminacyjną?”-maj 2014, WODN Łódź;
-„Emisja i higiena głosu” -maj 2014, WODN Łódź;
-szkolenie w ramach programu „Aktywna edukacja” –kwiecień 2014, Łęczyca;
-„Kierownik wycieczek szkolnych” -marzec 2014, NCKN w Płocku;
-„Przepisy dotyczące systemu oświaty w zakresie funkcjonowania szkoły i ich zastosowanie”- marzec 2014, WODN Łódź;
-„Zadania i rola wychowawcy w nowym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej” –doskonalenie wewnątrzszkolne, marzec 2014;
-„Sprawdzian szóstoklasisty z języka angielskiego” -wideokonferencja PEARSON, styczeń 2014;
-„Ewaluacja zewnętrzna” –szkolenie zorganizowane przez Instytut Kształcenia EKO TUR- Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli, styczeń 2014;
-„Bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne uczniów” –doskonalenie wewnątrzszkolne, grudzień 2013;
-„Ocenianie kształtujące” –doskonalenie wewnątrzszkolne, listopad 2013;
-szkolenie uprawniające do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy w wymiarze 34 godzin –październik 2013, WODN Łódź;
-„Papierowe gry i zabawy sposobem na organizację czasu wolnego ucznia” –warsztaty orgiami (2 spotkania) zorganizowane przez Kutnowski Klub Origami „Kwadracik”, październik 2013.

Rok szkolny 2012/13
-„Bezpieczeństwo w szkole” –doskonalenie zewnętrzne zorganizowane przez Centrum Doskonalenia STIMULUS, marzec 2013;
-„Aktywizacja uczniów na lekcjach języków obcych” –warsztaty metodyczne Wydawnictw Szkolnych PWN, marzec 2013;
-„Jak zorientować się, że ktoś sięga po narkotyki?” –doskonalenie wewnątrzszkolne, grudzień 2012.

Rok szkolny 2011/12
-„A teacher in the digital world” –wykład metodyczny zorganizowany przez wydawnictwo OXORD, sierpień 2012;
-„Jak rozmawiać z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze?” –styczeń 2012;
-„Młodzież w depresji” –szkolenie zorganizowane przez Ośrodek Edukacji i Profilaktyki, październik 2011.
-Ukończyłam trzy-semestralne Studia Podyplomowe: Edukacja w zakresie nauczania plastyki i zajęć artystycznych –Centrum Doskonalenia Kadr i Nauczycieli przy WSGK
w Kutnie, czerwiec 2013.
6) Pozyskiwałam egzemplarze okazowe wydawnictw specjalizujących się w materiałach
i literaturze anglojęzycznej, co poprawiło dostępność wybranych pozycji książkowych. Systematycznie aktualizuję swoją biblioteczkę poprzez zakup repetytoriów, pomocy gramatycznych i słowników, testów egzaminacyjnych oraz wielu innych co uatrakcyjniło moje zajęcia.
7) Przez cały okres stażu zapoznawałam się z literaturą i czasopismami z zakresu psychologii, pedagogiki i metodyki co umożliwiło mi bardziej świadome pełnienie funkcji nauczyciela języka angielskiego i plastyki oraz wychowawcy klasy.

§7 ust. 2, pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
1) Na początku każdego roku szkolnego za pomocą ankiety ustalałam, jakie są potrzeby
i oczekiwania uczniów, o czym chcą rozmawiać podczas godziny z wychowawcą, jakie są ich zainteresowania. Z pomocą pedagoga szkolnego zapoznałam się również z typowymi zachowaniami i problemami reprezentowanymi przez grupę wiekową moich uczniów oraz przeanalizowałam podstawowe potrzeby środowiska lokalnego, w którym funkcjonuje szkoła. Na podstawie wyników tej diagnozy oraz Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki opracowałam coroczny plan pracy wychowawcy klasowego.
Dzięki temu także, że uczniowie mają wpływ na tematykę godzin wychowawczych są on bardziej aktywni, czują się ważni i docenieni. Ja natomiast nauczyłam się identyfikować
i przeciwdziałać problemom, z którymi boryka się dzisiejsza młodzież.
Wraz z Dyrekcją szkoły, GOPS i innymi nauczycielami współpracowałam przy organizacji pomocy materialnej dla najuboższych uczniów (stypendia socjalne) i rodzin poszkodowanych w pożarze na terenie Gminy Łanięta.
2) W ramach działań prozdrowotnych przeprowadziłam szereg lekcji wychowawczych
o tematyce zdrowotnej i profilaktycznej, np. zdrowe odżywianie, życie bez nałogów, przeciwdziałanie cyberprzemocy, aktywne spędzanie czasu wolnego, itp. Wykorzystując pomoce dydaktyczne, tj. filmy DVD, plansze, broszurki, publikacje lekcje te były ciekawe
i wciągające. Dzięki tym zajęciom uczniowie posiedli wiedzę na temat wpływu różnych substancji psychoaktywnych na zdrowie i funkcjonowanie rodziny, znają postawy sprzyjające podejmowaniu racjonalnych decyzji oraz nabyli praktyczne umiejętności asertywnego odmawiania.
3) Moja współpraca z pedagogiem szkolnym obejmowała:
-konsultacje w sprawie uczniów sprawiających problemy wychowawcze; mających trudności w nauce;
-konsultacje dotyczące doboru właściwych ćwiczeń oraz metod pracy dla uczniów
z dysfunkcjami;
-konsultacje dotyczące analizy wybranych problemów z zakresu psychologii i pedagogiki, które wystąpiły przy pracy z uczniami;
-konsultacje w sprawie doboru treści godzin wychowawczych;
-spotkania i rozmowy przeprowadzone w obecności pedagoga szkolnego z uczniami i ich rodzicami;
-konsultacje na temat opinii i orzeczeń z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.
Moja współpraca z pedagogiem szkolnym układała się bardzo dobrze. Wspólnie analizowałyśmy problemy, dzięki czemu mogłam je sprawnie rozwiązywać i zapobiegać im w przyszłości. Dzięki pomocy pedagoga moja praca była łatwiejsza i bardziej skuteczna.
4) Podczas pracy wychowawczej starałam się kultywować tradycje regionalne poprzez organizowanie Wigilii klasowych, Dnia Chłopca, Dnia Kobiet, Andrzejek, apeli okolicznościowych, lekcji tematycznych, dzięki którym uczniowie mieli szansę dogłębniej poznać polskie obyczaje i zwyczaje, by w dorosłym życiu móc przekazać swoja wiedzę potomnym. Zapewniałam dzieciom podczas zajęć życzliwą atmosferę oraz podsuwałam pomysły na ciekawe i pożyteczne możliwości spędzania czasu wolnego. Ponadto, nieustannie wpajałam uczniom zasady dobrego wychowania, szacunku i tolerancji w stosunku do innych osób i starłam się być wzorcem do naśladowania.
Bardzo duży nacisk kładłam także na integrację zespołu klasowego. Zorganizowałam szereg dyskotek szkolnych, okolicznościowych spotkań klasowych, przedstawień. Starałam się zachęcić dzieci do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez branie udziału
w różnego rodzaju akcjach (np. Góra Grosza, zbiórka plastikowych nakrętek od napojów), które miały na celu uświadomienie im, iż nawet najmniejszy gest pomocy może zmienić komuś życie. Jako opiekun Samorządu Uczniowskiego zorganizowałam zbiórkę surowców wtórnych i przeprowadziłam akcję Sprzątanie Świata celem szerzenia edukacji proekologicznej. Aktywnie współpracowałam z młodzieżą, angażując się w ich życie, radości i problemy. Przeprowadziłam wiele zebrań Samorządu Uczniowskiego, pomogłam postawić dzieciom pierwsze kroki w życiu obywatelskim przeprowadzając wybory do Klasowego, a później Szkolnego Samorządu. Wraz z dziećmi współtworzyłam gazetkę ścienną Samorządu Uczniowskiego. Podczas mojej dwuletniej kadencji razem z Samorządem Uczniowskim organizowaliśmy co roku Pocztę Walentynkową oraz pozyskiwaliśmy fundusze dla Fundacji Na Rzecz Osób Niewidomych i Niepełnosprawnych „Pomóż i Ty”. Stanowiliśmy zwartą grupę i chętnie angażowaliśmy się w różnego rodzaju przedsięwzięcia.
5) Przez cały okres stażu zapoznawałam się ze wszystkimi opiniami i orzeczeniami PPP dotyczącymi uczniów. Na podstawie zaleceń w nich zawartych starałam się w odpowiedni sposób przekazać im wiedzę i umiejętności oraz dobrać różne metody i narzędzia w procesie ich sprawdzania i oceniania, np. różny poziom trudności testów i zadań w nich zawartych, dostosowywałam skale ocen, aby uczniowie z dysfunkcjami również mieli szansę uzyskać pozytywne oceny i odnosić sukcesy szkolne. Prowadziłam zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne uczniów, na których utrwalałam bądź powtórnie tłumaczyłam uczniom materiał realizowany na regularnych lekcjach. Dzięki temu dzieci słabsze i mniej zdolne miały możliwość zrozumienia, utrwalenia i usystematyzowania swojej wiedzy.
6) Przygotowywałam uczniów do konkursów przedmiotowych:
-Ogólnopolski konkurs lingwistyczny z języka angielskiego „Młody Lingwista” (grudzień 2013 oraz maj 2014);
-Ogólnopolski konkurs przedmiotowy z języka angielskiego PANDA (maj 2013);
-Ogólnopolska olimpiada przedmiotowa z języka angielskiego OLIMPUS (marzec 2012)
-różne konkursy szkolne i klasowe językowe i plastyczne.
Dzięki tym działaniom uczniowie mieli możliwość sprawdzenia się i poszerzenia swojej wiedzy o dodatkowe zagadnienia i zmierzenia się ze stresem towarzyszącym przy tego typu okazjach.
Prowadziłam również zajęcia dla uczniów chętnych i uzdolnionych językowo, na których uczniowie mieli okazję spotkać się z „żywym językiem” w postaci piosenek lub filmów
w oryginale. Zajęcia te zawierały także elementy lekcji plastyki. Uczniowie mieli tam możliwość rozwijania, np. swoich umiejętności pisarskich i plastycznych, np. tworzenie opisu ulubionego programu telewizyjnego, układanie karty menu. Inicjatywa ta spotkała się
z dużym zainteresowaniem uczniów i rodziców. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach
i często prosiły o większą liczbę spotkań. Uważam, że udało mi się zachęcić je do pożytecznego spędzania wolnego czasu z językiem angielskim i plastyką.
Twórcze uzdolnienia i umiejętności uczniów starałam się również rozwijać poprzez angażowanie ich do przygotowywania i uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych:
-Dzień Chłopca;
-Dzień Komisji Edukacji Narodowej;
-Halloween;
-Andrzejki Szkolne i klasowe;
-Dzień Kobiet;
-Walentynki;
-Pierwszy Dzień Wiosny -„Dzień Talentów”;
-Wybory do Samorządu;
-Zakończenie roku szkolnego –pożegnanie z klasą VI.
Podczas tych uroczystości nie tylko integrowałam zespół klasowy, ale także miałam doskonałą okazję lepiej poznać pozostałych uczniów szkoły. Dzieci natomiast mogły rozwijać swoje umiejętności w zakresie śpiewu, recytacji, gry aktorskiej oraz wykazać się odpowiedzialnością i umiejętnościami organizacyjnymi.
7) Jako wychowawca klasy utrzymywałam stały kontakt z rodzicami uczniów. Organizowałam i prowadziłam zebrania i uczestniczyłam w konsultacjach indywidualnych dla rodziców uczniów. Na bieżąco prowadziłam korespondencję i komunikowałam się telefonicznie z rodzicami lub wraz z pedagogiem szkolnym odbywałam wizyty w domach uczniów, jeśli przepływ informacji pomiędzy mną a rodzicami był utrudniony. Dzięki temu zapoznawałam się z sytuacją rodzinną uczniów, rodzajami problemów, z którymi się borykają. Starałam się także angażować rodziców w życie szkoły, włączając ich w pomoc przy organizacji różnego rodzaju imprez szkolnych i klasowych.
Współpraca z rodzicami układała się różnie. Większość rodziców/opiekunów regularnie kontaktowała się ze mną, przychodziła na ustalone spotkania, interesowała się tym, co się dzieje w szkole i jak w niej funkcjonują dzieci. Bywali także i tacy, którzy unikali kontaktu
i współpracy, pomimo moich próśb i starań. Oprócz rodziców/opiekunów współpracowałam także z kuratorem sądowym i asystentem do spraw rodziny.
8) Na koniec trzeciej klasy szkoły podstawowej przeprowadziłam test poziomujący w celu ustalenia aktualnego poziomu wiedzy i umiejętności językowych uczniów. Dzięki temu mogłam dobrać właściwy podręcznik dla uczniów na każdym poziomie.
W klasie piątej regularnie przeprowadzam próbne sprawdziany szóstoklasisty z języka angielskiego mające na celu wdrożenie uczniów w proces egzaminacyjny i sprawdzenie poziomu wiedzy dzieci. Następnie dokonuję analizy ilościowej i jakościowej testów. Taka analiza daje mi pełny obraz, co uczniowie umieją, a z czym jeszcze mają problemy i co trzeba dopracować. Dzięki temu mogę wrócić do pewnych zagadnień i nadrobić ewentualne braki. Oprócz tego po każdym semestrze w wybranych klasach dokonuję badania wyników z języka angielskiego, analizuję je i porównuję wyniki z wynikami z poprzednich półroczy czy lat. Dzięki temu jestem w stanie sprawdzić swoją skuteczność nauczania.
§7 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność wykorzystywania technologii komputerowej i informacyjnej.
1) W swojej pracy nieustannie korzystam z pomocy komputera. Za jego pomocą opracowywałam: testy, scenariusze zajęć, karty pracy, scenariusze imprez szkolnych, analizy testów kompetencji, plany wynikowe i przedmiotowe systemy oceniania, plany pracy wychowawcy, plan rozwoju zawodowego oraz pomoce dydaktyczne. Programy pakietu Office pomogły mi tworzyć dokumentację przebiegu stażu, a także na bieżąco przygotowywać materiały do zajęć prowadzonych w szkole. Korzystanie z technologii informacyjnej jest dla mnie nie małym udogodnieniem w codziennej pracy. Narzędzia
i materiały przygotowane w ten sposób są znacznym urozmaiceniem zajęć. Tworzenie zestawień wyników testów czy komunikacja z dziećmi i innymi nauczycielami przez komunikatory internetowe czy email ułatwiło mi pracę i oszczędziło czas oraz umożliwiło mi poszerzenie wiedzy i umiejętności obsługi tych programów.
2) Internet umożliwił mi uzyskanie ciekawych wskazówek i porad na rozwiązanie różnych problemów dzieląc się doświadczeniami z innymi. Wymiana opinii na specjalistycznych portalach i forach dla nauczycieli pozwoliła mi spojrzeć na napotykane przeze mnie problemy z innej pespektywy. Bogactwo zasobów internetowych z zakresu języka angielskiego, plastyki i sztuki zwiększyło atrakcyjność moich lekcji. Korzystałam również i zachęcałam uczniów i innych nauczycieli do korzystania z encyklopedii oraz słowników internetowych, które poza standardowymi znaczeniami oferują zapoznanie z wymową słownictwa.
Ponadto, samodzielnie umieściłam scenariusze swoich zajęć na platformie edukacyjnej Aktywna Edukacja.
Korzystam z Internetu także, aby podnieść swoje kwalifikacje i wzbogacić swoją wiedzę. Często, gdy nie mam możliwości dotarcia na szkolenie albo warsztaty metodyczne, uczestniczę w wideokonferencjach i wtedy jestem pewna, że żadne nowinki nie zostaną przeze mnie pominięte.


§7 ust. 2 pkt. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
1) W czasie trwania stażu kontynuowałam współpracę z Dyrekcją, rodzicami/opiekunami
w rozwiązywaniu indywidualnych problemów dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych uczniów.
Wszystkie ww. kursy i szkolenia dały mi konkretną i pełną wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Pozyskałam niezbędną wiedzę do pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Nauczyłam się diagnozować i skutecznie działać na przypadki niewłaściwych zachowań uczniów, czego efektem było opracowanie i przeprowadzenie zajęć wychowawczych i profilaktycznych. Spotkania i warsztaty metodyczne umożliwiły mi zastosowanie różnorodnych form i metod pracy z uczniami.
2) Przez cały okres stażu systematycznie zapoznawałam się z nowymi pozycjami wydawniczymi z dziedziny psychologii, pedagogiki i dydaktyki nauczanych przeze mnie przedmiotów. Kontynuowałam prenumeratę miesięcznika dla nauczycieli języka angielskiego „The Teacher”, który jest niewyczerpanym źródłem artykułów z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego. Dodatkowo, bardzo często sięgam po kwartalnik „Psychologia
w szkole”, który zawiera ciekawe artykuły na temat wszystkich aspektów pracy w szkole. Przeczytałam również m.in.:
-„Jak pomóc dziecku nauczyć się angielskiego?”;
-„Dyslexia in the English classroom”;
-„Najwybitniejsi malarze”;
-„Elementarz rysowania i malowania”.
To wszystko pozwoliło mi lepiej zrozumieć specyfikę zawodu i pracy nauczyciela
i wychowawcy. Pozyskałam konkretną wiedzę jak planować pracę opiekuńczo-wychowawczą, w jaki sposób zrozumieć dziecko i jego otoczenie, na czym powinna polegać współpraca z rodzicami, jak uatrakcyjnić prowadzone zajęcia, jak pracować z dziećmi
o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Podczas prowadzenia zajęć wprowadzałam elementy wychowawcze: budowanie zaufania w grupie, zasady współdziałania i wzajemnego poszanowania odmienności oraz integracji.
3) W ustaleniu aktualnego poziomu rozwoju uczniów współpracowałam z pedagogiem szkolnym i uczestniczyłam w pracach zespołu wychowawczego. Starałam się poznać środowisko uczniów poprzez liczne spotkania z rodzicami oraz rozmowy indywidualne. Dzięki temu, iż dowiedziałam się jakie problemy mogą dotykać moich uczniów i jakie problemy występują w szkole mogłam opracować i wdrożyć działania na rzecz pracy wychowawczej z uczniami słabymi lub wymagającymi wsparcia dorosłych. Ponadto, zaprezentowałam uczniom kilka stylów uczenia się i zaproponowałam konkretne sposoby nauki odpowiadające tym stylom, by pomóc uczniom polepszyć wyniki w nauce.
Poza tym, na bieżąco monitorowałam frekwencję uczniów i starałam się dociec przyczyn opuszczania lekcji i je skutecznie eliminować. Taka systematyczność przyniosła oczekiwane efekty, ponieważ o opuszczonych godzinach niezwłocznie informowałam rodziców uczniów.
§7 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.
1) Przez cały okres trwania stażu aktualizowałam swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego. Analizowałam na bieżąco zmiany w dokumentacji prawa wewnątrzszkolnego. Zapoznałam się treścią ustawy o systemie oświaty, poznałam procedury uzyskiwania poszczególnych stopni awansu zawodowego. Dzięki temu uzyskałam podstawową wiedzę na temat aktów prawnych regulujących realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych opiekuńczych, a także zapewnienia bezpiecznego pobytu uczniów w szkole, co pozwoliło mi tak organizować pracę z uczniami, by była ona zgodna z prawem i bezpieczna. W wyniku poznania i lepszego zrozumienia wybranych aktów prawnych znam i stosuję procedury oceniania i odwoływania się od ocen.
Sprawnie i zgodnie z literą prawa realizowałam swoje obowiązki.
2) W okresie stażu uczestniczyłam w:
-posiedzeniach Rady Pedagogicznej (wielokrotnie protokołowałam przebieg zebrania);
-pracach komisji egzaminacyjnych (jako członek zespołu lub delegat do szkoły ościennej);
-zebraniach zespołu przedmiotowo-wychowawczego (klasy I-III oraz IV-VI);
-pracach zespołu do spraw ewaluacji wewnętrznej;
Sprawowałam pieczę nad Samorządem Uczniowskim.
Dzięki uczestnictwu w pracach organów szkoły mogłam aktywnie uczestniczyć w tworzeniu bądź modyfikacji prawa wewnątrzszkolnego. Poznałam procedury przeprowadzania sprawdzianu szóstoklasisty oraz egzaminów kończących gimnazjum, efektywnie sprawowałam funkcję wychowawcy klasy i opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
3) Dzięki znajomości prawa oświatowego systematycznie i prawidłowo prowadziłam dokumentację przebiegu nauczania, utworzyłam plan rozwoju zawodowego i sprawozdanie
z jego realizacji.
Od roku szkolnego 2009/10 pełniłam funkcję wychowawcy klasowego. Starałam się na bieżąco prowadzić dzienniki lekcyjne, pisać protokoły zebrań z rodzicami, liczyć frekwencję klasy. Uzupełniałam arkusze ocen, wypisywałam świadectwa, przygotowywałam plany wynikowe i przedmiotowe systemy oceniania oraz wdrażałam je do pracy. Na bieżąco zbierałam i opracowywałam dokumenty niezbędne do realizacji stażu. Bardzo chętnie uczestniczyłam we wszystkich uroczystościach i imprezach organizowanych w szkole, również sama je organizowałam. Nigdy nie odmówiłam też, jeśli chodziło o opiekę nad dziećmi w czasie wycieczki-wielokrotnie pełniłam funkcję opiekuna. Dodatkowo, zawsze starałam się służyć pomocą każdemu dziecku i nauczycielowi, starałam się być przyjaciółką dla dzieci i dobrą koleżanką dla współpracowników. Wielokrotnie proszona o tłumaczenie bądź napisanie listu w języku angielskim bardzo chętnie się podejmowałam takiego zadania. Swoją wiedzą praktyczną bardzo chętnie dzieliłam się z młodszymi starszymi kolegami z pracy.
To wszystko nauczyło mnie odpowiedzialności, świetnej organizacji i systematyczności pracy. Praca zawodowa i kontakt z dziećmi przynosi mi bardzo dużą satysfakcję.
Za swoją sumienną i rzetelną pracę w roku 2012 zostałam wyróżniona Nagrodą Dyrektora.

Podsumowanie:
W trakcie trwania stażu na nauczyciela mianowanego rzetelnie wypełniałam swoje obowiązki, które określiłam w Planie rozwoju zawodowego.
Cały okres stażu realizowałam podstawowe zadania wychowania szkolnego, podstawy programowej, dbałam o prawidłowy rozwój dzieci, ich bezpieczeństwo oraz rozwijanie umiejętności językowych, a w późniejszym czasie także i plastycznych. Starałam się wspierać indywidualny rozwój dziecka, współpracować z POW we Franciszkowie oraz nauczycielami zatrudnionymi w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Łaniętach.
Uważam, że poza realizowaniem standardowych zadań dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych placówki, udało mi się osiągnąć moje własne priorytety-wspierać talenty językowe i plastyczne u dzieci, uwrażliwić je na piękno otaczającego nas świata. Sadzę też, iż udało mi się realnie pomóc uwierzyć dzieciom we własne możliwości w zakresie języka angielskiego i plastyki oraz zachęcić je do obcowania z „żywym językiem” i sztuką na co dzień.
Moja praca podczas awansu zawodowego pozwoliła mi lepiej wyznaczać sobie cel
w planowaniu zajęć edukacyjnych oraz konkretnie organizować tok działań w stosunku do zamieszczonych treści planu rozwoju zawodowego, jak i tych wynikających z inicjatywy własnej, a nie ujętych w planie. Dzięki tym doświadczeniom mogłam przyczynić się do podniesienia jakości pracy szkoły oraz lepiej poznać środowisko szkolne i lokalne. Starałam się jak najlepiej dbać o wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka. Awans zawodowy pozwolił mi także na własny rozwój intelektualny oraz poszerzenie kręgu zainteresowań (plastyka) i dał okazję do pracy nad własnymi umiejętnościami. Ponieważ plastyka i sztuka jest kierunkiem, który mnie interesuje, często bywa tak że dzieci uzdolnione plastycznie równolegle są utalentowane językowo i odwrotnie, sądzę że mój dalszy rozwój zawodowy będzie oscylował w tym kierunku. Z doświadczenia widzę, iż dla dzieci plastyka jest formą, która wyzwala pokłady wyobraźni, ekspresji, umożliwia pełne wyrażanie siebie, ponadto odpowiednio zastosowana wspomaga poznawanie wnętrza dziecka i ułatwia porządkowanie myśli i szukanie rozwiązywania problemów. Potrafi rozwijać talenty i jednocześnie jest formą terapii dla różnego rodzaju problemów, dlatego widzę w tym swoje przyszłe działania, które można połączyć z nauką języka angielskiego.


Nauczyciel stażysta odbywający staż na nauczyciela mianowanego: Marta Wasiak
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.