![]() |
![]() |
Katalog Tomasz Szydłowski, 2018-08-01 Ostrów Wielkopolski Informatyka, Artykuły Wykorzystanie przykładowego symulatora i wirtualizacji w nauczaniu przedmiotu technik informatykW procesie nauczania zawodu Technik informatyk istnieją moduły jak np. sieci komputerowe, systemy operacyjne w których możemy wykorzystać symulatory GNS3 (ang. Graphical Network Simulator), Programów rozszerza możliwości nauki przez uczniów zwłaszcza w pracach domowych czy to w kwestii powtórzenia materiału czy też rozwiązywania problemów zadanych przez nauczyciela. Pozwala tez nauczycielowi w procesie dydaktycznym na przygotowania lekcji i jej przetestowania oraz późniejszej wizualizacji na zajęciach opracowanego zadania w ramach lekcji. Program jest też pewną alternatywą w przypadku niedoborów sprzętowych w pracowniach komputerowych, które przewidziane są do realizacji w/w modułów. Program GNS3 zaliczamy do grupy emulatorów programowych co stwarza nam duże możliwości tworzenia środowisk sieciowych z wykorzystaniem różnych stacji serwerowych i klienckich w oparciu o różne systemy operacyjne w wybranych konfiguracjach. Jako przykład można podać stworzenia sieci z możliwością uwierzytelniania klientów w sieci domenowej. Funkcjonalność emulatora powoduje, iż program ten jest bardziej złożony w swej konfiguracji i w użytkowaniu niż np. PacetTracert, który zaliczamy do grupy symulatorów. Program GNS3 umożliwia emulację podstawowych typów urządzeń sieciowych: przełączników, routerów, urządzeń firmy Juniper czy też firmy Ciscor, routerów mkrotic i różnego rodzaju stacji roboczych. Dużą zaletą programu GNS3 jest możliwość integracji – połączenia stworzonego środowiska sieciowego do fizycznej sieci zewnętrznej za pomocą tz „chmury” czyli fizycznego interfejsu sieciowego. Funkcjonalność ta daje możliwość emulacji praktycznych sieci małego przedsiębiorstwa wielooddziałowego z replikacją informacji w tym uwierzytelniania. Przedstawiona konfiguracja wymaga odpowiednich zasobów sprzętowych komputera na którym tworzymy emulacje takiej sieci. Głównie pamięci RAM i wydajności procesora w tym zalecanej wielordzeniowości. W wersji podstawowej GNS3 jest platformą na której instalujemy systemy operacyjne urządzeń, stacji roboczych, które chcemy użyć w naszej konfiguracji emulowanej sieci. Ograniczeniem na dzień dzisiejszy jest brak emulacji różnych przełączników w opcji Dynamips. Dostępna funkcja w opcjach Dynamips umożliwia tylko emulację routerów CISCO za pomocą tz, obrazów Cisco IOS z ewentualną obsługą modułu switcha np. w modelach 3700. Sam GNS3 nie dostarcza obrazów Cisco IOS ale można je odnaleźć w internecie, gdzie niekiedy są udostępniane dla celów nie komercyjnych. Ciekawą funkcją jest IOS on UNIX. Opcja ta umożliwia skonfigurowanie obrazów routerów i przełączników w oparciu system UNIX (Linux). Była ona do niedawna stosowana tylko wyłącznie na użytek firmy Cisco ale do sieci wypłynęły obrazy IOS on UNIX (trudno powiedzieć na ile był to wyciek kontrolowany) i na obecną chwilę firma nie robi problemów do wykorzystania tych obrazów dla celów edukacyjnych. Opcja ta umożliwia dołączenie i konfigurowanie w pełni funkcjonalnych routerów i przełączników. Następną bardzo ciekawą funkcjonalnością programu GNS3 są opcje: VirtualBox i VMware. Umożliwiają one podłączenie do nasze sieci virtualnych maszyn z różnymi systemami operacyjnymi począwszy od stacji roboczych poprzez stacje serwerowe opartych na systemie operacyjnym linux, unix, windows, mac. Zaleca się aby korzystać z obrazów VMware gdyż ma on tz.virtualizację zagnieżdżoną przyspieszająca pracę w GNS3. Następną ciekawą funkcjonalnością jest Quemu. Opcja ta umożliwia min emulację urządzeń jak np. microtic, Cisco ASA, Juniper. Sam program GNS3 możemy pobrać ze strony www.gns3.com ale najpierw wymagana jest rejestracja. Należy pamiętać, iż w przypadku chęci korzystania z funkcjonalności IOS on Unix należy zainstalować z tej strony GNS VM Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |