AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marcin Tomasz Bielecki, 2018-08-20
Nowy Dwór Mazowiecki

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Plotki niszczą przyjaźń - scenariusz zajęć dla klasy III szkoły podstawowej

- n +

Plotki niszczą przyjaźń- scenariusz zajęć dla klasy III szkoły podstawowej

Temat: Plotki niszczą przyjaźń
Ilość jednostek lekcyjnych: 1-2

Cel ogólny:
Uświadomienie uczniów o krzywdzącej roli plotki

Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
a) powiedzieć, czym jest plotka;
b) słuchać ze zrozumieniem tekstu literackiego;
c) wypowiedzieć się na temat wysłuchanego tekstu literackiego;
d) umie wymienić bohaterów tekstu literackiego;
e) współpracować w grupie;
f) szanować odmienność zdania innej osoby;


Metody nauczania:
a) metody asymilacji wiedzy:
-pogadanka
-dyskusja
-praca z książką
b) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy:
-klasyczna metoda problemowa
-burza mózgów
-gry dydaktyczne
c) metody waloryzacyjne
-metoda impresyjna
-metoda ekspresyjna



Formy pracy:
a) zbiorowa

Środki dydaktyczne:
tablica, wiersz. Juliana Tuwima „Ptasie plotki”

I. Zajęcia organizacyjne:
a) Przywitanie się;
b) sprawdzenie listy obecności;
c) sprawdzenie pracy domowej;
d) odsunięcie ławek pod ścianę i ustawienie krzeseł w kształt koła.

II. Zajęcia wstępne
a) Zabawa: Zegar życzliwości
Zadaniem każdego ucznia jest powiedzenie uczniowi po jego prawej stronie miłego rzeczy. Np. Masz ładną dzisiaj fryzurę.
Zaczynamy od chętnej osoby.
b) Wiersz „Ptasie plotki” – Julian Tuwim
Prosimy, aby chętny uczeń, który się zgłosi przeczytał wiersz, a resztę, aby uważnie słuchały.

Ptasie plotki - Julian Tuwim

Ptasie plotki
Przyszła gąska do kaczuszki,
Obgadały kurze nóżki.

Do indyczki przyszła kurka,
Obgadały kacze piórka.

Przyszła kaczka do perliczki,
Obgadały dziób indyczki.

Kaczka kaczce wykwakała,
Co gęś o niej nagęgała.

Na to rzekła gęś, że kaczka
Jest złodziejka i pijaczka.

O indyczce zaś pantarka
Powiedziała, że plotkarka.

Teraz bójka wśród podwórka,
Że aż lecą barwne piórka.

Po przeczytaniu warto zadać uczniom pytania. Przykładowe:
a) Jakie zwierzęta występują w wierszu?
b) Co robiły zwierzęta?
c) Dlaczego zwierzęta się pokłóciły?
d) O czym był przeczytany tekst?

III. Zajęcia główne.

1. Plotka – czy jest nam potrzebna?
a) Dyskusja: Czym jest plotka i dlaczego przynosi tylko szkody?
Podczas dyskusji razem z uczniami warto przedyskutować problematykę plotek i ich konsekwencji. Przykładowymi pytaniami, które można zadać są:
a) Czym jest plotka?
b) Jak myślicie, czy plotka pomaga w nawiązywaniu przyjaźni? Dlaczego?
c) Dlaczego plotka może prowadzić do nieporozumień?
d) Czy plotką możemy komuś zrobić krzywdę? Dlaczego?
e) Dlaczego plotki niszczą przyjaźń?

2. Zabawa: Podaj dalej!

Zabawa polega na tym, aby w kręgu uczniów przekazać jakąś informację. Pierwszy uczeń wymyśla informację, a następnie przekazuje następnemu uczniowi „na ucho”, ostatni uczeń wypowiada na głos co zostało mu przekazane. Następnie uczeń, który pierwszy przekazał informację, potwierdza, lub zaprzecza(najczęściej), poprawność danej informacji.
W zależności od stopnia integracji grupy klasowej, zabawę można powtórzyć kilka razy.
Na zakończenie zabawy, uświadamiamy uczniów, że przekazywana informacja pomiędzy uczniami była zniekształcona. To samo jest z plotką, która jest zniekształceniem pewnej prawdy, informacji, która jest prawdziwa.

3. Burza mózgów

Jak radzić sobie z plotkami?
Na tablicy piszemy hasło: „Rady na plotki”, a następnie rysujemy od nich strzałki. Uczniowie wspólnie mówią, co robić, gdy ktoś nas obgaduje albo słyszymy plotki. Zadanie to pomoże, dzieciom wyuczyć niejako schemat rozwiązywania konfliktów rówieśniczych, a także zapobiec im w przyszłości, aby nie zaogniać konfliktowej sytuacji.

4. Podsumowanie

Na zakończenie zajęć warto ponownie przypomnieć uczniom co dzisiaj się dowiedzieli oraz czy plotki są tak naprawdę potrzebne do nawiązywania przyjaźni?

IV. Zakończenie zajęć
a) uporządkowanie klasy (ustawianie ławek i krzeseł)




Bibliografia:
1. J. Tuwim, Wiersze, Warszawa, 2017
2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 1998
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.