Katalog

JULITA KOWALSKA, 2018-08-30
kalisz

Edukacja regionalna, Konspekty

Scenariusz zajęc dla klasy I - Kalisz moje miasto.

- n +

Scenariusz zajęć edukacji wczesnoszkolnej

Temat: Kalisz moje miasto
Cel główny:
Poznanie oraz wzbogacenie wiedzy i szacunku do swojego miasta
Cele ogólne:
- Poznanie historii Kalisza
- Poznanie położenia Kalisza na mapie Polski
- Poznanie ciekawych osób, zabytków Kalisza
- Integracja grupy: wdrażanie do zgodnego działania.
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się
Cela szczegółowe:
Dziecko:
- zna położenie Kalisza na mapie
- wzbogaca swoją wiedzę na temat historii miasta
- zna herb swojego miasta
- poznaje utwory literackie, kulturę, historię miasta
- zna pojęcie „legenda”
Metody :
- metody słowne i praktyczne,
- pokaz multimedialny
- uczenie się przez odkrywanie, działanie, przeżywanie,
- metoda zabawowa,
- ćwiczenia utrwalające.
Formy :
- praca indywidualna,
- praca zespołowa,
- praca grupowa

Legenda o Dorotce

Starosta zamku kaliskiego miał piękną córkę Dorotkę. Kochał ją bardzo i pragnął jej szczęścia. Chciał ją dobrze wydać za mąż, za takiego kandydata, który będzie nie tylko zamożny i mądry, ale za takiego, dla którego będzie przychylne serce Dorotki. Dziewczyna jednak nie paliła się do zamążpójścia. Żaden z przedstawionych kandydatów nie przypadł jej do gustu. Siedziała samotnie w swojej komnacie na daremnie wyczekując tego jedynego.
Dorotka nie lubiła strojnych sukni ani czepców, miała wszakże upodobanie w misternie zdobionych trzewiczkach. Starosta spełniał prośby córki i każdego miesiąca na jego rozkaz przyprowadzano do zamku szewczyka Marcinka, który jak żaden majster w mieście potrafił wyszywać złotą i srebrną nicią cudne wzory na damskich trzewiczkach.
Zdarzyło się pewnego razu, że król wysłał starostę w długą i niebezpieczną podróż z ważną misją. Mijały miesiące, a starosta nie wracał. Nastał w Kaliszu czas głodu i zarazy. Ludzie padali na ulicach jak muchy. Tylko Marcinek niezmiennie każdego miesiąca nie zważając na szalejące w mieście „morowe powietrze” wędrował do Dorotki na zamek i pracowicie szył dla niej nowe buciki. W czasie tych spotkań młodzi się w sobie zakochali, zaczęli spędzać ze sobą coraz więcej czasu, a to nie mogło ujść uwagi zamkowej straży.
Pewnego razu urządzono na szewczyka zasadzkę, a kiedy ten próbował uciec, spadł z zamkowych murów i zginął na miejscu. Wkrótce po śmierci Marcinka powrócił na zamek starosta. Tak bardzo zagniewał się na córkę, że rozkazał zamurować ją w jednej z zamkowych baszt, gdzie dziewczyna umarła z głodu.
Po jej śmierci zamykano w baszcie złe i występne dziewczyny, które potem nazywano Dorotkami, a z czasem samą basztę też nazwano Dorotką.

Przebieg zajęć:

1. Wycieczka do parku pod mury starego miasta i zwiedzanie okolic baszty.
2. Wyjaśnienie pojęcia legenda.
3. Czytanie prze nauczyciela skrótu legendy- swobodne wypowiedzi uczniów.
3. Główni bohaterowie opowiadania.
4. Kolorowanie baszty Dorotka – dzieci otrzymują kolorowanki i ich zadanie jest dorysować elementy legendy.
5. Omówienie, prezentacja prac i dyskusja na ich temat.
6 Wyszukiwanie Kalisza na mapie fizycznej Polski.
7. Prezentacja multimedialna pt: „ Zabytki Kalisza”
8. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat znajomych miejsc Kalisza.
Ewaluacja zajęć:
Ewaluacja jest badaniem efektów, jakie przyniesie realizowane zajęcie.
Do ewaluacji wykorzystane zostaną swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące prowadzonych zajęć oraz ich wkład , zaangażowanie w ich przebieg.






Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.