Katalog JULITA KOWALSKA, 2018-08-30 kalisz Edukacja regionalna, Konspekty Scenariusz zajęc dla klasy I - Kalisz moje miasto.Scenariusz zajęć edukacji wczesnoszkolnej Temat: Kalisz moje miasto Cel główny: Poznanie oraz wzbogacenie wiedzy i szacunku do swojego miasta Cele ogólne: - Poznanie historii Kalisza - Poznanie położenia Kalisza na mapie Polski - Poznanie ciekawych osób, zabytków Kalisza - Integracja grupy: wdrażanie do zgodnego działania. - kształtowanie umiejętności wypowiadania się Cela szczegółowe: Dziecko: - zna położenie Kalisza na mapie - wzbogaca swoją wiedzę na temat historii miasta - zna herb swojego miasta - poznaje utwory literackie, kulturę, historię miasta - zna pojęcie „legenda” Metody : - metody słowne i praktyczne, - pokaz multimedialny - uczenie się przez odkrywanie, działanie, przeżywanie, - metoda zabawowa, - ćwiczenia utrwalające. Formy : - praca indywidualna, - praca zespołowa, - praca grupowa Legenda o Dorotce Starosta zamku kaliskiego miał piękną córkę Dorotkę. Kochał ją bardzo i pragnął jej szczęścia. Chciał ją dobrze wydać za mąż, za takiego kandydata, który będzie nie tylko zamożny i mądry, ale za takiego, dla którego będzie przychylne serce Dorotki. Dziewczyna jednak nie paliła się do zamążpójścia. Żaden z przedstawionych kandydatów nie przypadł jej do gustu. Siedziała samotnie w swojej komnacie na daremnie wyczekując tego jedynego. Dorotka nie lubiła strojnych sukni ani czepców, miała wszakże upodobanie w misternie zdobionych trzewiczkach. Starosta spełniał prośby córki i każdego miesiąca na jego rozkaz przyprowadzano do zamku szewczyka Marcinka, który jak żaden majster w mieście potrafił wyszywać złotą i srebrną nicią cudne wzory na damskich trzewiczkach. Zdarzyło się pewnego razu, że król wysłał starostę w długą i niebezpieczną podróż z ważną misją. Mijały miesiące, a starosta nie wracał. Nastał w Kaliszu czas głodu i zarazy. Ludzie padali na ulicach jak muchy. Tylko Marcinek niezmiennie każdego miesiąca nie zważając na szalejące w mieście „morowe powietrze” wędrował do Dorotki na zamek i pracowicie szył dla niej nowe buciki. W czasie tych spotkań młodzi się w sobie zakochali, zaczęli spędzać ze sobą coraz więcej czasu, a to nie mogło ujść uwagi zamkowej straży. Pewnego razu urządzono na szewczyka zasadzkę, a kiedy ten próbował uciec, spadł z zamkowych murów i zginął na miejscu. Wkrótce po śmierci Marcinka powrócił na zamek starosta. Tak bardzo zagniewał się na córkę, że rozkazał zamurować ją w jednej z zamkowych baszt, gdzie dziewczyna umarła z głodu. Po jej śmierci zamykano w baszcie złe i występne dziewczyny, które potem nazywano Dorotkami, a z czasem samą basztę też nazwano Dorotką. Przebieg zajęć: 1. Wycieczka do parku pod mury starego miasta i zwiedzanie okolic baszty. 2. Wyjaśnienie pojęcia legenda. 3. Czytanie prze nauczyciela skrótu legendy- swobodne wypowiedzi uczniów. 3. Główni bohaterowie opowiadania. 4. Kolorowanie baszty Dorotka – dzieci otrzymują kolorowanki i ich zadanie jest dorysować elementy legendy. 5. Omówienie, prezentacja prac i dyskusja na ich temat. 6 Wyszukiwanie Kalisza na mapie fizycznej Polski. 7. Prezentacja multimedialna pt: „ Zabytki Kalisza” 8. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat znajomych miejsc Kalisza. Ewaluacja zajęć: Ewaluacja jest badaniem efektów, jakie przyniesie realizowane zajęcie. Do ewaluacji wykorzystane zostaną swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące prowadzonych zajęć oraz ich wkład , zaangażowanie w ich przebieg. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |