Katalog Anna Pliszka, 2018-08-30 Siedlce Język polski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego - język polskiPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Nauczyciel: ANNA PLISZKA Wykształcenie: mgr filologii polskiej (specjalność nauczycielska i wiedza o kulturze), studia podyplomowe w zakresie historii i wiedzy o społeczeństwie; Posiadany stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany Miejsce odbywania stażu: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. M. Kopernika w Siedlcach Wymiar stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2014 r. Termin zakończenia stażu: 31 maja 2017 r. Cele rozwoju zawodowego w okresie stażu: 1. Rozwijanie i doskonalenie sprawności uczniów w zakresie języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii, wiedzy o społeczeństwie. 2. Pogłębianie wiedzy, umiejętności i kompetencji w różnych formach wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli. 3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy. 4. Współdziałanie w opracowaniu i wdrażaniu programów rozwoju procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego szkoły. 5. Kształtowanie wizerunku szkoły w środowisku lokalnym. 6. Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. LP. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN DOWODY REALIZACJI Czynności organizacyjne 1. Zapoznanie z procedurą awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego Przegląd i analiza stosownych przepisów z zakresu prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. Śledzenie nowości w prasie nauczycielskiej i portalach internetowych. Złożenie do Dyrektora Szkoły wniosku o rozpoczęcie stażu. Opracowanie projektu Planu rozwoju zawodowego. VIII 2014 na bieżąco IX 2014 Rejestr wybranych ustaw i rozporządzeń z zakresu prawa oświatowego. Orientacja w zmianach i posiadanie aktualnych wiadomości. Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu. Projekt Planu rozwoju zawodowego zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły. 2. Dokumentowanie realizacji Planu rozwoju zawodowego Gromadzenie dokumentacji potwierdzającej realizację planu rozwoju zawodowego i podwyższanie kwalifikacji. w okresie stażu Portofolio ze zgromadzonymi dokumentami działalności nauczyciela. 3. Sprawozdanie z realizacji Planu rozwoju zawodowego Przegląd zgromadzonych materiałów, opis i analiza podjętych działań z uwzględnieniem ewaluacji. Przygotowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego Planu rozwoju zawodowego i uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego. V/VI 2017 Opis i analiza konkretnych zadań, sprawozdanie, ocena dorobku zawodowego. § 8 ust. 2 pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły 1. Doskonalenie kompetencji zawodowych i warsztatu pracy Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb i zainteresowań nauczyciela. Wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie podnoszenia jakości pracy szkoły. wg harmonogramu proponowanego przez ośrodki doskonalenia nauczycieli oraz oficyny wydawnicze Zaświadczenia z odbytych szkoleń, kursów, warsztatów i konferencji. 2. Przeprowadzenie analizy własnej pracy w celu oceny skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych Zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań młodzieży. Opracowanie i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej na temat satysfakcji z poziomu nauczania języka polskiego. 2014/2015 2015/2016 Formularze ankiet, analiza wyników, wnioski dotyczące ewentualnej modyfikacji pracy. 3. Mobilizowanie uczniów do poszerzenia wiedzy, czyli praca z uczniem zdolnym Przygotowanie uczniów do olimpiad i konkursów przedmiotowych na różnych szczeblach. Inicjowanie i organizacja szkolnych oraz międzyszkolnych konkursów humanistycznych. w okresie stażu Podziękowania, dyplomy, prace młodzieży, notatki prasowe. Potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 4. Kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym Praca w Zespole Promocji Szkoły, propagowanie materiałów promocyjnych na temat oferty edukacyjnej placówki podczas aranżowanych spotkań (Dzień Otwarty) z młodzieżą innych szkół. w okresie stażu Potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 5. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie podejmowania działań na rzecz podwyższenia jakości pracy szkoły Zespołowe opracowywanie wyników wewnętrznych sprawdzianów i egzaminów prezentowane na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, Komisji Przedmiotów Ogólnokształcących jako część składowa raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły. w okresie stażu Sprawozdania ze zrealizowanych przedsięwzięć uwzględniające graficzne opracowanie wyników i wnioski do dalszej pracy, potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 6. Praca z młodzieżą w ramach zajęć fakultatywnych rozwijających kompetencje polonistyczne Prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych z uczniami klas programowo najwyższych w ramach przygotowania do egzaminów zewnętrznych. w okresie stażu Dzienniki zajęć pozalekcyjnych, potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 7. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności Studiowanie literatury fachowej, wykorzystanie publikacji z Internetu w celu aktualizacji problemów oświatowych. Poszerzanie wiedzy z zakresu pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. w okresie stażu Opis wykorzystania na lekcji, notatki. § 8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej 1. Doskonalenie warsztatu pracy w zakresie posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną Udział w szkoleniach służących efektywnemu wykorzystaniu technologii komputerowej w nauczaniu i nabywanie dodatkowych umiejętności w zakresie nowoczesnych technik komunikacyjnych. wg harmonogramu proponowanego przez ośrodki doskonalenia nauczycieli Zaświadczenia z odbytych form doskonalenia. 2. Wykorzystanie techniki komputerowej w pracy dydaktyczno- -wychowawczej Przygotowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem komputera, wizualizera, tablicy interaktywnej, projektora i innych nowoczesnych środków audiowizualnych dostępnych w szkole. Wykorzystywanie na lekcjach urządzeń multimedialnych, dostępnych programów edukacyjnych i zasobów Internetu. Wdrażanie uczniów do efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. okres stażu Konspekty lekcji, środki dydaktyczne, karty pracy, testy, prezentacje multimedialne, prace uczniów, rejestr stron internetowych i wykaz multimedialnych środków edukacyjnych, materiały z Internetu wykorzystane na lekcjach. potwierdzenie nauczyciela informatyki. 3. Komputerowe opracowanie materiałów wynikających ze statusu nauczyciela Tworzenie materiałów wchodzących w skład szkolnej dokumentacji związanych z procesem dydaktyczno- -wychowawczym. Opracowanie dokumentacji wynikającej z procedury awansu zawodowego. Archiwizowanie danych w formie elektronicznej, drukowanie i skanowanie materiałów. na bieżąco Scenariusze uroczystości szkolnych, wzory dyplomów, zaproszeń, ankiet, podziękowań, protokoły, rozkłady materiału, plany pracy, sprawozdania, dokumentacja działalności nauczyciela w trakcie odbywania stażu, Potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 4. Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji i narzędzia skutecznej komunikacji Wykorzystanie serwisów edukacyjnych do wymiany poglądów związanych z nauczanym przedmiotem i promowanie nowoczesnych technik porozumiewania się. Stworzenie i prowadzenie własnej witryny internetowej. w miarę potrzeb 2015/2016 Adres własnej strony www. 5. Opublikowanie Planu Rozwoju Zawodowego i sprawozdania z jego realizacji Umieszczenie Planu Rozwoju Zawodowego i sprawozdania na stronie internetowej. V 2017 Certyfikat publikacji lub adres strony www. § 8 ust. 2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli lub innych zajęć 1. Pełnienie funkcji opiekuna stażu Przygotowanie stosownych dokumentów. Prowadzenie zajęć w obecności stażysty. Hospitacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę. w okresie stażu Kontrakt, harmonogram konsultacji, wykaz lekcji hospitowanych przez opiekuna i obserwowanych przez stażystę, Przykładowe konspekty, projekt oceny, ewaluacja. 2. Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli Aktywne uczestnictwo w pracy zespołu samokształceniowego nauczycieli języka polskiego. wg potrzeb Plany pracy i sprawozdania zespołu, materiały szkoleniowe, potwierdzenie lidera przedmiotowego. 3. Upowszechnianie i promocja własnych kompetencji zawodowych, metod i form pracy z młodzieżą Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli humanistów i udział w lekcjach koleżeńskich. w okresie stażu Potwierdzenie Dyrektora Szkoły, scenariusze zajęć, protokoły. 4. Opublikowanie przykładowych materiałów związanych z wykonywanym zawodem Prezentacja wypracowanych materiałów na edukacyjnych portalach internetowych. w okresie stażu Adresy stron internetowych 5. Współpraca z gronem pedagogicznym Gromadzenie i opracowanie różnorodnych materiałów związanych z działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz udostępnianie ich zainteresowanym nauczycielom. Współpraca w organizowaniu imprez szkolnych i uroczystości klasowych, konkursów, wewnętrznych sprawdzianów wiadomości i egzaminów. w okresie stażu Potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 6. Nawiązanie komunikacji z nauczycielami języka polskiego z innych placówek Inicjowanie dialogu w grupie zawodowej nauczycieli polonistów, dzielenie się doświadczeniem, a także nowatorskimi pomysłami metodycznymi. w okresie stażu Kontakty dzięki poczcie elektronicznej Platformy elearningowe, np. APN (Akademia Profesjonalnego Nauczyciela) § 8 ust. 2 pkt 4 lit. a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. 1. Opracowanie i wdrożenie programu koła polonistycznego dla liceum Analiza zatwierdzonego programu nauczania, podstawy programowej, standardów wymagań i podręczników do języka polskiego. Opracowanie programu koła zainteresowań poszerzającego kompetencje humanistyczne uczniów liceum. 2015/2016 Zatwierdzony program koła polonistycznego, przykładowy scenariusz zajęć, wypracowane materiały, sprawozdanie z działalności koła; 2. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych w związku z opieką sprawowaną nad zespołem klasowym Opracowanie i sukcesywna realizacja Planu pracy wychowawcy Integracja zespołu klasowego: pogłębianie wiedzy na temat sytuacji rodzinnej uczniów oraz stosunków interpersonalnych panujących wśród wychowanków. Aktywna współpraca z rodzicami: cykliczne zebrania poświęcone analizie sytuacji dydaktyczno-wychowawczej oraz indywidualne kontakty podyktowane konkretnymi potrzebami. Diagnozowanie sytuacji, opracowanie referatów w ramach pedagogizacji i przeprowadzenie szkoleń. Regularna współpraca z pedagogiem i psychologiem . okres pełnienia funkcji wychowawcy Zatwierdzony Plan pracy wychowawcy klasy, ankiety ewaluacyjne, karty wycieczek, fotografie z uroczystości klasowych, teczka wychowawcy; § 8 ust. 2 pkt 4 lit. b Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej 1. Zdobycie uprawnień egzaminatora oraz wykonywanie pracy w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej - przygotowanie i złożenie wniosku do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Praca w zespole egzaminatorów egzaminu maturalnego z języka polskiego – udział w szkoleniach oraz poprawianie prac w trakcie sesji. wg harmonogramu OKE w Warszawie Zaświadczenia OKE. § 8 ust.2 pkt 4 lit. c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych 1. Opracowanie i realizacja projektu edukacyjnego Udział w zewnętrznych projektach edukacyjnych organizowanych przez instytucje i firmy wspomagające działalność oświatową szkoły. Opracowanie i realizacja autorskiego projektu edukacyjnego. w okresie stażu Wypracowane materiały, sprawozdania, potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 2. Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji szkolnej Przygotowywanie programów artystycznych i współorganizacja szkolnych akademii. wg kalendarium uroczystości szkolnych Przykładowe montaże słowno-muzyczne, dokumentacja fotograficzna. 3. Inicjatywy na rzecz edukacji kulturalnej podejmowane samodzielnie lub we współpracy z zespołem nauczycieli Współudział w organizacji sesji popularnonaukowych, imprez kulturalnych, prelekcji, spotkań z ludźmi kultury, sztuki i nauki. Udział w projekcjach filmowych, widowiskach scenicznych, koncertach i lekcjach muzealnych mających na celu rozwój zainteresowań humanistycznych uczniów oraz zapoznanie z dziedzictwem kulturowym regionu i kraju. Organizowanie wycieczek, dydaktyczno-krajoznawczych. w okresie stażu Plany imprez, zdjęcia, uczniowskie sprawozdania ewentualne dyplomy. Karty wycieczek, potwierdzenia Dyrektora Szkoły. 4. Systematyczna współpraca z instytucjami działającymi na rzecz oświaty Współpraca z Centrum Kultury i Sztuki w Siedlcach, Muzeum Regionalnym, Miejskim Ośrodkiem Kultury, kinem; Nawiązanie stałego kontaktu z Biblioteką Pedagogiczną, Biblioteką Miejską, Biblioteką UPH w Siedlcach Wymiana doświadczeń pedagogicznych w ramach współpracy lokalnymi uczelniami wyższymi. Współpraca ze specjalistami, z Poradni Psychologiczno- - Pedagogicznej w zakresie preorientacji zawodowej oraz wymiany doświadczeń na temat pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. w okresie stażu Zaświadczenia, zdjęcia, potwierdzenia kadry kierowniczej placówek. 5. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły poprzez wykonywanie zadań dodatkowych Pełnienie funkcji opiekuna Samorządu Uczniowskiego Udział w pracach wewnątrzszkolnych komisji egzaminacyjnych. okres stażu Potwierdzenie Dyrektora Szkoły. § 8 ust. 2 pkt. 4 e. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. 1. Współpraca z Komendą Policji. Opracowanie planu spotkań z policjantem, organizowanie pogadanek o tematyce profilaktyki uzależnień. w okresie stażu Dokumentacja szkolna Plan spotkań z policjantem Scenariusze imprez 2. Współpraca z kuratorami. Podejmowanie działań na rzecz poprawy zachowania uczniów. w okresie stażu Dokumentacja szkolna 3. Współpraca z wydawnictwami szkolnymi. Pozyskiwanie pomocy dydaktycznych Organizowanie na terenie szkoły warsztatów metodycznych w okresie stażu Dokumentacja szkolna § 8 ust.2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony 1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych lub wychowawczych Opis i analiza przeprowadzonych działań w związku z istotnymi problemami dostrzeżonymi w zakresie edukacji lub wychowania. w okresie stażu zgodnie z rzeczywistymi potrzebami Dwa potwierdzone opracowania studium przypadku wykonane według schematu. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |