![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Nowacka Sztuka, Scenariusze Sanna - ilustracje muzyczne inspirowane obrazami Józefa Chełmońskiego - scenariusz lekcji sztuki w klasie IV
CELE: - Ilustrowanie zjawisk akustycznych, naśladowanie odgłosów otaczającego świata. Pobudzanie twórczego myślenia uczniów i wyobraźni muzycznej. Stwarzanie okazji do niekonwencjonalnych działań twórczych. Przygotowywanie uczniów do zrozumienia istoty muzyki programowej, tym samym do jej pełnego odbioru. - Zapoznanie z postacią Józefa Chełmońskiego i jego wybranymi obrazami. Odczytywanie nastroju dzieł plastycznych i wyrażanie go za pomocą środków muzycznych. - Aktywne słuchanie dzieł muzyki artystycznej. - Wdrażanie do pracy zespołowej - zespołowego muzykowania. Kształcenie umiejętności obiektywnej oceny efektów własnej pracy i osiągnięć kolegów. METODY: Problemowo - twórcza Problemowo - odtwórcza Analityczno - percepcyjna Pokaz Rozmowa FORMY: ŚRODKI: - Instrumenty perkusyjne ( pudełka akustyczne, tamburyn, talerze, bębenek)Instrumenty sztabkowe ( dzwonki, metalofon altowy, metalofon sopranowy, ksylofon) - Flety - Efekty akustyczne, np. skrzypienie ławki, stukanie o blat ławki, kląskanie, wystrzał pękającej torby papierowej lub balonu; - Rytmiczna recytacja, sylaby dźwiękonaśladowcze, np. szszsz..., prrr...itp., pokrzykiwanie woźnicy wiśta , wio; - Ilustracje przedstawiające dwa obrazy Józefa Chełmońskiego pt. Sanna i Powrót z balu Allegro z koncertu p.t. "ZIMA" A Vivaldiego - Magnetofon , kaseta; PRZEBIEG LEKCJI: 1. Muzyczne powitanie ( śpiewanka na słowach Dzień dobry, witamy się . - powtórzona przez uczniów na zasadzie echa) 2. Objaśnienie tematu zajęć. 3. Prezentacja obrazów i krótkie przedstawienie osoby i twórczości Józefa Chełmońskiego. 4. Analiza środków wyrazu plastycznego prezentowanych dzieł - kompozycji, barw, nastroju obrazów, sposobu przedstawienia tematu. 5. Podział grupy na trzy zespoły i wybór dyrygenta każdej grupy. 6. Objaśnienie zadania.( zadaniem zespołów jest stworzenie muzycznych obrazów do prezentowanych dzieł malarskich przy wykorzystaniu wymienionych wyżej instrumentów, sylab dźwiękonaśladowczych, efektów akustycznych) Grupy otrzymują ilustracje omawianych obrazów. Wszystkie grupy mają do dyspozycji taki sam zestaw instrumentów. Efekty pracy zespołów zostaną nagrane i ocenione przez wszystkich uczestników zabawy. 7. Zespoły otrzymują na kartkach zestaw pytań pobudzających wyobraźnią muzyczną. 8. Praca twórcza w grupach. ( czas przygotowania ok. 10 min.) Dyrygenci przydzielają instrumenty, porządkują i zapisują pomysły, czuwają nad całością wykonania zadania. Nauczyciel pełni rolę doradcy. 9. Prezentacja obrazów muzycznych ( czas wykonania ok. 2 min) i zapis na taśmie magnetofonowej. 10. Powtórna prezentacja trzech obrazów muzycznych z taśmy, omówienie i samoocena uczniów. 11. Ćwiczenia oddechowe i relaksujące. 12. Rytmiczna recytacja dwóch zwrotek znanej uczniom z klas młodszych piosenki Sanna, Dzwonki sań 13. Zespołowy śpiew piosenek. 14. Powtórne wykonanie piosenek, w którym najlepszy obraz muzyczny powstały na lekcji stanowi wstęp oraz przerywniki pomiędzy zwrotkami. 15. Podsumowanie zajęć, rozmowa na temat tego, że muzyka może opowiadać i ilustrować. 16. Prezentacja Allegra Koncertu skrzypcowego A Vivaldiego p.t. "ZIMA" 17. Powtórne słuchanie utworu z akompaniamentem rytmicznym w wykonaniu uczniów (tzw. aktywne słuchanie muzyki). 18. Ocena aktywności uczniów, pochwały, wyrażenie aprobaty. 19. Praca domowa. Zadaniem uczniów wsłuchiwanie się w odgłosy otaczające ich w szkole, w domu, na ulicy i zastanowienie się za pomocą jakich instrumentów i efektów akustycznych można je przedstawić tworząc obraz muzyczny lub opowieść. 20. Muzyczne pożegnanie (śpiewanka na tekście Do zobaczenia, do widzenia. - powtarzana przez uczniów na zasadzie echa) LITERATURA: Opracowanie: Agnieszka Nowacka Wyświetleń: 2851
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |