Katalog Agnieszka Nowacka, Dorota Katarzyna Arty Sztuka, Artykuły Nauczyciel jako realizator idei wychowania przez sztukę
Wychowanie przez sztukę oraz do jej odbioru stanowi integralny składnik pedagogiki humanistycznej nastawionej na wzbogacanie człowieka i wyzwalanie jego sił duchowych. Aby uczniowie mogli zrozumieć sztuką i potrafili korzystać z tego niewyczerpalnego źródła radości życia muszą być w odpowiedni sposób przygotowani, bowiem kontakt z wielkimi dziełami muzycznymi i plastycznymi i wszystkie zjawiska z tego wynikające nie są proste i łatwe w odbiorze oraz zrozumieniu. Od kilkunastu lat jesteśmy nauczycielkami muzyki , obecnie przedmiot którego uczymy posiada nazwę sztuka. Uważamy, że w procesie kształcenie kulturalno- estetycznego młodego pokolenie świadoma działalność nauczycieli przedmiotów artystycznych jest niezwykle ważna. Zajęcia artystyczne mają prowadzić do wzbudzenie w uczniach potrzeby obcowania z dziełami sztuki , rozumienia idei twórców a wreszcie chęci wcielania sztuki we własne życie. Aby to było możliwe nauczyciel powinien kształcić określone umiejętności muzyczne i plastyczne wychowanków: emisję głosu, znajomość zapisu nutowego, grę na instrumentach, umiejętności rysunkowe, malarskie itp., przez co daje im pewną niezależność, a jednocześnie rozbudowuje ich perspektywy poznawcze względem kultury jako całości osiągnięć człowieka. Wymogom tym nie sposób sprostać mając do dyspozycji jedną godzinę w tygodniu. Dlatego nieocenioną szansę rozwoju zdolności artystycznych dzieci dają zajęcia pozalekcyjne. Dobry, świadomy swojej roli w szkole nauczyciel sztuki jest organizatorem życia artystycznego na jej terenie. Inicjuje i współorganizuje koncerty muzyki artystycznej, wycieczki do opery, teatru, na wystawy sztuki . Prowadzi zajęcia pozalekcyjne, oprawia muzycznie i plastycznie apele i uroczystości szkolne. Przygotowuje uczniów do udziału w konkursach muzycznych i plastycznych dając im możliwość zaprezentowania swoich umiejętności w środowisku pozaszkolnym. Mimo wielu zmian w systemie oświaty, jakie przyniosły ostatnie lata , w procesie kształcenia kulturalno - estetycznego młodego pokolenie działalność nauczyciela sztuki ( muzyki i plastyki) jest podstawowym ogniwem. Aby mógł on w pełni realizować postawiony cel - wychowanie człowieka , który rozumie i przeżywa zjawiska dotyczące sztuki - nie może być w jego realizacji osamotniony. Władze oświatowe wszystkich szczebli powinny mieć świadomość, że sztuka i związana z nią działalność artystyczna dzieci i młodzieży to nieodzowne składniki kształcenie ogólnego. Szkoła podstawowa i gimnazjum pozostaną na długo jeszcze terenem bezpośredniego kontaktu dzieci i młodzieży ze sztuką, zarówno w sensie jej odbioru jak i uprawiania. Działalność wszelkich instytucji i placówek kulturalnych stanowi i stanowić może tylko rozwinięcie i uzupełnienie zainteresowań artystycznych rozbudzonych przez nauczyciela w szkole. Opracowanie: Dorota Katarzyna Artysiewicz, Agnieszka Nowacka Wyświetleń: 898
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |