Katalog

Agnieszka Nowacka, Dorota Katarzyna Arty
Sztuka, Artykuły

Nauczyciel jako realizator idei wychowania przez sztukę

- n +

Wychowanie przez sztukę oraz do jej odbioru stanowi integralny składnik pedagogiki humanistycznej nastawionej na wzbogacanie człowieka i wyzwalanie jego sił duchowych.

Aby uczniowie mogli zrozumieć sztuką i potrafili korzystać z tego niewyczerpalnego źródła radości życia muszą być w odpowiedni sposób przygotowani, bowiem kontakt z wielkimi dziełami muzycznymi i plastycznymi i wszystkie zjawiska z tego wynikające nie są proste i łatwe w odbiorze oraz zrozumieniu.

Od kilkunastu lat jesteśmy nauczycielkami muzyki , obecnie przedmiot którego uczymy posiada nazwę sztuka. Uważamy, że w procesie kształcenie kulturalno- estetycznego młodego pokolenie świadoma działalność nauczycieli przedmiotów artystycznych jest niezwykle ważna.

Zajęcia artystyczne mają prowadzić do wzbudzenie w uczniach potrzeby obcowania z dziełami sztuki , rozumienia idei twórców a wreszcie chęci wcielania sztuki we własne życie. Aby to było możliwe nauczyciel powinien kształcić określone umiejętności muzyczne i plastyczne wychowanków: emisję głosu, znajomość zapisu nutowego, grę na instrumentach, umiejętności rysunkowe, malarskie itp., przez co daje im pewną niezależność, a jednocześnie rozbudowuje ich perspektywy poznawcze względem kultury jako całości osiągnięć człowieka. Wymogom tym nie sposób sprostać mając do dyspozycji jedną godzinę w tygodniu. Dlatego nieocenioną szansę rozwoju zdolności artystycznych dzieci dają zajęcia pozalekcyjne.

Dobry, świadomy swojej roli w szkole nauczyciel sztuki jest organizatorem życia artystycznego na jej terenie. Inicjuje i współorganizuje koncerty muzyki artystycznej, wycieczki do opery, teatru, na wystawy sztuki . Prowadzi zajęcia pozalekcyjne, oprawia muzycznie i plastycznie apele
i uroczystości szkolne. Przygotowuje uczniów do udziału w konkursach muzycznych i plastycznych dając im możliwość zaprezentowania swoich umiejętności w środowisku pozaszkolnym.

Mimo wielu zmian w systemie oświaty, jakie przyniosły ostatnie lata ,
w procesie kształcenia kulturalno - estetycznego młodego pokolenie działalność nauczyciela sztuki ( muzyki i plastyki) jest podstawowym ogniwem. Aby mógł on w pełni realizować postawiony cel - wychowanie człowieka , który rozumie i przeżywa zjawiska dotyczące sztuki - nie może być w jego realizacji osamotniony. Władze oświatowe wszystkich szczebli powinny mieć świadomość, że sztuka i związana z nią działalność artystyczna dzieci i młodzieży to nieodzowne składniki kształcenie ogólnego.

Szkoła podstawowa i gimnazjum pozostaną na długo jeszcze terenem bezpośredniego kontaktu dzieci i młodzieży ze sztuką, zarówno w sensie jej odbioru jak i uprawiania. Działalność wszelkich instytucji i placówek kulturalnych stanowi i stanowić może tylko rozwinięcie i uzupełnienie zainteresowań artystycznych rozbudzonych przez nauczyciela w szkole.

Opracowanie: Dorota Katarzyna Artysiewicz, Agnieszka Nowacka

Wyświetleń: 898


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.