![]() |
![]() |
Katalog Izabela Carbiner, 2018-11-16 Górzno Awans zawodowy, Prezentacje Tutoring w drodze do sukcesu w nauce języka angielskiego.Tutoring w drodze do sukcesu w nauce języka angielskiego. Tutoring – innowacyjna metoda zindywidualizowanej współpracy pomiędzy nauczycielem a uczniem Biblioteka publiczna w Helsinkach. Tutoring to niezwykła metoda dydaktyczna, szczególnie skuteczna jeśli chodzi o rozwijanie potencjału uczniów i studentów oraz motywowanie ich do samodzielnej pracy i rozwoju. Istotą tutoringu są indywidualne, regularne spotkania w atmosferze dialogu, gdzie tutor /wspierający nauczyciel/ pomaga uczniowi, motywuje, zadaje mądre pytania. By ten mógł poszukiwać własnej drogi do wiedzy, rozwoju i satysfakcji. Tutor /łac.opiekun/ to ktoś, kto potrafi pokierować rozwojem ucznia lub studenta, trafnie rozpoznać potencjał, talenty człowieka, z którym pracuje, wspólnie wyznaczyć ścieżkę rozwoju naukowego, osobistego i społecznego, z uważnością podchodzić do wyników jego prac, zmotywować do współpracy i znajdować w niej obopólną radość – dostosować ścieżki edukacyjne, do człowieka i sytuacji. Tutoring to coś więcej niż przekazanie i weryfikacja wiedzy. To uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy i rzeczowych argumentach, to dyskusje i doświadczanie dialogu edukacyjnego. Tutoring bezpośrednio realizuje zalecenia Ministerstwa Edukacji Narodowej odnośnie potrzeby podnoszenia jakości pracy szkoły, jej funkcji dydaktycznej i wychowawczej. Co wyróżnia Tutoring? CZAS – tutoring jest procesem i relacją określoną w czasie UWAGA – proces ten angażuje uwagę tutora, który aby móc wspierać ucznia, musi go dobrze poznać jako osobę (mocne/słabe strony, sytuacje i doświadczenia, zasoby, zainteresowania, potrzeby, plany i marzenia) REGULARNOŚĆ i SYSTEMATYCZNOŚĆ- spotkania ucznia z tutorem /tutoriale/ są zaplanowane w regularnych odstępach czasu (co tydzień/dwa). Zapewnia to możliwość czuwania nad postępami ucznia, modyfikowanie celów zgodnie z sytuacja i potrzebami podopiecznego. TUTORIALE – indywidualne spotkania odbywające się w szkole lub poza nią. DOBROWOLNOŚĆ – optymalny tutoring możliwy jest wówczas, gdy obie strony /tutor i podopieczny /wyrażą wolę, spotkania, rozmowy, współpracy Jakie korzyści płyną z tutoringu? -dydaktyczna skuteczność i długotrwałość efektów -uczeń ma pomoc i warunki do wszechstronnego rozwoju pod okiem mądrego dorosłego;) -tutor ma czas zarezerwowany tylko dla konkretnego podopiecznego i traktuje go jako indywidualność -uczeń na spotkaniach /dzięki testom, ćwiczeniom, zadaniom/ może poznać swoje uzdolnienia i predyspozycje, ale także i słabsze obszary, nad którymi warto pracować, co ułatwia planowanie dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej -tutor może pomóc uczniowi w wyznaczaniu celów na przyszłość oraz towarzyszyć w ich realizowaniu *Nauczyciel ma możliwość do rozwoju, może poznać lepiej siebie i ucznia! W POSZUKIWANIU TALENTÓW TALENT PO PROSTU Coś co potrafimy robić: • 1.Dobrze, • 2. Szybko, • 3. I z przyjemnością Talenty … • nie muszą być oczywiste • możemy je przeoczyć • musimy ich szukać • mają widoczność zależną od kontekstu. CO DZIAŁA? Szukamy „ mocnych stron” ucznia za pomocą niżej wymienionych narzędzi badawczych oraz naszych obserwacji, pytamy o zainteresowania. Zadania nie mogą być bezpośrednio związane z „ pracą domową” i pojęciem „szkoła”, powinny być kojarzone z czasem wolnym i czymś co nawiązuje do hobby, relaksu, przyjemności. Wg. badań z dziedziny neurodydaktyki najszybciej uczymy się kiedy jesteśmy wypoczęci, a nauka powiązana jest z przyjemnością. W przypadku języka angielskiego mogą to być np. gry „on-line”. Młodzież bardzo często gra. Uważam, że zamiast zakazywać możemy tę fascynację wykorzystać do nauki języka angielskiego za pomocą metody tutoringu. Zadajemy raz w tygodniu pracę pisemną, z której uczeń musi się wywiązać. Warunki współpracy powinny być ujęte w kontrakcie na początku zajęć. Zadanie : Opis w j. angielskim co wydarzyło się podczas gry, z kim uczeń grał, jakiej byli narodowości inni gracze, jak się czuł podczas gry, co osiągnął? Uczeń ćwiczy umiejętność mówienia i pisania. Musi zastosować właściwe czasy oraz odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, wzbogaca słownictwo. Uczeń ma prawo popełniać błędy, może pisać ołówkiem lub na komputerze, nie skupiamy się na błędach za pierwszym razem tylko na elementach pracy, które są dobre, ciekawe, prosimy o wyjaśnienie jeżeli jakiś fragment jest niezrozumiały. Po konsultacji uczeń zabiera pracę do domu i sam poprawia błędy. Efekt: „Przeciętny” uczeń poprawił swoje wyniki z języka angielskiego, na egzaminie - poziom podstawowy osiągnął 100%, poziom rozszerzony 98%. Narzędzia badawcze: 1. Ćwiczenie - Siatka Celów Ćwiczenie do samodzielnego wykonania, pomaga doprecyzować cele. 2. Metoda GROW, 3. Koło Życia, 4. Indywidualny plan rozwoju, 5. Co jest moją silną stroną? „SIGN”- cztery oznaki silnej strony. Dziękuję za uwagę. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |