![]() |
![]() |
Katalog Teresa Białas, 2019-03-05 Nowy Sącz Matematyka, Scenariusze Przekształcanie wykresu funkcji kwadratowej.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI Etap edukacyjny: klasa II , zakres rozszerzony. Czas i miejsce: 1h lekcyjna /45min/, pracownia komputerowa. Temat: Przekształcanie wykresów funkcji kwadratowej przy pomocy programu Excel. CELE LEKCJI. Cele ogólne: 1. Przekształcanie wykresów funkcji kwadratowej. 2. Wykorzystanie technologii informacyjnej. Cele operacyjne: Uczeń potrafi: 1. Potrafi naszkicować wykres funkcji kwadratowej oraz zna jej własności. 2. Potrafi przesuwać wykresy funkcji o dany wektor, przekształcać w symetrii osiowej względem osi X i osi Y oraz |f(x)| i f(|x|). 3. Formułować wnioski. Metody: 1. Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy. Formy pracy: 1. Ćwiczenia praktyczne z użyciem komputera. 2. Praca w grupach. 3. Praca z całą klasą. Pomoce dydaktyczne: 1. Program komputerowy Excel. 2. Zadania przygotowane przez nauczyciela. Umiejętności kluczowe: 1. Współdziałanie w zespole. 2. Komunikowania się. 3. Podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji. 4. Rozwiązywanie problemów. 5. Posługiwanie się technologią informacyjną. Bibliografia: 1. "Matematyka w otaczającym nas świecie" -zakres podstawowy i rozszerzony, A.Cewe, Wydawnictwo Podkowa, Nr dopuszczenia 596/2/2013 PRZEBIEG LEKCJI: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Sprawdzenie zadania domowego. 3. Przypomnienie wiadomości dotyczących przekształcanie wykresów funkcji oraz szkicowania wykresu funkcji kwadratowej. 4. Podanie tematu i celów lekcji. 5. Wspólna analiza i dyskusja na temat zadań. 6. Praca w grupach – rozwiązywanie problemów. Zadania: Przy pomocy programu Excel naszkicować wykresy następujących funkcji /dwa zadania na grupę/: (1) f(x)=x2 (2) f(x)=x2 -5 (3) f(x)=x 2+10 (4) f(x)=(x-2)2 (5) f(x)=(x+3) 2 (6) f(x)=(-x+3) 2 (7) f(x)= - x2 (8) f(x)=|x2 -4| (9) f(x)=(|x|-4)2 (10) f(x)= (x-4)2+1 7. Wspólna i w grupach dwuosobowych analiza i dyskusja dotycząca przekształcania wykresów funkcji kwadratowej. Nauczyciel cały czas pomaga przy szkicowaniu wykresów funkcji, bierze też udział w dyskusji na forum klasy. 8. Sformułowanie wniosków. Nauczyciel podsumowując pracę jeszcze raz przypomina uczniom jak przesuwać wykresy funkcji o dany wektor, przekształcać w symetrii osiowej względem osi X i osi Y oraz |f(x)| i f(|x|) na przykładzie funkcji kwadratowej. Dzięki naszkicowaniu wykresów funkcji uczniowie sprawdzają w praktyce zasady przekształcania wykresów funkcji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |