|
|
Katalog Sławomir Starczynowski, 2019-03-06 Kalisz Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE - Konflikty w rodzinie.Poziom edukacyjny: Treść podstawy programowej: Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka i prokreacją; umiejętność podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących wyboru drogi życiowej, małżeństwa i rodziny. Funkcje rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dzieci w rodzinie. Znaczenie prawidłowych postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka. Czas realizacji: 45 minut TEMAT LEKCJI: Konflikty w rodzinie. CELE: 1) Przygotowanie uczniów do wczesnego rozpoznawania problemów w rodzinie. 3) Zapoznanie uczniów z metodami radzenia sobie z problemami występującymi na poziomie różnicy pokoleń. 4) Rozwijanie empatii. 5) Rozwijanie umiejętności pracy w grupie. Uczeń po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien: - Znać zasady komunikacji międzyludzkiej - Mieć świadomość własnych trudności stanowiących bariery właściwej komunikacji - Umieć określić różne sytuacje konfliktowe między nastolatkami i dorosłymi - Czuć się odpowiedzialnym za budowanie więzi interpersonalnych w rodzinie METODY PRACY: - Mini wykład - Dyskusja - Burza mózgów FORMY PRACY: -Praca indywidualna -Praca grupowa -Praca z klasą WAŻNE POJĘCIA: Konflikt- to sytuacja, w której stykają się ze sobą wykluczające się potrzeby, życzenia, interesy, poglądy. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - Scenki do odegrania z tekstami PRZEBIEG LEKCJI: Przebieg zajęć (czas 45 min.) 1. Uczniowie siedzą w kręgu i po przywitaniu każdy z uczniów podaje przykład sytuacji konfliktowej. Nauczyciel podaje definicję konfliktu: "Konflikt to sytuacja, w której stykają się ze sobą wykluczające się potrzeby, życzenia, interesy, poglądy. Mówi też, że konflikty są naszą codziennością. Wchodzimy w nie głównie z osobami, z którymi najczęściej się kontaktujemy." Etapy rozwoju konfliktu: - Niezgodność - Sprzeczka (nieco ostrzejsza wymiana zdań) - Kłótnia (dołączenie wątków pobocznych) - Walka fizyczna - Wojna (narasta wrogość, nienawiść czasami bitwa) 2. Nauczyciel dzieli klasę na 4-ry grupy. Każda z grup odgrywa scenkę rodzinną. - 17 latek prosi mamę o pozwolenie na wyjście do dyskoteki. Wraca nad ranem, łamie umowę zupełnie się nie przejmuje tym co w tym czasie przeżywała mama - Córka dzwoni do koleżanki aby "poplotkować". Rozmawia długo nie licząc się z kosztami obciążającymi budżet domowy, lekceważąc przy tym wcześniejsze upomnienia ze strony rodziców. Dopiero na wyraźne polecenie ojca kończy rozmowę. - Starszy brat chce obejrzeć mecz koszykówki nadawany w II programie, tymczasem jego 5-letnia siostra ogląda dobranockę, ale on nie zwracając na to, przełącza na II-gi program. - Córka chce iść na występ ulubionego zespołu i nie interesuje jej że rodzice nie maja pieniędzy na z byt drogi ich zdaniem bilet. Rodzice uważają również, że koncert jest zbyt późno, aby ich 15-letnia córka mogła na niego iść. Po odegraniu tych scenek uczniowie je omawiają zwracając uwagę na zachowanie poszczególnych członków rodziny, ich postawę i oczekiwania. Określają zachowania tych osób (czy było agresywne, uległe, asertywne - bronienie swojego interesu bez krzywdzenia drugiej osoby z zachowaniem szacunku dla jej osobistej godności). Uczniowie stwierdzają, czy w każdej z tych sytuacji dochodziło do konfliktu. 3. Przemyślenia uczniów pozwalają nauczycielowi omówić metody rozwiązywania konfliktów. Nauczyciel mówi - "Każdy konflikt powinien być rozwiązany". Metody rozwiązywania konfliktów: - Ja zwyciężam, ty przegrywasz - Ja tracę, ty zwyciężasz - Nikt nie traci, obydwoje zyskujemy - kompromis, rozwiązanie na drodze dialogu. Nauczyciel omawia zasady komunikacji międzyludzkiej. Komunikacja polega na "nadawaniu" informacji przez jedną osobę, odbieraniu ich i sprawdzaniu, czy dobrze się zrozumiało, przez drugą. Brak otwartości lub empatii jest przyczyną braku porozumienia. Aby komunikacja była udana, trzeba tak podawać komunikat, aby był zgodny z intencjami i zrozumiały dla odbiorcy, i tak słuchać żeby nie tylko usłyszeć słowa, ale zrozumieć je zgodnie z intencjami nadawcy. 4. Nauczyciel żegna się z klasą i zadaje do domu zadanie: Każdy z was ma coś miłego powiedzieć swoim rodzicom. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |