![]() |
![]() |
Katalog Krystyna Drwal, 2019-03-06 Tarnów Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne PROJEKT EDUKACYJNY: "ZIELONY KĄCIK W NASZEJ SALI - HODOWLA ZIÓŁ i NOWALIJEK"PROJEKT EDUKACYJNY: „Zielony kącik w naszej sali – hodowla ziół i nowalijek”. TEMAT PROJEKTU: „Zielony kącik w naszej sali – hodowla ziół i nowalijek”. OSOBY ODPOWIEDZIALNE: nauczycielki prowadzące grupę UCZESTNICY: Dzieci 6 - letnie PARTNERZY PROJEKTU: rodzice, dzieci z innych grup przedszkolnych, biblioteka. CELE GŁÓWNE PROJEKTU: - Poznanie otaczającego świata, kształtowanie odpowiednich umiejętności i rozbudzanie ciekawości przyrodniczej u przedszkolaków. - Wyrabianie u dzieci cierpliwości, sumienności, systematyczności, dokładności, czyli bycia dobrym obserwatorem przyrody. - Poznanie różnorodnych ziół i nowalijek, ich cech charakterystycznych, walorów zdrowotnych, sposobów przetwarzania. - Poznanie i utrwalenie zasad zdrowego odżywiania – poznanie ziół i nowalijek jako produktów zdrowych i potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. - Zachęcanie do zastępowania niezdrowych produktów żywieniowych w codziennej diecie produktami zdrowymi. - Zachęcenie do samodzielnej hodowli niektórych ziół i nowalijek w przedszkolnym kąciku przyrody, wykorzystywanie jako dodatek do potraw. CELE SZCZEGÓŁOWE: Dziecko: • zna i podaje nazwy podstawowych narzędzi ogrodniczych; • wie jakie warunki są niezbędne do wzrostu roślin; • zna różne rodzaje ziół: bazylia, majeranek, kolendra, koper, zielona pietruszka, szałwia, mięta, estragon, tymianek, melisa szczypiorek, lubczyk; • rozpoznaje i podaje nazwy nowalijek: sałata, rzodkiewki, pomidory, młoda marchewka, ogórki, szczypiorek, rzeżucha (pieprzyca siewna), nać pietruszki, cebulka dymka; • określa smak i zapach wybranych ziół, nowalijek; • rozpoznaje warzywa wykorzystywane do przygotowywania określonych potraw; • zna zasady właściwego odżywiania się; • przełamuje niechęć do zjadania nielubianych potraw; • aktywnie uczestniczy w pracach związanych z hodowlą, opieką nad roślinami, w zajęciach, zabawach badawczych; • troszczy się o hodowane rośliny, chętnie pełni dyżury w kąciku; • rozwija zdolności i zainteresowania plastyczne, muzyczne oraz fotograficzne. NARZĘDZIA I METODY PRACY: - samodzielnych doświadczeń i poszukiwań dziecka; - słowne (literatura dla dzieci, piosenki); - oglądowe (hodowla, obserwacja, pokaz, prezentacja). PRZEBIEG PRACY NAD PROJEKTEM: Projekt realizowany jest w terminie: styczeń – marzec 2019 r. I ETAP 1. Zainteresowanie dzieci tematem: „Zielony kącik w naszej sali – hodowla ziół i nowalijek” - zachęcenie do formułowania zagadnień, które mogą być realizowane w trakcie projektu. II ETAP 1. Wycieczka do sklepu ogrodniczego - rozwijanie zmysłu obserwacji, rozpoznawanie i nazywanie narzędzi ogrodniczych służących do pielęgnacji roślin. 2. Wyjście do biblioteki oglądanie albumów i książek o tematyce związanej z domową hodowlą roślin. 3. Zapoznanie dzieci z utworami literackimi dotyczącymi hodowli roślin w warunkach przedszkolnych (domowych). 4. Rozmowa na temat rodzajów ziemi: • Czym jest ziemia? • Do czego jest potrzebna? • Jak wygląda i pachnie? • Czy zawsze wygląda tak samo? • Co ludzie czynią z ziemią? • Czy potrzebujemy ziemi i co by się stało, gdyby jej nie było? 5. Odkrywamy skarby ziemi: • zgromadzenie różnych rodzajów gleby w słoikach – porównywanie koloru; • badanie przepuszczalności różnego rodzaju gleby; 6. Obserwacja ziemi pod lupą i mikroskopem... czyli badamy ziemię ; • kolekcja skał i minerałów (segregowanie ze względu na kształt, wielkość i kolor); • konkurs plastyczny: „Najpiękniej pomalowany kamień”, „Najładniejsza figurka z kamieni”, „Piaskowy rysunek”. Eksperyment 1: Czarodziejski piasek Do wysokiego, przeźroczystego naczynia wsypujemy piasek, wlewamy wolno na górną powierzchnię wodę zabarwioną na czerwono. Woda spływa na dno szybko barwiąc piasek. Wniosek: piasek szybko przepuszcza wodę. Eksperyment 2: Do eksperymentu wykorzystujemy różne rodzaje ziemi. Powtarzamy czynność z eksperymentu 1. Wniosek: w zależności od rodzaju ziemi, różna jest przepuszczalność wody, jednak najsłabiej wodę przepuszcza glina. 7. Lepienie z gliny na temat dowolny, wypowiedzi dzieci na temat prac, rozmowa na temat właściwości gliny i wykorzystania gliny w przemyśle. 8. Oglądanie filmu pt „Moc żywiołów” - płyta DVD. 9. Przy współudziale rodziców zagospodarowanie kącika przyrody – przygotowanie ziemi, waty, gazy, doniczek, słoików do wodnej hodowli, nasion i sadzonek. 10. Poznanie kształtu, wielkości, barwy różnego rodzaju nasion i warzyw przygotowanych do sadzenia w ziemi, na gazie, w wodzie. 11. Posadzenie i wysianie ziół i nowalijek w przygotowanej w doniczkach ziemi, na wacie, w słoikach z wodą na zabezpieczonej gazie. 12. Wspólne z dziećmi umieszczanie przygotowanych podpisów, odczytywanie, ozdabianie kącika. 13. Umieszczenie w kąciku przyrody przygotowanego dzienniczka obserwacji, w którym dzieci będą rysować, a nauczyciel będzie wpisywać spostrzeżenia, wnioski i uwagi dzieci. 14. Wzbogacenie „zielonego kącika” o drzewko cytryny z małymi owocami przyniesione przez nauczycielkę z domowej hodowli, podanie informacji dotyczących leczniczych właściwości cytryny i właściwej pielęgnacji – obserwacja zmiany koloru owoców (z zielonego na żółty w czasie dojrzewania cytryn). 15. Zagadki słowne ”Do czego używamy ziół?” - opisywanie bez podawania nazwy; 16. Zabawa dydaktyczna „Które części warzyw zjadamy” - określanie jadalnych części warzyw. 17. Scenki dramowe „Zaczarowane rośliny” z wykorzystaniem naturalnych okazów - wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego, wprowadzanie dialogu jako elementu ożywiającego akcję. 18. "Witaminkowe rytmy" – rozwijanie rytmicznej organizacji czasu – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem sylwet różnych ziół i nowalijek. 19. Rozmowa dotycząca pokarmów, które spożywamy. Określanie: Co jemy, dlaczego jemy, kiedy jemy. Wyjaśnienie, dlaczego dieta powinna być zróżnicowana. 20. Gra dydaktyczna „Piramida żywieniowa” – komponowanie różnorodnych posiłków zawierających zdrowe składniki. 21. Wielozmysłowe poznawanie ziół, nowalijek. Zabawa badawcza „Ciekawe zapachy” - poznawanie za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu. Porównywanie smaków wybranych ziół i nowalijek. 22. Zabawa badawcza „Co kryje w sobie cebula?” - podejmuje zaproponowane działania, analizuje i wyciąga wnioski; 23. Warsztaty fotograficzne dotyczące fotografowania hodowanych roślin, zmieniającego się koloru cytryny na drzewku cytrynowym – prezentacja zdjęć w formie slajdów. 24. Wykonanie soku marchewkowego z zieloną pietruszką i innymi ziołami wg upodobań i propozycji dzieci – zaproszenie dzieci z innych grup, wspólna degustacja. 25. Wykonanie kanapek z wykorzystaniem wyhodowanych ziół i nowalijek, dowolna kompozycja przez dzieci, przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa. 26. „Zielone kukiełki" - wykonanie kukiełek z wykorzystaniem nowalijek i nieużytków – wykorzystywanie prostych sposobów łączenia materiałów. Rozwijanie inwencji twórczej. 27. Album – „Mój zielony ogródek” - praca plastyczna z wykorzystaniem ilustracji. Tworzenie własnych kompozycji plastycznych. 28. Wykonanie zielnika „Moje zioła” - suszenie ziół, wklejanie do albumu. 29. Nauka piosenki pt. „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”, wykonawca: Zespół Dziecięcy Fasolki, Album: Piosenki Pana Tik – Taka - analiza tekstu i melodii. 30. Zabawa rytmiczna „Zdrowe roślinki” – płynne rytmiczne poruszanie się zgodnie z akompaniamentem. Kształcenie poczucia rytmu i pulsu muzycznego. 31. Tworzenie akompaniamentu z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych do piosenki pt. „Jestem sobie ogrodniczka” - Dorota Gellner - nabywanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych i samodzielnego tworzenia akompaniamentu. 32. Zabawy ze śpiewem przy piosenkach: „Cebulka i buraczek” , „Cebula bywa uszczypliwa”, „C – jak cebula”-Piosenki od a A do Z, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola - Śpiewające Brzdące - odtwarzanie ruchem i gestem nastroju i charakteru piosenki. ETAP III 1. Podsumowanie projektu edukacyjnego – zaproszenie rodziców do obejrzenia hodowli w kąciku przyrody, wykonanego albumu, zielnika, zdjęć, dzienniczka obserwacji, przygotowanie napoju z miętą i sokiem z cytryny – wspólna degustacja. 2. Warsztaty kulinarne - przygotowanie pasty twarogowej z bazylią, degustacja wspólnie z dziećmi z zaproszonych grup. 3. Wręczenie uczestnikom projektu dyplomu pamiątkowego. OBOWIĄZUJĄCA DOKUMENTACJA: Zaplanowane działania dzieci oraz nauczycieli umieszczane będą w miesięcznych planach pracy oraz odnotowane w dzienniku zajęć. EWALUACJA: •obserwacja dzieci w trakcie spożywania posiłków pod kątem zmiany nawyków żywieniowych; •obserwacja i ocena zaangażowania dzieci w projekt. Opracowała: mgr Krystyna Drwal Wykorzystano: „Encyklopedia dla dzieci” opracowanie zbiorcze, wydawnictwo ARTI; „Zdrowe zioła dla dzieci i przyprawy w dziecięcej kuchni” - opracowała Agata Opiela (dietetyk, ekspert ds. żywienia); „Rymowane witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” - Jadwiga Jolanta Kosińska; „Piramida żywieniowa” - A. Wacławski; Utwór: Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki, wykonawca: Zespół Dziecięcy Fasolki, Album: Piosenki Pana Tik – Taka; Piosenki od a A do Z, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola - Śpiewające Brzdące; „Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata?” – Maria Kielar-Turska, WSiP; „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej” – Bożena Muchacka; „Wiersze dla dzieci” – J. Brzechwa. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |