Katalog Elżbieta Kowalewska, 2019-03-05 Sochaczew Zajęcia przedszkolne, Plany pracy plan pracyPlan pracy przedszkola w roku 2018/2019 ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NUMER 7 IM. MARII MONTESSORI W SOCHACZEWIE W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 PODSTAWY PRAWNE: 1. Statut Przedszkola 2. Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w roku szkolnym 2017/ 2018 3. Koncepcja pracy przedszkola 4. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2018 / 2019 5. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego 6. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 poz. 996). KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK 2018 / 2019: 1. 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. 2. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. 3. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. 4. Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci. PRIORYTETY Z KONCEPCJI PRZEDSZKOLA: 1. Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom z trudnościami i dzieciom uzdolnionym. 2. Współpraca z Miejskim Zespołem Ekonomicznym w kontynuowaniu remontu budynku przedszkola. 3. Rozwijanie kompetencji kadry pedagogicznej poprzez udział w kursach i szkoleniach. 4. Promocja placówki w środowisku poprzez prezentację dorobku przedszkola i talentów dzieci. 5. Integracja środowisk, rodziny i społeczności lokalnej w realizowaniu wizji i misji przedszkola. ZADANIE I ,,JESTEM PATRIOTĄ” Cel główny: • krzewienie wśród dzieci postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego, • poznawanie sylwetek sławnych Polaków. Cele szczegółowe : dziecko: • zna nazwę miejsca w której mieszka, zna ważniejsze miejsca, • zna legendy związane z miejscem zamieszkania oraz krajem, • wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa, • nazywa godło i flagę państwową, zna I zwrotkę hymnu polskiego, • zna sylwetki sławnych Polaków. 1. ,,Kto ty jesteś – Polak mały”: - kształtowanie więzi z własną miejscowością i jej mieszkańcami - kształtowanie poczucia przynależności narodowej oraz postawy patriotycznej. 2. ,,Karol, który został świętym” – przybliżenie dzieciom postaci największego Polaka w dziejach Polski Jana Pawła II. 3. ,, Moje miasta i mój kraj” – usystematyzowanie wiadomości o swoim kraju i miejscowości 4. ,,Polska – nasza ojczyzna” - kształtowanie poczucia tożsamości narodowej ,, Nasze symbole narodowe”- poznanie przez dzieci symboli narodowych ,, Muzyka Fryderyka” – przybliżenie dzieciom postaci wielkiego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina Uroczyste obchody 100 lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę – koncert dzieci z Miejskiego Przedszkola Numer 7 5. ,,Wstrzymał słońce - ruszył ziemię” - przybliżenie dzieciom sylwetki wielkiego, polskiego astronoma Mikołaja Kopernika. Uświadomienie dzieciom teorii, że „Ziemia krąży wokół Słońca”. 6. ,,Warszawa – stolica Polski” – zapoznanie z herbem i niektórymi zabytkami na podstawie legendy ,,Wars i Sawa”. 7. ,,Marzenia są po to żeby je spełniać- Maria Skłodowska Curie” – zapoznanie dzieci z postacią wielkiej, polskiej uczonej. ZADANIE II ,,BADAM I ODKRYWAM” Program badawczy ,,Mali badacze i odkrywcy eksperymentują” realizowany w roku szkolnym 2018/2019 Cel główny: Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych. Cele ogólne: • budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci, • rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych, • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich samodzielności; • stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem, • poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń, • odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego, • inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku, • przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy, • kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach, • podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych, twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania, • doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki programu autorskiego „Mali badacze i odkrywcy eksperymentują” Cele szczegółowe: • stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji, • poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć, • sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania, • przestrzeganie ustalonych zasad w zabawach, • kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej, • poszukiwanie wiedzy o świecie, • formułowanie spostrzeżeń i wniosków, • posługiwanie się prostymi narzędziami, • poprawne nazywanie badanych przedmiotów i zjawisk, • rozumienie rzeczywistości w sposób uważny i otwarty, • zainteresowanie otaczającym światem, • poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata, • pomoc w odkrywaniu potencjału dzieci, • rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności. Korzyści i spodziewane efekty: -poszerzenie wiadomości dzieci o zjawiskach chemicznych, fizycznych i przyrodniczych -motywowanie dzieci do samodzielnych obserwacji i własnych odkryć -wyrabianie umiejętności organizowania i planowania sobie pracy, wdrażanie nawyku wykonywania jej do końca -zwiększenie częstotliwości prowadzenia zajęć o charakterze badawczym i eksperymentalnym -czerpanie korzyści i radości podczas odkrywania nieznanych zjawisk przyrodniczych i pobudzanie ciekawości dzieci -utworzenie kącika badawczo- konstrukcyjnego w przedszkolu, wyposażenie go w potrzebne materiały i narzędzia -wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o fachowa literaturę -zakup dodatkowej materiałów potrzebnych do przeprowadzania eksperymentów NAUKA TWÓRCZEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW - Rozwijanie umiejętności dostrzegania problemów, ich rozwiązywania i weryfikowania rozwiązań, wyciągania wniosków. - Doskonalenie umiejętności stawiania pytań otwarty problemowych. -Stymulowanie myślenia twórczego – wzajemne uczenie się, tolerancja dla odmiennych pomysłów, obrona swego zdania. -Poszerzanie wiedzy w zakresie stosowania metod i technik twórczego rozwiązywania problemów w praktyce. - Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków. – Doskonalenie umiejętności stawiania pytań otwartych, problemowych. – Doskonalenie umiejętność wykonywania poleceń, instrukcji, samodzielne stosowanie wiedzy do nowych rozwiązań. – Kształtowanie odwagi w myśleniu i działaniu, podejmowanie ryzyka w działaniach i rozwiązaniach. ROZWIJANIE UMIEJETNOŚCI KOMUNIKACYJNO – SPOŁECZNYCH: -Doskonalenie umiejętności wyboru najbardziej efektywnej prezentacji pracy własnej i pracy zespołu. -Stymulowanie myślenia twórczego – wzajemne uczenie się, tolerancja dla odmiennych pomysłów i umiejętność dokonywania wyborów w zakresie najlepszych rozwiązań. -Doskonalenie umiejętności planowania pracy – poszukiwanie dróg rozwiązań problemu. -Rozwijanie umiejętności indywidualnego i zespołowego podejmowania decyzji. -Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i pracy zespołu – docenianie wartości pracy zespołowej. - Doskonalenie umiejętności adekwatnej samooceny i oceny koleżeńskiej. ZADANIE III ,,POZNAJE ZAWODY I MIEJSCA PRACY” Cele ogólne to: • zapoznanie z pracą ludzi w różnych zawodach oraz wyrabianie u dzieci szacunku dla pracy ludzkiej. • Rozumienie celowości, wartości uczciwości i odpowiedzialności ludzi pracy • kształcenia zainteresowań dzieci • zaznajamianie dzieci z pracą wykonywaną w różnych punktach usługowych oraz z instytucjami użyteczności publicznej Cele szczegółowe: – zapoznanie dzieci z atrybutami poszczególnych zawodów-profesji – kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w instytucjach i urzędach – wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych – poznawanie pracy zawodowej własnych rodziców oraz rodziców innych dzieci – rozpoznawanie po stroju osób pełniących ważne funkcje społeczne, np. strażaka, policjanta, lekarza – kształtowanie umiejętności skupiania uwagi, uważnego słuchania – wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów – poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonym zawodem – przełamywanie nieśmiałości w stosunku do osób obcych – współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym – współpraca przedszkola z rodzicami Efektem podjętych działań będzie usystematyzowanie wiedzy na temat poznanych zawodów oraz predyspozycji psychofizycznych, które trzeba posiadać, by móc wykonywać daną pracę Planowane osiągnięcia dzieci: - zna zasady kulturalnego zachowania się w instytucjach i urzędach - rozpoznaje i nazywa wybrane zawody - rozpoznaje atrybuty wybranych zawodów-profesji - wie, na czym polega praca ludzi różnych zawodów; - wie, jakie korzyści płyną z pracy ludzi; - zna zasady bezpiecznego zachowania się - umie współdziałać w grupie - zna znaczenie nowych wyrażeń związanych z określonym zawodem; - pokonuje nieśmiałość w określonych sytuacjach; formułuje pytania na określony temat; - podejmuje próby dyskusji w zespole. W ramach realizacji zadania planuje się zwiedzanie przedszkola, w celu poznania pracy osób zatrudnionych w placówce oraz wycieczki, mające na celu poszerzenie wiedzy dzieci: - na pocztę - do sklepu - do gabinetu stomatologicznego - do Muzeum Kolei Wąskotorowej - na stację PKP - do SP nr 2 w Sochaczewie - do Państwowej Szkoły Muzycznej w Sochaczewie - do Teatru - do Biblioteki - do DPS w Młodzieszynie - spotkania z ludźmi różnych zawodów: policjant, strażak, żołnierz, poeta, pielęgniarka, pszczelarz itp. ZADANIE IV ,,DZIECIAKI NECIAKI” – CZYLI BEZPIECZEŃSTWO W SIECI Uświadomienie dzieciom zagrożeń płynących z korzystania z Internetu a w tym i komputera Dziecko: - zna bezpieczny sposób korzystania z komputera - wie, iż nie należy korzystać z Internetu bez zgody rodziców - nie podaje swoich danych osobowych w Internecie (adresu, nazwiska, wieku) - nie umawia się na spotkanie z osobami poznanymi poprzez Internet Cel ogólny Celem działań jest profilaktyka zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z sieci Internet poprzez edukację dzieci i rodziców w zakresie zasad bezpieczeństwa w sieci komputerowej. Internet może być bezpiecznym miejscem pracy, edukacji i rozrywki a jest to możliwe dzięki znajomości zagrożeń i stosowaniu zasad bezpieczeństwa. Cele szczegółowe: • Przedstawienie dzieciom rodzajów zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu (uzależnienie od Internetu i gier komputerowych, kontakt z osobami niebezpiecznymi, dostęp do treści sprzecznych z normami wychowania, nieumiejętność odróżniania rzeczywistości wirtualnej od świata realnego, przestępczość, nieuczciwość). • Upowszechnianie zasad bezpiecznego i właściwego zachowywania się w Internecie. • Wyrobienie postawy dystansu wobec przekazów elektronicznych i krytycyzmu wobec treści informacji. • Wyrabianie umiejętności klasyfikowania i wartościowania wiadomości zdobytych w Internecie. • Uświadomienie dzieciom faktu, że anonimowość w Sieci jest tylko pozorna. • Pokazanie korzyści wypływających z właściwego korzystania z Sieci. • Uświadomienie rodzicom ich decydującej roli w zakresie kontroli nad sposobami korzystania przez dziecko z Internetu. • Zapoznanie rodziców ze sposobami kontrolowania i ograniczania dostępu dziecka do wybranych, niepożądanych treści. • Promowanie wśród dzieci, rodziców i nauczycieli akcji i programów o różnym zasięgu na rzecz bezpiecznego Internetu. • Uczulenie nauczycieli na problem bezpieczeństwa dzieci w Sieci poprzez wewnętrzne i zewnętrzne doskonalenie zawodowe. Sposoby realizacji. • Przeprowadzenie zajęć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu: - bezpieczne komunikowanie się - piractwo komputerowe a prawa autorskie – kopiowanie i rozpowszechnianie zastrzeżonych materiałów, przywłaszczanie sobie „owoców” cudzej pracy, - wiarygodność informacji zamieszczanych w Internecie weryfikacja uzyskanych danych • Publikowanie informacji na gazetce dla rodziców na temat bezpieczeństwa w Internecie. Edukacja rodziców: • Zorganizowanie spotkania z psychologiem dla rodziców w celu przekazania informacji na temat konieczności ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami Internetu. • Przygotowanie dla rodziców materiałów informacyjnych opisujących poruszane problemy. Edukacja nauczycieli: • Szkolenie Rady Pedagogicznej na temat „Zagrożenia w sieci”, Zabezpieczenia techniczne przedszkolnej sieci komputerowej: • Systematyczne zabezpieczanie komputera przedszkolnego programami antywirusowymi oraz szyfrowanie informacji zawierających dane osobowe. Spodziewane efekty Realizacja zadań prowadzi do następujących osiągnięć: • wyczulenie dzieci i rodziców na zagrożenia, jakie niesie za sobą zbyt długie przebywanie w Internecie oraz nabycie umiejętności dostosowania czasu spędzanego przy komputerze do realnych potrzeb dziecka, • zwrócenie uwagi na niebezpieczeństw różnego rodzaju, jakie mogą czyhać na użytkownika w Sieci, • wyrobienia nawyku wybiórczego i efektywnego korzystania z Internetu • nabycia umiejętności bezpiecznego sposobu korzystania z poczty elektronicznej i komunikatorów. • znajomość obowiązujących norm prawnych dotyczących pracy w sieci. • Nauczyciele: • znają podstawowe zastosowania i wykorzystania Internetu oraz zagrożenia jakie mogą napotkać w Internecie; • potrafią poruszać zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci na zajęciach i na spotkaniach z rodzicami, • umieją wskazywać dzieciom ciekawe miejsca w sieci związane z omawianą tematyką. • umieją wskazać rodzicom kontakt do miejsc gdzie mogą zwrócić się o pomoc. Dzieci: • znają i stosują zasady bezpiecznego poruszania się po Internecie, • potrafią rozpoznawać zagrożenia związane z wykorzystaniem dostępnych w sieci usług i narzędzi. • świadomie i odpowiedzialnie korzystają z dobrodziejstw Internetu. Rodzice: • znają zagrożenia związane z Internetem, na które narażone mogą być ich dzieci; • znają podstawowe sposoby kontrolowania, co ich dziecko robi w sieci, • wiedzą, gdzie szukać pomocy w przypadku napotkania przestępstwa internetowego. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |