AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Tyszkiewicz, 2019-03-06
Świdnica

Plastyka, Różne

analiza rzeźby

- n +


Dawid – rzeźba Michała Anioła przedstawiająca biblijnego Dawida bezpośrednio przed podjęciem decyzji o zmierzeniu się z Goliatem. Uchodzi za jedno z najważniejszych dzieł renesansowej rzeźby. Obok Piety jest to jedna z najbardziej znanych rzeźb tego artysty. Rzeźba Dawida ma 4,34 m wysokości, wykonana została z dbałością o detale – artysta wyrzeźbił nawet naczynia krwionośne .
Michał Anioł od wczesnych lat chciał zostać artystą, spotkał się jednak z dezaprobatą ze strony ojca. Gdy ukończył 13 lat przekonał go jednak i udało mu się przyłączyć do pracowni braci Ghirlandio w której miał być przez 3 lata. Po upływie 2 lat zerwał umowę z pracownią malarską, gdyż czuł się znudzony i stwierdził, że nauczył się wszystkiego i osiągnął znacznie przewyższy poziom niż jego mistrzowie od których pobierał nauki. Kolejnym etapem nauki młodego Michała Anioła miała być rzeźba. Najlepszym miejscem do tego jego zdaniem był ogród Wawrzyńca Wspaniałego. Książę Florencji został jego pierwszym mecenasem artysty oraz jego wielkim przyjacielem. Po jakimś czasie okazało się, że Michał Anioł posiada ogromny talent, który wzbudzał zazdrość pośród innych artystów.
Kiedy w 1492 r zmarł Wawrzyniec Wspaniały, Michał Anioł rozpoczął pracę w szpitalu św. Ducha znajdującym się we Florencji. Pomagał w prosektorium, zapoznając się z ludzkim ciałem, dokładnie studiował układ mięśni, szkieletu i narządów wewnętrznych. Wiedzę tą wykorzystywał przy tworzeniu swoich dzieł i widoczna jest w szczegółach jego prac. W roku 1497 Michał Anioł udał się do Rzymu z myślą podjęcia pracy dla Kościoła, który mógł pozwolić sobie na zakup drogiego marmuru do wykonywania rzeźb. Pierwsze z zamówień złożył kardynał Jean’a Bilheres de Lagrualas. Był to pomnik nagrobny – Pieta, przedstawiający św. Marię, z Chrystusem zdjętym z krzyża. W roku 1501 Michał Anioł powrócił do Florencji. Otrzymał zamówienie od władz miasta na wyrzeźbienie posągu bohatera biblijnego Dawida .
Historia Davida, a raczej bryły marmuru rozpoczyna się w 1464 roku kiedy to zostaje ona przekazana Agostinowi di Duccio, a następnie tzn. od roku 1476 jest uszkadzana przez Antonia Roselina. Jak to się jednak stało że ów bryła trafiła pod dłuto Michała Anioła? Otóż kardynał Sieny ogłosił konkurs w którym wzięli udział Leonardo Da Vinci oraz Micheangelo, który wygrał ponieważ przedstawił stworzenia olbrzyma. Oficjalnie kamień został przejęty przez Micheangelo 16 Sierpnia. Do pracy przystąpił 13 Września 1501, kazawszy uprzednio wznieść mur na placu budowy katedry, aby ustrzec się ciekawskich oczy. Pracę rozpoczął artysta od rysunków a następnie wykonał model z wosku. Na jednym ze szkiców , który obecnie znajduje się w Luwrze, wyobraził Dawida z głową Goliata u stóp. Późniejsze szkice i modele przedstawiają Dawida już w jego końcowej formie. Pracował dzień i noc nie odpoczywając ani nie świętując, aby zatuszować niefortunne ślady dłuta mistrza Agostino. Michał przeżył w zupełnej samotności okres formowania i ostatecznych narodzin swego arcydzieła. Dnia 25 stycznia 1504 r. posąg był ukończony, a 8 czerwca stał już na miejscu Judyty dłuta Donatella przed pałacem Singorii w Sienie .
Dawid to najbardziej klasyczne dzieło Michała Anioła, odwoływał się w niej bezpośrednio do wzorów antycznych. Marmurowa rzeźba Dawida jest niezwykle dynamiczna, wynika to z kontrapostu, gdzie ciężar całego ciała wsparty jest na jednej nodze. Dawid posiada muskularne ciało, brak ubrania daje możliwość określenia proporcji oraz przyjrzenia się elementom anatomicznym. Michał Anioł wspaniale potrafił operować proporcjami ciała, wszystkie elementy Dawida wyrzeźbił w sposób realistyczny. Proporcja rzeźby utrzymana jest wg zasady, że głowa mieści siedmiokrotnie w wielkości ciała. Dawid to mężczyzna mający pomiędzy 20 – 30 lat. Bujne włosy zakrywają kark są lokowane i gęste. Twarz nie posiada zmarszczek, oczy umiejscowione głęboko, a brwi gęste. Ma nostalgiczne spojrzenie oraz delikatny grymas twarzy, patrzy jakby z niechęcią lub obawą. Ma pełne usta, górna warga delikatnie wysunięta do przodu. Rzeźba posiada drobny oraz smukły nos. Broda lekko zadarta ku górze z widocznym zarysem podbródka. Twarz nie posiada owłosienia. Poniżej klatki piersiowej widoczne rozbudowane mięśnie. W podbrzuszu widoczne genitalia męskie. Na dłoniach widoczne żyły oraz palce posiadające paznokcie. Gołe stopy znajdują się na kamieniu a przy prawej nodze znajduje się kawałek drzewa, pozwalający na utrzymanie równowagi. Wzbogaca on całość kompozycji powodując u oglądających wrażenie, że młodzieniec porusza się płynnym krokiem .
Dynamizm rzeźby polega na obecności wielu skośnych linii kompozycji ciała. Ramiona skierowane są w dół w stronę lewą zaś biodra pochylone są w dół w stronę prawą ( patrząc od przodu). Tułów zakreślić więc można w pierwszy trójkąt. Drugi trójkąt tworzy lewa ręka Dawida wraz z linią ramion. Trzecim trójkątem jest rozstaw nóg postaci młodzieńca. Lewa noga lekko wysunięta do przodu oddaje swój ciężar nodze prawej, na której wsparty jest cały ciężar. Również czwarty trójkąt tworzą razem dwie ręce Dawida.
Dawid-biblijny zwycięzca olbrzyma Goliata- był symbolem Florencji, jej męstwa i mądrości. Dawid jest dziełem odwołującym się wprost do nagich herosów antyku. Posąg zrywa z naturalizmem poprzedniego stulecia. Artysta perfekcyjnie ukazał piękno młodego silnego ciała dowodząc znajomości jego wewnętrznej budowy. Bohater nie jest już pasterzem, młodym chłopcem nieoczekiwanie dokonującym wielkiego czynu, ale wojownikiem pewnym swej zręczności, rzeczowo oceniającym możliwości potężnego wroga z kamieniem w ręku i zarzuconą na ramię procą, z głową skierowaną w stronę przeciwnika. Wszystko to nadaje rzeźbie cechy: kontrapost postaci, piękno, harmonia, subtelna równowaga poszczególnych części ciała i utajony dynamizm .

Bibliografia


źródła:
www.dawidmichałaanioła.pl
www.wikipedia.org/wiki/Dawid_(rzeźba)
www.michałanioł.pl
www.dawidmichałaanioła.pl



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.