Katalog Aneta Łazuga, 2019-03-06 Łuków Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Program własny "MALI ARTYŚCI - KREATYWNY ŚWIAT PLASTYKI"Mali Artyści – kreatywny świat plastyki” Opracowała: Aneta Łazuga SPIS TREŚCI I. Wstęp. II. Założenia programu. III. Cele programu, metody i formy. IV. Struktura programu. V. Zadania nauczyciela. VI. Przewidywane osiągnięcia dzieci. VII. Tematyka zajęć. VIII. Ewaluacja. IX. Podstawa prawna. X. Bibliografia. I. Wstęp Twórczość plastyczna odgrywa istotną rolę w rozwoju dziecka i jest jedna z najważniejszych form działalności w wieku przedszkolnym. Sztuka poza funkcją zabawową pełni miedzy innymi funkcję poznawczą i wychowawczą obejmującą całą osobowość dziecka. Praca umysłu w połączeniu z pracą rąk sprawia, że zajęcia artystyczne stają się ważnym, niewerbalnym środkiem przekazu i poznawania otaczającej rzeczywistości. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Ważne jest, aby zapewnić dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi. Podczas tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć. Wynikają one nie tylko z samego działania, lecz także z możliwości wyrażenia środkami plastycznymi własnych myśli i uczuć, których dziecko nie byłoby w stanie opowiedzieć słowami. Wychowanie plastyczne pełni również funkcję terapeutyczną. Przez organizowanie różnorodnych form aktywności plastycznej oraz rozwijanie i kształtowanie jego różnych umiejętności – usuwa zahamowania i poczucie niepewności, uczy wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze. Możliwości i osiągnięcia twórcze małych dzieci są bowiem wielkie i zdumiewające. Prace ich są ciekawe i bogate, zwłaszcza wtedy, kiedy stworzy im się warunki sprzyjające rozwojowi działalności artystycznej. Sztuki plastyczne doskonale wpływają na proces kształtowania osobowości i postawy otwarcia na świat. Ich podstawą są przeróżne działania plastyczne. Dają one dziecku radość poprzez oglądanie, dotykanie, manipulowanie, działanie. Poprzez ćwiczenia plastyczne dziecko okazuje uczucia, wyraża samego siebie, swoją osobowość. Tworząc prace plastyczne, dziecko rozwija własną wyobraźnię i pomysłowość, staje się samodzielne, nabywa umiejętność radzenia sobie, dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wykazywania inicjatywy. Dzieci bardzo angażują się w proces tworzenia i z dumą pokazują swoje prace. II. Założenia programu • Program „Mali Artyści – kreatywny świat plastyki” to program, który poprzez zabawę będzie rozwijać umiejętności poznawcze i praktyczne dziecka, pobudzać jego kreatywność oraz swobodną ekspresję poprzez kontakt ze sztuką. • Został opracowany zgodnie z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego tj. Rozporządzeniem MEN z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz. U. z 2017r., poz.395) i programem wychowania przedszkolnego „Od przedszkolaka do pierwszaka”, autorstwa Iwony Brody obowiązującym w roku szkolnym 2017/2018. • Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym (5 i 6 letnich). • Jego realizacja trwać będzie od 01 października 2017 r. do 31 maja 2018 r. Program ma za zdanie umożliwić, poszerzyć i pogłębić każdemu dziecku wiadomości z zakresu plastyki i sztuki zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy. Zajęcia będą odbywały się 2 razy w miesiącu, co drugi piątek w godz. 13.00 – 14.00, po zakończeniu zajęć realizujących podstawę programową wychowania przedszkolnego. • Jednym z najważniejszych i nadrzędnych założeń programu jest to, aby dać dziecku swobodę w podejmowanych przez nie działaniach, a nauczyciel pełni rolę mentora, który nakierowuje , a nie ingeruje – nawet jeśli przyjęta przez dziecko wizja nie do końca zgadza się z tematem czy rozwiązaniem zaproponowanym przez dorosłego. • Program posiada jasno sprecyzowane cele, które będą osiągane przez odpowiednio dobrane metody i formy pracy z dzieckiem. Zawiera również propozycje tematów zajęć plastycznych oraz możliwych do wykorzystania technik. W programie ujęte zostały przewidywane osiągnięcia dzieci jak również sposoby ich prezentowania. Na zakończenie programu zostanie przeprowadzona ewaluacja. III. Cele programu, metody i formy. Cel główny programu: Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne. Cele szczegółowe: • kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej; • stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do eksperymentowania różnym materiałem i narzędziami; • wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych środków wyrazu; • kształtowanie twórczej postawy i kreatywności; • kształtowanie zainteresowania wytworami artystycznymi - dziełami sztuki poprzez obcowanie z malarstwem architekturą, fotografią; • poznanie najwybitniejszych malarzy polskich i zagranicznych oraz ich dzieł; • kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole; • odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności; • rozwijanie dyspozycji psychicznych – samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów, własnego potencjału pozytywnych wartości; • uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk - przyrodniczych, społecznych. Metody: • praktycznego działania • doświadczeń i eksperymentowania • pokaz • objaśnienia, instrukcja Formy: • praca indywidualna • praca w zespole • praca grupowa IV. Struktura programu. Program został skonstruowany w oparciu o cztery różnorodne obszary: Obszar 1. Tajemnice plastyki – zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami z dziedziny plastyki, np. barwy podstawowe i pochodne, barwy neutralne biel i czerń, koło barw, barwy ciepłe i zimne, kontur, linia itp. Obszar 2. Eksperymentowanie – dzieci poprzez eksperymenty z różnymi produktami tworzą wyjątkowe dzieła sztuki. Zajęcia z tego obszaru maja na celu pobudzić twórczą ekspresję poprzez zastosowanie niecodziennych środków wyrazu i rozwiązań niekoniecznie kojarzonych ze sztuka. Obszar 3. Malarstwo artystyczne – zapoznanie dzieci z najważniejszymi kierunkami w malarstwie i najwybitniejszymi twórcami (do wyboru nauczyciela). Obszar 4. Księga pomysłów – to obszar, w którym dzieci rozwijać będą swoje umiejętności techniczne, konstrukcyjne, przestrzenne i manualne. Zajęcia te maja na celu wyćwiczenie rąk, dlatego też dzieci będą wycinać, lepić, formować, owijać, kleić, wydzierać, składać, łączyć i stemplować. V. Zadania nauczyciela: • organizuje miejsce pracy do działań plastycznych; • inspiruje dzieci, motywuje do zabawy plastyką poprzez wyzwalanie w nich ciekawości, rozwijanie wyobraźni i fantazji, tworzy klimat sprzyjający pracy twórczej; • zachęca dziecko do tworzenia, odkrywania, wypowiadania się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu, prostych kompozycji i form konstrukcyjnych; • zaspakaja potrzebą bezpieczeństwa, akceptacji, swobody; • tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające samodzielnemu myśleniu i rozwiązywaniu zadań. VI. Przewidywane osiągnięcia dzieci: • maluje farbami plakatowymi, akwarelowymi i akrylowymi na różnorodnym materiale; • zna kolory podstawowe i pochodne, barwy ciepłe i zimne, kolory neutralne biel i czerń; • zna twórczość co najmniej jednego malarza polskiego i zagranicznego oraz jego największe dzieła; • maluje palcami, pędzlem i innymi przyborami; • komponuje całą płaszczyznę; • rysuje kredką świecową, pastelową, świecą; • eksperymentuje w trakcie używania różnych materiałów plastycznych; • sprawnie wycina, skleja, wydziera, łączy elementy, stempluje, owija, formuje, lepi, tworząc określoną kompozycję; • tworzy kompozycję łącząc różne tworzywa z materiałem przyrodniczym i innymi materiałami np. liście, koraliki, piórka, skrawki materiału; • zespołowo wykonuje prace plastyczne; planowanie, podział zadań, kształtowanie umiejętności współpracy i poczucia odpowiedzialności; • komponuje prace według własnego pomysłu; • dokonuje oceny wytworów własnych i kolegów. VII. Tematyka zajęć: Tematy zajęć będą dostosowane do czterech obszarów oraz możliwości zainteresowanych dzieci. Nie zabraknie na zajęciach różnorodnych technik plastycznych, dzięki którym mali artyści będą mogli się wykazać swoją pomysłowością i kreatywnością. Październik Zajęcia 1. „Barwne koło” – poznanie barw podstawowych i pochodnych, samodzielne mieszanie barw, malowanie tęczy (Obszar 1). Zajęcia 2. „Bańkowanie” – wykorzystanie eksperymentów do tworzenia prac plastycznych, malowanie obrazków za pomocą wydmuchiwania baniek mydlanych (Obszar 2). Listopad Zajęcia 3. „Kwadratowa układanka” – zapoznanie dzieci z terminem „mozaika” i z rzymską sztuką zdobniczą – mozaiką, wykonie pracy na dowolny temat (Obszar 3). Zajęcia 4. „Przezroczyste obrazki” – projektowanie obrazu poprzez malowanie na przezroczystym podłożu, kształtowanie precyzji ruchów dłoni przedszkolaków (Obszar 4). Grudzień Zajęcia 5. „Pan Konturówka” – przybliżenie dzieciom pojęcia „rysunek” i „kontur”, poznanie materiałów i narzędzi rysunkowych, rysowanie tego samego obrazka różnym narzędziami rysunkowymi, np. ołówek, pastel, kredka, długopis, biała kredka, węgiel rysunkowy (Obszar 1). Zajęcia 6. „Domowe rewolucje” – wykorzystanie eksperymentów do tworzenia prac plastycznych, zastosowanie w pracy plastycznej na płótnie składników nietypowych (do wywołania reakcji chemicznej z farbami akwarelowymi), (Obszar 2). Styczeń Zajęcia 7. „Pejzaż z kropek” – wyjaśnienie dzieciom pojęcia „pejzaż”, zapoznanie z malarstwem impresjonistycznym i przedstawicielem tego kierunku Claude’a Moneta, jego dziełami, wykorzystanie w pracy plastycznej patyczków do uszu (Obszar 3). Zajęcia 8. „Foliowe maski” – uczestnictwo dzieci w działaniach pozwalających na sprawdzenie swoich możliwości i pokonania własnych słabości, wykonanie maski z wykorzystaniem folii aluminiowej (Obszar 4). Luty Zajęcia 9. „Barwy ciepłe i zimne” – poznanie podziału barw na ciepłe i zimne, zapoznanie z pojęciem „gamy barwnej”, wykonanie obrazka konturowego na dowolny temat z wykorzystaniem barw ciepłych i zimnych (Obszar 1). Zajęcia 10. „Mleczna fantazja” – przeprowadzenie eksperymentów artystycznych, tworzenie fantazyjnych wzorów na mleku i ich transfer na papier (Obszar 2). Marzec Zajęcia 11. „Wspólne dzieło w wielu kompozycjach” – zapoznanie dzieci z malarstwem Kazimierz Milewicza, rozwijanie umiejętności pracy w zespole, przeprowadzenie eksperymentów artystycznych inspirowanych dziełem poznanego artysty (Obszar 3). Zajęcia 12. „Motyl” – rozwijanie umiejętności technicznych i motoryki małej dzieci, kształtowanie precyzji ruchów dłoni, wykonanie pracy plastycznej wieloelementowej (Obszar 4). Kwiecień Zajęcia 13. „Kolor czarny i biały – duet doskonały” – poznanie waloru barw neutralnych bieli i czerni i wykorzystanie ich do projektowania pracy plastycznej (Obszar 1). Zajęcia 14. „Malowanki olejowe” – wykorzystanie eksperymentów do tworzenia prac plastycznych, doskonalenie precyzji ruchów dłoni, odbijanie na kartkę wzoru z oleju unoszącego się na wodzie (Obszar 2). Maj Zajęcia 15. „Design czyli projektowanie” – zapoznanie dzieci z terminem „design”, zastosowanie wzornictwa w pracy plastycznej, poszerzenie doświadczeń plastycznych i sprawdzenie swoich możliwości (Obszar 3). Zajęcia 16. „Instalacja artystyczna z puzzli” – poszerzanie doświadczeń artystycznych, zapoznanie dzieci z terminem „instalacja artystyczna”, przygotowanie elementów wspólnej instalacji (Obszar 4). VIII. Ewaluacja programu. Naturalną formą ewaluacji tego programu będzie: • poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystanych w procesie tworzenia; • prace dzieci, w których odkryć będzie można ich ogromne zaangażowanie, • wiara we własne możliwości, która przejawiać się będzie poprzez spontaniczne podejmowanie nowych zadań; • nagradzanie oryginalności, kreatywności, samodzielności poprzez promowanie prac plastycznych małych artystów (wystawki, konkursy); • pozytywne opinie rodziców; • wręczenie dyplomów na zakończenie; • przygotowanie wystawy końcowej – podsumowującej program. IX. Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwa-nia stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty X. BIBLIOGRAFIA. 1. V. Lowenfeld, W.L. Brittain, Twórczość rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977. 2. E. Franus, Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975. 3. R. Domań, Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Przedszkolak, Lublin 2003. 4. D. Dziamska, Magiczne kwadraty, czyli origami płaskie z kwadratu, Wydawnictwo „bis”, Warszawa, 2003. 5. A. Llimos Ploter, Plastyka dla dzieci, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2011. 6. Barff U. Burhardt I., Każde dziecko to potrafi, Warszawa 1992. 7. Z. Kitlińska, Rozwijanie ekspresji plastycznej, „Bliżej przedszkola” 2002, nr.6 8. A. Jabłońska, Zabawy plastyczne, Warszawa 1997. 9. A. Trojanowska, Dziecko i plastyka, Warszawa, 1988. 10. A. Kalbarczyk, Zabawy ze sztuką, Impuls 2005. 11. M. Jąder, Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Impuls 2005. 12. K. Marcinkowska, Barwne fantazje, WSiP 1993. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |