![]() |
![]() |
Katalog Sylwia Adamczyk, 2019-03-06 Rybnik Chemia, Karty pracy Reakcja zobojętniania konspekt z kartą pracyTEMAT: Czerwoni przeciwko niebieskim, czyli kwasy kontra zasady. I. Cele lekcji: A) dydaktyczno – wychowawcze: - wprowadzenie pojęcia sole - wprowadzenie pojęcia reakcja zobojętniania - wprowadzenie I sposobu otrzymywania soli B) operacyjne: - projektuje doświadczenia ilustrujące przebieg reakcji zobojetniania - zapisuje równania reakcji zobojętniania - tłumaczy sens reakcji zobojętniania - określa odczyn roztworu za pomocą skali pH. II. Metody pracy: - słowno- oglądowa - praktyczna III. Pomoce naukowe: - prezentacja multimedialna - karty pracy - podręcznik - rzutnik pisma - odczynniki: HCl, NaOH, fenoloftaleina, szkło laboratoryjne IV. Ogniwa lekcji: 1. Organizacja klasy: - sprawdzenie obecności - oddanie sprawdzianów - podanie tematu lekcji i tematu działu - rozdanie kart pracy 2. Część właściwa lekcji: *pogadanka na temat soli, ich pochodzenia: podręcznik str. 108 *nawiązanie do nowego tematu przez ponowną analizę ogólnego wzoru kwasów i reguły określania wartościowości reszty kwasowej oraz analizę wzoru ogólnego wodorotlenków( na podstawie prezentacji multimedialnej) Mm (OH)Im Hn Rn metal grupa funkcyjna reszta kwasowa ( wodorotlenowa) *wprowadzenie definicji soli jako związków zbudowanych z metalu i reszty kwasowej oraz wzoru ogólnego soli ( na podstawie prezentacji multimedialnej) Mmn Rn m m- wartościowość metalu i ilość reszt kwasowych n- wartościowość reszty kwasowej i ilość atomów metalu w soli *D1. Reakcja zasady sodowej w obecności fenoloftaleiny z kwasem solnym Doświadczenie na rzutniku pisma: punkt 1 *zwrócenie uwagi na fakt, że zmiana zabarwienia wskaźnika świadczy o zmianie odczynu: prawidłowo sformułowany wniosek z doswiadczenia 1. *wprowadzenie pojęcia reakcji zobojętniania: punkt 2 *reakcja zobojętniania jako sposób otrzymywania soli: punkt 3 *ćwiczenia w pisaniu reakcji zobojętniania: punkt 4 i 5 *podsumowanie lekcji : Dlaczego reakcje kwasów z zasadami nazywamy reakcjami zobojętniania: punkt 6 *Zadanie zadania domowego. 1. Uzupełnij równania reakcji i uzgodnij współczynniki: Cu(OH)2 + ................. → CuSO4 + ................... NaOH + H3PO4 → ............... + ..................... 2.Ktoś zniszczył etykietki na trzech naczyniach zawierających trzy różne substancje- kwas, zasadę i oranż metylowy. Czy potrafisz naprawić błąd i na podstawie poniższych informacji podpisać naczynia? A) Po zmieszaniu zawartości pierwszego naczynia z zawartością drugiego naczynia powstaje czerwone zabarwienie B) Zmieszanie zawartości naczynia pierwszego z trzecim daje w roztworze jony metalu i jony reszty kwasowej 1. ............................................ 2. ............................................ 3. ............................................ KARTA PRACY: Czerwoni przeciwko niebieskim, czyli kwasy kontra zasady. 1. D1 Opis: Doświadczenie na rzutniku pisma. Do krystalizatora z roztworem NaOH i podbarwionym fenoloftaleiną dodaj kroplami roztwór HCl Obserwacja: Roztwór NaOH barwi fenoloftaleinę na kolor ................................. .Po dodaniu ............................................. następuje ..................................... roztworu. Po odparowaniu powstaje ........................ osad. Wniosek: W wyniku reakcji .......................... z ..................................... powstaje sól. NaOH + HCl → NaCl + H2O chlorek sodu wymiana 2. Reakcje kwasów z zasadami nazywamy reakcjami............................. . Produkt powstający w wyniku reakcji to .............. , która nie ma cech ani kwasu ani .................... . Mmn Rn m m- wartościowość metalu i ilość reszt kwasowych n-............................................................................................................................................. 3.Reakcja kwasu z zasada jest jedną z metod otrzymywania soli. Uzupełnij schemat: ZASADA + KWAS → .......................... + ........................... Mm (OH)Im + Hn Rn → Mmn Rn m+ H2O 4. Dokończ reakcje: 2NaOH + H2S → Na2S + 2 H2O Fe(OH)2 + HNO3 → ............ + ................. Fe(OH)3 + HNO3 → ............ + ................. KOH + H2SO3 → ............ + ................. Ca(OH)2 + H3PO4 → ............ + ................. 5. Na podstawie wzoru z tabeli napisz w postaci równań reakcji jakie kwasy i jakie zasady muszą wziąć udział w reakcji , aby otrzymać AlCl3 i CaCO3 Na2 CO3 2 NaOH H2CO3 Na – metal pochodzący z wodorotlenku sodu CO3- reszta kwasowa kwasu węglowego 2 NaOH + H2CO3 → Na2 CO3 + 2 H2O ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 6. Nazwa reakcja zobojętniania pochodzi od tego, że w trakcie reakcji zmienia się .................................................................................................................. . Zadanie domowe: 1.Uzupełnij równania reakcji i uzgodnij współczynniki: Cu(OH)2 + ................. → CuSO4 + ................... NaOH + H3PO4 → ............... + ..................... 2.Ktoś zniszczył etykietki na trzech naczyniach zawierających trzy różne substancje- kwas, zasadę i oranż metylowy. Czy potrafisz naprawić błąd i na podstawie poniższych informacji podpisać naczynia? C) Po zmieszaniu zawartości pierwszego naczynia z zawartością drugiego naczynia powstaje czerwone zabarwienie D) Zmieszanie zawartości naczynia pierwszego z trzecim daje w roztworze jony metalu i jony reszty kwasowej 1. ............................................ 2. ............................................ 3. ............................................ Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |