Katalog

Jolanta Adamska, 2019-03-05
Drzewica

Matematyka, Scenariusze

Dziesiątkowy system pozycyjny - scenariusz matematyka klasa IV.

- n +

Matematyka – scenariusz zajęć klasa IV

Temat: Dziesiątkowy system pozycyjny.

Cele:
1. Zapoznanie uczniów z dziesiątkowym systemem pozycyjnym.
2. Nauka określania znaczenia cyfry w zależności od jej miejsca w zapisie liczby.
3. Ćwiczenia w zapisywaniu liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
4. Kształtowanie spostrzegawczości i zauważania istotnych zależności w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.

Metody i formy pracy:
praca z podręcznikiem,
praca całą klasą, indywidualna, grupowa,
ćwiczenia praktyczne,
metoda podająca, poszukująca.

Pomoce:
podręcznik,
tabela z dziesiątkowym systemem pozycyjnym,
cyferki z kartonu,
wycinki prasowe,
zakodowane cyferki oraz ich znaczenie.

Przebieg lekcji:

I. Przypomnienie znanych już uczniom wiadomości dotyczących cyfr i liczb.
II. Ćwiczenia w odczytywaniu i zapisywaniu liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
III. Ćwiczenia związane z dziesiątkowym systemem pozycyjnym.
IV. Powtórzenie zdobytych na lekcji wiadomości.




I. Wprowadzenie do lekcji, nauczyciel zadaje pytania (w nawiasach sugerowane odpowiedzi)
Czy cyfra i liczba znaczą to samo? (Nie to samo. Cyfr mamy 10: 0,1,2......., a liczb mamy bardzo dużo)
A czy istnieje między nimi jakieś powiązanie, zależność? (Z cyfr tworzymy liczby)
Proszę podać przykład. (Uczniowie podają przykłady liczb i wymieniają cyfry z jakich liczba jest zbudowana liczba)
Czy liczby spotykamy tylko w matematyce? (Uczniowie wymieniają np. sklep, znaki drogowe, numery stron w książkach itp.)
Czy liczby zbudowane z tych samych cyfr są takie same? - rozmowa z uczniami i przykłady.
Ćwiczenie polegające na wybraniu trzech – czterech chętnych uczniów i wręczenie im kartoników wcześniej przygotowanych formatu A4 z wybranymi cyframi, uczniowie ustawiają się obok siebie trzymając przed sobą kartoniki tworząc liczbę. Nauczyciel prosi uczniów z klasy o jej odczytanie, następnie uczniowie kilka razy zamieniają się miejscami tworząc liczby z tych samych cyfr – wniosek, że wartość liczby zależy od pozycji cyfry     w  liczbie. Próba wyjaśnienia dlaczego nasz system liczenia nazywa się dziesiątkowym systemem pozycyjnym ( można wspomnieć o innych systemach liczenia np. rzymskim).

II. Nauczyciel wyjaśnia, że jeśli musimy odczytać większą liczbę, dla ułatwienia dzielimy ją na trzycyfrowe grupy (licząc od strony prawej), wykorzystuje i umieszcza na tablicy za pomocą magnesów przygotowaną z kartonu tablicę z dziesiątkowym systemem pozycyjnym. Uczniowie dzieleni są na grupy otrzymują wycinki prasowe (krótkie), zadaniem ich będzie odszukać liczbę w tekście (jeżeli jest więcej to największą) odczytać ją i zapisać flamastrem w tabelce.

III. Uczniowie rysują w zeszytach tabelkę z dziesiątkowym systemem, taką jak przygotował nauczyciel (ewentualnie nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane wcześniej tabelki, które uczniowie wkleją pod lekcją). Grupy wcześniej utworzone otrzymują koperty z kodami cyfr wymyślonymi przez nauczyciela i zakodowane liczby np. cyfra 0 to czerwony kwadrat, 1 to niebieski trójkąt itp. i kilka zakodowanych liczb. Zadaniem uczniów jest odkodowanie liczb i zapisanie ich w tabeli, jeśli czas pozwoli uczniowie za pomocą tych kodów sami mogą zakodować inne liczby, może to także być praca domowa. Należy także wykonać zadanie polegające na słownym zapisie liczb, może to być wypełnienie przekazu pocztowego.

IV. Podsumowanie lekcji. Zadanie pracy domowej (nauczyciel wybiera zadania, które pozwolą uczniom usystematyzować wiadomości i umiejętności z lekcji, z podręcznika na którym pracuje).


Opracowała: Jolanta Adamska
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.