Katalog Alicja Dec, 2019-03-15 Lublin Edukacja czytelnicza, Konspekty 700-lecie Lublina, miasto w historii i poezji.Konspekt lekcji bibliotecznej realizowanej w ramach priorytetu wychowawczego w klasach liceum i technikum, wchodzących w skład Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie. Czas: 45 minut. Temat: 700-lecie Lublina, miasto w historii i poezji. Środki dydaktyczne: - książki stanowiące bazę wiedzy na temat historii Lublina i jego walorów turystycznych, - nagranie audio „Poematu o mieście Lublinie” J. Czechowicza (1 płyta CD czas 14 min. 14 sek.) jako ilustracja dźwiękowa tematu. Cele ogólne: - propagowanie 700-lecia Lublina, - skorelowanie tematu zajęć z treściami przedmiotowymi edukacji regionalnej, - utrwalanie wiedzy na temat patronów ZSE, - realizacja projektu wychowawczego. Cele szczegółowe: Uczeń: – poznaje ważne wydarzenia z 700-letniej historii Lublina, - zna i potrafi zinterpretować symbolikę herbu miasta, - umie scharakteryzować związki rodziny Vetterów z Lublinem i wskazać materialne ślady ich obecności w mieście, - ma świadomość inspirującej roli Lublina w twórczości J. Czechowicza. Metody pracy: - rozmowa nauczająca, - praca w grupach oparta na korzystaniu ze źródeł informacji. Formy pracy: - praca w grupach Przebieg zajęć. I. Faza wstępna: - sprawdzenie obecności, - odniesienie się do głównych założeń obchodów 700-lecia Lublina. II. Faza realizacji: - określenie celu przeprowadzenia zajęć odnoszących się do obchodów 700-lecia Lublina, - uzyskanie od uczniów (w trakcie rozmowy nauczającej) ich refleksji na temat uczestnictwa w imprezach jubileuszowych, - omówienie zagadnień będących przedmiotem pracy w grupach i rozdanie literatury przedmiotu, na którą składają się opracowania historyczne i przewodniki turystyczne, - prezentacja audio „Poematu o mieście Lublinie” J. Czechowicza. III. Faza podsumowująca: - sprawdzenie poprawności udzielonych odpowiedzi. Każda z grup przedstawi odpowiedź na jedno wskazane przez nauczyciela pytanie. Załączniki: - zestaw pytań do opracowania w grupach, - spis literatury przedmiotu. Literatura przedmiotu: 1. Historia Lublina w zarysie. Pod red. H. Zinsa. Lublin 1972 2. Kowalczyk I.: Lublin. Stare miasto. Lublin 2005 3. Lublin. Przewodnik. Pod red. B. Nowaka. Lublin 2014 4. Panfil.: Herb Lublina. Lublin 1999 5. Szczygieł R., Śladkowski W.: Lublin. Zarys dziejów miasta. Lublin 1993 Zestaw pytań do opracowania w grupach. 1. Kto i kiedy lokował Lublin na prawach miejskich? 2. Wymień w punktach korzyści wynikające z nadania Lublinowi praw miejskich. 3. Wymień elementy znajdujące się w herbie Lublina, uzasadnij ich symbolikę. 4. Czy Lublin pełnił funkcje stolicy kraju? 5. Wymień obiekty miejskie związane z rodziną Vetterów, określ charakter tych związków. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |