Katalog Grażyna Kubiak, 2019-03-15 Gostyń Lekcja wychowawcza, Sprawozdania Awans na nauczyciela dyplomowanego - Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 UST.2 PKT 5Opis i analiza przypadku edukacyjnego nr 1 I. Identyfikacja problemu – trudności w nauce. Opisany przypadek dotyczy uczennicy X. Uczennica klasy I gimnazjum, od początku nowego etapu edukacyjnego miał problemy z opanowaniem podstawowych wiadomości i umiejętności edukacyjnych z matematyki i pozostałych przedmiotów ścisłych. Przy każdym kolejnym sprawdzeniu wiadomości i umiejętności otrzymywał oceny niedostateczne. U uczennicy dało się zaobserwować stopniowe zniechęcenie do nauki. W oparciu o własne obserwacje oraz rozmowy z nauczycielami uczącymi zauważyłam następujące trudności w nauce: • otrzymywanie niskich ocen • problemy ze skupieniem uwagi • słaba technika czytania • duże zaległości programowe obejmujące zakres szkoły podstawowej • brak systematyczności uczennicy II. Geneza i dynamika zjawiska Z rozmów z wychowawcą uczennicy w klasach IV- VI dowiedziałem się, iż uczennica od początku miała problemy w nauce. Rozmowy z innymi nauczycielami potwierdziły, iż dziewczynka słabo czyta, nie zapamiętuje czytanego tekstu. W związku z przejściem uczennicy do kolejnego etapu edukacyjnego i problemami w nauce dało się zauważyć stopniowe zniechęcenie do nauki, unikanie sytuacji, w których jej wiedza mogła zostać sprawdzona – uczennica starał się być bardzo cicho, nie uczestniczyła aktywnie w lekcji, unikała kontaktu wzrokowego z nauczycielem. Po wywiadzie z rodzicami uzyskałem informację, że dziewczynka niechętnie odrabiała zadane prace, była zniechęcona do nauki, apatyczna, nie chciała uczestniczyć w wyjazdach i imprezach klasowych. III. Wnioski i spostrzeżenia Problemy z nauką znacznie nasiliły się, gdy uczennica rozpoczęła naukę w gimnazjum. Zwiększyła się ilość przedmiotów, ilość i tempo nowej wiedzy do przyswojenia, co przerosło możliwości uczennicy. Mimo, iż zdaniem matki nie miała żadnych obowiązków domowych, nie poświęcała w domu czasu na naukę i prace domowe. Uczennica w klasie VI była diagnozowana w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Mimo, iż uczennica nie posiadała aktualnej opinii została objęta pomocą psychologiczno – pedagogiczną z rozpoznania szkoły z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Jako wychowawczyni założyłam uczennicy Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia. Podjęte środki i formy pomocy okazały się jednak niewystarczające. Pracowała na lekcjach powoli i niechętnie. Miała problemy z koncentracją uwagi, wykazywała wielką chaotyczność w myśleniu oraz w poprawnym formułowaniu myśli. Na lekcjach nie była aktywna. Osiągała bardzo słabe wyniki w nauce. W pierwszym semestrze roku szkolnego uzyskała dwie oceny niedostateczne z matematyki i geografii, a z pozostałych przedmiotów w przeważającej większości oceny dopuszczające. Problemów edukacyjnym uczennicy należy dopatrywać się: • w rodzinie – brak zainteresowania, wsparcia i pozytywnych wzorców. Milena jest najmłodszym dzieckiem w rodzinie wielodzietnej. Pozostałe rodzeństwo jest już poza domem rodzinnym. Starsze rodzeństwo ukończyło szkołę realizując obowiązek szkolny trybem szkoły specjalnej. • cechach osobowych uczennicy, poziomie intelektualnym. IV. Znaczenie problemu Uczennica pozbawiona pomocy mogła nie opanować podstawowych wiadomości i umiejętności, co mogło skutkować otrzymaniem ocen niedostatecznych na koniec roku. Pogłębiające się braki mogły narastać i pogłębiać niechęć do nauki i szkoły. V. Prognoza Negatywna: • uczennica będzie miała trudności z opanowaniem wiadomości przekazywanych na lekcjach, • nie otrzyma promocji do klasy drugiej, • pogłębienie braków, • brak zainteresowania nauką, Pozytywna: • nadrobienie zaległości, • pokonanie problemów w nauce, • aktywne uczestniczenie w zajęciach, • uzyskiwanie coraz lepszych wyników w nauce, • zmotywowanie uczennicy do samodzielnego zdobywanie wiedzy, • podniesie wiarę we własne możliwości i umiejętności, • kontrola rodziców i współpraca szkoły z rodzicami przyniesie pozytywne korzyści. VI. Propozycja rozwiązania Celem planowanych działań jest udzielenie pomocy uczennicy w zakresie: 1. Wyrównania braków z poszczególnych przedmiotów 2. Pokonania trudności w nauce 3. Poprawienia ocen 4. Uzyskania promocji do klasy programowo wyższej. Plan działania: 1. Nawiązanie współpracy z rodzicami. 2. Skierowanie dziecka na badania do poradni PPP. 3. Zbudowanie systemu wsparcia uczennicy. 4. Porady i konsultacje z pedagogiem i psychologiem. 5. Stworzeniu możliwości poprawy ocen. 6. Wymaganie od uczennicy konsekwencji w podejmowaniu i realizacji działań. VII. Wdrażanie oddziaływań 1. Jako wychowawczyni koordynowałam pracę zespół ds. udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. 2. Monitorowałam udział uczennicy w zajęciach wyrównawczych z języka polskiego. 3. Prowadziłam zajęcia wyrównawcze z matematyki. 4. Prowadziłam rozmowy z rodzicami uczennicy w celu skierowania uczennicy na badania w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. 5. Prowadziłam rozmowy z nauczycielami uczącymi, by wykazali się zrozumieniem i tolerancją oraz stworzyli uczennicy możliwość poprawy ocen. VIII. Efekty oddziaływań Realizacja zamierzonych skutków oddziaływań uwidoczniła się w drugim półroczy roku szkolnego przede wszystkim w: 1. Uzyskaniem aktualnej opinii Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w sprawie objęcia uczennicy pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Uzyskana opinia w znacznym stopniu potwierdzała przypuszczenia moje i innych nauczycieli. Stanowisko poradni wskazywało jednoznacznie na konieczność rozważenia przez rodziców i wprowadzenia kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną dziecka. 2. Ponieważ opinia została wystawiona zaledwie kilka dni przez zakończeniem roku szkolnego, nie wdrożono niektórych zaleceń poradni, mimo iż większość z nich była już w stosunku do uczennicy realizowana przez nauczycieli dużo wcześniej (po założeniu uczennicy Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia). 3. Promocji do klasy drugiej. Uczennica uzyskała pozytywne oceny z wszystkich zajęć edukacyjnych. 4. Uczennica wraz z początkiem drugiej klasy gimnazjum została jeszcze raz przebadana w poradni i otrzymała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. 5. Uzyskanie wyższych wyników w klasie drugiej. W klasie drugiej uczennica uzyskała średnia 3,23. 6. Wdrożono zalecenia zawarte w orzeczeniu PPP. 7. Wzmocnienie wiary we własne możliwości. 8. Uczennica stała się bardziej pogodna i otwarta na otoczenie, z chęcią i zaangażowaniem uczestniczy w imprezach i wyjazdach klasowych. 9. Uzyskuje zadowalające wyniki w nauce. 10. Czerpie więcej satysfakcji z proponowanych zajęć i form pomocy. Wnioski: Pełna i wartościowa pomoc dziecku nie jest możliwa przy braku współpracy rodziców dziecka. Rodzicom bardzo ciężko pogodzić się i zaakceptować fakt, że ich dziecko posiada niższy potencjał intelektualny. Za niepowodzenia dziecka bardzo często winią szkołę. Dopiero pedagogizacja rodziców, częste rozmowy i wspólna próba udzielenia pomocy dziecku przynosi satysfakcjonujące efekty. W przypadku opisanym droga ta była trudna, trwająca rok, ale przyniosła efekt w postaci pełnego zdiagnozowania problemu i udzielenia trafnej pomocy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |