![]() |
![]() |
Katalog DOROTA RUTKIEWICZ, 2019-03-27 Grodków Różne, Scenariusze SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJUSCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU Temat zajęć: Ćwiczenia wzmacniające poczucie bezpieczeństwa, świadomości własnego ciała i wrażliwości słuchowej na wysyłane sygnały - program specjalny metody Knillów. Stymulacja czuciowa w oparciu o masaż, kontakt z materiałami sypkimi i ćwiczenia ruchowe. Data: 29.05.2018 r. Dziecko: Matylda Dziurgot, lat 7 Cele główne: 1. Nawiązanie kontaktu emocjonalnego i wzrokowego z dziewczynką, zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i zaufania. 2. Doskonalenie percepcji słuchowej, dotykowej i wzrokowej. 3. Dostarczanie różnorodnych bodźców. 4. Uwrażliwianie zmysłu dotyku na kontakt dłoni i stóp z materiałami sypkimi. 5. Ćwiczenia sprawności w obrębie motoryki małej. 6. Poznawanie schematu własnego ciała. 7. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, wydłużanie czasu koncentracji uwagi. 8. Kształcenie umiejętności kontrolowania ruchów głowy i ręki, rozwijanie umiejętności celowej i świadomej obserwacji, naśladownictwa ruchowego, rozwijanie zdolności manipulacyjnych. 9. Wzbudzenie zainteresowania otaczającym środowiskiem. 10. Wdrażanie do współdziałania z nauczycielem. Cele operacyjne, dziecko: - reaguje na zmiany stymulacji czucia powierzchniowego , - skupia wzrok na twarzy nauczyciela, - czuje różnicę kształtu i wielkości poszczególnych materiałów sypkich, - koncentruje uwagę na celowym działaniu - potrafi naśladować i wykonać proste czynności ruchowe na miarę swoich możliwości. Czas pracy: 1 godzina zegarowa Forma zajęć: indywidualna Metody: słowne, pokaz, naśladownictwa, praktycznego działania, aktywizacja, metoda Ch. Knilów, metoda F. Affolter , masaż, stymulacja dotykowa i wzrokowa. Środki dydaktyczne: oliwka, przyrządy do masażu, kaseta z programem Knill „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja”, magnetofon, kolorowe zabawki, przedmioty, pojemnik do puszczania baniek mydlanych, materiały sypkie (groch, piasek), kawałek materiału, tor z poręczami. Przebieg zajęć: 1. Przywitanie i nawiązanie kontaktu emocjonalnego z dziewczynką. Ułożenie dziecka w wygodnej pozycji. 2. Masaż klasyczny kończyn dolnych i górnych oraz tułowia, wierszyki z masażem: • rozpoczynamy od stopy: głaskanie całej stopy, rozcieranie stawów palców, ugniatanie , masowanie przedmiotami o różnej fakturze , • masaż klasyczny podudzia i uda a następnie dotykanie różnymi fakturami; • masaż ręki; głaskanie całej ręki, rozcieranie stawów palców, ugniatanie powierzchni dłoniowej i grzbietowej ręki, głaskanie ręki różnymi przedmiotami, • przedramię i ramię; rozcieranie stawu łokciowego, ugniatanie i głaskanie całości przedramienia, następnie ramienia; • delikatne masowanie brzucha , klatki piersiowej i pleców. 3. Kształcenie orientacji w schemacie własnego ciała z wykorzystaniem programu Knill „ Świadomość ciała, kontakt i komunikacja”- program specjalny. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała przed lustrem – nauczyciel mówi i pokazuje wyraźnie, co robi i jaką część ciała aktywizuje, po czym bierze ręce dziecka i jego rękoma wykonuje to samo ćwiczenie : • kołysanie się, • pocieranie dłoni, • zaciskanie i otwieranie dłoni, • klaskanie, • poklepywanie się po policzkach, • klepanie się po brzuchu, • klepanie się po udach, • poruszanie palcami u nóg, • położenie się na plecach, • poruszanie nogami, • przewracanie się, • odpoczywanie. 4. Ćwiczenia rozwijające spostrzeganie wzrokowe: • skupianie wzroku na twarzy osoby dorosłej – zasłanianie i odsłanianie twarzy z wykorzystaniem kawałka materiału, • kierowanie wzroku i wodzenie wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami, • obserwowanie i szukanie ukrytych przedmiotów, • puszczanie baniek mydlanych – obserwowanie ich przez dziecko, dotykanie. 5. Ćwiczenia rozwijające umiejętność pracy obiema rękami jednocześnie: • klaskanie w dłonie, • próby zakładania kółek na pal – ośmiorniczka, • wkładanie poszczególnych rekwizytów biorących udział w zajęciach do pojemnika. 6. Ćwiczenia równowagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej i chodu: • przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę, doskonalenie chodu przy poręczach, pokonywanie przeszkód w torze, chodzenie po dyskach sensorycznych 7. Ćwiczenia rozwijające wrażliwość dotykową: • zanurzanie dłoni i stóp w pojemnikach z materiałami sypkimi, • posypywanie dłoni i stóp dziecka materiałami sypkimi. 8. Czynności porządkowe. 9. Zakończenie zajęć, pożegnanie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |