Katalog Małgorzata Żurkiewicz, 2019-03-27 Chmielinko Matematyka, Scenariusze SCENARIUSZ LEKCYJNY - WURAŻENIA ALGEBRAICZNEScenariusz lekcyjny Termin : 21.01.2019 r. Klasa: VII Nauczyciel matematyki – Małgorzata Żurkiewicz Temat: Powtórka przed sprawdzianem – wyrażenia algebraiczne Liczba godzin przeznaczonych na ten temat – 2 jednostki lekcyjne. 1. Cele lekcji a. Wiadomości Utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych z wyrażeniami algebraicznymi. b. Umiejętności Po lekcji uczniowie: o potrafią zapisać symbolicznie proste wyrażenia algebraiczne (połowa liczby, kwadrat i sześcian liczby, liczba podwojona i potrojona); o potrafią zapisać wyrażenie złożone (suma, iloczyn, różnica, potęga, iloraz) w oparciu o wyrażenia proste zapisane wcześniej; o potrafią uprościć wyrażenia będące iloczynami, ilorazami i potęgami jednomianów; o zapisują symbolicznie proste zadania tekstowe; o rozróżniają jednomiany, a wśród nich wyrazy podobne; o wie na czym polega uporządkowanie jednomianu; o potrafią pomnożyć sumy algebraicznej prze jednomian; o potrafi w zadaniach opuścić nawiasy oraz zredukować wyrazy podobne. 2. Metoda i forma pracy - praca zespołowa (cała klasa) - burza mózgów 3. Środki dydaktyczne - podręcznik i zbiór zadań - zestaw zadań na podsumowanie. 4. Przebieg lekcji a. faza wprowadzenia Nauczyciel podaje temat lekcji i wyjaśnia uczniom zasady pracy na lekcji i sprawdza prace domową. b. faza realizacyjna 1. Nauczycie zapisuje na tablicy trzy jednomiany: 2xy, – 3x2, 4x3y2. Przypominając co to jest jednomian prosi aby uczniowie w zeszycie napisali po trzy dodatkowe przykłady. Następnie wyrywkowo sprawdza napisane odpowiedzi. 2. Nauczyciel pyta uczniów na czym nazewnictwo wyrażeń algebraicznych. Prosi uczniów aby podali przykład wyrażenia algebraicznego, w którym mamy do czynienia z sumą, różnicą, iloczynem i ilorazem. Przykłady są zapisane na tablicy. Nauczyciel zapisuje 4 przykłady i wybiera chętnych uczniów aby nazwali podane wyrażenie. 3. Nauczyciel zadaje pytanie: co należy zrobić aby opuścić nawias zawierający sumy algebraiczne jeśli przed nim jest minus. Po odpowiedzi uczniów nauczyciel podaje przykład i prosi ucznia aby wykonał działanie. Następnie na tablicy są rozwiązywane trzy zadania o podobnym charakterze przez uczniów. Nauczyciel przypomina o redukcji wyrazów podobnych aby zadanie było do końca prawidłowo rozwiązane. 4. Następnie nauczyciel przypomina uczniom na przykładzie, na czym polega mnożenie sumy algebraicznej prze jednomian. Następnie uczniowie rozwiązują trzy przykłady zadań, które podaje nauczyciel. c. faza podsumowująca Nauczyciel rozdaje na kartkach kilka prostych zadań (zadania – Załącznik 1). Uczniowie rozwiązują je w parach. Następnie uczniowie w sąsiadujących ławkach wymieniają się kartkami i poprawiają swoje zadania. Nauczyciel pokazuje prawidłowe rozwiązania na tablicy w celu ostatecznego sprawdzenia. Omawia przy tej okazji błędy. Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów aby w domu przejrzeli przykłady, które były przedstawiane na zajęciach, i aby na kolejnej lekcji powtórzeniowej powiedzieli z jakimi zagadnieniami mają jeszcze problemy, w celu lepszego utrwalenia materiału przed sprawdzianem. Nauczyciel żegna się z uczniami i dziękuje ze udział w nich. 6. Załącznik a. zestaw wyrażeń algebraicznych, prostych zadań wyrażenie przykłady Sumy Różnice Iloczyny Ilorazy potęgi b. wykonaj mnożenie i zredukuj wyrazy podobne 3x(2+4x-3+4x)= 6(2-4x-6+2x)= c. opuść nawias i zredukuj wyrazy podobne (3x+5y-2)-(4x+3-8y)= -(4+5a-27b+4ab)= d. uporządkuj jednomian 2aab*(-4)bbaaa 4xxx*5xxyy Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |