Katalog Małgorzata Żurkiewicz, 2019-03-27 Chmielinko Matematyka, Scenariusze scenariusz lekcyjnyScenariusz lekcyjny Termin : 04.03. 2019 r. Klasa: V Nauczyciel matematyki – Małgorzata Żurkiewicz Temat lekcji: Pole trapezu Liczba godzin przeznaczonych na ten temat – 2 jednostki lekcyjne (pierwsza z godzin). Cele ogólne: • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, • Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników, • Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania. Cele szczegółowe: 1. Uczeń zna pojęcie wysokości i podstawy trapezu; 2. Zna wzór na obliczanie pola powierzchni trapezu; 3. Wie, jak powstał wzór na obliczanie pola trapezu. 4. Narysować wysokości trapezów; 5. Obliczyć pole powierzchni trapezu znając długości podstaw i wysokości; 6. Obliczyć pole trapezu znając sumę długości podstaw i wysokość; 7. Obliczyć pole powierzchni trapezu na podstawie rysunku; 8. Wykorzystać poznane wiadomości dotyczące obliczania pól trapezów do rozwiązywania zadań tekstowych. Metody i metody : obserwacja, rozmowa z uczniami, ćwiczenia, praca indywidualna i w parach, praca z całą klasą Środki dydaktyczne: karty pracy, podręcznik „Matematyka z kluczem” Nowa Era, plansze. Przebieg lekcji: • Faza wprowadzenia Temat lekcji: Pole trapezu Czynności organizacyjno – porządkowe – podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu. Podanie celów lekcji uczniom. Sprawdzenie zadania domowego. Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć dotyczących obliczania pól wielokątów takich jak trójkąt, prostokąt, kwadrat, romb i równoległobok. Przypomnienie wzorów na obliczanie tych wielokątów. Powtórzenie wiadomości o trapezach – własności, rodzaje trapezów. • Faza realizacji 1.Na poprzednich zajęciach uczniowie poznali sposoby obliczania pól powierzchni wielokątów. Na dzisiejszych zajęciach poznają wzór na obliczanie pola trapezu. Nauczyciel przedstawia planszę z narysowanym trapezem, objaśnia uczniom co oznaczają oznaczenia, wyjaśnia skąd powstał wzór i podaje go uczniom. P=1/2*(a+b)*h a –długość jednej podstawy trapezu b - długość drugiej podstawy trapezu h –wysokość trapezu 2.Nauczyciel zadaje uczniom ćwiczenie Ćwiczenie 1. Narysuj dowolny trapez, poprowadź kilka odcinków prostopadłych do podstaw trapezu. Odcinek łączący podstawy trapezu i do nich prostopadły nazywamy wysokością trapezu. 3.Następnie uczniowie rozwiązują zadania dotyczące pola trapezu. Wszystkie zadania rozwiązywane są na tablicy. W przypadku gdy uczeń ma problemy z rozwiązaniem zadania nauczyciel udziela wskazówek. Pierwsze zadania polegają na obliczeniu pola tego czworokąta odczytując dane z rysunku. Następnie uczniowie rozwiązują następujące zadania: Zadanie 1. Narysuj trapez prostokątny o podstawach długości 6 cm i 4 cm oraz wysokości 3 cm. Oblicz pole powierzchni tego trapezu. Rozwiązanie: a = 6 cm b = 4 cm h = 3 cm P = (6 + 4) • 3 : 2 P = 15 cm² Odp. Pole powierzchni tego trapezu wynosi 15 cm². Zadanie 2. Suma długości podstaw trapezu wynosi 26 cm, zaś wysokość 12 cm. Oblicz pole powierzchni tego trapezu. Rozwiązanie: a + b = 26 cm h = 12 cm P = 26 • 12 : 2 P = 156 cm² Odp. Pole powierzchni tego trapezu wynosi 156 cm². Zadanie 3. Narysuj trapez o podstawach długości 10 cm i 8 cm oraz wysokości 5 cm. Oblicz pole powierzchni tego trapezu. Rozwiązanie: a = 10 cm b = 8 cm h = 5 cm P = (10 + 8) • 5 : 2 P = 45 cm² Zadanie 4. Oblicz powierzchnię działki w kształcie trapezu o podstawach 30 m i 20 m oraz wysokości 18 m. Wynik podaj w arach. Ile to hektarów? Rozwiązanie: a = 30 m b = 20 m h = 18 m P = (30 + 20) • 18 : 2 P = 450 m² = 4,5 arów = 0,45 ha Odpowiedź: Pole powierzchni działki to 450 arów (0,45 hektara) Faza podsumowująca Zebranie i podsumowanie wiadomości dotyczących obliczania pola powierzchni trapezu. Przypomnienie wzoru na obliczanie pola powierzchni i jak powstaje wzór na obliczanie pola trapezu. Zadanie domowe: 1,2,3 w ćwiczeniach dział „Pole trapezu” wydawnictwo Nowa Era. Nauczyciel na zakończania zajęć informuje uczniów, że na następnej lekcji będzie utrwalenie poznanych zagadnień i zadań. Dziękuje uczniom za udział w lekcji i żegna się z nimi. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |