AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Martyna Toll, 2019-03-27
Częstochowa

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Jak możemy dbać o zdrowie? - scenariusz zajęć świetlicowych

- n +

„Jak możemy dbać o zdrowie”


Zdrowie należy do tych wartości, które nie są dane człowiekowi na zawsze. Ma ono również szczególny wpływ na jakość naszego życia już od najmłodszych lat. Styl życia jaki prowadzimy w dzieciństwie i młodości jest zazwyczaj kontynuowany w życiu dorosłym. Ważne więc, są doświadczenia i wzorce z jakimi ma styczność dziecko już od najmłodszych lat. Szkoła jak i świetlica w której prowadzę zajęcia propaguje wiedzę pozwalającą dzieciom dokonywać prawidłowych wyborów żywieniowych oraz stwarzają warunki do propagowania zachowań prozdrowotnych. Nie jest to tylko samo przekazywanie wiedzy, ale praktyczne działania, w których uczniowie biorą czynny udział.
Zajęcia przygotowawcze:
Spotkanie z dietetykiem; pogadanka na temat właściwego odżywiania, zapobiegania chorobom.
Gazetka informacyjna pt. „Owoce, warzywa”.
Zajęcia plastyczne - Warzywa, owoce (wydzieranka)
Zabawy tematyczne np. w sklep, w gabinecie lekarskim.
Zdrowe śniadania, witaminowy poczęstunek – sałatki owocowe.
Zabawy ruchowe -w sali lub powietrzu.
Świetlicowy Kiermasz „Zdrowej żywności”.

Scenariusz zajęć świetlicowych

Temat: Warzywa, owoce jemy, bo zdrowi być chcemy.

Cele ogólne:
• kształtowanie prozdrowotnych zachowań żywieniowych wśród dzieci
• uświadomienie dzieciom potrzeby racjonalnego odżywiania się
• zwrócenie uwagi na istotny wpływ diety owocowo-warzywnej jako przeciwdziałanie chorobom (nadwaga, otyłość)
Cele operacyjne:
• zna nazwy warzyw i owoców i je rozpoznaje
• potrafi określić, do czego wykorzystać dane warzywo czy owoc
• wie co sprzyja zdrowiu
• wymienia dobre nawyki żywieniowe
• zna skutki „złego” odżywiania
Cele wychowawcze:
• wytwarzanie więzi koleżeńskiej podczas pracy w zespole
• wdrażanie do zachowania porządku i ładu
• kształtowanie odpowiedzialności za powierzone zadanie

Metody:
zadaniowa
słowna
oglądowe: pokaz, obserwacja
praktycznego działania
zabawowa

Formy:
Indywidualna, grupowa, zbiorowa, jednolita i zróżnicowana

Środki dydaktyczne:
Naturalne okazy warzyw i owoców, ilustracje warzyw i owoców, napisy z hasłami do „słoneczka”, płyta CD z piosenkami „ Witaminki”, „Na marchewki urodziny”, teksty zagadek o wybranych warzywach i owocach, plastelina, krzyżówka, plansza z napisem zdrowie, kontury wybranych owoców i warzyw, pudełka.

Przebieg zajęć.
1. Zabawa wprowadzająca: „Powitanie”
Witam wszystkich, którzy zjedli dzisiaj jabłko.(Dzieci, które to zrobiły, wstają).
Witam wszystkich, którzy zjedli dzisiaj jakiś inny owoc.
Witam wszystkich, którzy zjedli dzisiaj jakieś warzywo.
Witam wszystkich, którzy lubią marchewkę.
Witam wszystkich, którzy codziennie jedzą owoce.
Witam wszystkich, którzy piją soki owocowe.
Witam wszystkich, którzy myją owoce przed jedzeniem.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć.
Zachęcenie dzieci do udziału w zajęciach - niespodzianką, koszykiem z ukrytymi w nim owocami i warzywami. Wybrane dziecko wkłada ręce do koszyka i dotykiem próbuje odgadnąć nazwę owocu lub warzywa. Po wyciągnięciu z koszyka pozostali potwierdzają czy dobrze odpowiedziało i starają się opisać w 2-3 zdaniach dane warzywo lub owoc, zwracając uwagę na kolor, wielkość i kształt..

3. Wspólne dopasowywanie haseł do tematu „zdrowie” (dzieci odczytują i wybierają hasła, które sprzyjają zdrowiu: owoce, warzywa, mięso, mleko, nabiał, artykuły zbożowe, coca-cola, słodycze, chipsy).

4. Omówienie „Słoneczka” ułożonego przez dzieci z nazw artykułów sprzyjających naszemu zdrowiu.

Dlaczego pozostawiliście trzy hasła: coca-cola, słodycze, chipsy?

Uczniowie wymieniają złe nawyki żywieniowe i konsekwencje nieprawidłowego spożywania posiłków.
Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń wypowiadają się, dlaczego chipsy, słodycze, słodzone napoje spożywane w dużych ilościach są szkodliwe dla zdrowia. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi dzieci.

Dlaczego warto jeść warzywa i owoce?

Uczniowie wymieniają zalety spożywania warzyw i owoców.

Jak należy się odżywiać?
Co powinniśmy jeść dbając o zdrowie?

Uczniowie wymieniają dobre nawyki żywieniowe i korzyści dla zdrowia.


5. Rozwiązanie krzyżówki: ( Hasło główne zdrowie)



6. Wysłuchanie i inscenizowanie ruchem piosenki pt. „Na marchewki urodziny”.
7. Rozwiązywanie zagadek o warzywach i owocach (dzieci losują zagadki i samodzielnie je odczytują, wyszukują rysunek ilustrujący zagadkę i odkładają zgodnie z poleceniem wychowawcy, warzywo do prawego pudełka owoc do lewego.)
8. Omówienie wykonania pracy plastycznej (wylepienie plastelina konturów wybranych warzyw i owoców).
9. Kiedy prace są gotowe zorganizowanie wystawki prac.
10. Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa” (utrwalanie nazw poszczególnych owoców, reagowanie na sygnał.
Dzieci siedzą w kole. Prowadzący rozdaje im obrazki przedstawiające owoce. Mówi, aby każde dziecko zapoznało się i zapamiętało swój owoc. Na hasło „zmienią się miejscami dzieci, które są bananami” – wszystkie dzieci z danej grupy zmieniają swoje miejsce. Ostatnie dziecko, które nie zdąży usiąść wymienia następną grupę owoców. Na hasło „sałatka owocowa” – wszystkie dzieci zmieniają swoje miejsca w kole.

11. Podsumowanie zajęć. Wręczenie dzieciom po jabłku.



Załącznik:
Zagadki:
1. Dobra gotowana, dobra i surowa
Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa,
Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk
I pociągniesz mocno, wnet z ziemi wyskoczy. (marchew)
2. Gdy ją obieramy łezki ocieramy. (cebula)
3. Jak się zwie ta główka
Będzie z niej surówka. (kapusta)
4. Każdy odgadnie tę zagadkę
Ma biały korzeń i zieloną natkę. (pietruszka)
5. Czerwone, pyzate, smakowite latem,
A na długą zimę, będą koncentratem.
6. Ma gruby brzuszek i ogonek mały
Będzie pewno z niego barszczyk doskonały.(burak)
7. Liście długie ma, zielone
Jeden w drugim ułożone
Przy korzonkach biała główka
Pyszna z niego jest surówka.( por)
8. Kwaśne, rumiane, ogonek posiada
Kiedy jest dojrzałe to na ziemię spada. (jabłko)
9. Czerwieni się ze wstydu, dojrzewa na słonku
Wśród zielonych liści dojrzewa na słonku. (wiśnia)
10. W mym ogródku rośnie krzak, który cierni wiele ma
Chyba nimi bronić chce, zielone owoce swe. (agrest)
11. Ma kształt żarówki, lecz wcale nie świeci
Gdy jest dojrzała zjadają ją dzieci. (gruszka)
12. Skórka fioletowa, miąższ pod nią złoty
Smakuje wybornie, wszyscy wiemy o tym. (śliwka)
Bibliografia:
1) Woynarowska B., Zdrowie i szkoła, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
2) Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia, Wydawnictwo Galaktyka
3) www.opzisdz.pl

Martyna Toll

wychowawca świetlicy szkolnej
Szkoły Podstawowej nr 50 w Częstochowie





Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.