![]() |
![]() |
Katalog Bernadetta Winiarska, 2019-04-03 Kuczki-Kolonia Ewa Czyż Pedagogika, Projekty edukacyjne Innowacja „Życie - moja samodzielna rola”. Plan aktywności dla uczniów niepełnosprawnych.Tytuł innowacji: „Życie - moja samodzielna rola”. Plan aktywności dla uczniów niepełnosprawnych. Autorzy: mgr Ewa Czyż – nauczyciel Publicznej Szkoły Podstawowej mgr Bernadetta Kinga Winiarska – nauczyciel Publicznej Szkoły Podstawowej Typ innowacji: programowa, metodyczno- organizacyjna Miejsce realizacji: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Kuczkach - Kolonii Zakres innowacji: Adresatami innowacji „Życie – moja samodzielna rola”. Plan aktywności dla uczniów niepełnosprawnych są uczniowie posiadający orzeczenie o niepełnosprawności (uczennica klasy III gimnazjum z upośledzeniem w stopniu lekkim oraz uczeń klasy VIII z autyzmem). Innowacja przeprowadzona będzie w ramach zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno – kompensacyjnych. Czas realizacji: od 27 lutego do 28 maja 2019 roku (z możliwością kontynuowania do końca roku szkolnego 2018/2019). Metody pracy: plany aktywności, współdziałanie, metoda praktycznego działania, elementy terapii behawioralnej, wyjścia, wycieczki, gry dydaktyczne. Formy pracy: praca indywidualna lub w małej grupie. Środki dydaktyczne: pomoce dydaktyczne wykonane przez nauczyciela oraz gry wymienione jako aktywności planu, obiekty i urządzenia w naturalnym środowisku. Koszty i źródła realizacji: materiały własne i szkolne Opis innowacji „Życie - moja samodzielna rola”. Plan aktywności dla uczniów niepełnosprawnych. I. Geneza innowacji „Życie - moja samodzielna rola”. W naszej placówce duża grupa uczniów posiada orzeczenia o niepełnosprawności. Dla nich zorganizowano zajęcia rewalidacyjne i zajęcia zespołu korekcyjno- kompensacyjnego. Prace terapeutyczną z uczniami planuje się na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, a to z kolei wymaga analizy dostępnych dokumentów, aktywnej obserwacji dziecka, znajomości jego mocnych i słabych stron oraz zainteresowań. Program pracy terapeutycznej jest modyfikowany w zależności od potrzeb i sytuacji, z równoczesnym uwzględnieniem postępów czynionych przez ucznia. Biorąc pod uwagę zmiany jakie zachodzą w życiu uczniów (kończą edukację w szkole podstawowej i gimnazjum) oraz oczekiwania ich rodziców postanowiono zintensyfikować działania służące rozwijaniu samodzielności. W przyszłości pozwoli im to – w miarę możliwości – autonomicznie funkcjonować w środowisku i zapobiegać wykluczeniu społecznemu. Odpowiedzią na powyższe jest wprowadzenie innowacji pedagogicznej „Życie – moja samodzielna rola”. II. Założenia ogólne „Życie – moja samodzielna rola”. Plan aktywności dla uczniów niepełnosprawnych jest innowacją zarówno programową, metodyczną, jak i organizacyjną. Zakres programowy innowacji „Życie – moja samodzielna rola”. obejmuje: dodatkowe zagadnienia uzupełniające indywidualne programy zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno- kompensacyjnych. Zakres metodyczny innowacji obejmuje: dobór pomocy dydaktycznych: słów, zdjęć i obrazków jako wskazówek do wykonywania planu aktywności; stosowanie technik nauczania typu plan aktywności poprawiających jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Zakres organizacyjny innowacji obejmuje: zorganizowanie w sposób systematyczny i planowy czasu pobytu ucznia w placówce w czasie zajęć edukacyjnych; zorganizowanie zajęć na terenie placówki oraz wyjazdów poza teren szkoły; zapobieganie u dzieci niepełnosprawnych trudnym zachowaniom oraz autostymulacjom. Czym jest plan aktywności „Życie - moja samodzielna rola”. Samodzielność to jedna z najtrudniejszych cech, którą chcemy kształtować u dzieci niepełnosprawnych. Dzięki planom aktywności uczniowie mogą nauczyć się wykonywania różnych czynności przy zredukowanej kontroli ze strony dorosłych. Początkowo plan zawiera kilka aktywności, a dopiero stopniowo jest rozbudowywany; zmienia się także pod względem wizualnym, np. obrazki są zamieniane na napisy. Kolejnym etapem w nauce samodzielności jest samodzielne układanie planu, czyli decydowanie o tym, co dziecko będzie robić. W przypadku naszej innowacji plan aktywności przyjął formę pisemną i jest rodzajem „listy rzeczy do zrobienia” przypominającej uczniowi o zadaniach, jakie ma wykonać, bez poleceń wydawanych przez inne osoby. Umiejętności związane z czytaniem zwiększają samodzielność i możliwość dokonania wyboru, ponieważ słowa lepiej reprezentują czynności niż zdjęcia czy obrazy. Działania wspierające realizację założeń innowacji będą wymagać zainteresowania i współpracy ze strony rodziców. III. Cele innowacji „Życie - moja samodzielna rola”. Cel główny Samodzielne funkcjonowanie w środowisku i zapobieganie wykluczeniu społecznemu. Cele szczegółowe rozumienie poleceń; rozwój umiejętności dopasowywania; kształtowanie umiejętności dokonywania przez dziecko wyborów; kształtowanie umiejętności zorganizowania czasu wolnego; nauka nowych i rozwijanie nabytych umiejętności; przełamywanie zachowań i działań rutynowych; nabywanie umiejętności praktycznych niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu; uniezależnienie się od opiekunów. Innowacja „Życie – moja samodzielna rola” ma służyć budowaniu motywacji dziecka do podejmowania pożądanych przez nas działań. Jednocześnie pragniemy podkreślić, iż motywowanie naszych uczniów polega tylko i wyłącznie na stosowaniu wzmocnień pozytywnych lub stosowaniu wtórnego systemu motywacji. Wszelkie podejmowane działania mają stwarzać uczniom szansę osiągnięcia sukcesu na miarę ich możliwości. IV. Przewidywane efekty wdrożenia innowacji „Życie - moja samodzielna rola”. Dla uczniów: rozwój samodzielności; zorganizowany czas pobytu w szkole; ograniczenie występowania trudnych i autostymulacyjnych zachowań; ukształtowanie umiejętności wykonywania złożonych czynności; samodzielne dokonywanie wyborów; zwiększenie motywacji; rozwój niezależności; wyrównywanie braków; doskonalenie technik szkolnych; rozwijanie umiejętności zabawy; rozwój umiejętności społecznych; podniesienie samooceny i wiary we własne możliwości; Dla rodziców: wzrost samodzielności ich dzieci; wdrażanie do życia w społeczeństwie - indywidualizacja pracy z dzieckiem; możliwość przeniesienia planu do domu. Dla nauczycieli: satysfakcja z wykonywanej pracy - doskonalenie własnego warsztatu pracy; rozwój osobisty; podniesienie jakości pracy własnej. Dla szkoły: podnoszenie jakości kształcenia; odpowiednia organizacja pobytu ucznia w placówce. V. Tematyka zajęć 1. Bezpieczne poruszanie się w ruchu drogowym – zajęcia w terenie. 2. Korzystanie ze środków komunikacji - wyjazd. 3. Wycieczka do Urzędu Gminy, Ośrodka Zdrowia i apteki. 4. Wycieczka do Urzędu Pocztowego; korzystanie z bankomatu. 5. Wycieczka do supermarketu - wycieczka. 6. Zajęcia z gospodarstwa domowego – przygotowanie posiłku. 7. Zajęcia z gospodarstwa domowego – przygotowanie deseru. VI. Ewaluacja podjętych działań Ewaluacja podjętych działań będzie polegała na obserwacji efektów pracy uczniów, zaliczaniu kolejnych zadań z planu, wymienianiu ich na trudniejsze oraz samodzielnym podążaniu za planem aktywności. Do oceny efektów innowacji posłuży również rozmowa z rodzicami uczniów oraz konkretne wytwory działalności ucznia. Wyniki ewaluacji będą stanowić wskazówki i wytyczne do dalszej pracy z uczniami niepełnosprawnymi. Będą również uwzględnione przy określeniu aktualnego poziomu funkcjonowania społecznego uczniów. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione dyrektorowi szkoły. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |