AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Pałasz, 2019-04-25
Ślesin

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz z edukacji matematycznej w klasie 2

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
Klasa 2
TEMAT DNIA: Nasze marzenia.
Zapis w dzienniku: Temperatury w codziennym życiu - odczytywanie temperatury. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 30.

Powiązanie lekcji z wcześniejszą wiedzą ucznia
Znacie zjawiska atmosferyczne typowe dla każdej pory roku. Umiecie odpowiedzieć na pytanie: Jaka jest pogoda? (ładna, jest zimno, pada deszcz). Żeby jednak określić, jaka jest pogoda, specjaliści (meteorolodzy) oceniają stan podstawowych jej składników: temperatury powietrza, wiatru, zachmurzenia i rodzaje opadów. Używają do tego specjalnych przyrządów (termometru, deszczomierza i wiatromierza).

Cele nauczyciela. Uczeń:
- odczytuje temperaturę na termometrze,
- zapisuje odczytaną temperaturę w °C,
- rozumie pojęcie temperatura mrozu,
- zaznacza na termometrze podaną temperaturę,
- porównuje temperatury,
- rozumie potrzebę dokonywania pomiarów temperatury,
- dodaje i odejmuje w zakresie 30.

Nacobezu
Będę zwracać uwagę na to, czy potraficie:
- odczytywać temperaturę na termometrze,
- dodawać i odejmować w zakresie 30.

Cele w języku ucznia
Dzisiaj na zajęciach będziecie odczytywać wskazania termometru i zapisywać temperaturę dodatnią i ujemną.

Pytania kluczowe
- Do czego są nam potrzebne termometry?
- W jakich codziennych sytuacjach jest przydatne mierzenie temperatury?

Kompetencje kluczowe:
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
- Porozumiewanie się w języku ojczystym,
- Umiejętność uczenia się.

Środki dydaktyczne: Elementarz odkrywców. Matematyka. Klasa 2, cz. 1, s. 46-47, Ćwiczenia. Matematyka. Klasa 2, cz. 1, s. 63-64, plansze dydaktyczne, termometry, karty pracy, kartki z liczbami od 0 do 20 i oznaczające minusowe temperatury (–2, –5, –8, –10, –13, –15, –18, –20), paski papieru: 20 czerwonych, 20 niebieskich, 1 zielony.

Przebieg zajęć
1. Przedstawienie celów zajęć w języku ucznia i nacobezu.
- Nauczyciel przedstawia dzieciom cele w języku ucznia i zawiesza na tablicy kartkę
z nacobezu. Dzieci odczytują je i mówią, czego nowego się nauczą.
2. Odczytywanie temperatury – doskonalenie odczytywania temperatury na termometrze (podręcznik, s. 46-47, plansza – rodzaje termometrów, plansza z dwoma termometrami).

a) Dzieci oglądają obrazki dwóch termometrów (KARTA PRACY 1): jeden na tle słońca, drugi – na chmurce z płatkami śniegu. Obserwują, w jakim położeniu w stosunku do liczby 0 znajduje się na każdym z nich słupek rtęci.
- Nauczyciel przypomina, że kiedy robi się ciepło i temperatura rośnie, słupek się podnosi.
Dzieci czytają wskazanie temperatury na pierwszym termometrze. Kiedy robi się
zimniej i temperatura spada, słupek opada. Nauczyciel zwraca uwagę na znak „–” , który
należy dopisać do każdej temperatury poniżej zera. Nauczyciel czyta: minus 10 stopni
Celsjusza.

b) Dzieci czytają wskazania termometrów (KARTA PRACY 1- polecenie 1).

c) Dzieci kolorują słupki cieczy na każdym z termometrów zgodnie z podaną temperaturą (KARTA PRACY 2 - zad. 1). Podkreślają na czerwono temperaturę najwyższą, a na niebiesko – najniższą.
- Dzieci zaznaczają temperatury na termometrach zgodnie z poleceniem.
(zad. 2). Otaczają termometry z temperaturą wskazującą na mróz

3. Odczytywanie temperatury i zapisywanie.
- Praca w ćwiczeniach matematycznych, s. 63 – 64.

4. Podsumowanie zajęć.
- Uczniowie swobodnie opowiadają, jak się dzisiaj czuli, co zapamiętali…… itp. Mówią, czego nowego się dzisiaj nauczyły, a o czym chciałyby dowiedzieć się więcej (pytania kluczowe).
- Ocena swojej pracy na termometrze: 1 stopień - ocena bardzo zimna, do 2 – zimna, do 3 – chłodna, do 4 ciepła, do 5 – bardzo ciepła, powyżej 5 - gorąca (załącznik: termometr – kolorowanka).
- Nauczyciel zadaje pytanie: Czy potrafisz odczytywać temperaturę na termometrze?, dzieci za pomocą kredek oceniają swoje umiejętności.

Halina Pałasz – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.