Katalog Mariusz Deja, 2019-05-10 Łobżenica Technika, Różne Program koła manulno-technicznego działającego w MOW w ŁobżenicyWSTĘP Program koła manualno–technicznego przeznaczony jest dla wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Łobżenicy na rok szkolny 2018/2019. Zajęcia te są doskonałym sposobem na zapobieganie nudzie wśród wychowanków oraz metodą na przyjemne i ciekawe spędzanie czasu. Mają również aspekt wychowawczo-resocjalizacyjny i pozwalają aktywnie spędzać czas wolny. Rozwijają one u podopiecznych wyobraźnię, umiejętności praktyczno–techniczne oraz twórcze myślenie. W czasie zajęć podopieczni będą mieli możliwość nabrania wiedzy i umiejętności takich jak: dokładność, rzetelność, samodzielność, zręczność, pomysłowość i zaradność, które są przydatne w życiu codziennym każdego człowieka. Zajęcia tego typu przygotowują wychowanków do lepszego startui radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych. Zajęcia manualno–techniczne mają również doskonały wpływ terapeutyczny. Pozwalają na rozładowanie negatywnych napięći emocji, stymulują rozwój, rozwijają sprawność myślenia i sprawność ruchową oraz mają walor wyciszający i uczą cierpliwości. W trakcie tych zajęć wychowankowie mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności, indywidualnych predyspozycji oraz mogą się nauczyć działania w zespole. Opracowany przeze mnie program jest zróżnicowany pod względem złożoności z uwagi na stosowane techniki i stopień trudności oraz rodzaj stosowanych materiałów i narzędzi do wykonania prac manualno-technicznych. CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMU Celem ogólnym programu jest rozwijanie wśród wychowanków indywidualnych zainteresowań i zdolności manualno–technicznych, stymulowanie aktywności poznawczej i twórczej, wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, kształtowania właściwych zachowań i postaw prospołecznych, przygotowanie podopiecznych do życia w środowisku rodzinnym oraz umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami i sprzętem użytku codziennego. Realizacji celu ogólnego służą cele szczegółowe: - zwracanie uwagi na zachowanie i kulturę w czasie zajęć; - wdrażanie do współpracy i współdziałania w grupie; - eliminowanie negatywnych form zachowań; - kształtowanie samodyscypliny wychowanków; - zapewnienie kreatywnego sposobu na spędzenie czasu wolnego; - rozwijanie indywidualnych zainteresowań wychowanków; - wdrażanie do utrzymania porządku i ładu w czasie zajęć; - wyrabianie zręczności i pomysłowości manualno-technicznej; - wzmacnianie wiary wychowanków w swoje umiejętności i możliwości. METODY NAUCZANIA Najprostszą metodą nauczania i przekazu wiedzy jest instruktaż lub pokaz. Dlatego zajęcia i prace zostaną poprzedzone instruktarzem lub pokazem. Będą omawiane metody i sposoby wykonania poszczególnych operacji niezbędnych do wykonania danego zadania. ZASADY NAUCZANIA W toku zajęć koła powinny być uwzględnione potrzeby i oczekiwania wychowanków. Dlatego też nauczanie powinno przebiegać zgodnie z następującymi zasadami: - przystępności – przekazywane wiadomości powinny być zrozumiałe dla wychowanków i dostosowane do jego możliwości poznawczych; - poglądowości – przekaz wychowawcy musi być poparty przykładami, ćwiczeniami; - stopniowanie trudności – świadome przejście od zadań prostych do coraz bardziej skomplikowanych; - związku teorii z praktyką – ukazywanie wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce. FORMY PRACY - praca indywidualna - praca zespołowa PROGRAM KOŁA - wykonanie upominków okazjonalnych (Dzień Matki, Walentynki itp.); - przygotowanie szopki Bożonarodzeniowej w ramach konkursu; - przygotowanie ozdób Bożonarodzeniowych; - przygotowanie ozdób Wielkanocnych; - drobne naprawy sprzętu wyposażenia; - wykonanie indywidualnych projektów wychowanków. STOSOWANE MATERIAŁY - papier, - drewno, - kleje, - farby, - sznurek, - papier ścierny, - gwoździe, - wkręty, - drut, itp. STOSOWANE NARZĘDZIA - nożyczki, - przybory do trasowania, - piłka do drewna, - kombinerki, - szczypce do drutu, - wiertarka, - wkrętak, - pędzle, - kątownik, - wyrzynarka. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA WYHOWANKÓW: Zakłada się, że pod wpływem zajęć wychowankowie zmienią swoje zachowanie i osiągną kompetencje w zakresie: - planowania pracy, przygotowywania materiałów; - umiejętności dobierania surowców i sposobów ich trwałego łączenia; - poprawnego czytania instrukcji i stosowania ich w praktyce; - sprawnego wykonywania różnych, często skomplikowanych, czynności manualno-technicznych; - umiejętności wykorzystywania często niepotrzebnych materiałów do tworzenia nowych pięknych przedmiotów dekoracyjnych; - umiejętności oceny pracy pod względem estetyki i przydatności; - umiejętności systematycznej pracy; - umiejętności pracy i współdziałania w grupie; - cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do celu; - współpracy ze środowiskiem lokalnym. ROLA WYCHOWAWCY W PROCESIE DYDAKTYCZNYM Wychowawca w czasie swoich zajęć z podopiecznymi powinien: - przedstawić i zapewnić warunki bezpiecznej pracy; - odpowiednio organizować pracę wychowanków; - stosować odpowiednie metody pracy; - przygotowywać materiały do wykorzystania na zajęciach; wspomagać wychowanków zarówno przy rozwijaniu ich samodzielności intelektualnej, jak i przy wskazywaniu sposobów rozwiązywania problemów; - nadzorować czynności wychowanków; - różnicować zadania pod względem możliwości poznawczych wychowanków; - dążyć do osiągnięcia założonych celów; - zachęcać i rozwijać aktywność wychowanków; - zachęcać do rozwijania swoich zainteresowań; - prawidłowo oceniać gotowe prace. UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU Plan koła manualno-technicznego opracowany został przy założeniu, że zajęcia obywać się będąw ramach zajęć popołudniowych raz na 2 tygodnie lub częściej. Dopuszcza się płynność w doborze tematów i liczby godzin przeznaczonych na realizację poszczególnych projektów. EWALUACJA PROGRAMU Źródłem informacji o programie są jego odbiorcy, czyli wychowankowie. Dlatego ewaluacją tego programu będą: - analiza osiągnięć indywidualnych i osiągnięć grupy, - prezentacja wykonanych prac, - zainteresowanie i frekwencja na zajęciach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |