![]() |
![]() |
Katalog Renata Kozioł, 2019-05-10 Kraków Luiza Dobrzańska Wychowanie fizyczne, Program nauczania Innowacja pedagogiczna "Wysportowany podróżnik"Prezentujemy wszystkim Czytelnikom stworzoną przez nas innowację pedagogiczną, której celem jest poszerzenie oferty zajęć dla uczniów klas 1-3 w naszej szkole, a jednocześnie rozwijanie ich pasji i zainteresowań połączone z promowanie aktywności fizycznej. Zachęcamy jednocześnie do podejmowania podobnych działań, gdyż już od początku wprowadzenia innowacji cieszy się ona dużym zainteresowaniem wśród dzieci. autorki: Autorzy: mgr Luiza Dobrzańska nauczyciel wychowania fizycznego, mgr Renata Kozioł nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta SI, oligofrenopedagog Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 148 im. Polskich Noblistów w Krakowie Innowacja metodyczno–organizacyjna realizowana w klasach 1-3 "Wysportowany podróżnik" Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 lutego 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. nr 56, poz. 506) I. Rodzaj innowacji Innowacja pedagogiczna metodyczno-organizacyjna: - organizacyjna, ponieważ wymaga wprowadzenia dodatkowo jednej godziny z wychowania fizycznego tygodniowo oraz jednej godziny zajęć krajoznawczo- turystycznych - metodyczna, ponieważ uczniowie będą kształceni zgodnie z nową podstawą programową, a program nauczania zostanie wzbogacony w zakresie zajęć sportowo-rekreacyjnych oraz w obszarze edukacji społeczno- przyrodniczej. Będą to zajęcia sportowe z elementami piłki nożnej i zumby oraz zajęcia krajoznawczo- turystyczne z włączeniem do Szkolnego Koła PTTK „Piechurek”. II. Zakres innowacji 1.Innowacja obejmuje zajęcia edukacyjne z wychowania fizycznego i zajęcia krajoznawczo- turystyczne w klasach 1-3 SP. 2.Adresowana jest do wszystkich uczniów klasy 1 ogólnodostępnej. Będą do niej uczęszczać uczniowie zainteresowani sportem, aktywnym spędzaniem czasu i rozwijaniem swoich zainteresowań przyrodniczo- geograficznych. Przewidywany czas realizacji innowacji: od 1 września 2017 do końca roku szkolnego 2019/2020. III. Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane Wybierając taki charakter innowacji kierujemy się wiedzą, doświadczeniem i przekonaniem o potrzebie aktywności fizycznej i jej niepodważalnym znaczeniu dla wszechstronnego rozwoju dzieci. Aktywność ruchowa jest podstawowym stymulatorem rozwoju psychosomatycznego człowieka. Rozwija ona wielorakie dyspozycje i pozwala na ich wzajemną integrację. Aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę w zapobieganiu oraz terapii wielu zaburzeń rozwojowych i chorób, dlatego tak ważne jest wdrażanie i rozwijanie zamiłowania do ruchu już od najmłodszych lat. W okresie edukacji wczesnoszkolnej mogą to być ciekawe i motywujące zajęcia sportowe lub turystyka uwzględniająca możliwości i zainteresowania dzieci. Aktywność ruchowa i eksploracja otoczenia poprzez doświadczenie są skuteczną drogą do zapewnienia harmonijnego rozwoju dziecka oraz zaktywizowania funkcji biorących udział w procesie zdobywania wiedzy. W zakresie Wychowania fizycznego: „Zabawa, sport i rekreacja z elementami piłki nożnej i zumby” stawiamy sobie cele i zadania: - Wzrost zainteresowania uczniów sportem poprzez uczestnictwo i zaangażowanie w zajęcia pozalekcyjne które mają na calu podwyższenie sprawności fizycznej, przyswojenie poznawanych elementów nowoczesnymi metodami pracy nauczyciela, czynne spędzanie czasu wolnego. - Zajęcia sportowo-rekreacyjne ukierunkowane na doskonalenie umiejętności na pewno spełni oczekiwania grupy uczniów pragnących rozwijać swoje zainteresowania. - Wykorzystanie wspaniałej bazy sportowej, którą dysponuje szkoła (nowoczesny kompleks boisk sportowych, pełnowymiarowa sala gimnastyczna, siłownia) i zastosowanie środków, urządzeń multimedialnych (kamera, aparat) na zajęciach w ramach innowacji zapewni uczniom komfortowe warunki do realizacji zajęć, które ułatwiają im zdobywanie i doskonalenie umiejętności a przede wszystkim rozwijanie zainteresowań. - Możliwość współzawodnictwa, uczestnictwo w zawodach pozwoli uczniom na bieżącą kontrolę ich osiągnięć, pomoże w kształtowaniu ich umiejętności psychospołecznych oraz wiarę w siebie i swoje możliwości. - Systematyczny udział w zajęciach wyposaży ich w umiejętności ruchowe przydatne w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej w ich dorosłym życiu W zakresie koła krajoznawczo- turystycznego „Piechurek” stawiamy sobie cele i zadania - krzewienie turystyki i krajoznawstwa oraz aktywnych form wypoczynku dzieci, szczególnie w postaci wędrownictwa - organizację rajdów, wycieczek, a co się z tym wiąże- nabywanie umiejętności turystycznych i sprawności fizycznych - szerzenie kultury turystyki i zapoznanie z poznawczymi, wypoczynkowymi i zdrowotnymi walorami wędrownictwa; - promowanie ekologii i ochrony zwierząt, ochrony dziedzictwa przyrodniczego oraz troski o racjonalne wykorzystywanie zasobów przyrody; - kontakt z przyrodą, jako doskonałe źródło zdobywania wiedzy i umiejętności IV. Założenia innowacji W zakresie Wychowania fizycznego 1. Na lekcjach wychowania fizycznego realizowany jest program nauczania dla kl. 1-3 szkoły podstawowej Program ten dzięki wprowadzeniu innowacji będzie rozszerzony i uzupełniony w zakresie: - celów edukacyjnych, które zostaną wzbogacone, - treści programowych, które zostaną poszerzone, - stosowanych rozwiązań organizacyjnych i dydaktycznych. 2. Innowacja zakłada realizację wszystkich treści zapisanych w podstawie programowej Wychowania fizycznego I etapu edukacyjnego, przeznaczona jest dla grupy dziewcząt i chłopców przy czym niektóre z nich będą opracowywane i rozszerzone o : - zajęcia zumby, - zajęcia z SpeedBall’u, - doskonalenie poznanych umiejętności podczas dodatkowych zajęć z zespołowych gier sportowych, zabawowa forma z elementami piłki nożnej, - zajęcia warsztatowe – pływanie, jazda na łyżwach, nordic walking, wycieczka rowerowa. 3. Nasza szkoła dysponuje wieloma obiektami na których prowadzone będą zajęcia: - nowoczesnym kompleksem boisk sportowych (m.in. dwa boiska zewnętrzne do piłki ręcznej, koszykówki i bieżnia lekkoatletyczna), - pełnowymiarową salą gimnastyczną, - małą salą gimnastyczną, - siłownią. Wyposażenie w sprzęt sportowy jest wystarczające do właściwej realizacji treści programowych. 4. Uczniowie będą mieli możliwość: - rozwijać swoją sprawność fizyczną poprzez dodatkowe zajęcia sportowo-rekreacyjne (zabawowe formy gier sportowych – piłka nożna, zumba, pływanie, nordic walking lub zimą na lodowisku) - rozwijać kompleksowo umiejętności ruchowe, ze szczególnym naciskiem na umiejętności koordynacji oraz ich zastosowanie w życiu codziennym, przy wykorzystaniu metod aktywizujących, - poznawać i doskonalić techniki nowych zajęć sportowo-rekreacyjnych 5. Przewidywane osiągnięcia uczniów: - prawidłowa realizacja programu, - przygotowują się do aktywnego udziału w rywalizacji, zawody, fair play, - progresję rozwoju fizycznego uczniów, sprawności i umiejętności ruchowych, - utrwalają postawy pro-zdrowotne poprzez zachęcenie do samodzielnego, świadomego i systematycznego uczestnictwa w różnych formach aktywności fizycznej, - rozwijają sprawność kondycyjno-koordynacyjną poprzez aktywność ruchową i zachowania prozdrowotne, - podnoszą sprawność fizyczną uczestnicząc w zwiększonej liczbie godzin zajęć wychowania fizycznego. 6. Bieżące i klasyfikacyjne ocenianie uczniów prowadzone będzie w oparciu o nagradzanie za pomocą medali, dyplomów i pochwał za czynny udział w zajęciach z wychowania fizycznego. 7. Prowadzenie innowacji wymaga zwiększenia liczby godzin zajęć wychowania fizycznego. Na zajęcia treningowe zaplanowana jest jedna jednostka lekcyjna w tygodniu dla grupy ćwiczebnej. Lekcje będą prowadzone w ramach godziny płatnej w etacie autora innowacji pedagogicznej. W zakresie aktywności turystyczno- krajoznawczej 1. Na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej realizowany jest program nauczania dla kl. 1-3 szkoły podstawowej Program ten dzięki wprowadzeniu innowacji będzie rozszerzony i uzupełniony w obszarze edukacji społecznej i przyrodniczej w aspekcie: - celów edukacyjnych, które zostaną wzbogacone, - treści programowych, które zostaną poszerzone, - stosowanych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych uwzględniających przede wszystkim eksplorację świata, zdobywanie nowych doświadczeń i interakcję z otoczeniem. 2. Innowacja zakłada realizację wszystkich treści zapisanych w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej i przeznaczona jest całej klasy. Treści społeczno- przyrodnicze będą opracowywane i rozszerzone o : - Zajęcia koła PTTK „Piechurek” - Wycieczki krajoznawczo- turystyczne: miejskie i terenowe. - Warsztaty i spotkania z ciekawymi postaciami regionu. - Zwiedzanie i poznawanie miejsc ważnych historycznie, kulturowo, przyrodniczo. 3. Miejscem realizacji będzie zarówno szkoła, ale przede- wszystkim ciekawe turystycznie zakątki małopolski. 4. Uczniowie będą mieli możliwość: - rozwijać swoją sprawność i kondycję fizyczną, - poznawać interesujące miejsca i osoby - rozwijać zainteresowania przyrodniczo- geograficzne - pobudzać ciekawość świata i aktywność poznawczą - zdobywać nowe doświadczenia i budować pozytywne relacje rówieśnicze - kształtować właściwe, zdrowe nawyki aktywnego spędzania czasu, - wzbogacać wartości i kształtować swoją osobowość. 5. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń: - Zdobywa umiejętności turystyczne i wiedzę społeczno- przyrodniczą. - Dba o swoje zdrowie poprzez aktywność ruchową. - Poznaje interesujące zakątki małopolski. - Zdobywa wiedzę o regionie, kulturze, jego historii, walorach przyrodniczych i coraz bardziej ją rozumie, utożsamia się z nią i szanuje. - Prowadzi obserwacje przyrodnicze i gromadzi je w port folio. - Jest aktywnym i zaangażowanym członkiem koła „Piechurek” 6. Ocenianie uczniów prowadzone będzie w oparciu zdobywanie odznak turystycznych i sprawnościowych, prowadzenie port folio „Piechurek”, udział w konkursach. 7. Prowadzenie innowacji wymaga zwiększenia liczby godzin zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Na zajęcia krajoznawczo- turystyczne zaplanowana jest jedna jednostka lekcyjna w tygodniu dla klasy. Lekcje będą prowadzone w ramach godziny płatnej w etacie autora innowacji pedagogicznej. V. Ewaluacja innowacji Podstawę ewaluacji zarówno poszczególnych lekcji jak i kolejnych cykli programu nauczania planuję się: - obserwowanie postępów uczniów, - pomoc w rozpoznawaniu mocnych i słabych stron, - przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie wyników ankiety dla uczniów i rodziców pod koniec trzeciego roku trwania innowacji. Wyniki ewaluacji będą opracowywane po zakończeniu innowacji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |