Katalog Katarzyna Kowalska, 2019-05-10 Słup Drugi Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program wczesnego wspomagania rozwojuProgram wczesnego wspomagania rozwoju Opracowała: Katarzyna Kowalska Dziecko:xxx Wiek: 6 lat Częstotliwość zajęć: - terapia pedagogiczna z elementami SI -30 min. - zajęcia logopedyczne – 2 x tygodniowo po 30 min. Wieloprofilowa diagnoza dziecka: Charakterystyka dziecka Dziewczynka w wieku 6 lat uczęszcza do przedszkola od czwartego roku życia, obecnie realizuje program tzw. grupy „0”. Ogólny poziom umysłowy dziecka jest w normie. Z przeprowadzonych obserwacji i wywiadów z nauczycielami oraz analizy prac dziecka dowiadujemy się, że xxx jest dzieckiem bardzo spokojnym, wręcz wycofanym w kontaktach z dziećmi i nauczycielem, jest mało komunikatywna. W sytuacjach zadaniowych lub w zabawie jest bardziej obserwatorem niż inicjatorem. Dziewczynka jest raczej nieśmiała potrzebuje zachęty do działania. Opis społeczno-kulturowy Dziewczynka ma dwoje rodzeństwa – jest pierwszym, najstarszym dzieckiem w rodzinie. Pochodzi z pełnej i wielopokoleniowej rodziny. Sytuacja materialna i bytowa rodziny jest dobra. Rodzice wykazują zainteresowanie dzieckiem i jej postępami rozwoju intelektualnego. Ocena poziomu wiadomości i umiejętności xxx posługuje się ołówkiem/kredkami na poziomie przeciętnym, sprawność manualna jest lekko zaburzona, nie trzyma się liniatury, ręka drży przy kreśleniu znaków graficznych po śladzie. Jej prace plastyczne są w miarę możliwości starannie wykonane, zawsze dokończone. Tempo pracy xxx w grupie wymaga dłuższego czasu na wykonanie zadań wynika to zapewne z trudności skupienia uwagi na dłuższy czas. Indywidualnie pracuje dość sprawnie, rozumie kierowane do niej polecenia. Analiza i synteza wzrokowa z istotnym opóźnieniem. xxx orientuje się w schemacie ciała i stara się prawidłowo wskazywać stosunki przestrzenne na ilustracji. Prawidłowo rozpoznaje i wskazuje znane sobie przedmioty, kształty, kolory. Mowa jest zrozumiała tylko dla najbliższego otoczenia. Występujące zaburzenia: - obniżony poziom percepcji słuchowej - zaburzenia słuchu fonematycznego - obniżona percepcja wzrokowa - wolne tempo pracy - obniżony poziom motoryki małej i dużej Cele pracy z dzieckiem: -Korekta wad wymowy -Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa dziecka -Zapamiętywanie i różnicowanie bodźców słuchowo-wzrokowych - Rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego - Rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo-ruchowej - Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej - Zachęcanie do współdziałania z innym dzieckiem, - Pozytywne wzmacnianie dziecka Przewidywane efekty: - Opowiada ilustracje - Wypowiada się na podany temat - Odtwarza struktury dźwiękowe układami przestrzennymi - Odtwarza słyszany układ dźwiękowy ruchem i graficznie - Rozpoznaje głosy z otoczenia - Różnicuje słowa o podobnym brzmieniu - Wyróżnia wyrazy w zdaniu - Wyszukuje obrazki, których nazwa zawiera określoną sylabę - Wyodrębnia głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie - Segreguje obrazki, których nazwy zawierają określoną głoskę - Tworzy wyrazy z ostatniej głoski - Dzieli wyrazy na głoski - Powtarza z pamięci rymowanki, piosenki i wierszyki - Odpoznaje obrazki opisane słownie - Wyszukuje różnice na obrazkach - Porządkuje historyjki obrazkowe, opowiada mowa zrozumiałą - Składa obrazek pocięty na części według wzoru lub bez niego - Kreśli linie poziome, pionowe, faliste, po śladzie i samodzielnie, - Obrysowuje różnorodnym materiałem plastycznym szablony i wypełnia kontury Metody: • Metody czynnościowe (angażujące dziecko w działaniu) • Metody słowne (rozmowa, opowiadanie, instrukcja słowna) • Metoda oglądowa (ilustracje, historyjki obrazkowe) Formy pracy: • Indywidualna ĆWICZENIA WPROWADZAJĄCE (wstępne) Ćwiczenia łatwe, atrakcyjne, poniżej możliwości dziecka, zachęcające do podjęcia wysiłku. - Zabawy paluszkowe - Lepienie kulek, wałeczków z mas plastycznych - Słuchanie bajek wierszy opowiadań czytanych przez nauczycielkę - Swobodna rozmowa z dzieckiem - Układanie puzzli - Zajęcia z komputerem – wykorzystanie programów komputerowych - Ćwiczenia Denissona - Zabawy muzyczno-ruchowe ĆWICZENIA KOREKCYJNE a) Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacanie słownika - uściślanie rozumienia pojedynczych słów (nazw zwierząt, roślin rzeczy itp.). - uściślanie rozumienia zadań. - słuchanie opowiadań. - powtarzanie wyrazów, zdań, opowiadań. - układanie z wyrazów zdania. - opowiadanie ilustracji. - samodzielne zrozumiałe wypowiadanie się na określony temat. b) Kształtowanie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków - odtwarzanie struktur dźwiękowych układami przestrzennymi - odtwarzanie rytmu - graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego - różnicowanie natężeń dźwięków - określanie z której strony nadchodzi dźwięk - porównywanie dźwięków, melodii - zastępowanie poleceń przez sygnał dźwiękowy - rozpoznawanie głosów z otoczenia c) Ćwiczenia słuchu fonematycznego - różnicowanie słów o podobnym brzmieniu - różnicowanie sylab o podobnym brzmieniu - różnicowanie głosek podobnych fonetycznie d) Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej Analiza i synteza zdań: - wyodrębnianie zdań z wypowiedzi - układanie zdań do obrazka - kończenie rozpoczętego zdania - budowanie zdania z podanego wyrazu - wyróżnianie wyrazów w zdaniu - liczenie wyrazów w zdaniu - układanie zdań z podanych wyrazów - wyszukiwanie wyrazów krótkich w wyrazach dłuższych Analiza i synteza sylabowa: - podział wyrazu na sylaby - liczenie sylab w wyrazie - zabawa w kończenie słów - układanie wyrazów z sylab - wyszukiwanie obrazków, których nazwa zawiera daną sylabę - rozwiązywanie rebusów - tworzenie wyrazów dwusylabowych z jednosylabowych - określenie pozycji sylaby w wyrazie - uzupełnianie wyrazów sylabami Analiza i synteza głoskowa: - wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie - segregowanie obrazków, których nazwy zawierają określoną głoskę - tworzenie wyrazów z ostatnich głosek demonstrowanych obrazków - dzielenie wyrazów na głoski - liczenie głosek w wyrazie e) Ćwiczenia pamięci słuchowej - nauka piosenek i wierszyków - powtarzanie sylab, wyrazów, zdań - nauka pór roku, dni tygodnia, miesięcy - powtarzanie układów liczb - powtarzanie rymowanek f) Ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej - Słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez wyklaskanie, wystukanie ołówkiem, pałeczką na bębenku, na cymbałkach ... z uwzględnieniem następstwa czasowego - odtwarzanie słyszanego rytmu poprzez pokazanie ruchem ciała ĆWICZENIA KOMPENSACYJNE a) Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej Podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej - zabawy ruchowe - ćwiczenia w marszu, w biegu - ćwiczenia na równoważni - skakanie na prawej, lewej nodze - przeskakiwanie przez przeszkody - zabawy ze skakanką, szarfami, obręczami, woreczkami - zabawy z rzutami do celu Ćwiczenia manualne - malowanie oburącz farbami - rysowanie oburącz miękkimi kredkami(pastele) - lepienie z mas plastycznych - wydzieranki, wycinanie - nawlekanie koralików - nawijanie kłębka wełny - ugniatani kul małych i dużych z gazet - naśladowanie gry na fortepianie Ćwiczenia grafomotoryczne - zamalowywanie konturów liniami falistymi, ukośnymi, pionowymi, poziomymi - kolorowanie płaszczyzn - obrysowanie gotowych szablonów o prostych kształtach - kalkowanie przez kalkę techniczną lub bibułę - labirynty - rysowanie wzorów palcem na tacce z kaszą - rysowanie po śladzie i samodzielnie znaków graficznych b) Ćwiczenia percepcji wzrokowej Ćwiczenia na materiale obrazkowym - rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach - loteryjki obrazkowe - domino obrazkowe - dobieranie par przedmiotów - wyszukiwanie różnic na obrazkach - wyszukiwanie podobieństw na obrazkach - dobieranie obrazka do określonej czynności - nazywanie czynności - demonstrowanie ruchem czynności przedstawionych na obrazkach - wyszukiwanie obrazków opisanych słownie - porządkowanie historyjek obrazkowych - opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku - układanie obrazków po uprzednim rozcięciu: na wzorze, wg wzoru, bez wzoru Ćwiczenia na materiale geometrycznym - różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości, koloru - segregowanie figur wg określonych zasad - obrysowanie prostych figur - loteryjki geometryczne - układanki mozaikowe - rysunkowe abstrakcje - różnicowanie kształtów - układanie figur po uprzednim rozcięciu, wg wzoru - odbijanie stemplami układu figur - kolorowe wycinanki z figur geometrycznych Ćwiczenia na materiale literopodobnym - odpoznawanie znaków graficznych - znajdź identyczny znak graficzny Ćwiczenia na materiale literowym - segregowanie liter - wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych - wyszukiwanie liter w tekście - segregowanie liter podobnych: u-n, p-b, p-g, d-b - domino literowe - wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych - wyodrębnianie sylab w wyrazach - wyszukiwanie takich samych wyrazów - wyszukiwanie wyrazów podobnych Ćwiczenia pamięci wzrokowej - rysowanie z pamięci, łączenie kropek - odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów - odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków - układanie z pamięci kompozycji szlaczkowych z figur - memory c) Ćwiczenia orientacji przestrzennej Ćwiczenia na schemacie ciała - kształtowanie schematu własnego ciała - różnicowanie lewej i prawej strony ciała - odtwarzanie prostych układów pokazowych przez re edukatora stojącego tyłem do dziecka - wykonywanie układów pod instrukcję nauczyciela - słowne określenie pozycji, np.: „podnieś prawą rękę, tupnij lewą nogą” - ćwiczenia przed lustrem - ćwiczenia z osobą stojącą naprzeciw Różnicowanie i określanie kierunków w przestrzeni - ćwiczenia kierunków do osi własnego ciała: góra, dół - ćwiczenia kształtujące rozumienie określeń: do przodu, do tyłu, w bok, przed, za - ćwiczenia ruchowe wykonywane zgodnie z instrukcją nauczyciela Różnicowanie i określanie położenia przedmiotów - wykonywanie poleceń np.: połóż czapkę na głowie - określenie układów demonstrowanych przez drugą osobę, np.: Kasia trzyma w prawej ręce..., Na głowie Marka leży... - układanie przedmiotów zgodnie z instrukcją - układanie tangramów - loteryjki przestrzenne - tworzenie kompozycji przestrzennych z figur geometrycznych, lub klocków Ćwiczenia orientacji przestrzennej na kartce - określenie położenia przedmiotów na obrazku - graficzne dyktanda - rysowanie szlaczków z figur geometrycznych - łączenie kropek - labirynty np.: wskaż drogę myszce do sera - różnicowanie znaków litero podobnych i literowych ĆWICZENIA KOŃCZĄCE (relaksacyjne) - masażyki - bajki relaksacyjne - ćwiczenia oddechowe - muzyka relaksacyjna - zabawy muzyczno-ruchowe na zakończenie zajęć Wykorzystane pomoce/metody: - Elementy terapii sensorycznej -Elementy terapii reki -Elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz - Elementy Metody ruchu rozwijającego W. Sherbone - Elementy Programu percepcyjno-motoryczny N. Kepharta - Elementy Metody Dennisona - Odgłosy przyrody – zagadki obrazkowo- dźwiękowe - Ćwiczenia grafomotoryczne H. Tymichowej - Techniki relaksacyjne według Jacobsona (w wersji B. Kaji) - Trening autogenny Schultza (w wersji A. Polender) - Pomoce przygotowane dla dziecka przez prowadzącego Zasady współpracy pomiędzy specjalistami i rodzicami: - zapoznanie celem, metodami i formami pracy zawartymi w programie wczesnego wspomagania oraz wyrażenie zgody na prowadzenie zajęć terapeutycznych - rozmowa z rodzicami o efektach i zaleceniach do pracy w domu - współpraca ze specjalistami w sytuacjach tego wymagających Psychopedagogiczne i socjalne wsparcie dla rodziny: - nie wymaga Ewaluacja: Ewaluacja programu odbywać się raz w roku na podstawie: • zapisów w dokumentacji zajęć, • obserwacji dziecka w trakcie terapii • oceny jego postępów (karty diagnostyczne) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |