Katalog Katarzyna Skrzypczyk, 2019-05-10 Piotrków Trybunalski Wychowanie fizyczne, Konspekty Ćwiczymy techniką Rudolfa LabanaScenariusz lekcji Katarzyna Skrzypczyk 7.05.2019 r. Temat: Ćwiczymy techniką Rudolfa Labana. Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna. Przybory i sprzęt: szarfy dla całej grupy Klasa: IV a Cele zajęć: • Kształtowanie zręczności, zwinności, orientacji oraz koordynacji ruchowej. • Rozwój zmysłu dotyku. • Wyrabianie odpowiedzialności i dokładności wykonywanych ćwiczeń. • poznawanie możliwości własnego ciała, • rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej u dzieci, • doskonalenie płynności ruchów. Zadania szczegółowe: • współdziałać w grupie, • zrozumieć zasady zabawy, • rozwijać umiejętności komunikacji niewerbalnej, • dbać o swoje i cudze bezpieczeństwo, • doskonalić szybkości reagowania, kojarzenia, • rozwijać poczucie rytmu, • uwalniać emocje. METODY: czynne: zadań stawianych do wykonania słowne: objaśnienia i instrukcje oglądowe: przykładu metody twórcze: R.Labana Przebieg lekcji: 1.Część wstępna – zapoznanie dzieci z celami i tematyką zajęć oraz z zasadami zachowania na zajęciach; ułożenie i podpisanie kontraktu z uczniami. 2. Powitanie – Zabawa „Witam tych, którzy...”- dzieci stają w kole, nauczyciel wita dzieci słowami „witam tych, którzy mają niebieskie oczy; tych, którzy lubią się bawić; tych, którzy chcą być tu dziś z nami itp.” I macha do dzieci ręka na powitanie, uczniowie, którzy czują się powitani odmachują. 3.Zabawa ożywiająca- Berek – Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku szarfę, którą U rozkłada sobie na podłodze robiąc domek. Szarf jest zawsze o jedną mniej niż dzieci. Prowadzący włącza muzykę, w tym czasie dzieci biegają po całej sali, kiedy muzyka ucichnie każdy próbuje znaleźć sobie domek (wchodząc do szarfy). Osoba, która nie znajdzie sobie domku odpada z zabawy. Rozgrzewka 1 Ćwiczenia w truchcie • opuszczania rąk do ziemi (na zmianę raz lewa, raz prawa); • krążenia ramion (lewa, prawa, obie do przodu, do tyłu, na końcu krążenia obiema rękami w przeciwnych kierunkach); • bieg tyłem; • bieg skrzyżny (przeplatanka) lewym bokiem do kierunku biegu, następnie prawym; • podskoki z naprzemiennymi wymachami rąk w górę i unoszeniem kolan. 2. Ćwiczenie w marszu: wyciągnięcie rąk do przodu i naprzemienne wymachy nogą z dotknięciem palcami stopy do dłoni (po 8 powtórzeń na nogę). 3. Ćwiczenia w miejscu (po 8 powtórzeń każde): • opad tułowia do przodu, ręce w bok, skręty tułowia zamachem rąk (skrętoskłony); • krążenia biodrami raz w jedną, raz w drugą stronę; • krążenia kolan (do środka, na zewnątrz, razem w obie strony); • krążenia nadgarstków i w stawach skokowych Wyczucie własnego ciała ,,Powitanie różnych części ciała” – dotykanie jednej części ciała do drugiej np. łokieć wita się z pięta, czoło wita się z kolanem, duży palec u nogi wita się z szyją. .itp. Część główna • Zabawy przy muzyce: Muzyczna loteryjka - dzieci tańczą dowolnie w rytm muzyki. Prowadzący co jakiś czas wyłącza muzykę, a jedno z dzieci wyciąga z pojemnika los i odczytuje polecenie, według którego dzieci tańczą po ponownym włączeniu muzyki np. - tańczymy jak samoloty - tańczymy machając "skrzydełkami" - szukamy partnera i tańczymy trzymając się "haczykiem" pod rękę - tańczymy trzymając się za kolana - tańczymy klaszcząc nad głową - tańczymy na palcach - tańczą same nogi, tańczą same ręce • Wyczucie przestrzeni ,,Jedziemy na wycieczkę” – naśladowanie różnych środków lokomocji: pociąg, jazda na rowerze. Nagranie odgłosu pociągu • Wyczucie ciężaru ciała Wiosenne porządki na leśnej polanie” – przenoszenie wyimaginowanych kamieni na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełne rozluźnienie. • Wyczucie rytmu i ciężaru ciała w czasie i przestrzeni ,,Stop klatka” – swobodny taniec z towarzyszeniem muzyki , w czasie przerwy w muzyce przyjęcie pozy zastygłej w bezruchu. • Wyczucie własnego ciała. ,,Kwiatek” – w miejscu, pozycja niska, zamknięta. Całe ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry a potem stopniowo zamyka się . Muzyka spokojna • Wyczucie przestrzeni ,,Łapiemy motylka” – podskok w miejscu jak najwyżej aby złapać motylka. • Ćwiczenia rytmiczne Dzieci wystukują rytm do przysłowia ,,Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak”. Powtórzenie rytmicznie rymowanki z: - wystukiwaniem rytmu o podłogę, - ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego) - ze zmianą dynamiki ( cicho - głośno), - ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo). Część końcowa 1. Zabawa wyciszająca: Dzieci leżą na sali wsłuchując się w muzykę relaksacyjną 2. Podsumowanie lekcji, przypomnienie celów, podziękowanie za aktywność. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |