![]() |
![]() |
Katalog Joanna Kicińska-Majewska, 2019-05-10 Płock Pedagogika, Różne Analiza rysunku - Zespół AspergeraRysunek rodziny Wykonanie: Badany, 11 lat Chłopiec chętnie przystąpił do pracy. Jest odprężony i wesoły. Sam wybrał narzędzie którym będzie rysować- kredki. Zaznaczył przed pracą jak i w trakcie, że rysowanie to nie jest jego mocna strona. Poziom grafomotoryczny rysunku nie jest zadowalający, jednak mieści się normie wiekowej. To, że dziecko weszło w okres fizjoplastyki, świadczy rysunek dowolny, który jest odwzorowaniem mapy. W trakcie wykonywania rysunku Badany, mówi o tym co rysuje, o tym jak postacie wyglądają w rzeczywistości. Rysunek zaczął od psa, skończył na ojcu. Od lewej do prawej. Kolejność tłumaczył kolejnością od najmniejszego osobnika do największego, adekwatna wielkość jest przeniesiona na kartkę. Najniższy pies - najwyższy tata. Dziecko nie waha się przed rysowaniem kolejnych postaci. Nie zniechęca się (może to świadczyć o dobrym kontakcie z osobą badającą) pomimo, że wielokrotnie śmieje się z faktu, że „marnie rysuje”. Sam twierdzi: „mam widoczny problem z rysowaniem dłoni”. Rysuje rodzinę własną co oznacza, że czuje się częścią rodziny. Badany jako jedyny ma ozdobioną koszulkę. Jest to ptak z bajki/gry Angry birds – motywem narysowania ozdoby ma być fakt, że chłopiec nosi koszulki tego typu. Mama i badany mają czarne koszulki co może świadczyć o ich bliskości, Badany tłumaczy to tym, że „mama przytyła po urodzeniu brata, a czarny wyszczupla”. Badany rysuje siebie w pobliżu brata i mamy. Postacie B, matki, brata i psa są blisko siebie. Postać ojca jest wyraźnie odsunięta i jako jedyna ma złą minę. Podniesione ręce jak przy ataku. Może to świadczyć o agresywności. A z pewnością świadczy o gorszym kontakcie i słabszej relacji z ojcem. Badany tłumaczy to słabym uczestniczeniem ojca w różnych zabawach i postawą rozkazującą. B chętnie opowiada o swojej rodzinie, o tym co narysował. Mówi, że najbardziej lubi mamę, a najmniej tatę i najładniej rysuje psa. Szczęśliwe osoby w jego rodzinie to: on, matka, brat i pies. Ojciec jest najmniej szczęśliwy, gdyż „wiecznie mu coś nie pasuje”. Na pytanie czy chciałby coś zmienić w swojej rodzinie mówi: „by mój brat był zdrowy” (czteroletni brat ma autyzm) i „by mój tata był milszy i na mnie nie krzyczał, gdy mi się coś nie uda”. Na obrazku pojawiły się odpowiednie proporcje. Osoby są dość małe, bez konturu, może to świadczyć o braku pewności siebie, introwersji. Rozmieszczenie osób może świadczyć o pewnym zaburzeniu na linii ojciec-badany, ojciec- reszta rodziny. Rysunek powstał bardzo szybko (10 minut, B nic nie chciał dodać), badający nie starał się wypaść dobrze, sam twierdził, że nie lubi takiego rysunku. Brak dokładności i szybkość wykonania stoją w całkowitej sprzeczności z dowolnym rysunkiem, zamieszczonym jako rysunek II. B wykonuje rysunek II przez 45min (miał tyle czasu). Rysunek wykonuje z pamięci (sugeruje się oddaloną mapą świata), komentuje i martwi się faktem, że stolice nie są „na właściwych miejscach”. Jest to rysunek mapy. Chłopiec się stara. Widać, że jest to coś co bardzo lubi. Sam twierdzi: „nie cierpię rysować, ale to mapa – musi jakoś wyglądać”. Badany nie chce kolorować mapy, zaczyna zaznaczać kolorem niebieskim wody, ale po chwili stwierdza „nie lubię kolorować”. Na tym skończyłam czas przeznaczony na wykonanie rysunku. Porównując obie pracy można pomyśleć, że nie są rysowane przez jedną osobę. Dowolny rysunek jest dokładny, chłopiec stara wypaść się dobrze, widoczne są poprawki. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |