Katalog

Joanna Pacześ-Andrzejewska, 2019-05-15
Pabianice

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajeć z edukacji polonistycznej w klasie III. Pozdrowienia z "Zielonej szkoły". Pisanie pozdrowień i adresowanie kopert.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASIE III
przeprowadzonych przez Joannę Pacześ-Andrzejewską
TEMAT ZAJĘĆ: Pozdrowienia z „Zielonej szkoły”. Pisanie pozdrowień i adresowanie kopert.
1. CELE OPERACYJNE:
• Uczeń potrafi zredagować krótkie pozdrowienia z wyjazdu.
• Potrafi poprawnie zaadresować przesyłkę.
• Wie kim jest adresat , a kim nadawca.
• Pamięta o zwrotach grzecznościowych i wielkiej literze.
• Stosuje wielką literę w pisowni nazw miejscowości, ulic, imion i nazwisk.
• Zna układ graficzny karty pocztowej.
• Wie jaki jest cel wysyłania korespondencji.
• Potrafi wykorzystywać skróty (ul., m., nr, Sz.P., woj.)
• Rozumie znaczenie poprawności i czytelności adresowania przesyłek.
• Potrafi współpracować w grupie.

2. METODY:
Pokazowa, werbalna, aktywizująca, praktycznego działania.
3. FORMY PRACY:
• zbiorowa jednolita
• indywidualna jednolita
4. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Przygotowane przez dzieci kartki pocztowe, koperty, znaczki, karta pracy dla każdego ucznia, wiersz H. Szayerowej pt. „List”, długopisy
5. CZAS TRWANIA : 45 min.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Zabawa w przesyłanie pozdrowień bez użycia słów. Dzieci spacerują po sali i pozdrawiają, witają napotkane osoby np. podając rękę, machając do siebie, kiwając głową. Przeznaczamy na zabawę kilka minut, by każdy miał szansę przywitać się z każdym.
2. Rozmowa na temat w jaki inny sposób możemy pozdrowić drugą osobę. Jak możemy pozdrowić osoby, których nie ma blisko nas. (sms, rozmowa telefoniczna, list, pocztówka, mail ).
3. Nauczyciel informuje dzieci, że na zajęciach będą pisały pozdrowienia z wyjazdu. W tym celu wykorzystają wykonane przez siebie wcześniej kartki pocztowe.
4. Przypomnienie elementów poprawnego tekstu z pozdrowieniami (Kto pozdrawia, kogo, z jakiej okazji, z jakiego miejsca, a także o dacie i podpisie).
5. Wspólne redagowanie treści krótkich pozdrowień. Zwrócenie uwagi na zwroty grzecznościowe i wielką literę.
6. Zapisanie pozdrowień na kartkach pocztowych skierowanych do wybranych przez dzieci osób.
7. Dzieci słuchają czytanego przez nauczyciela wiersza Haliny Szayerowej „List”. Omówienie treści wiersza. Zwrócenie uwagi na informacje potrzebne przy adresowaniu kopert.
LIST
List trafić ma do adresata,
Choćby on mieszkał
Na końcu świata…
Gdzieś na biegunie,
albo na wyspie,
bo poczta listy doręcza wszystkie.
Lecz nie adresuj
pisząc do cioci:
Kochana Ciocia
Poczta Okocim,
bo listonoszom trzeba dopomóc.
Podaj ulicę i nr domu,
imię, nazwisko
kochanej cioci.
By pan listonosz
no, pomyśl sama,
nad twoim listem
głowy nie łamał.
8. Uporządkowanie podanych informacji. W jakiej kolejności zamieszczamy informacje w adresie.
Imię i nazwisko
ulica, numer domu , numer mieszkania
kod pocztowy, miejscowość
województwo
kraj(jeżeli wysyłamy za granicę)
9. Przypomnienie pisowni skrótów ( ul. nr, m., ). Zwrócenie uwagi na pisownię wielką literą imion, nazwisk, nazw miejscowości, nazw ulic.
10. Przypomnienie kim jest adresat, a kim jest nadawca. Omówienie w którym miejscu na kopercie umieszczamy dane adresata, a w którym nadawcy.
11. Karta pracy (załącznik). Zadaniem uczniów jest otoczyć pętlą poprawnie zaadresowaną kopertę i dorysować na niej brakujący element (znaczek pocztowy).
12. Rozmowa na temat znaczenia poprawności i czytelności adresowania. Wskazanie dlaczego pozostałe listy z karty pracy nie mają szans trafić do adresata lub ich dostarczenie sprawi trudność.
13. Uczniowie wkładają przygotowane pocztówki do kopert. Samodzielnie adresują do wybranej przez siebie osoby. W odpowiednim miejscu wpisują dane nadawcy i umieszczają znaczek.
14. Podsumowaniem jest wspólne wysłanie pocztówek.
Joanna Pacześ-Andrzejewska


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.