Katalog Marta Sztaba, 2019-05-15 Lubin Plastyka, Plany metodyczne Jesienne drzewa- zajęcia malarskie z podanym sposobem wykonania pracy.PLAN METODYCZNY Temat zajęć: Jesienne drzewa- zajęcia malarskie z podanym sposobem wykonania pracy. Szkoła: Gimnazjum Specjalne z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Rodzaj zajęć: plastyka Klasa: I-III Nauczyciele prowadzący: Marta Sztaba Czas: 45’ Data: 27.10.2016r. I CELE LEKCJI: Poznanie zasady wykonania jesiennego drzewa odpowiednim sposobem i materiałami malarskimi. CEL OGÓLNY: Usprawnienie i koordynowanie zaburzeń funkcji percepcyjno - motorycznych uczniów. • CELE POZNAWCZE: - uczeń wyrabia umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami, - poznaje sposób rozwiązania trudności w malowaniu jesiennego drzewa. • CEL WYCHOWAWCZY: - wzmacnianie poczucia samodzielnego wykonania drzewa w przyszłych pracach, - rozwijanie aktywności słuchania poleceń nauczyciela. • CEL REWALIDACYJNY: - zwalnianie napięć mięśniowych i likwidowanie ruchów zbędnych, - wyrabianie płynności i precyzji ruchów. II METODY PRACY: • Metoda V. Lowenfeld i W. Brittain • Metoda Blissa-piktogramy • Metoda F.Affolter- • Muzykoterapia • Oglądowa • Praktyczna III ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - farby plakatowe: niebieski, pomarańczowy, czerwony, żółty, zielony, brązowy, czarny, kartoniki, plastikowe widelce, blok rysunkowy A3, słoik z wodą, podkładki, fartuchy, pędzle duże, książka z ilustracją jesiennego drzewa, muzyka tematyczna- czerwony tulipan "Jesień", mokre ściereczki, piktogramy, tablica korkowa, brązowa bibuła, szpilki, czarny sznurek, liście z zielonej bibuły, czekoladki "Kasztanki". SEKWENCJE CZYNNOŚCI UCZNIÓW CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA/ ŚRODKI LEKCJI DOCELOWE CELE LEKCJI ZADANIA METODY PRACY DYDAKTYCZNE WSTĘPNA 1.Wzbudzanie pozytywnych emocji na lekcji. 1. Uczniowie zwracają uwagę na rozciągnięty po sali czarny sznurek z zielonymi liśćmi z bibuły, 2. Siadają na krzesłach i wsłuchują się w muzykę o jesieni. Próbują określić temat lekcji. 1. Nauczyciel zwraca uwagę na rozciągnięty sznurek w sali i prosi uczniów o wyobrażenie sobie, że jesteśmy w lesie, 2. Siada koło uczniów i prosi, aby uczniowie wsłuchali się w muzykę. Prosi o określenie tematu lekcji. muzyka tematyczna o jesiennym drzewie. GŁÓWNA 1. Uczniowie zapoznają się z planem pracy - piktogramy 2. Poznają cel lekcji, w jaki sposób mogą wykonać jesienne drzewo, co nauczą się z lekcji. 1. Oglądają plan lekcji. 2. Wiedzą o czym będzie lekcja, w jaki sposób mogą wykonać jesienne drzewo, co nauczą się z lekcji. 1. Pokazuje kolejność wykonywania zadania. 2. Przekazuje informację: o czym będzie lekcja, w jaki sposób mogą wykonać jesienne drzewo, co nauczą się z lekcji. tablica z piktogramami 1. Dzieci rozpoznają na ilustracji drzewa jesienne- zwrócenie uwagi na jesienne barwy. 2. Potrafią skręcić bibułę. 1. Uczniowie oglądają ilustrację jesiennych drzew i wymieniają barwy. 2. Skręcają brązową bibułę. 1. Pokazuje ilustrację jesiennych drzew i prosi o wymienienie barw liści. 2. Skręca brązową bibułę. książka z ilustracją jesiennego drzewa, brązowa bibuła. 1. Uczniowie z pomocą potrafią odpowiednim ruchem pędzla zamalować kartkę. 1. Zamalowują kartkę papieru według instrukcji . Przy pomocy wykonują poprawny ruch pędzlem. Stosują barwy niebieskie, pomarańczowe i czerwone. 1. Wyjaśnia sposób zamalowania kartki w barwach niebieskich, pomarańczowych i czerwonych odpowiednim ruchem pędzla. - nauczyciel pomaga wykonać zadanie. farby plakatowe: niebieski, pomarańczowy, czerwony, blok rysunkowy A3, słoik z wodą, podkładki, fartuchy, pędzle duże, mokre ściereczki. 1. Umiejętnie z pomocą ćwiczą przeciąganie kartonikiem farbę po kartce. 1. Wykonują z pomocą ruch przeciągania kartonikiem farby czarnej lub brązowej po kartce. 1. Pomaga przeciągać kartonikiem farbę czarną lub brązową po kartce. farby plakatowe: brązowy, czarny, kartoniki. 1. Potrafią odbić widelec z farbą na namalowanym pniu drzewa. 1. Próbują samodzielnie odbić widelec z farbą brązową lub czarną gałęzie drzewa. 1. Kontroluje sposób odbijania widelcem z farbą gałęzie drzewa. farby plakatowe: brązowy, czarny, plastikowe widelce 1. Potrafią odbić palcami liście na drzewie. 1. Odbijają palcami liście drzewa jesiennego w barwach zielonych, pomarańczowych, czerwonych, żółtych, brązowych. 1. Pokazuje sposób wykonania liści odbijając palcem z farbą. farby plakatowe: pomarańczowy, czerwony, żółty, zielony, brązowy KOŃCOWA 1. Określają za pomocą stopnia trudności wykonaną pracę. 2. Uczniowie potrafią poprawnie wskazać miejsce przyczepienia wykonanej gałązki i pracy na przygotowanym drzewie. 1. Uczniowie przekazują informację o możliwości wykonania samodzielnie jesiennego drzewa. 2. Uczniowie próbują przyczepić gałązkę z bibuły i pracę na przygotowane drzewo. 3. Szukają pod drzewem nagrody czekoladki" Kasztanki". 1. N-l pyta czy podany sposób sprawił trudność. Czy będą już pewni w jaki sposób można namalować jesienne drzewo. 2. N-l prosi uczniów o przyczepienie gałązki z bibuły i pracy na przygotowane drzewo. 3. Prosi o poszukanie koszyczka z nagrodą- czekaladki " Kasztanki". tablica z przygotowanym drzewem, czekoladki "Kasztanki", koszyczek Opracowała: Marta Sztaba Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |