Katalog anna Femiak, 2019-05-15 Głuszyca Plastyka, Scenariusze Sposoby przedstawienia świata realistycznego w sztuce.SCENARIUSZ LEKCJI dla klasy VII SPOSOBY PRZEDSTAWIENIA ŚWIATA REALISTYCZNEGO W SZTUCE Temat: „Martwa natura w Realizmie” Podstawa programowa: I.1, I.3, I.5, II.1, II.2, II.6 Pojęcia podstawowe: realizm proporcje kompozycja otwarta i zamknięta, statyczna i dynamiczna harmonia światłocień barwy czyste i złamane, lokalne, walor Cele i umiejętności: określanie głównych sposobów interpretowania świata w dziełach sztuki omawianie, porównywanie, określanie wpływu realizmu na kształt dzieł wyodrębniane środków plastycznych służących do stworzenia realistycznego przedstawienia świata tworzenie kompozycji realistycznej posługiwanie się odpowiednimi środkami plastycznym Metody pracy: pogadanka prezentacja reprodukcji rozmowa nauczająca ćwiczenie plastyczne prezentacja i omówienie prac uczniów Formy pracy: indywidualna zbiorowa Podręcznik: „Plastyka”, Stanisław K.Stopczyk, WSiP, Realizm, ekspresja i synteza s. 16-19 Środki i materiały dydaktyczne: prezentacja multimedialna reprodukcje zróżnicowanych dzieł sztuki pod względem realistycznego ujęcia świata w kilku tematach dzieł (portret, pejzaż, martwa natura, scena rodzajowa) Materiały i narzędzia uczniów: kartki z bloku technicznego A3 farby plakatowe, pędzle, pocięte gąbki, tacki (palety), naczynia na wodę suche pastele ołówki, gumki Przebieg lekcji: Wprowadzenie tematu Nauczyciel wprowadza temat lekcji, przedstawiając różne sposoby interpretowania świata w dziełach: realistyczne, ekspresyjne, syntetyczne. Omawia, w jaki sposób artyści uzyskiwali określone efekty, jakimi środkami posługiwali się, aby w obrazach był przedstawiony realizm. Może pytać uczniów podczas omawiania reprodukcji: W jakich kolorach jest obraz realistyczny?Jaki nastrój mają obrazy realistyczne? Do czego potrzebne jest zastosowanie proporcji? Na co zwracamy uwagę w budowaniu kompozycji? W jaki sposób pozyskujemy barwy czyste i złamane? Podsumowując tę część lekcji i przechodząc do ćwiczenia plastycznego, prowadzący lekcję zadaje pytanie: Który z przedstawionych sposobów przedstawiania świata jest najlepszy? Dlaczego? (Chodzi o sprowokowanie uczniów do subiektywnych osobistych wypowiedzi) Kto uważa inaczej? (Tu nauczyciel sam może zająć stanowisko przeciwne wskazując zalety, walory odmiennego sposobu obrazowania.) Następnie uczniowie odczytują wybrany fragment z podręcznika s. 16-19. Ćwiczenie plastyczne Uczniowie na kartkach z bloku technicznego A3 wykonują pracę malarską pt. „Martwa natura w Realizmie” w technice plakatówki. W początkowej fazie wykonują szkic ołówkiem uwzględniając proporcje i wielkość przedmiotów, ich rozmieszczenie – kompozycje. Następnie wypełniają pracę kolorem stosując barwy lokalne z uwzględnieniem światła i waloru. Podsumowanie - komentarz Uczniowie prezentują prace w wyznaczonym miejscu sali. Wspólnie omawiają najciekawsze rozwiązania - uczniowie wybierają prace, które im się najbardziej podobają, nauczyciel wskazuje najbardziej trafne interpretacje. Następnie powtarza pytanie: A teraz po wykonaniu prac, jakie elementy pracy sprawiły wam największe trudności? Dlaczego? Tu następuje krótkie powtórzenie cech realizmu, jakimi środkami plastycznymi uzyskiwane są poszczególne efekty. Uczniowie porządkują stanowiska pracy i cała salę. Nauczyciel zapowiada przygotowanie do kolejnych zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |