Katalog Jolanta Jarmuł, 2019-06-18 Słupsk Pedagogika, Różne IPET - Szkoła PodstawowaINDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY Na drugi etap edukacyjny 2018/2019 rok METRYCZKA Dane dziecka: Imię i nazwisko xxxxxxxxx Data i miejsce urodzenia xxxxxxxxxxxxxx Adres zamieszkania xxxxxxxxxxx Telefon do matki/ojca xxxxxxx Klasa do, której uczęszcza Wychowawca Nauczyciel wspierający xxxxxxxxxx Nr i data wydania Orzeczenia, organ wydający Orzeczenie xxxxxxxxxxxxxxx Rozpoznanie wynikające z Orzeczenia Autyzm wczesnodziecięcy Zalecenia wynikające z Orzeczenia Załącznik nr 1. (kopia Orzeczenia) WYNIKI WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA DZIECKA Mocne strony: • Mowa komunikatywna, • Zasób słownictwa w normie wiekowej, • Ogólna wiedza na temat otaczającej rzeczywistości adekwatna do wieku, • Myślenie matematyczne w granicach normy wiekowej, • W codziennych obowiązkach samodzielny i zaradny; • Podejmuje próby wykonywania powierzonych zadań; • Rozumie kierowane do niego polecenia; • Powierzone zadanie próbuje wykonywać dokładnie i prawidłowo; • Potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu; • Podejmuje próbę odpowiedzi na pytania kierowane do klasy; • W miarę dobrze rozwinięta motoryka duża; • Pracuje pod nadzorem nauczyciela; • Przejawia aktywność w poznawaniu nowych rzeczy; • Opanowany sposób wnioskowania; • Dobrze radzi sobie na elementach konkretnych; • Doprowadza zadania do końca; • Zasób słownictwa biernego adekwatny do wieku; • Chętnie wykonuje ćwiczenia fizycznie; • Poprawnie nawiązuje kontakt z wybranymi przez siebie rówieśnikami; Słabe strony: • Inteligencja w granicach niżej niż przeciętna • Zachowania nieadekwatne do sytuacji (płacz, krzyk) podczas sytuacji konfliktowych w grupie rówieśniczej • Deficyty funkcji percepcyjno-motorycznej; • Obniżony poziom funkcjonowania w sferze słowno-logicznej; • Trudności z zapamiętaniem i rozumieniem dłuższych treści; • Mała podzielność uwagi; • Męczliwość i tendencja do wycofywania się w przypadku napotkanych problemów; • Problem ze zrozumieniem i przyjęciem sytuacji wynikających z relacji koleżeńskich norm i reguł społecznych. • Nieadekwatne do sytuacji reakcje emocjonalne, • Problemy z przyswojeniem i zrozumieniem reguł podczas gier zespołowych i wyścigów na zajęciach wychowania fizycznego. ZAKRES I SPOSÓB DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH • Uczeń realizuje podstawę programową kształcenia ogólnego dla klasy 4 szkoły podstawowej dostosowaną do możliwości intelektualnych i psychoficznych. • Sposób przekazywania wiedzy uwzględnia indywidualne możliwości intelektualne ucznia; • Stworzone są optymalne warunki zewnętrzne podczas zajęć lekcyjnych (usunięcie bodźców rozpraszających uwagę) • Przygotowane miejsca w klasie blisko nauczyciela • Ocenianie: zgodne z WZO, ocena pisemna i werbalna uwzględnia wysiłek i zaangażowanie dziecka w pracę, mimo nie w pełni satysfakcjonujących efektów; należy motywować ucznia do pokonywania trudności, dostrzegać postępy, stosować wzmocnienia pozytywne, • Sporządzanie planów dnia, przypominanie o lekcjach, które odbędą się w danym dniu; • Pomoc w orientacji w przestrzeni szkolnej; • Uprzedzanie o zmianach; • Przygotowanie pomocy naukowych; • Motywowanie do nauki i wysiłku poprzez ocenę zaangażowania i chęci aktywnego uczestnictwa w zajęciach; • Przekazywanie wiedzy oparte jest na wykorzystaniu najlepiej rozwiniętych możliwości percepcji i angażuje jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok, słuch); • Metody i formy pracy są dostosowane do poziomu umiejętności, stanu zdrowia i innych cech indywidualnych ucznia; • Skupianie uwagi na tym, co w danej chwili uważamy za najważniejsze ; • Akcentowanie przy pomocy słów (uwaga, ważne); • Pomoc przy organizowaniu własnego warsztatu pracy; • Podawanie poleceń w prostszej krótkiej formie; • Dzielenie złożonych treści na proste, bardziej zrozumiałe części; • Częste odwoływanie się do konkretu ( np. rysunek, figura geometryczna); • Stosowanie ułatwień typu: wykonaj według wzoru, uzupełnij fragment, odszukaj błąd; • Ograniczenie wywierania presji czasowej, stosowanie przerwy w pracy; • Wspieranie w pokonywani trudności, zachęcanie do wytrwałości; • Rozładowywanie napięć emocjonalnych oraz poczucia niepewności poprzez spokojne i życzliwe podejście do ucznia; • Stosowanie wielu powtórzeń udzielanych instrukcji i stałe utrwalanie zapamiętanych treści; • Zmniejszenie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań w trakcie lekcji i w ramach zadań domowych; • Okazywanie aprobaty, pochwały dla podejmowanego wysiłku i akceptacji, pozwalające na budowanie pozytywnego obrazu siebie; • Wdrażanie ucznia do większej samodzielności; • Ocenianie wkładu pracy ucznia a nie stronę estetyczną prac plastycznych; • Ocenianie wkładu pracy podczas zajęć w-f a nie osiąganych wyników; • Umożliwienie wyciszenia emocji w oddzielnym pomieszczeniu, • Rozładowywanie napięć emocjonalnych oraz poczucia niepewności poprzez spokojne i życzliwe podejście do ucznia, • Wyjaśnienie metafor i wyrazów mających wiele znaczeń oraz przenośni. ZINTEGROWANE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW Zakres działań o charakterze rewalidacyjnym: • stymulowanie i usprawnianie kompetencji poznawczych i społeczno – emocjonalnych, • usprawnianie funkcjonowania percepcyjno – motorycznego, • rozwijanie kompetencji społecznych, • kształtowanie umiejętności prowadzenia i podtrzymywania dialogu, • nauka odczytywania języka pozawerbalnego, • wyrażanie emocji, • modelowanie właściwych zachowań społecznych, • przygotowanie do jak największej samodzielności w zaspokajaniu swoich potrzeb. Działania podejmowane przez wszystkie osoby pracujące z uczniem: • Stymulowanie rozwoju procesów poznawczych; • Korygowanie , usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji; • Rozwijanie i doskonalenie sfery motorycznej dużej i małej; • Usprawnianie percepcji słuchowej; • Kształtowanie pozytywnego a zarazem realnego pojęcia o sobie i własnych możliwości; • Motywowanie chłopca; • Rozwijanie autonomii ucznia, personalizacja oraz socjalizacja; • Kształtowanie sfery emocjonalnej; • zwracanie się bezpośrednio do ucznia, • krótkie komunikaty, wspomaganie gestem, • cierpliwe oczekiwanie na odpowiedź, • polecenia złożone dzielone na etapy, • włączanie ucznia w działania zespołowe, • organizowanie pracy w małych grupach, • monitorowanie pracy ucznia na lekcji, • pomoc w nazwaniu emocji w sytuacjach subiektywnie odbieranych jako trudne, • uprzedzanie o zmianach, Działania o innym charakterze: • Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno – emocjonalne, • uczenie nawiązywania i podtrzymywania kontaktów rówieśniczych, • kształtowanie inteligencji emocjonalnej. METODY I FORMY PRACY Z UCZNIEM Forma: indywidualna praca z uczniem, praca w podgrupach i w grupach. Metody: • Metody oparte na działalności praktycznej (np.: sprawności manualne). • Metody oglądowe – oparte na obserwacji, pomiarze i pokazie (np.: tablice, filmy, plansze, zdjęcia). • Metody oparte na słowie (opowiadanie, opis, dyskusje, praca z podręcznikiem i inne). • Metody aktywizujące Gry i zabawy ruchowe , układanki, domino, rebusy, zagadki, gry planszowe, puzzle, memory, wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami, gry dydaktyczne • analiza i interpretacja tekstów literackich (książka, prasa). ZAJĘCIA REWALIDACYJNE • Zajęcia logopedyczne – 60 minut raz w tygodniu do końca roku szkolnego - prowadzący p. XXXXXXXXXXXXXX Terapia Integracji Sensorycznej 60 minut raz w tygodniu do końca roku szkolnego – prowadząca pXXXXXXXXXXXXX wtorek 12:40 – 13:40 sala B-22 FORMY, SPOSOBY I OKRES UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ Przewidywany okres prowadzenia zajęć - raz w tygodniu przez cały rok szkolny. • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne Pan XXXXXXXXX piątek 12.35 – 13.35 • Trening umiejętności interpersonalnych podczas zajęć lekcyjnych oraz zajęć specjalistycznych • Zajęcia z pedagogiem szkolnym „Jak się uczyć, żeby się nauczyć” – 2 godziny lekcyjne w roku szkolnym • Zajęcia wyrównawcze z matematyki p. XXXXXXXXXXXX • Zajęcia rozwijające – przynależność do grupy XXXXXXXXXXXX przy PTTK. Udział w rajdach PTTK oraz imprezach, lekcjach DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE RODZICÓW UCZNIA • Utrzymywanie stałego (codziennego) kontaktu rodziców chłopca ze szkołą poprzez informacje przesyłane przez e-dziennik, spotkania indywidualne w miarę potrzeb, spotkania raz w miesiącu podczas zebrań i dni otwartych; • Udzielanie porad i konsultacji dotyczących działań terapeutycznych, poprawy funkcjonowania dziecka w szkole i w domu, motywowanie chłopca do pracy przez nauczycieli terapeutów, psychologa i pedagoga, udzielenie instruktażu, wskazówek, dostarczanie pomocnej literatury; • Uczestniczenie wspólnie z dzieckiem w uroczystościach, imprezach i wycieczkach szkolnych; • Harmonogram spotkań w ciągu roku szkolnego 2018/2019: Zebrania: -zebrania z wychowawcą w godzinach 17:00 – 18:00 w następujących dniach: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Dni otwarte z wychowawcą i nauczycielem wspomagającym w godzinach 17:00 - 18:00 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX • Dyżury specjalistów w dniu zebrań i dni otwartych Wtorek godzina 16:00 – 17:00 P. XXXXXXX Poniedziałek godzina 17:00-18:00 pani XXXXXXXXXXXX Poniedziałek godzina 16:00- 17:00 pani XXXXXXXXXXXX Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia: • zapoznawanie rodziców z bieżącym zakresem realizowanych treści edukacyjnych i stosowanymi metodami pracy z uczniem, • ustalenie zasad, systemu motywacyjnego, • przekazywanie informacji o postępach ucznia i jego szkolnej sytuacji, • porady dotyczące konkretnych sposobów pracy z dzieckiem w domu, • przygotowanie ucznia do samodzielności, Dokonuje się przynajmniej dwa razy do roku oceny wielospecjalistycznej, na podstawie której wysuwane są wnioski do pracy na następny rok. Współpraca z instytucjami Współpraca z PPP – udzielanie porad i konsultacji do pracy z dzieckiem, wymiana doświadczeń Program został opracowany przez zespół: imię i nazwisko nauczyciela podpis XXXXXX, wychowawca XXXXXX, nauczyciel wspomagający XXXXXXXXX, Integracja Sensoryczna XXXXXX, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, XXXXXXXX, zajęcia logopedyczne Zapoznałem się z programem …………………………… …………………………... Podpis rodziców (podpis Dyrektora) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |