![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Piegowska, 2019-06-18 Opole Biologia, Artykuły Dietetyka - fakultetAUTORSKI PROGRAM ZAJĘĆ FAKULTATYWNYCH PODSTAWY DIETETYKI Opracowanie: Małgorzata Piegowska – nauczyciel biologii Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr I w Opolu I. WSTĘP Błędy żywieniowe są popełniane od najwcześniejszych lat życia człowieka, najpierw przez rodziców, a następnie powielane przez dzieci i młodzież. Skutkuje to powstawaniem wielu chorób, które stały się już zmorą cywilizacji. Niniejszy program ma na celu rozszerzenie wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii układu pokarmowego, a także zdobycie podstawowej wiedzy z dietetyki. Dzięki temu młodzież zdobędzie fundamentalną wiedzę, która ułatwi im start na uczelniach wyższych związanych z tematyką żywności i zdrowego sposobu odżywiania, a także pozwoli na samodzielną analizę swojego sposobu odżywiania i zweryfikowania popełnianych błędów żywieniowych. Będzie on realizowany w ramach zajęć fakultatywnych dla uczniów klas drugich liceum ogólnokształcącego. II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU przygotowanie uczniów do nauki na uczelniach wyższych związanych z żywieniem i żywnością; poszerzenie wiadomości związanych z anatomią i fizjologią układu pokarmowego; zdobycie podstawowej wiedzy z dietetyki; sprawdzanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów w ramach zajęć; kształtowanie świadomości wśród młodzieży, jak ważna jest dla ich zdrowia dbałość o jakość i ilość posiłków; zwrócenie uwagi na konsekwencje nieprawidłowego odżywiania się; wykształcenie nawyku czytania etykiet i wybierania produktów najzdrowszych i najmniej przetworzonych; zdobywanie wiedzy na temat trendów żywieniowych i dietetycznych; dokonanie samooceny postępów w nauce; przygotowanie uczniów do Olimpiady Wiedzy o Żywieniu i Żywności. III. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Program zajęć fakultatywnych z dietetyki został opracowany dla uczniów klas drugich liceum ogólnokształcącego w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu. Jest on opracowany zgodnie z Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego czwartego etapu edukacji szkolnej dotyczącej edukacji biologicznej. Program będzie realizowany w roku szkolnym 2018/2019 i kontynuowany w latach następnych. Przeznaczony on jest dla uczniów klas drugich, którzy wyrażą chęć uczestnictwa w zajęciach, ale przede wszystkim da uczniów klasy biologicznej z elementami dietetyki i psychologii oraz klasy o profilu biologiczno – chemicznym. Na realizację programu przewiduje się jedną godzinę tygodniowo, co w skali roku szkolnego daje łącznie 30 godzin. Program składa się z 8 bloków tematycznych: 1. Anatomia i fizjologia układu pokarmowego (3) 2. Substancje odżywcze (5) 3. Substancje chemiczne dodawane do żywności (3) 4. Czytanie etykiet (4) 5. Dietoprofilaktyka i leczenie dietetyczne chorób cywilizacyjnych i żywieniowozależnych (7) 6. Trendy żywieniowe i dietetyczne (3) 7. Zasady planowania diet i układania jadłospisów (3) 8. Suplementy diety (2) IV. CELE KSZTAŁCENIA Cele ogólne: ukazanie roli układu pokarmowego dla zachowania zdrowia człowieka; wykazanie i zrozumienie zależności między zdrowiem, a spożywanymi posiłkami; świadomość zagrożeń cywilizacyjnych wynikających z nieprawidłowego odżywiania się; umiejętność czytania i rozumienia etykiet produktów spożywczych; wzbudzanie odpowiedzialności za zdrowie swoje oraz innych; motywacja do przestrzegania ogólnych zasad związanych z higieną; doskonalenie technik informacyjnych; kształcenie umiejętności interpersonalnych; propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najbliższego otoczenia. Cele szczegółowe: Uczeń nabywa wiadomości i umiejętności w zakresie: V. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW Do uzyskania jak najlepszych efektów nauczania, w trakcie zajęć wykorzystane zostaną różnorakie metody oraz techniki nauczania: wykład pogadanka dyskusja, burza mózgów film praca z artykułami naukowymi metoda projektów, praca w grupach Program powinien zachęcać uczniów do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności, umożliwić zdobycie podstaw przydatnych w dalszej edukacji, zwrócić uwagę na skutki nieprawidłowego żywienia, a przede wszystkim powinien zachęcić młodzież do pilnej nauki. VI. TREŚCI NAUCZANIA Anatomia i fizjologia układu pokarmowego 1. Budowa anatomiczna układu pokarmowego 2. Fizjologia trawienia 3. Hormonalna regulacja trawienia - omawia budowę i funkcje poszczególnych odcinków układu pokarmowego - zna enzymy trawienne oraz analizuje poszczególne etapy trawienia cukrów, białek i tłuszczów - wskazuje wątrobę jako centrum przemian metabolicznych organizmu - omawia regulację czynności układu pokarmowego Substancje odżywcze 1. Budulcowa i energetyczna funkcja białek, cukrów i tłuszczów 2. Rola witamin w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu 3. Znaczenie wody, makro, mikro i ultraelementów. - zna budowę i funkcje białek, cukrów i tłuszczów - omawia rolę składników odżywczych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu - wskazuje produkty bogate w cukry, białka i tłuszcze - wymienia i klasyfikuje witaminy - podaje produkty bogate w witaminy - omawia rolę witamin dla prawidłowego funkcjonowania organizmu - zna skutki nadmiaru oraz niedoboru witamin - omawia rolę wody i soli mineralnych - klasyfikuje pierwiastki na makro, mikro i ultraelementy - charakteryzuje wybrane makro, mikro i ultraelementy pod względem źródła występowania, roli i objawów ich niedoboru Substancje chemiczne dodawane do żywności 1. Naturalne dodatki do żywności 2. Sztuczne dodatki do żywności - wymienia naturalne dodatki do żywności - podaje produkty, w których znajdują się naturalne dodatki - zna działanie naturalnych dodatków na organizm - wymienia sztuczne dodatki do żywności - podaje produkty, w których znajdują się sztuczne dodatki - zna działanie sztucznych dodatków na organizm Materiał wykracza poza podstawę programową Czytanie etykiet 1. Czytanie etykiet wybranych produktów 2. Porównywanie produktów spożywczych - potrafi wskazać produkty spożywcze zawierające neutralne lub pożyteczne składniki pokarmowe i dodatki do żywności - wskazuje w produktach spożywczych dodatki żywnościowe negatywnie wpływające na zdrowie człowieka - omawia etykiety wybranych produktów - porównuje produkty i analizuje ich składu - wskazuje produkty, które są dobre jakościowo (Materiał wykracza poza podstawę programową) Dietoprofilaktyka i leczenie dietetyczne chorób cywilizacyjnych i żywieniowozależnych 1. Nadwaga i otyłość 2. Anoreksja i bulimia 3. Choroby tarczycy – niedoczynność tarczycy 4. Cukrzyca. Insulinooporność 5. Niedokrwistość - zna przyczyny powstawania poszczególnych chorób - wymienia objawy występujące u osób chorych - potrafi wskazać produkty spożywcze wspomagające pracę poszczególnych narządów - omawia produkty, które wpływają na nasilenie objawów choroby (Materiał wykracza poza podstawę programową) Trendy żywieniowe i dietetyczne 1. Wybrane trendy żywieniowe i dietetyczne - podaje współczesne trendy żywieniowe i dietetyczne - charakteryzuje wybrane trendy żywieniowe i dietetyczne - wskazuje mocne i słabe strony poszczególnych trendów żywieniowych i dietetycznych (Materiał wykracza poza podstawę programową) Zasady planowania diet i układania jadłospisów 1. Czym jest indeks i ładunek glikemiczny? 2.Układanie jadłospisu dla zdrowej osoby dorosłej i dziecka - wyjaśnia czym jest indeks i ładunek glikemiczny - wie czym jest BMI, podstawowa przemiana materii (PMM) i całkowita przemiana materii (CPM) - zna podstawowe wzory na obliczenie BMI, PMM oraz CPM - potrafi ułożyć jednodniowe i pięcioposiłkowe menu dla zdrowej osoby dorosłej oraz dziecka - podaje propozycje zdrowych przekąsek (Materiał wykracza poza podstawę programową) Suplementy diety 1. Leki, a suplementy diety - wyjaśnia czym są suplementy diety - podaje różnice pomiędzy lekami, a suplementami diety - wskazuje wady i zalety stosowania suplementów diety - analizuje skład poszczególnych suplementów diety (Materiał wykracza poza podstawę programową) VII. OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA (UCZEŃ ZNA, UCZEŃ POTRAFI – WYPUNKTOWAĆ) Uczeń zna: budowę i funkcję układu pokarmowego podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem składniki odżywcze i ich wpływ na organizm substancje dodawane do żywności dodatki stosowane w produktach spożywczych wpływ dodatków do żywności na zdrowie człowieka podstawowe zasady planowania i układania jadłospisów Suplementy diety i ich działanie Uczeń potrafi: omówić etapy trawienia pokarmu wskazać znaczenie regulacji hormonalnej w odczuwaniu głodu i sytości obliczyć BMI, PPM, CPM czytać etykiety i wskazywać dobre i złe substancje zawarte w produktach układać jadłospisy wskazywać produkty bogate w składniki odżywcze dbać o własne zdrowie poprzez prawidłowe nawyki żywieniowe VIII. KRYTERIA OCENY I METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA Ocenianie odbywać się będzie zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Szkoły. Szczegóły dotyczące form pracy i zdobywania przez ucznia ocen cząstkowych, a także wystawiania ocen na semestr i koniec roku zawarte są w przedmiotowym ocenianiu, z którym uczeń zapozna się na pierwszych zajęciach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |