Katalog

Grażyna Dorota Laskowska, 2019-06-18
Dobre

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć lekcyjnych w kl. III szkoły podstawowej

- n +

Scenariusz lekcji w klasie III szkoły podstawowej
z wykorzystaniem TIK

Przedmiot: edukacja polonistyczna, przyrodnicza, społeczna

Temat: Legenda o poznańskich koziołkach

Cele ogólne:
- uczeń rozszerza swoją wiedzę o Polsce, jej ciekawych miejscach,
- doskonali umiejętności posługiwania się mapą.
- słucha z uwagą nauczyciela, innych uczniów, ogląda filmy dydaktyczne,
- aktywnie współpracuje w grupie.

Cele operacyjne:
- dekoduje i odczytuje hasła,
- wskazuje miasto Poznań na mapie fizycznej Polski i określa jego położenie ,
- czyta ze zrozumieniem,
- z uwagą ogląda filmy, prezentacje,
- odpowiada na pytania,
- rozumie pojęcie ,,legenda’’,
- poznaje legendę o poznańskich koziołkach,
- poznaje najciekawsze miejsca w Poznaniu, w tym zabytki Poznania,
- starannie i poprawnie przepisuje ,
- ustala kolejność wydarzeń,
- odczytuje tytuły wydarzeń w kolejności,
- z uwagą ogląda film o poznańskich koziołkach w południe na ratuszu i prezentację o ciekawych miejscach Poznania.

Metody:
- oglądowe z wykorzystaniem filmów, prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, praca z tekstem, ćwiczeniowa/ działań praktycznych/, praca z tekstem i z mapą, elementy kodowania.

Formy pracy:
- zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- tablica multimedialna, laptop, mapa fizyczna Polski, karty pracy do dekodowania, karta pracy ,,Wydarzenia w legendzie” , list, Słownik języka polskiego- wypis, filmy: ,,Legenda o poznańskich koziołkach” , , ,, Koziołki poznańskie w południe”, prezentacja multimedialna ,,Poznań fascynuje- Co warto zobaczyć w Poznaniu?’’ , kolorowe kartony i karteczki

Przebieg zajęć:
1. Powitanie gości i zaproszenie do obejrzenia lekcji.
2. Rozdanie indywidualnych kart pracy do rozkodowania i odczytania haseł.
3. Odczytanie haseł: Poznań, legenda.
4. Wskazywanie na mapie Polski miasta Poznań i określanie jego położenia.
5. Odczytanie przez uczniów listu od Skrzata /z tablicy multimedialnej/ .
6. Informacja N., że każde miasto ma swoją legendę, np. Warszawa o Bazyliszku, Kraków o smoku wawelskim, Toruń o piernikach, Węgrów o Lustrze Twardowskiego, Liw o Żółtej Damie. Poznań też ma swoją legendę.
7. Obejrzyjcie uważnie film, bo potem będziecie mieli zadanie specjalne. Nacobezu – zwróćcie szczególną uwagę na miejsce, czas, postacie i najważniejsze wydarzenia
8. Uczniowie oglądają film o poznańskich koziołkach.
9. Odpowiedzi na pytania N. dotyczące filmu / kiedy, gdzie rozgrywają się wydarzenia, kto w nich występuje?/
10. Co to jest legenda? Uczniowie czytają różne znaczenia pojęcia legenda i wybierają pasujące do obejrzanego filmu, odczytują i zapisują w zeszycie.

Przerwa śródlekcyjna - zabawy ruchowe przy piosence ,, Na łące”- ,,Była raz kózka……”

11. N. zapowiada pracę w grupach . Dzieli U. na grupy. Każda grupa otrzymuje wydarzenia dotyczące legendy do ułożenia w kolejności od pierwszego do ostatniego. Uczniowie ustalają kolejność i każda grupa nakleja na karton. Przedstawiciele grup odczytują kolejne wydarzenia.
12. Oglądanie trykających koziołków. Nauczyciel włącza uczniom nagranie z Internetu „Koziołki poznańskie w południe na ratuszu” – You Tube. Uczniowie słuchają bicia zegara i oglądają koziołki, które o godzinie 12.00 trykają się 12 razy rogami.
13. Spacer wirtualny po Poznaniu, poznanie ciekawych miejsc, poznańskich atrakcji, zabytków Poznania – prezentacja multimedialna - U. zapisują kilka nazw obiektów - wg nich najciekawszych.
14. Podsumowanie: - Co nowego poznaliście, jaką wiedzę i umiejętności rozwinęliście? –U. odpowiadają - - Czy ta lekcja zachęciła Was do odwiedzenia miasta Poznań? - Tych, których zachęciła zapraszam do środka, pozostali rozchodzą się na dalej. W nagrodę za aktywną pracę na lekcji U. otrzymują obrazek przedstawiający poznańskie koziołki do wklejenia do zeszytu.
15. Podziękowanie wszystkim za udział w lekcji.
Grażyna Laskowska
Szkoła Podstawowa w Pniewniku
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.