![]() |
![]() |
Katalog Marta Mondrzejewska, 2019-06-18 Strzelin Edukacja czytelnicza, Konspekty Konspekt lekcji bibliotecznej pt. "Jak znaleźć tę książkę?Uczymy się korzystać z katalogu alfabetycznego"Marta Mondrzejewska Konspekt lekcji bibliotecznej pt. „Jak znaleźć tę książkę? Uczymy się korzystać z katalogu alfabetycznego”. Klasa : V Czas trwania: 45 min. Cel główny: Samodzielne wypożyczanie książek z wykorzystaniem katalogu alfabetycznego. Cele operacyjne: Na poziomie wiadomości uczeń po lekcji powinien znać: •budowę katalogu alfabetycznego; •podstawowe elementy karty katalogowej, ze szczególnym uwzględnieniem hasła autorskiego i tytułowego oraz sygnatury. Na poziomie umiejętności uczeń po lekcji powinien umieć: •odnaleźć w katalogu alfabetycznym kartę katalogową książki z hasłem autorskim i tytułowym; •dotrzeć do książki, znajdującej się w bibliotece za pomocą katalogu alfabetycznego; •współpracować w parze i wymieniać posiadaną wiedzą na dany temat, Formy pracy: parami Metody pracy: metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, metoda praktyczna- uczenie się przez działanie. Środki dydaktyczne: rozsypanki w dwóch kopertach- pierwsza-KATALOG,druga: ALFABETYCZNY, karty z poleceniami, skrzynki katalogowe, plansze z opisem książek (hasło autorskie i tytułowe), czyste karty katalogowe. Tok lekcji: 1.Część wprowadzająca: - prowadząca prosi każdego ucznia o wylosowanie kartki z ilustracją, która decyduje o przynależności do jednej z par; - powitanie uczniów, prośba o ułożenie rozsypanki, informującej o temacie lekcji,a zarazem pozwalającej na przypomnienie alfabetu. Uczniowie układając rozsypankę przypominają sobie alfabet i poznają temat lekcji. ROZSYPANKA BOHDAJ Adam „Pilot i ja” K CARROLL Lewis „Przygody Alicji w Krainie Czarów” A GRABOWSKI Jan „Puc, Bursztyn i goście” T GURO Irina „Wakacyjna przygoda” A IŁŁAKOWICZÓWNA Kazimiera „Rymy dziecięce” L KONOPNICKA Maria „Co słonko widziało” O KOWNACKA Maria „Plastusiowy Pamiętnik” G KRUGER Maria „Karolcia” A LEWKOWSKA Anna „Sen o krainie Parakwarii” L MACKEREL Seymure „Gdzie jest Nemo” F MOORE Eva „Franklin i kask rowerowy” A PAPUZIŃSKA Joanna „Nasza mama czarodziejka” B RUDNICKA Halina „Uczniowie Spartakusa” E STRZAŁKOWSKA Małgorzata „Kapitan Gbur” T TUWIM Julian „Dyzio Marzyciel” Y TWAIN Mark „Przygody Tomka Sawyera” C UDERZO Albert „Syn Asteriksa” Z WITEK Rafał „Plażą tajemnic” N ŻUBRZYCKI Andrzej „Trzy marzenia” Y •prowadząca informuje o celu lekcji (na lekcji uczniowie poznają katalog alfabetycznym i nauczą się z niego korzystać) 2.Część główna: - ćwiczenie: uczniowie dobrani w pary wyszukują kartę katalogową określonej książki; - omówienie budowy karty katalogowej ze szczególnym uwzględnieniem hasła autorskiego i tytułowego oraz sygnatury; - przypomnienie schematu wypożyczeń (układ książek na półkach); Prowadząca prosi o wypisanie na czystych kartach katalogowych informacje identyfikujące książkę i umożliwiające szybkie jej zlokalizowanie na półce w bibliotece oraz o wyszukanie książek w bibliotece- uczniowie wykonują ćwiczenie: zamieniają się w „poszukiwaczy książek” i rozpoczynają WYPRAWĘ PO KSIĄŻKĘ 3.Część podsumowująca: Prowadząca - na dzisiejszej lekcji poznaliście katalog,który gromadzi karty katalogowe książek znajdujących się w bibliotece. Za pośrednictwem katalogu dotarliście do książek, znajdujących się na określonych półkach biblioteki. Pyta o układ kart w katalogu alfabetycznym, jakie występują hasła, co to jest sygnatura i w którym miejscu występuje na karcie katalogowej. Uczniowie ugruntowują swoją wiedzę, utrwalają zasady układu kart w katalogu alfabetycznym. 4.Pożegnanie uczniów i podziękowanie za udział w lekcji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |