![]() |
![]() |
Katalog Marta Mondrzejewska, 2019-06-18 Strzelin Edukacja czytelnicza, Konspekty Konspekt lekcji bibliotecznej pt. "Wyszukiwanie informacji w słownikach języka polskiego."Marta Mondrzejewska, Strzelin Konspekt lekcji bibliotecznej pt. „Wyszukiwanie informacji w słownikach języka polskiego.” Klasa V, szkoła podstawowa. Czas trwania: 45 min. Cel główny: kształcenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w słownikach języka polskiego. Cele operacyjne: Na poziomie wiadomości uczeń po lekcji powinien znać: - podstawowe źródła informacji; - podstawowe słowniki języka polskiego i ich przeznaczenie. Na poziomie umiejętności uczeń po lekcji powinien umieć; - odszukać w odpowiednim słowniku wskazane hasło (sprawdzić w praktyce nabyte podczas lekcji umiejętności). Środki dydaktyczne: - plansze informacyjne: rodzaje źródeł informacji, rodzaje słowników; - zestaw słowników języka polskiego; - zestawy z poleceniami; - notatka dla każdego ucznia do wklejenia do zeszytu. Formy pracy: indywidualna i grupowa. Metody pracy: metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy- uczenie się przez odkrywanie, metoda praktyczna- uczenie się przez działanie. Tok lekcji: 1.Powitanie. 2.Zwrócenie uwagi na znaczenie informacji we współczesnym świecie. Próba definiowania pojęcia „źródło informacji”. Wprowadzenie podstawowego podziału źródeł informacji. Wspólne definiowanie pojęcia „słownik”. Podanie tematu i określenie celu lekcji. 3.Podział klasy na grupy. 4.Przydzielenie kompletów słowników. 5.Zapoznanie uczniów z wybranymi słownikami języka polskiego. 6.Ćwiczenie- praca w grupach : wykonanie zadań zgodnie z poleceniami. 7.Przedstawienie efektów pracy grup. 8.Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków. 9.Rozdanie notatek uczniom (do wklejenia do zeszytu). 10.Podziękowanie za udział w lekcji. Zestaw pytań dla 1 grupy : I.Wyjaśnijcie znaczenie związku frazeologicznego – „Mieć węża w kieszeni”. II.Ustalcie prawidłową pisownię wyrazu : we__ikuł. III.W jakim słowniku znajdziesz synonimy i wypisz je do wyrazu – odważyć się? IV.Podaj w jakim słowniku znajdziesz informacje o poprawnej formie rzeczownika. Na podstawie słownika określ poprawną formę – ta kafelka czy ten kafelek? V.Co oznacza i z jakiego języka pochodzi wyraz – pigment? Zestaw pytań dla 2 grupy : I.Wyjaśnijcie znaczenie związku frazeologicznego – „Wpaść z deszczu pod rynnę. II.Ustalcie prawidłową pisownię wyrazu : __arszawiak. III.W jakim słowniku znajdziesz synonimy i wypisz je do wyrazu – szokować? IV.Podaj w jakim słowniku znajdziesz informacje o poprawnej formie rzeczownika. Na podstawie słownika określ poprawną formę – kopnąłem czy kopłem? V.Co oznacza i z jakiego języka pochodzi wyraz – emigrant? Zestaw pytań dla 3 grupy : I.Wyjaśnijcie znaczenie związku frazeologicznego – „Karty na stół”. II.Ustalcie prawidłową pisownię wyrazu : bakła__an? III.W jakim słowniku znajdziesz synonimy i wypisz je do wyrazu – ułatwiać? IV.Podaj w jakim słowniku znajdziesz informacje o poprawnej formie rzeczownika. Na podstawie słownika określ poprawną formę – lubiłem czy lubiałem? V.Co oznacza i z jakiego języka pochodzi wyraz – elokwentny? Zestaw pytań dla 4 grupy : I.Wyjaśnijcie znaczenie związku frazeologicznego – „Rozwinąć skrzydła”. II.Ustalcie prawidłową pisownię wyrazu : __igiena? III.W jakim słowniku znajdziesz synonimy i wypisz je do wyrazu – witalny? IV.Podaj w jakim słowniku znajdziesz informacje o poprawnej formie rzeczownika. Na podstawie słownika określ poprawną formę – lubiłem czy lubiałem? V.Co oznacza i z jakiego języka pochodzi wyraz – komputer? Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |