![]() |
![]() |
Katalog Justyna Jankiewicz, 2019-06-18 Wrocław Fizyka, Plany metodyczne Teoria Wielkiego Wybuchu - plan metodyczny: fizyka – zakres podstawowyPlan metodyczny: fizyka – zakres podstawowy TEMAT: Teoria Wielkiego Wybuchu. DATA: ……. KLASA: 1 (uczniowie aktywni, chętni do pracy). DZIAŁ PROGRAMOWY: Świat galaktyk. HASŁA PROGRAMOWE: historia Wszechświata. Model Wielkiego Wybuchu. ILOŚĆ UCZNIÓW: 20 METODY AKTYWIZUJĄCE: podające (pogadanka, opis, analiza, prezentacja), praktyczne (odwołanie się do doświadczeń, obserwacji i wiedzy ucznia: film, internet, telewizja, prasa, itp.), problemowe (rozwiązywanie i analizowanie zadań/problemów – wyjaśnienie pozostałym uczniom tematu - zagadnienia wyznaczonego przez nauczyciela). FORMA: praca w dwuosobowych grupach po otrzymaniu instrukcji/materiałów od nauczyciela. CEL OGÓLNY: poznanie Teorii Wielkiego Wybuchu. CELE SZCZEGÓŁOWE: 1. poznawczy (intelektualny): przygotować krótkie prezentacje na temat er związanych z Teorią Wielkiego Wybuchu; 2. psychomotoryczny (praktyczny): kształcić umiejętność samodzielnej interpretacji wyznaczonych zagadnień, analizy materiałów naukowych przygotowanych przez nauczyciela. 3. wychowawczy (motywacyjny – motywowanie uczniów do pracy): kształcić umiejętności uprzejmego zachowania w stosunku do kolegów i nauczyciela oraz umiejętność skutecznego porozumiewania się – za każdą poprawną odpowiedź uczniowie otrzymują plusy („+”) do zeszytu przedmiotowego a za złą minusy („-”) {5x „+”=bardzo dobry za aktywność, 3x„-”=niedostateczny; uwaga: „+” neutralizuje „-”}; doceniać twórczą postawę uczniów (postawa twórcza – przygotowanie prezentacji: „Jak wyobrażasz sobie czarną dziurę?”) – określenie na następnej lekcji, która z trzech, wybranych przez nauczyciela, zaprezentowanych przez uczniów prac była najlepsza; przestrzegać zasady bhp na lekcji. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zeszyt, podręcznik, materiały przygotowane przez nauczyciela. ETAPY LEKCJI: I. Wstępny: 5-10 minut 1. Przebieg lekcji: • Ćwiczenia powtórzeniowe wprowadzające do tematu lekcji. • Sprecyzowanie celów lekcji.(Stosowanie przyjętych zasad oceniania. Określenie celów lekcji zapewniających osiągnięcie efektów dydaktycznych oraz realizacja standardowych wymagań egzaminacyjnych - odwołanie się do zadań maturalnych) 2. Czynności ucznia: a) Umiejętności kluczowe: Komunikacja nauczyciel-klasa, uczeń-klasa, uczeń-nauczyciel. b) Cele operacyjne: Uczeń: • zna nazwę naszej galaktyki: Droga Mleczna, • wie, że jest to galaktyka spiralna • zna nazwę najbliższej galaktyki i wie, że Andromeda jest znacznie większa od naszej Drogi Mlecznej, • pamięta, że w centrum każdej z galaktyk znajduje się czarna dziura, • rozumie pojęcie czarnej dziury i zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z własności tych obiektów kosmicznych; • wie, że za około 4,5mld lat dojdzie do zderzenia Drogi Mlecznej z Andromedą. 3. Czynności nauczyciela: Nauczyciel kieruje dyskusją, podczas której uczniowie przypominają najważniejsze informacje i wiadomości zdobyte w czasie poprzednich lekcji. II. Główny: 10 minut 1. Przebieg lekcji: • Samodzielna praca w dwuosobowych grupach. • Analizowanie materiałów rozdanych przez nauczyciela 2. Czynności ucznia: a) Umiejętności kluczowe: Skuteczne porozumiewanie się (mówienie i słuchanie), planowanie i organizowanie rozwiązania zadań, wyciąganie wniosków.. b) Cele operacyjne: Uczniowie (każda grupa otrzymuje temat do samodzielnej analizy) analizują następujące tematy: • Teoria Wielkiego Wybuchu. • Era Plancka. • Era wielkiej Unifikacji. • Era inflacji. • Powstanie materii. • Era nukleosyntezy. • Rozprzęganie materii i promieniowania. • Powstawanie galaktyk. • Ewolucja chemiczna galaktyk. • Powstawanie układów słonecznych. b) Czynności nauczyciela: • Nauczyciel wyznacza kolejność rozwiązywanych zadań. • Podaje treść zadań. • Wyjaśnia wątpliwości, przyjmuje stanowisko obserwatora, udziela wskazówek, odpowiada na pytania uczniów, pomaga rozwiązać zaistniałe problemy. III. Końcowy (prezentacja): 25 minut. Ewaluacja na lekcji kolejnej. Każda podgrupa musi przygotować krótką notatkę na wyznaczony przez nauczyciela podtemat. 1. Przebieg lekcji: Uczniowie prezentują tematy. 2. Czynności ucznia a) Umiejętności kluczowe: • Komunikacja uczeń-klasa-nauczyciel. • Ewaluacja uczenia się, pogłębianie świadomości procesu uczenia się. b) Cele operacyjne: • Uczeń prezentuje, omawia, uważa , prostuje ewentualne błędy, wie, jak z punktu widzenia nauki powstał Wszechświat. • Potrafi wybrać najistotniejsze elementy i opracować krótką notatkę. 3. Czynności nauczyciela: Kieruje prezentacją, ocenia wyniki pracy uczniów, tj. umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy. IV. Refleksja, zadanie domowe: 5 minut 1. Przebieg lekcji: Samoocena uczniów – uczniowie podliczają „+” i „-” za pracę na lekcji (stopień zaangażowania uczniów w procesie dydaktycznym. Stosowanie przyjętych zasad oceniania), 2. Czynności ucznia: Ocena postaw i własnego postępowania zgodnie z przyjętymi normami. 3. Czynności nauczyciela: • Ocenia zaangażowanie poszczególnych uczniów. • Podaje treść zadania domowego: „Jak wyobrażasz sobie czarną dziurę?” Problemy i zagadnienia do wyjaśnienia na lekcji (Zgodność tematyki zajęć edukacyjnych z podstawą programową) 1. Teoria Wielkiego Wybuchu. 2. Teoria powstania galaktyk, gwiazd i układów słonecznych. Przygotowała: Justyna Jankiewicz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |