Katalog Agnieszka Felczynska, 2019-06-18 głowno Różne, Plany pracy PLAN PRACY REWALIDACYJNEJPLAN PRACY ZAJĘĆ REWALIDACJI POZNAWCZO- SPOŁECZNEJ Do najważniejszych szczegółowych celów pracy rewalidacyjnej zaliczamy. 1. Wszechstronne ćwiczenia zaburzonych funkcji analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego. 2. Stosowanie ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową i wzrokową, a także sprawność ruchową i koordynację wzrokowo -ruchową. 3. Ćwiczenia usprawniające trudności w czytaniu i pisaniu uczniów. 4. Doskonalenie umiejętności matematycznych. 5. Rozbudzanie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków. 6. Oddziaływanie psychoterapeutyczne ogólnie uspakajające, a równocześnie aktywizujące dzieci. Treści będą realizowane w dowolnej kolejności i dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczniów. Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej: • nawlekanie różnych elementów na sznurek, • cięcie papieru po linii prostej, falistej, • wydzieranki i naklejanki, • pogrubianie konturów, • rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym, • rysowanie za pomocą szablonów, • kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną, • zamalowywanie kredkami małych przestrzeni, • rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, • odtwarzanie układów z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kształtem lub kolorem, • kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką form kolistych i falistych. Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej: • dobieranie par jednakowych obrazków (domino, dobieranki, loteryjki), • dobieranie par jednakowych figur geometrycznych, • odtwarzanie z pamięci układu elementów, • układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane, • układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru i z pamięci, • wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami, • wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter, • układanie pociętych liter, • dopasowywanie części obrazków do całości, • uzupełnianie braków na obrazku, • zabawy zręcznościowe: toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów, np. woreczków, kółek, piłek, • zabawy zręcznościowe - skaczące czapeczki, pchełki, bierki, • wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo, • rozpoznawanie treści obrazków. Ćwiczenia orientacji czasowo – przestrzennej: • wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja), • orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw, • układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej, • wykonywanie prostych ruchów, kreślenie kształtów graficznych w powietrzu, • przybieranie określonych pozycji zgodnie z instrukcją słowną, • ćwiczenie orientacji w przestrzeni – szachownica, • kolorowanie obrazka według instrukcji, • chodzenie po narysowanej ścieżce, • śledzenie linii, przedmiotów wzrokiem. Ćwiczenia funkcji słuchowej: • różnicowanie dźwięków pochodzących z otoczenia, • rozpoznawanie głosów z taśmy magnetofonowej oraz naśladowanie ich, • odtwarzanie struktur rytmicznych, • podział wyrazów na sylaby, • liczenie sylab w wyrazach, • rozwiązywanie zagadek odbieranych słuchowo, Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: • składanie pociętych liter, • dobieranie par jednakowych liter, • dobieranie liter wielkich do małych, drukowanych do pisanych, • nauka pisania opracowanej litery, Ćwiczenia matematyczne: • wyodrębnianie zbiorów, • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, Ćwiczenia koncentracji uwagi: • stosowanie technik wyciszających związanych z organizacją szyku dnia, • wydłużenie stopniowo czasu wysiłku umysłowego, • przypominanie o zwróceniu uwagi i koncentrowaniu się na danej czynności, • porządkowanie historyjek obrazkowych, • dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do odpowiednich historyjek, • częste zadawanie dziecku prostych pytań w różnych sytuacjach – np. wizyta, obejrzany film. Literatura: Bogdanowicz M., O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Linea, Lublin 1994. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 2001. Gąsowska K., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1984. Więckowski R., Konstruowanie programu szkolnego, „Życie Szkoły”, nr 7/ 2000. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1996. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |