Katalog

Agnieszka Felczynska, 2019-06-18
głowno

Różne, Plany pracy

PLAN PRACY REWALIDACYJNEJ

- n +

PLAN PRACY ZAJĘĆ REWALIDACJI POZNAWCZO- SPOŁECZNEJ

Do najważniejszych szczegółowych celów pracy rewalidacyjnej zaliczamy.
1. Wszechstronne ćwiczenia zaburzonych funkcji analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego.
2. Stosowanie ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową i wzrokową, a także sprawność ruchową i koordynację wzrokowo -ruchową.
3. Ćwiczenia usprawniające trudności w czytaniu i pisaniu uczniów.
4. Doskonalenie umiejętności matematycznych.
5. Rozbudzanie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków.
6. Oddziaływanie psychoterapeutyczne ogólnie uspakajające, a równocześnie aktywizujące dzieci.


Treści będą realizowane w dowolnej kolejności i dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczniów.

Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:

• nawlekanie różnych elementów na sznurek,
• cięcie papieru po linii prostej, falistej,
• wydzieranki i naklejanki,
• pogrubianie konturów,
• rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym,
• rysowanie za pomocą szablonów,
• kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
• zamalowywanie kredkami małych przestrzeni,
• rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze,
• odtwarzanie układów z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kształtem lub kolorem,
• kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką form kolistych i falistych.

Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

• dobieranie par jednakowych obrazków (domino, dobieranki, loteryjki),
• dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
• odtwarzanie z pamięci układu elementów,
• układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane,
• układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru i z pamięci,
• wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,
• wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter,
• układanie pociętych liter,
• dopasowywanie części obrazków do całości,
• uzupełnianie braków na obrazku,
• zabawy zręcznościowe: toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów, np. woreczków, kółek, piłek,
• zabawy zręcznościowe - skaczące czapeczki, pchełki, bierki,
• wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo,
• rozpoznawanie treści obrazków.

Ćwiczenia orientacji czasowo – przestrzennej:

• wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja),
• orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw,
• układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej,
• wykonywanie prostych ruchów, kreślenie kształtów graficznych w powietrzu,
• przybieranie określonych pozycji zgodnie z instrukcją słowną,
• ćwiczenie orientacji w przestrzeni – szachownica,
• kolorowanie obrazka według instrukcji,
• chodzenie po narysowanej ścieżce,
• śledzenie linii, przedmiotów wzrokiem.

Ćwiczenia funkcji słuchowej:

• różnicowanie dźwięków pochodzących z otoczenia,
• rozpoznawanie głosów z taśmy magnetofonowej oraz naśladowanie ich,
• odtwarzanie struktur rytmicznych,
• podział wyrazów na sylaby,
• liczenie sylab w wyrazach,
• rozwiązywanie zagadek odbieranych słuchowo,

Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu:

• składanie pociętych liter,
• dobieranie par jednakowych liter,
• dobieranie liter wielkich do małych, drukowanych do pisanych,
• nauka pisania opracowanej litery,

Ćwiczenia matematyczne:
• wyodrębnianie zbiorów,
• dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,

Ćwiczenia koncentracji uwagi:

• stosowanie technik wyciszających związanych z organizacją szyku dnia,
• wydłużenie stopniowo czasu wysiłku umysłowego,
• przypominanie o zwróceniu uwagi i koncentrowaniu się na danej czynności,
• porządkowanie historyjek obrazkowych,
• dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do odpowiednich historyjek,
• częste zadawanie dziecku prostych pytań w różnych sytuacjach – np. wizyta, obejrzany film.
Literatura:

Bogdanowicz M., O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Linea, Lublin 1994.

Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 2001.

Gąsowska K., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1984.

Więckowski R., Konstruowanie programu szkolnego, „Życie Szkoły”, nr 7/ 2000.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1996.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.