Katalog

Ewa Tyborska-Miętka, 2019-06-18
Chojnice

Edukacja regionalna, Plany pracy

Program innowacyjny ,, Rozbudzanie Zainteresowań Historią i Folklorem Chojnic ‘’

- n +

Innowacja pedagogiczna „ Program rozbudzający zainteresowania historią i folklorem Chojnic i okolic ‘’ ma na celu poznanie dorobku kulturowego , historii i tradycji regionu kaszubskiego. Stwarza możliwości nauki szacunku dla tzw. ,,Małej Ojczyzny”, kształtuje poczucie własnej tożsamości kulturowej. Program obejmuje następujące zagadnienia : zabytki i historia naszego miasta, sztuka ludowa regionu, tradycje i obrzędy wielkanocne , bożonarodzeniowe i noworoczne na Kaszubach, piękno naszego regionu, walory etnograficzne i turystyczne, ludzie zasłużeni dla regionu. W ramach programu uczniowie będą mieli możliwość nauki języka kaszubskiego, tańców i piosenek kaszubskich. Powyższe zagadnienia będą realizowane w toku zajęć z edukacji wczesnoszkolnej , dwóch godzin dodatkowych na naukę języka kaszubskiego i jednej dodatkowej godziny społecznej na naukę tańców i piosenek kaszubskich.


1.Miejsce realizacji : Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im.J.Rydzkowskiego w Chojnicach

2.Autor innowacji : mgr Ewa Tyborska – Miętka
3.Data rozpoczęcia innowacji : wrzesień 2015 r.
4.Zadania :
- Zdobywanie wiedzy na temat historii i tradycji naszego rejonu
- Rozbudzanie zainteresowań kulturą regionu kaszubskiego
- Nauka języka kaszubskiego
- Organizowanie uczniom możliwości badania , doświadczanie i działania
- Odwoływanie się do postaw i przekonań
5.Cele :
- poznawanie wytworów kultury materialnej i niematerialnej Kaszub , między innymi języka kaszubskiego , tańcem i piosenkami kaszubskimi
- wzmocnienie poczucia tożsamości kulturowej , historycznej i regionalnej
- wytworzenie umiejętności obcowania z tradycją oraz świadomego uczestnictwa w kulturze regionu
- rozwijanie zainteresowań poznawczych poprzez kontakt z dorobkiem kulturowym regionu
- bogacenie osobowości ucznia poprzez kształtowanie wrażliwości estetycznej i humanistycznej
- poznanie sylwetek wybitnych działaczy regionu kaszubskiego
- integracja uczniów w toku realizacji tematyki innowacyjnej
- zaangażowanie rodziców i sponsorów do współpracy z wychowawcą i zespołem klasowym
6. Założenia organizacyjne :
- spotkanie z rodzicami w czerwcu 2015 r. i poinformowanie o założeniach programu innowacyjnego
- przygotowanie sali lekcyjnej poprzez jej odpowiedni wystrój ( kąciki tematyczne , wystawy )
- prowadzenie zajęć z języka kaszubskiego
- prowadzenie zajęć rozbudzających zainteresowanie regionem
- współpraca z Biblioteką Pedagogiczną , zespołem Bławatki , Szkołą Podstawową nr 7, Zrzeszeniem Kaszubsko-Pomorskim
- informowanie na bieżąco rodziców o planach i efektach pracy innowacyjnej ( zebrania z rodzicami , spotkania z trójką klasową , sprawozdania )
7. Formy pracy :
- wycieczki piesze i autokarowe ukazujące walory krajobrazowe i ekologiczne regionu ( Zaborski Park Krajobrazowy , Park Narodowy ,, Bory Tucholskie ‘’ )
- spotkania z ciekawymi ludźmi w toku zajęć szkolnych i pozaszkolnych
- zajęcia w terenie ( wystawy , imprezy folklorystyczne i spotkania z twórcami kultury )
- udział w konkursie ,, Wiedzy o Chojnicach i Regionie ‘’, konkursach o tematyce ekologicznej i regionalnej
- współpraca z Muzeum Historyczno- Etnograficznym , Biblioteką Pedagogiczną , Promocją Chojnic i Regionu, Parkiem Narodowym ,, Bory Tucholskie ‘’, zespołem folklorystycznym ,, Bławatki ‘’, klasą kaszubską z SP 7,Zrzeszeniem Kaszubsko-Pomorskim
- prezentowanie osiągnięć uczniów : prac plastycznych , inscenizacji teatralnych , wystaw fotograficznych , piosenek i tańców regionalnych w szkole i poza szkołą
- publikowanie wywiadów z ciekawymi ludźmi , sprawozdań z wycieczek i wystaw na łamach szkolnej gazetki
1. Ewaluacja
Wiadomości i umiejętności uczniów będą systematycznie utrwalane po realizacji każdego tematu blokowego , poprzez uzupełnianie kart pracy.
Stopień zainteresowania dzieci poszczególnymi zagadnieniami innowacyjnymi będzie sprawdzany za pomocą kart odzwierciedlających nastrój i zainteresowanie przeprowadzonymi zajęciami .
Uczniowie raz w semestrze , a więc w lutym i czerwcu uzupełnią testy wiadomości dotyczące zagadnień innowacyjnych opracowywanych w tym czasie .Wiadomości i umiejętności uczniów z języka kaszubskiego będą na koniec semestru oceniane oceną opisową . Pozwoli to na przeanalizowanie efektów dydaktycznych programu rozbudzającego zainteresowania historią i folklorem Chojnic i okolic.
Natomiast rodzice , pod koniec każdego roku szkolnego będą mieli możliwość wyrażenia swojej opinii na temat zagadnień programowych, sposobu ich realizacji, stopnia zainteresowania dziecka realizowaną tematyką poprzez ankietę jak również rozmowy z autorką programu innowacyjnego .

OPIS INNOWACJI
Program ,, Rozbudzanie Zainteresowań Historią i Folklorem Chojnic i Okolic ‘’ stanowi rozszerzenie treści zawartych w ,, Programie Edukacji Wczesnoszkolnej. Skarby ‘’. Program ten integruje różne dziedziny wiedzy, umożliwia poznanie dorobku kulturowego, historii i tradycji regionu kaszubskiego. Stwarza możliwości nauki szacunku dla tzw. ,,Małej Ojczyzny ‘’ , kształtuje poczucie własnej tożsamości kulturowej.
Program obejmuje następujące zagadnienia :
-zabytki i historia naszego miasta
-sztuka ludowa regionu ( muzyka i taniec, haft, rzeźba , język kaszubski )
-tradycje i obrzędy wielkanocne , bożonarodzeniowe i noworoczne na Kaszubach
-piękno naszego regionu , walory etnograficzne i turystyczne
-ludzie zasłużeni dla regionu ( artyści , poeci , miłośnicy folkloru , działacze ).
Powyższe zagadnienia będą realizowane w toku zajęć z edukacji wczesnoszkolnej oraz dodatkowo dwóch godzin tygodniowo na naukę języka kaszubskiego .
Program zakłada współpracę z instytucjami lokalnymi : Biblioteką Pedagogiczną , Muzeum Historyczno-Etnograficznym , Promocją Chojnic i Regionu , Parkiem Narodowym ,, Bory Tucholskie ‘’ oraz zespołem ,, Bławatki ‘’.
Wybrane tematy innowacyjne będą realizowane w terenie, np. cykl zajęć dotyczących kaszubskich tradycji i obrzędów wielkanocnych i noworocznych poprowadzi pracownik Biblioteki Pedagogicznej w Chojnicach oraz Muzeum Historyczno-Etnograficznego.
Głównym założeniem tego programu jest poznanie przez dzieci własnego dziedzictwa kulturowego , które powinno odbywać się na wczesnym etapie edukacji.
Program zakłada , że uczeń na każdym szczeblu nauki wzbogaci swoją wiedzę o dodatkowe treści zawarte w programie innowacyjnym.

Uczeń klasy drugiej :
-potrafi wymienić i wskazać kilka zabytków Chojnic
-umie określić usytuowanie ważniejszych instytucji publicznych
-zna symbole naszego miasta
-zna kaszubskie tradycje bożonarodzeniowe i noworoczne oraz obrzędy i tradycje wielkanocne
-umie nazwać i wskazać kilka gatunków zwierząt zamieszkujących Bory Tucholskie , zna rolę i znaczenie lasów w przyrodzie , dostrzega ich specyficzne piękno
-potrafi wskazać niektóre atrakcyjne turystycznie miejsca
-wykona pracę plastyczno-techniczną w stylu regionalnym
-wie, na czym polega działalność Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego
-potrafi wskazać miejsca pamięci narodowej w Chojnicach i okolicy
-wie, kto to jest twórca ludowy , potrafi podać nazwiska kilku z nich
-wie, jakie są charakterystyczne cechy haftu kaszubskiego
-zna historię powstania skansenu we Wdzydzach Kiszewskich
-potrafi zaprezentować pieśń lub wiersz pisany gwarą
Uczeń klasy trzeciej
-zna nazwy i poznaje po brzmieniu niektóre instrumenty kapeli kaszubskiej ( bazuna, burczybas, diabelskie skrzypce )
-zna alfabet kaszubski, czyta i pisze po kaszubsku
-zna kilka kaszubskich podań i legend oraz nazwy regionalnych zespołów folklorystycznych
-zna historię wybuchu II wojny światowej związaną z naszym regionem
-zna historię związaną z odzyskaniem niepodległości na Pomorzu
-wie, co to jest rezerwat przyrody, pomnik przyrody
-umie zaprezentować własny dorobek w szkole i środowisku lokalnym.
Realizacja powyższego programu rozbudzi u uczniów zainteresowanie kulturą i tradycją regionu, ale też stanie się inspiracją do ich indywidualnej aktywności.
Program obejmuje cykl dwuletni z podziałem na miesiące i uwzględnia zagadnienia innowacyjne w korelacji z zagadnieniami programowymi.
Rok szkolny 2015/2016
Miesiąc Temat bloku Realizowane tematy innowacyjne
wrzesień Zabytki i historia naszego miasta. Chojnice kluczem i bramą Pomorza i Kaszub. 1.Wycieczka piesza po Chojnicach, poznanie najważniejszych zabytków (2 h)
2.Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej wybrany zabytek, zorganizowanie wystawki (1 h)
3.Rozmowa z przewodniczącą Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego w Chojnicach p. Janiną Kosidowską na temat miejsc Pamięci Narodowej w naszym regionie ( 2 h )
październik Poznajemy nasze miasto. Piękno naszego regionu jesienią. 1.Wycieczka po mieście , poznanie nazw kilku ulic głównych instytucji publicznych i urzędów, rozmowa z pracownikiem Promocji Chojnic na temat symboli naszego miasta (2h)
2.Spacer ścieżką dendrologiczną w Klosnowie, zwiedzanie wyłuszczarni (3h)
3.Wykonanie prac plastycznych z materiałów przyrodniczych (zwierzęta naszych lasów) , zorganizowanie wystawy (1h)
listopad Spotkanie ze sztuką ludową. 1.Wycieczka do Jagli k.Brus – zwiedzanie pracowni wraz z wystawą rzeźb twórcy ludowego p.Józefa Chełmowskiego (4 h)
2.Publikacja opisów kilku rzeźb w szkolnej gazetce.
grudzień Gwiazdka ,, Gode’’ na Kaszubach. 1.Tradycje bożonarodzeniowe na Kaszubach-zajęcia w Bibliotece Pedagogicznej (2h)
2.Wigilia klasowa po kaszubsku ( 2h)
styczeń Kaszubskie obyczaje noworoczne. 1.Przygotowanie i zaprezentowanie w szkole inscenizacji noworocznej z wykorzystaniem gwary kaszubskiej(2h)
luty Poznajemy nasze miasto. 1.Rozwiązywanie testów obejmujących treści innowacyjne wprowadzone w pierwszym półroczu (1h)
2.Udział w konkursie ,,Wiedzy o Chojnicach i Regionie ‘’(1h)
marzec Haft kaszubski. 1.Poznanie elementów kolorystycznych i symbolicznych haftu kaszubskiego-zajęcia z artystką ludową p.Z.Gierszewską , wypełnienie „karty nastroju dziecka’’ ewaluacja (2h)
3.Zorganizowanie wystawy przedmiotów użytkowych z elementami haftu kaszubskiego
kwiecień Obrzędy i zwyczaje wielkanocne na Kaszubach. 1.Wielkanoc na Kaszubach (1h)
2.Wykonanie tradycyjnej wielkanocnej pisanki (1h)
3.Wiklina i wyroby plecionkarskie-spotkanie z twórcą wyrobów z wikliny(1h)
maj Miejscowości położone w okolicach Chojnic, ich wartości kulturowe. 1.Poznajemy elementy architektury sakralnej i użytkowej – wycieczka do skansenu we Wdzydzach Kiszewskich (6h)
2.Publikacja relacji z odbytej wycieczki w gazetce szkolnej.
czerwiec Podsumowanie wiadomości o naszym regionie zdobytych w ciągu roku szkolnego. 1.Rozwiązanie testów dotyczących treści innowacyjnych wprowadzanych w drugim półroczu nauki szkolnej (1h)
2.Spotkanie z rodzicami, przedstawienie sprawozdania z realizacji programu innowacyjnego oraz analizy wyników testów i ankiety ewaluacyjnej skierowanej do rodziców.


Rok szkolny 2016/2017
Klasa Trzecia
wrzesień Zespoły folklorystyczne regionu. 1.Poznanie brzmienia i nazw niektórych instrumentów kapeli kaszubskiej-udział w próbie zespołu folklorystycznego „Bławatki”. Uzupełnienie karty odzwierciedlającej stopień zainteresowania zajęciami (2h)
październik Popatrz, jaka piękna jesień. 1.Wycieczka do lasu (4h)
2.Wykonanie pracy plastycznej ukazującej piękno krajobrazu , zorganizowanie wystawy prac(2h)
listopad Czas zatrzymany w legendzie. 1.Poznanie kilku legend zawartych w „Gawędach Kaszubskich’’(1h)
2.Poznanie cech charakterystycznych języka kaszubskiego, nauka piosenki „Na Kaszubach”(2h)
grudzień Zwyczaje bożonarodzeniowe na Kaszubach. 1.Wykonanie ozdób choinkowych : anioł, diabeł-regionalny wizerunek. Ekspozycja ozdób w klasie (2h)
styczeń Tematyka sakralna w kulturze kaszubskiej. 1.Uczestnictwo w wystawie szopek bożonarodzeniowych w Muzeum Historyczno-Etnograficznym w Chojnicach (2h)
2.Publikacja sprawozdania z wycieczki na łamach szkolnej gazetki.
luty Regionalni poeci i gawędziarze. 1.Rozwiązywanie testu wiadomości dotyczących tematyki innowacyjnej za I półrocze (1h)
2.Udział w międzyszkolnym konkursie „Wiedzy o Chojnicach i Regionie’’ (1h)
3.Prezentacja wierszy Jana Sabiniarza, Hieronima Derdowskiego i Henryka Hewelta (2h)
marzec Wytwarzanie chleba i jego poszanowanie. 1.Wizyta w piekarni-współczesny wypiek chleba (1h)
2.Pieczenie chleba w piecu chlebowym-wycieczka do Widna, pieczenie chleba(4h)
kwiecień Wielkanoc. 1.Zwyczaje i tradycje wielkanocne na Kaszubach-zajęcia w Muzeum Historyczno-Etnograficznym w Chojnicach (2h)
maj Rodzaje zbiorników wodnych.
Parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody.
Akcja „Moto-serce”. 1.Wycieczka na trasie Odry-Fojutowo(całodzienny wyjazd)
2.Zorganizowanie wystawy fotograficznej dotyczącej wycieczki.
3.Wykonanie albumu poznanych ciekawostek przyrodniczych, architektonicznych, etnicznych związanych z regionem kaszubskim (2h)
4.Udział w akcji „Moto-serce”- tańce i piosenki kaszubskie.
czerwiec Podsumowanie całości innowacji. 1.Rozwiązywanie testu wiadomości dotyczącego tematów innowacyjnych realizowanych w drugim półroczu (1h)
2.Spotkanie z rodzicami, podsumowanie całości innowacji.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.