Katalog Ewa Tyborska-Miętka, 2019-06-18 Chojnice Edukacja regionalna, Plany pracy Program innowacyjny ,, Rozbudzanie Zainteresowań Historią i Folklorem Chojnic ‘’Innowacja pedagogiczna „ Program rozbudzający zainteresowania historią i folklorem Chojnic i okolic ‘’ ma na celu poznanie dorobku kulturowego , historii i tradycji regionu kaszubskiego. Stwarza możliwości nauki szacunku dla tzw. ,,Małej Ojczyzny”, kształtuje poczucie własnej tożsamości kulturowej. Program obejmuje następujące zagadnienia : zabytki i historia naszego miasta, sztuka ludowa regionu, tradycje i obrzędy wielkanocne , bożonarodzeniowe i noworoczne na Kaszubach, piękno naszego regionu, walory etnograficzne i turystyczne, ludzie zasłużeni dla regionu. W ramach programu uczniowie będą mieli możliwość nauki języka kaszubskiego, tańców i piosenek kaszubskich. Powyższe zagadnienia będą realizowane w toku zajęć z edukacji wczesnoszkolnej , dwóch godzin dodatkowych na naukę języka kaszubskiego i jednej dodatkowej godziny społecznej na naukę tańców i piosenek kaszubskich. 1.Miejsce realizacji : Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im.J.Rydzkowskiego w Chojnicach 2.Autor innowacji : mgr Ewa Tyborska – Miętka 3.Data rozpoczęcia innowacji : wrzesień 2015 r. 4.Zadania : - Zdobywanie wiedzy na temat historii i tradycji naszego rejonu - Rozbudzanie zainteresowań kulturą regionu kaszubskiego - Nauka języka kaszubskiego - Organizowanie uczniom możliwości badania , doświadczanie i działania - Odwoływanie się do postaw i przekonań 5.Cele : - poznawanie wytworów kultury materialnej i niematerialnej Kaszub , między innymi języka kaszubskiego , tańcem i piosenkami kaszubskimi - wzmocnienie poczucia tożsamości kulturowej , historycznej i regionalnej - wytworzenie umiejętności obcowania z tradycją oraz świadomego uczestnictwa w kulturze regionu - rozwijanie zainteresowań poznawczych poprzez kontakt z dorobkiem kulturowym regionu - bogacenie osobowości ucznia poprzez kształtowanie wrażliwości estetycznej i humanistycznej - poznanie sylwetek wybitnych działaczy regionu kaszubskiego - integracja uczniów w toku realizacji tematyki innowacyjnej - zaangażowanie rodziców i sponsorów do współpracy z wychowawcą i zespołem klasowym 6. Założenia organizacyjne : - spotkanie z rodzicami w czerwcu 2015 r. i poinformowanie o założeniach programu innowacyjnego - przygotowanie sali lekcyjnej poprzez jej odpowiedni wystrój ( kąciki tematyczne , wystawy ) - prowadzenie zajęć z języka kaszubskiego - prowadzenie zajęć rozbudzających zainteresowanie regionem - współpraca z Biblioteką Pedagogiczną , zespołem Bławatki , Szkołą Podstawową nr 7, Zrzeszeniem Kaszubsko-Pomorskim - informowanie na bieżąco rodziców o planach i efektach pracy innowacyjnej ( zebrania z rodzicami , spotkania z trójką klasową , sprawozdania ) 7. Formy pracy : - wycieczki piesze i autokarowe ukazujące walory krajobrazowe i ekologiczne regionu ( Zaborski Park Krajobrazowy , Park Narodowy ,, Bory Tucholskie ‘’ ) - spotkania z ciekawymi ludźmi w toku zajęć szkolnych i pozaszkolnych - zajęcia w terenie ( wystawy , imprezy folklorystyczne i spotkania z twórcami kultury ) - udział w konkursie ,, Wiedzy o Chojnicach i Regionie ‘’, konkursach o tematyce ekologicznej i regionalnej - współpraca z Muzeum Historyczno- Etnograficznym , Biblioteką Pedagogiczną , Promocją Chojnic i Regionu, Parkiem Narodowym ,, Bory Tucholskie ‘’, zespołem folklorystycznym ,, Bławatki ‘’, klasą kaszubską z SP 7,Zrzeszeniem Kaszubsko-Pomorskim - prezentowanie osiągnięć uczniów : prac plastycznych , inscenizacji teatralnych , wystaw fotograficznych , piosenek i tańców regionalnych w szkole i poza szkołą - publikowanie wywiadów z ciekawymi ludźmi , sprawozdań z wycieczek i wystaw na łamach szkolnej gazetki 1. Ewaluacja Wiadomości i umiejętności uczniów będą systematycznie utrwalane po realizacji każdego tematu blokowego , poprzez uzupełnianie kart pracy. Stopień zainteresowania dzieci poszczególnymi zagadnieniami innowacyjnymi będzie sprawdzany za pomocą kart odzwierciedlających nastrój i zainteresowanie przeprowadzonymi zajęciami . Uczniowie raz w semestrze , a więc w lutym i czerwcu uzupełnią testy wiadomości dotyczące zagadnień innowacyjnych opracowywanych w tym czasie .Wiadomości i umiejętności uczniów z języka kaszubskiego będą na koniec semestru oceniane oceną opisową . Pozwoli to na przeanalizowanie efektów dydaktycznych programu rozbudzającego zainteresowania historią i folklorem Chojnic i okolic. Natomiast rodzice , pod koniec każdego roku szkolnego będą mieli możliwość wyrażenia swojej opinii na temat zagadnień programowych, sposobu ich realizacji, stopnia zainteresowania dziecka realizowaną tematyką poprzez ankietę jak również rozmowy z autorką programu innowacyjnego . OPIS INNOWACJI Program ,, Rozbudzanie Zainteresowań Historią i Folklorem Chojnic i Okolic ‘’ stanowi rozszerzenie treści zawartych w ,, Programie Edukacji Wczesnoszkolnej. Skarby ‘’. Program ten integruje różne dziedziny wiedzy, umożliwia poznanie dorobku kulturowego, historii i tradycji regionu kaszubskiego. Stwarza możliwości nauki szacunku dla tzw. ,,Małej Ojczyzny ‘’ , kształtuje poczucie własnej tożsamości kulturowej. Program obejmuje następujące zagadnienia : -zabytki i historia naszego miasta -sztuka ludowa regionu ( muzyka i taniec, haft, rzeźba , język kaszubski ) -tradycje i obrzędy wielkanocne , bożonarodzeniowe i noworoczne na Kaszubach -piękno naszego regionu , walory etnograficzne i turystyczne -ludzie zasłużeni dla regionu ( artyści , poeci , miłośnicy folkloru , działacze ). Powyższe zagadnienia będą realizowane w toku zajęć z edukacji wczesnoszkolnej oraz dodatkowo dwóch godzin tygodniowo na naukę języka kaszubskiego . Program zakłada współpracę z instytucjami lokalnymi : Biblioteką Pedagogiczną , Muzeum Historyczno-Etnograficznym , Promocją Chojnic i Regionu , Parkiem Narodowym ,, Bory Tucholskie ‘’ oraz zespołem ,, Bławatki ‘’. Wybrane tematy innowacyjne będą realizowane w terenie, np. cykl zajęć dotyczących kaszubskich tradycji i obrzędów wielkanocnych i noworocznych poprowadzi pracownik Biblioteki Pedagogicznej w Chojnicach oraz Muzeum Historyczno-Etnograficznego. Głównym założeniem tego programu jest poznanie przez dzieci własnego dziedzictwa kulturowego , które powinno odbywać się na wczesnym etapie edukacji. Program zakłada , że uczeń na każdym szczeblu nauki wzbogaci swoją wiedzę o dodatkowe treści zawarte w programie innowacyjnym. Uczeń klasy drugiej : -potrafi wymienić i wskazać kilka zabytków Chojnic -umie określić usytuowanie ważniejszych instytucji publicznych -zna symbole naszego miasta -zna kaszubskie tradycje bożonarodzeniowe i noworoczne oraz obrzędy i tradycje wielkanocne -umie nazwać i wskazać kilka gatunków zwierząt zamieszkujących Bory Tucholskie , zna rolę i znaczenie lasów w przyrodzie , dostrzega ich specyficzne piękno -potrafi wskazać niektóre atrakcyjne turystycznie miejsca -wykona pracę plastyczno-techniczną w stylu regionalnym -wie, na czym polega działalność Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego -potrafi wskazać miejsca pamięci narodowej w Chojnicach i okolicy -wie, kto to jest twórca ludowy , potrafi podać nazwiska kilku z nich -wie, jakie są charakterystyczne cechy haftu kaszubskiego -zna historię powstania skansenu we Wdzydzach Kiszewskich -potrafi zaprezentować pieśń lub wiersz pisany gwarą Uczeń klasy trzeciej -zna nazwy i poznaje po brzmieniu niektóre instrumenty kapeli kaszubskiej ( bazuna, burczybas, diabelskie skrzypce ) -zna alfabet kaszubski, czyta i pisze po kaszubsku -zna kilka kaszubskich podań i legend oraz nazwy regionalnych zespołów folklorystycznych -zna historię wybuchu II wojny światowej związaną z naszym regionem -zna historię związaną z odzyskaniem niepodległości na Pomorzu -wie, co to jest rezerwat przyrody, pomnik przyrody -umie zaprezentować własny dorobek w szkole i środowisku lokalnym. Realizacja powyższego programu rozbudzi u uczniów zainteresowanie kulturą i tradycją regionu, ale też stanie się inspiracją do ich indywidualnej aktywności. Program obejmuje cykl dwuletni z podziałem na miesiące i uwzględnia zagadnienia innowacyjne w korelacji z zagadnieniami programowymi. Rok szkolny 2015/2016 Miesiąc Temat bloku Realizowane tematy innowacyjne wrzesień Zabytki i historia naszego miasta. Chojnice kluczem i bramą Pomorza i Kaszub. 1.Wycieczka piesza po Chojnicach, poznanie najważniejszych zabytków (2 h) 2.Wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej wybrany zabytek, zorganizowanie wystawki (1 h) 3.Rozmowa z przewodniczącą Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego w Chojnicach p. Janiną Kosidowską na temat miejsc Pamięci Narodowej w naszym regionie ( 2 h ) październik Poznajemy nasze miasto. Piękno naszego regionu jesienią. 1.Wycieczka po mieście , poznanie nazw kilku ulic głównych instytucji publicznych i urzędów, rozmowa z pracownikiem Promocji Chojnic na temat symboli naszego miasta (2h) 2.Spacer ścieżką dendrologiczną w Klosnowie, zwiedzanie wyłuszczarni (3h) 3.Wykonanie prac plastycznych z materiałów przyrodniczych (zwierzęta naszych lasów) , zorganizowanie wystawy (1h) listopad Spotkanie ze sztuką ludową. 1.Wycieczka do Jagli k.Brus – zwiedzanie pracowni wraz z wystawą rzeźb twórcy ludowego p.Józefa Chełmowskiego (4 h) 2.Publikacja opisów kilku rzeźb w szkolnej gazetce. grudzień Gwiazdka ,, Gode’’ na Kaszubach. 1.Tradycje bożonarodzeniowe na Kaszubach-zajęcia w Bibliotece Pedagogicznej (2h) 2.Wigilia klasowa po kaszubsku ( 2h) styczeń Kaszubskie obyczaje noworoczne. 1.Przygotowanie i zaprezentowanie w szkole inscenizacji noworocznej z wykorzystaniem gwary kaszubskiej(2h) luty Poznajemy nasze miasto. 1.Rozwiązywanie testów obejmujących treści innowacyjne wprowadzone w pierwszym półroczu (1h) 2.Udział w konkursie ,,Wiedzy o Chojnicach i Regionie ‘’(1h) marzec Haft kaszubski. 1.Poznanie elementów kolorystycznych i symbolicznych haftu kaszubskiego-zajęcia z artystką ludową p.Z.Gierszewską , wypełnienie „karty nastroju dziecka’’ ewaluacja (2h) 3.Zorganizowanie wystawy przedmiotów użytkowych z elementami haftu kaszubskiego kwiecień Obrzędy i zwyczaje wielkanocne na Kaszubach. 1.Wielkanoc na Kaszubach (1h) 2.Wykonanie tradycyjnej wielkanocnej pisanki (1h) 3.Wiklina i wyroby plecionkarskie-spotkanie z twórcą wyrobów z wikliny(1h) maj Miejscowości położone w okolicach Chojnic, ich wartości kulturowe. 1.Poznajemy elementy architektury sakralnej i użytkowej – wycieczka do skansenu we Wdzydzach Kiszewskich (6h) 2.Publikacja relacji z odbytej wycieczki w gazetce szkolnej. czerwiec Podsumowanie wiadomości o naszym regionie zdobytych w ciągu roku szkolnego. 1.Rozwiązanie testów dotyczących treści innowacyjnych wprowadzanych w drugim półroczu nauki szkolnej (1h) 2.Spotkanie z rodzicami, przedstawienie sprawozdania z realizacji programu innowacyjnego oraz analizy wyników testów i ankiety ewaluacyjnej skierowanej do rodziców. Rok szkolny 2016/2017 Klasa Trzecia wrzesień Zespoły folklorystyczne regionu. 1.Poznanie brzmienia i nazw niektórych instrumentów kapeli kaszubskiej-udział w próbie zespołu folklorystycznego „Bławatki”. Uzupełnienie karty odzwierciedlającej stopień zainteresowania zajęciami (2h) październik Popatrz, jaka piękna jesień. 1.Wycieczka do lasu (4h) 2.Wykonanie pracy plastycznej ukazującej piękno krajobrazu , zorganizowanie wystawy prac(2h) listopad Czas zatrzymany w legendzie. 1.Poznanie kilku legend zawartych w „Gawędach Kaszubskich’’(1h) 2.Poznanie cech charakterystycznych języka kaszubskiego, nauka piosenki „Na Kaszubach”(2h) grudzień Zwyczaje bożonarodzeniowe na Kaszubach. 1.Wykonanie ozdób choinkowych : anioł, diabeł-regionalny wizerunek. Ekspozycja ozdób w klasie (2h) styczeń Tematyka sakralna w kulturze kaszubskiej. 1.Uczestnictwo w wystawie szopek bożonarodzeniowych w Muzeum Historyczno-Etnograficznym w Chojnicach (2h) 2.Publikacja sprawozdania z wycieczki na łamach szkolnej gazetki. luty Regionalni poeci i gawędziarze. 1.Rozwiązywanie testu wiadomości dotyczących tematyki innowacyjnej za I półrocze (1h) 2.Udział w międzyszkolnym konkursie „Wiedzy o Chojnicach i Regionie’’ (1h) 3.Prezentacja wierszy Jana Sabiniarza, Hieronima Derdowskiego i Henryka Hewelta (2h) marzec Wytwarzanie chleba i jego poszanowanie. 1.Wizyta w piekarni-współczesny wypiek chleba (1h) 2.Pieczenie chleba w piecu chlebowym-wycieczka do Widna, pieczenie chleba(4h) kwiecień Wielkanoc. 1.Zwyczaje i tradycje wielkanocne na Kaszubach-zajęcia w Muzeum Historyczno-Etnograficznym w Chojnicach (2h) maj Rodzaje zbiorników wodnych. Parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody. Akcja „Moto-serce”. 1.Wycieczka na trasie Odry-Fojutowo(całodzienny wyjazd) 2.Zorganizowanie wystawy fotograficznej dotyczącej wycieczki. 3.Wykonanie albumu poznanych ciekawostek przyrodniczych, architektonicznych, etnicznych związanych z regionem kaszubskim (2h) 4.Udział w akcji „Moto-serce”- tańce i piosenki kaszubskie. czerwiec Podsumowanie całości innowacji. 1.Rozwiązywanie testu wiadomości dotyczącego tematów innowacyjnych realizowanych w drugim półroczu (1h) 2.Spotkanie z rodzicami, podsumowanie całości innowacji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |